Gå til innhold

Ulempen med å bo på et lite sted...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har dem da inne til søppelbilen kommer. Ellers kommer bjørnen og reven og tar dem:-)

Anonymkode: 662bf...ea9

Eller naboene! 🤪

Anonymkode: 19411...78b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver…samtidig som jeg ikke klarer å flytte vekk fra de få menneskene jeg har i livet mitt som jeg bryr meg om. Er mye syk, og orker ikke å måtte tilpasse meg andre eller ta kampen med å få dem til å tilpasse seg litt til meg. Velger heller å leie ut kåken min noen uker eller mnd ila året, for å puste, og å føle litt på frihet😄Som regel er jeg med på noe; være seg et seilkurs, språkkurs eller noe som interesserer meg. Men av og til går jeg bare på gallerier mm, ut og spiser og ser på byen. Gidder ikke ta sånne turer til bygder-det får jeg nok av hjemme😁Planlegger en kort tur til Gdansk med en veninne i mai. MÅ ikke være alene hele tiden, men når det er flere uker tar jeg det alene. Mange måter å leve på, jeg er laaangt fra a4 ihvertfall🫣😄Pga god pris på utleie av min bolig går det greit økonomisk. Og kan ta fri lengre perioder; jobber kun deltid(fleksibel jobb) pga sykdom. Kan jobbe fra hvor som helst. 

Anonymkode: d1e8b...1d3

Hvordan har du krefter til dette når du er så mye syk? Hvordan får man en slik løsning mtp sykemelding? Vurderer det samme.

Anonymkode: 0ed13...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller naboene! 🤪

Anonymkode: 19411...78b

Nei, de setter dem ut om en glemmer det selv. På bygda er det nemlig vanlig å sove ut etter et fylleslag som kan vare til godt forbi søppeltømmedag:-).

Hilsen bygdas:-)

Anonymkode: 662bf...ea9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en klassisk måte å flytte skyld til offeret på. Om en innflytter fryses ut eller ikke får seg noe nettverk så er det helt og holdent bygdas feil. 

Anonymkode: 19411...78b

Tull og tøys. Kom med et åpent sinn og ikke vær forutinntatt, det gjelder alt nytt man begir seg ut på. Det er to parter som må og ta . 

Anonymkode: 9d4ad...2fb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i bygda. Men HAR bodd i by. Og velger å bare leve som om jeg fortsatt gjorde det. Gidder ikke slarve på butikken, kle meg i Stormberg og leve som en nonne 😃

 

Det er slettes ikke alle som liker meg, men det kan en ikke forvente. 

Anonymkode: 01e76...f71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å svare på det med søppel på bygda, slik det er her hvertfall : mange har lange gårdsveier og søppelbilen kjører ikke ned på gårdsplassen og henter søppel. Det er heller ikke ordna så dunker kan stå ved hovedveien konstant. Så vi har sekker i vedskjulet til enten søppelbilen har hentedag, to ganger i mnd på vinter og fire ganger i mnd på sommer, eller at man selv kjører de på miljøplassen. 

Anonymkode: 9d4ad...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker å bo på bygda, men hater bygdetrollet og alt snakket. Derfor kjører jeg heller 15-20 min for å handle, i stede for å gå på den lokale matbutikken.

Grunnen til at jeg bor på bygda, er at det er rimeligere, trygt, stille å rolig. 

Sladderen, derimot er helt grusom. Derfor har jeg meldt meg ut sosialt. Jeg bare bor her. Mitt sosiale liv har jeg andre steder.

Anonymkode: 8afc7...d39

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Elsker å bo på bygda, men hater bygdetrollet og alt snakket. Derfor kjører jeg heller 15-20 min for å handle, i stede for å gå på den lokale matbutikken.

Grunnen til at jeg bor på bygda, er at det er rimeligere, trygt, stille å rolig. 

Sladderen, derimot er helt grusom. Derfor har jeg meldt meg ut sosialt. Jeg bare bor her. Mitt sosiale liv har jeg andre steder.

Anonymkode: 8afc7...d39

Ca det samme her. Jeg kjører heller 20 min for å handle mat enn å dra på de lokale butikkene. Bodd her mer eller mindre hele livet, men føler ikke min introverte og sjenerte personlighet settes videre pris på i "bygdekulturen". Man skal tørre å ta  mye plass og trives med å småprate med alt og alle.

Anonymkode: 1051a...fb9

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Passe stort, passe lite sted.

Det er akkurat det !    Når man leser disse bygd/by-debattene her på KG, så er det enten Oslo sentrum eller ei bittelita "grisebygd" innerst i en fjordarm. Finnes faktisk mellomting, det kommer aldri frem.  

Anonymkode: 10e3b...d77

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Der er det lite folk å velge i, sladder så det holder. Må kanskje være "Venner" med folk du jobber sammen med....er ikke andre å velge i.

Kjærester går på rundgang, når det er slutt tar noen du kjenner over.

