Capt. Obvious Skrevet 6. februar 2023 #61 Skrevet 6. februar 2023 ItchyBitchySpider skrev (40 minutter siden): Vi har råd til å ha bedre eldreomsorg, bedre skoler, bedre fødselstilbud. For at et samfunn som vårt skal kunne bestå, må det blant annet fødes flere barn. Det er enstemmig formaning fra politikernes side. Men hvem gidder å bli gravid i 2023 med mindre man bor 5 minutter unna offentlig sykehus med godt fødetilbud? Der man blir kastet ut etter 24 timer, uten at ammingen er etablert, uten at kroppen har kommet seg? Hvem orker å føde mange barn når de ikke har råd til å sørge for en ordentlig oppvekst for dem? Man kunne selvsagt ha sponset alt dette litt mer, og det bør også gjøres. Men ser ikke helt sammenhengen med Ukraina, der er det krise nå, og det å hjelpe Ukraina kan bidra til å stanse en krig som i ytterste konsekvens også kan ramme Europa og oss selv dersom det ikke stanses. Sagt med andre ord, konsekvensen av å ikke hjelpe Ukraina kan i ytterste konsekvens være at norske unge og litt eldre voksne i militæret må i krig innen noen års tid. Det er verdt ganske mange oljemilliarder for å bidra til å avverke risikoen for det.
Capt. Obvious Skrevet 6. februar 2023 #62 Skrevet 6. februar 2023 GP950mAh skrev (17 minutter siden): Vi har nok penger i kroner og øre, men å pøse inn mange milliarder inn i økonomien når man allerede sliter med inflasjon og renter er ikke særlig klokt. Det vil føre til at flere vil slite enn om man holder igjen. Alle problemer kan ikke løses med å bruke mer oljepenger lengre, den tiden er forbi, nå må vi prioritere, vil vi ha mer til en god sak, da må vi kuttet et annet sted. Pengene vi sender i bistand gir ikke noe inflasjon i Norge, og går til å hjelpe et land som opplever en eksistensiell trussel i form av russisk aggressjon. Bistanden vi sender blir kontrollert, det er det UD som har ansvaret for. Enig her, bistandspenger går til gjenoppbygging og er ikke inflasjonsdrivende på samme måte som internt investert. Og det å bidra til å avverge risiko for at norske gutter og jenter må i krig om noen år er verdt hver krone. 3
ItchyBitchySpider Skrevet 6. februar 2023 #63 Skrevet 6. februar 2023 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Man kunne selvsagt ha sponset alt dette litt mer, og det bør også gjøres. Men ser ikke helt sammenhengen med Ukraina, der er det krise nå, og det å hjelpe Ukraina kan bidra til å stanse en krig som i ytterste konsekvens også kan ramme Europa og oss selv dersom det ikke stanses. Sagt med andre ord, konsekvensen av å ikke hjelpe Ukraina kan i ytterste konsekvens være at norske unge og litt eldre voksne i militæret må i krig innen noen års tid. Det er verdt ganske mange oljemilliarder for å bidra til å avverke risikoen for det. Selvfølgelig. Som jeg sier, vi har råd til begge deler. Og jeg forstår at de som sliter og nettopp har fått beskjed om at det er ingen hjelp å få i eget land, anser dette som et hån mot dem personlig. Folk som er i vanskelig situasjon er ofte beveget av følelser, har kortere lunte, og er mindre egnet til å se verden utenfor dem selv. Jeg er helt enig med deg at bistanden er nødvendig. Men jeg sliter med å tro på politikere når de sier at de ikke har råd til å ruste opp eldreomsorgen samtidig. Vi har råd til begge deler. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 6. februar 2023 #64 Skrevet 6. februar 2023 sicario skrev (Akkurat nå): Ja jeg Skjønner at det for noen er uforståelig. Nå er vi 2 stykker i tråden her som har forsøkt å beskrive konsekvensen av å spytte tilsvarende beløp inn i Norsk økonomi. Og igjen. Vå ivaretakelse av eldre påvirkes ikke i noen retning av at vi gir 75 milliarder til Ukraina. Å dytte de samme pengene inn i Norsk økonomi er ikke bærekraftig grunnet inflasjon og renteøkning. Men hvilken løsning foreslår du for dem som står i matkø? Eldre som er ensomme og ikke ønsker å leve lenger? Jeg hadde gladelig betalt høyere rente på boliglånet mitt mot at noens bestemor fikk mer livslyst, eller en enslig forsørger slapp å stå i matkø for barnet sitt. 1
