Gå til innhold

Særkullsbarn og arv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Illuminatum skrev (4 minutter siden):

Ingen som sier at barna arver hennes verdier. De arver ALT faren etterlater seg.

Ja, det stemmer.

 

Anonymkode: f4583...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tror jeg Ts må ha misforstått litt. Hvis ikke er de like på jordet begge to når det kommer til forståelse av hvordan ting fungerer. Jeg vil tro Ts sin samboer mener at ungene skal arve 50% av verdiene av huset når Ts sin egenkapital er trukket fra og lånet på huset er dekket ved salg. Eventuelt forsikring som dekker.

Anonymkode: f4583...114

Det må bli 50% av verdiene som er igjen når lånet er dekket ved salg, og både hans og hennes egenkapital er trukket fra. Det tilsvarer avtalen i samboerkontrakten. 

Anonymkode: 9fc9c...805

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror det skal bra gjøres at det ikke blir omgjort om den døde har gått inn med penger. Da må det bokstavelig talt ikke ha gått ut en krone fra kontoen til vedkommende til kjøp av bolig. 

Anonymkode: 2f2f1...60c

Hvis man er gift kan man når som helst gi huset i gave til den andre. Og hvis man da skriver særeie, så kan ikke dette omgjøres ved arv.

Anonymkode: 4228c...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis man er gift kan man når som helst gi huset i gave til den andre. Og hvis man da skriver særeie, så kan ikke dette omgjøres ved arv.

Anonymkode: 4228c...541

Det virker uansett ikke som de mulighetene er det ts' samboer ønsker å bruke. Han ønsker motsatt; at ts ikke arver noe særlig. 

Anonymkode: eaefb...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan de ikke arve mer faren har av verdier, men siden han gikk inn med større egenkapital enn deg, er det fult mulig du ikke klarer å sitte på huset. 

La oss si dere kjøpte et hus til 6millioner, han gikk inn med egenkapital på 2mill, du på 1mill. Totalt har dere 3 Mill i lån. 1,5 mill i lån hver.
Lånet arver ingen. Dette er bankens penger.

Barna vil arve fars 2 millioner i tillegg til evt halve prisstigning (du beholder din halvpart etter eierbrøk).

La oss si huset er verdt 7 mill når far dør. Da skal barna først ha 2 millioner. Så har far kanskje betalt ned på lånet slik at hans del kun er 1 mill. Da skal barna ha 2mill i egenkap, 500tusen nedbetalt lån og halve prisstigning på 500tusen. Totalt må barna få 3 mill. 

Du selger altså huset for 7mill, dere hadde totalt 2 mill lån igjen som banken får. Igjen er det 5 mill. 2 var samboers, 1 var din. Det gjenstår så 2 mill. Du har «tjent» 1 mill, samboer den andre. Barna får totalt 3 mill. 

Anonymkode: 28b09...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det virker uansett ikke som de mulighetene er det ts' samboer ønsker å bruke. Han ønsker motsatt; at ts ikke arver noe særlig. 

Anonymkode: eaefb...fa6

Han vil jo bare sikre barna sine. Det samme vil gjelde for hennes barn. Han arver jo heller ikke henne. 

Anonymkode: f4583...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han vil jo bare sikre barna sine. Det samme vil gjelde for hennes barn. Han arver jo heller ikke henne. 

Anonymkode: f4583...114

Riktig

Anonymkode: eaefb...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 
Vi har nå vært i kontakt med advokat, og det stemmer som jeg trodde: 

Barna har ikke krav på både pliktarven og i tillegg hans ek. 

Dette har nå min samboer også skjønt. 

Vi skal nå få satt dette opp ordentlig, slik at det blir riktig. 
 

Tenker at enkelte her inne bør tenke seg litt om før de går helt til «angrep» ang. å skulle prøve å hindre barnas arv. osv. Det har aldri vært min intensjon. Men, hadde det blitt som han ville i starten, så  hadde jeg  endt opp med å skylde barna penger, selv etter huset var solgt og jeg hadde mistet min ek. 
Ser på noen av svarene at enkelte «fryder» seg over at jeg hadde måttet selge og omtrent miste alt. 
Skjønner ikke at dere finner glede i det? 

 

Anonymkode: 4505f...874

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her! 
Vi har nå vært i kontakt med advokat, og det stemmer som jeg trodde: 

Barna har ikke krav på både pliktarven og i tillegg hans ek. 

Dette har nå min samboer også skjønt. 

Vi skal nå få satt dette opp ordentlig, slik at det blir riktig. 
 

Tenker at enkelte her inne bør tenke seg litt om før de går helt til «angrep» ang. å skulle prøve å hindre barnas arv. osv. Det har aldri vært min intensjon. Men, hadde det blitt som han ville i starten, så  hadde jeg  endt opp med å skylde barna penger, selv etter huset var solgt og jeg hadde mistet min ek. 
Ser på noen av svarene at enkelte «fryder» seg over at jeg hadde måttet selge og omtrent miste alt. 
Skjønner ikke at dere finner glede i det? 

 

Anonymkode: 4505f...874

Har inntrykk av at stemødre og nye samboere/koner stadig skal «tas» her inne. 
Føler at uansett hva de spør om så skal det vries til noe negativt, at stemor/ny samboer er ond, slem og bare vil det aller verste for ste barna. 
 
Godt å høre dere kontaktet advokat og fikk et svar som er riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...