Du får aldri være i fred.

------

Men jeg flyttet, til en stor by. Der kan man faktisk omgås mennesker ukomplisert, gå på cafe. Kikke på folket uten å snakke med noe :) Tenk på alt du kan gjøre i en stor by uten å måtte ha med deg noen...eller MÅ møte på noen du kjenner. Utrolig deilig å kunne velge selv.

Du har stort utvalg i mennesker du kan vli venner med, oppsøke interessearenaer.

Slipper å være en kuet sau i en flokk, som de fleste er dessverre.

Anonymkode: 9eaf6...743

Det er koselig å bo på et lite sted men jeg er enig i at hvis du gjør noe som ikke er akseptalt så går ryktene fort og baksnakking er den verste 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan har du krefter til dette når du er så mye syk? Hvordan får man en slik løsning mtp sykemelding? Vurderer det samme.

Anonymkode: 0ed13...e76

Jeg har jo 50% uføretrygd. Og så har jeg en fleksibel jobb ellers, som kan utføres så lenge jeg har nett. Er jeg sengeliggende kan jeg ta jobben igjen senere. Det er ikke snakk om mange turer; type 2-4 i året. Og jeg har alltid reservert meg for kansellasjon; det skjer jo av og til at jeg må droppe eller utsette. Og jeg har bil, så om jeg vil leie en mnd på airbnb i Bergen, så har jeg tingene mine i bil. Tar gjerne en tur etappevis. Det er sjelden jeg reiser til utlandet, men da er det gjerne med en veninne. Å dra utenlands alene er litt risikosport for meg.

Anonymkode: d1e8b...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra lite sted og flyttet til byen så fort jeg kunne. Det er ulemper og fordeler ved alt.

I byen er det 4-doblet så dyrt å bo. Der jeg er fra kan du leie en enmannsbolig for 2000 i mnd. Aldri i livet om det skjer i Oslo. 

Men i bygda så vet jo alle «alt» om alle. Og det kan være veldig slitsom. Da jeg mistet jobben under covid så flyttet jeg hjem til mamma en periode og ble værende et år. Fordi det var mye mer økonomisk lønnsomt. Følte alle så på at jeg ikke hadde noe å gjøre. Det var psykisk tungt som faen. Folk henger seg også opp i hvor liten stilling folk har. Ja, livet er gjennomsiktig på bygda.

Anonymkode: 3d1e0...d5b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bygda tek me vare på einannan, me har oftast ein bygdehovding som ein kan gå til om ein kjenner seg mobba. 

Anonymkode: 6d053...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 12.12):

Der er det lite folk å velge i, sladder så det holder. Må kanskje være "Venner" med folk du jobber sammen med....er ikke andre å velge i.

Kjærester går på rundgang, når det er slutt tar noen du kjenner over.

Du får aldri være i fred.

------

Men jeg flyttet, til en stor by. Der kan man faktisk omgås mennesker ukomplisert, gå på cafe. Kikke på folket uten å snakke med noe :) Tenk på alt du kan gjøre i en stor by uten å måtte ha med deg noen...eller MÅ møte på noen du kjenner. Utrolig deilig å kunne velge selv.

Du har stort utvalg i mennesker du kan vli venner med, oppsøke interessearenaer.

Slipper å være en kuet sau i en flokk, som de fleste er dessverre.

Anonymkode: 9eaf6...743

Helt enig med deg! Eneste du ikke nevnte var løgner. Finner de ikke noe å sladre om, finner de på noe å lyve om. Man er helt alene på bygda, med mindre man er slik alle forventer man skal være. Jeg vokste opp i en kommune med omkring 1000 innbyggere. Helt jævlig. By (og noen ganger tettsted) er FRIHET til å være seg selv. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (11 timer siden):

Folkesnakk og sladder er vanlig på sånne steder Ingemars lagde en sånn sang en gang :) vet ikke du hva du gjør så vet i alle fall bygda det var ett ordtak en gang  :) 

Det skal jeg huske 😄 Etter at jeg flyttet til et tettsted fikk jeg besøk av en bekjent fra hjemkommunen. Da fikk jeg vite at det florerte løgner om meg. Jeg burde skjønt det, for jeg visste jo det hadde skjedd med andre jeg kjente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du med sette ut søppeldunkene? Må de flyttes ifm tømming?

Anonymkode: 84ab6...2e3

Der jeg er fra måtte man trille dunkene over 100 meter. Uansett om man hadde rukket å skufle vekk all snøen først eller ikke. Absolutt ikke ideelt for eldre som er svake og dårlige til beins. Men slik er det. Søppelbilen kjører langs veien, ikke langs veien til husene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det gjør det, men jeg tror det er de færreste steder det faktisk er sånn.

Anonymkode: d1662...813

Nettopp.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er fra lite sted og flyttet til byen så fort jeg kunne. Det er ulemper og fordeler ved alt.

I byen er det 4-doblet så dyrt å bo. Der jeg er fra kan du leie en enmannsbolig for 2000 i mnd. Aldri i livet om det skjer i Oslo. 

Men i bygda så vet jo alle «alt» om alle. Og det kan være veldig slitsom. Da jeg mistet jobben under covid så flyttet jeg hjem til mamma en periode og ble værende et år. Fordi det var mye mer økonomisk lønnsomt. Følte alle så på at jeg ikke hadde noe å gjøre. Det var psykisk tungt som faen. Folk henger seg også opp i hvor liten stilling folk har. Ja, livet er gjennomsiktig på bygda.

Anonymkode: 3d1e0...d5b

Ja, der får man ikke noe privatliv. Noe mennesket trenger.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg trives i bygda og føler meg ensom i byen. Vi har supre naboer og her tar hele bygda vare på hverandre. Glemmer vi å sette ut søppeldunkene gjør naboen det og får ferske egg i retur. Streiker bilen haiker vi med naboen eller får låne bil gratis. Reiser halve låven i orkanen setter hele bygda den opp på dugnad. Litt «rare» Lars får jobbe på verkstedet hos Per, og husmødrene i bygda, som i dag er i full jobbe, kommer med barselmat til de som får baby og baker kaker til barnedåpen. Bygdafester, basar og kino gjøres på dugnad. 

Nei jeg kunne aldri tenke meg å flytte fra bygda. ❤️

Anonymkode: e5bda...ee2

Dette er nok mindretallet av bygdenorge.

Anonymkode: 9eaf6...743

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg i voksen alder var hvor lite fokus det var på utdannelse, flaut det var å være god på skolen, og hvor skeis det derfor kunne gått for meg. 

For meg var det en ny verden å flytte ut, og oppleve at prestasjoner og innsats faktisk hadde en verdi. Lever nå som godt voksen i by, og opplever det samme rundt meg, at det på ingen måte er "kult" å drite i skolen. 

 

Andre ting jeg elsker som gjør at jeg aldri vil bo på landet igjen (selv om jeg vet at mye av dette tilbys mange steder); matvarer på døra, mengder muligheter for sunn takeaway, treningssenter rett ved, 10 minutter til kontoret, at brannstasjonen er 10 minutter unna, og sykehuset 5 minutter, at Volvat er døgnåpen slik at man slipper legevakt, at jeg alltid føler meg trygg når jeg tar en joggetur, utvalget i restauranter og butikker, det å slippe mengder snømåking og hagearbeid.

Anonymkode: 3ad0f...712

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på bygda, og passet nok ikke veldig godt inn.

Eller iallfall ikke i det sosiale livet som fantes på skolen, dette til tross for at jeg var aktiv i idrett og sånn sett hadde folk å henge sammen med. Dette skyldes nok mye min personlighet, jeg trives veldig godt alene. I tillegg ble jeg etter hvert en smule paranoid og var sikker på at alle snakket om meg. Og man snakker jo om løst og fast og folk og fe på bygda, men jeg tviler på at jeg var så interessant som jeg trodde ;)  Og jeg har helt ærlig aldri hørt noen snakke skikkelig dritt om andre. Ja, mange på bygda legger seg opp i ting jeg tenker at de kanskje ikke har noe med, men jeg har aldri kjent på at dette skyldes noen form for ondskap. Tvert imot, hvis noen opplever motgang, stiller folk opp uten spørsmål. 

 

Så flyttet jeg til byen, og fikk endelig levd mitt anonyme drømmeliv, men her er det jaggu meg altfor mye folk. Så etter 20 år i Oslo, vurderer jeg nå om jeg skal flytte ut igjen. Samtidig har jeg drømmejobben, som forsvinner hvis jeg flytter, så det er ikke et lett valg. Men jeg savner det å være tett på naturen. Og jeg har en oppvekst på gård der foreldrene mine jobbet, og det ligger en frihet i det, som jeg savner, samtidig er det ikke akkurat lukrativt å være bonde på heltid. 

Jeg har forresten vært sammen med et par fra Oslo, og bygdedyret lever der også, gitt. Og kjærestene går på rundgang i vennegjengene :P Det synes ofte bare mindre for de av oss som er innflyttere, og man har jo mulighet til å komme seg litt unna om man er vokst opp i Oslo også, men den heeeelt store forskjellen er det faktisk ikke i mange miljøer. 

Anonymkode: ad926...cf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nettopp.

Ja, der får man ikke noe privatliv. Noe mennesket trenger.

Dette er nok mindretallet av bygdenorge.

Anonymkode: 9eaf6...743

Vil ikke si det.  Kan være litt "kiving" og sladder, men når det virkelig gjelder stiller vi opp for hverandre. Det er min erfaring fra hjembygda og nabodistriktene.  Uten at jeg vil male noe rosenrødt på noen slags måte.

Anonymkode: 10e3b...d77

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...