sicario Skrevet 6. februar 2023 #65 Skrevet 6. februar 2023 ItchyBitchySpider skrev (På 6.2.2023 den 15.38): Altså, mener du at det er oppsiktsvekkende at et land bruker mesteparten av statsbudsjettet på egne borgere, infrastrukturen osv? Virkelig? Men dette er jo irrelevant. De 75 milliardene til Ukrania har i så måte ikke noe med statsbudsjettet og bruk på infrastruktur å gjøre. 1
Capt. Obvious Skrevet 6. februar 2023 #66 Skrevet 6. februar 2023 ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig. Som jeg sier, vi har råd til begge deler. Og jeg forstår at de som sliter og nettopp har fått beskjed om at det er ingen hjelp å få i eget land, anser dette som et hån mot dem personlig. Folk som er i vanskelig situasjon er ofte beveget av følelser, har kortere lunte, og er mindre egnet til å se verden utenfor dem selv. Jeg er helt enig med deg at bistanden er nødvendig. Men jeg sliter med å tro på politikere når de sier at de ikke har råd til å ruste opp eldreomsorgen samtidig. Vi har råd til begge deler. Ja, men spørsmålet er om man bør investere en hel masse i Norge akkurat nå. Med inflasjon og stigende rente er det nok ikke så sikkert at det er lurt å gjøre nå, hvis man risikerer å gå inn i en inflasjonsspiral. Timing er veldig viktig. Jeg kan meget godt forstå at det virker veldig provoserende for de som har lite, men det som gjør at de som har lite får ennå mindre er hvis det kommer et angrep på Norge, og militæret må mobiliseres. Husk også at Norge har fått tilsvarende hjelp av allierte før, ikke minst gjennom Marshallhjelpen som bidro til gjenoppbygging. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 6. februar 2023 #67 Skrevet 6. februar 2023 sicario skrev (5 minutter siden): Nei det gjør ikke det. 75 milliarder til Ukraina påvirker ikke norske eldre, uføre eller psykisk helse. Nei, det gjør de selvfølgelig ikke, fordi det er "andre" penger. Men det som påvirker eldre, uføre og psykisk syke, er arrogansen som regjeringen utviser gang på gang ved å si "dette har dere ikke hatt råd til før pandemien", etterfulgt av tjenestebolig- og skatteskandalen, etterfulgt av "vi har ikke penger å hjelpe dere" og så videre. De som har minst, føler at det aldri blir deres tur. Alle andre hjelpes før dem. For en som står i matkø eller sitter udusja med mat utgått på dato på et eldrehjem er det ikke så lett å se ting i sammenheng. 2
Gjest Paramount Skrevet 6. februar 2023 #68 Skrevet 6. februar 2023 Becky skrev (2 timer siden): Jeg må ærlig si at jeg stusset på det samme. Jeg syntes det er flott vi hjelper Ukraina, men, man må da søren meg kunne kaste linn et par milliarder i eldreomsorgen hvor SOS blir nedringt fordi de eldre ikke ønsker å leve lengre på grunn av ensomhet. Det ligger ingen status i norsk nasjonal eldreomsorg. I stedet sender de pengene de eldre har innbetalt i skatt, ut av landet. Håper eldre skattebetalere ikke er i stand til å lese aviser, da dør de vel av hjerteinfarkt. Greit å hjelpe Ukraina, men en må bruke kalkulator og sunn fornuft. De tallene norske politikere sender bærer preg av rødvinsflekker og øyeblikkets rus.
sicario Skrevet 6. februar 2023 #69 Skrevet 6. februar 2023 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Men hvordan klarte vi å ta vare på eldre tidligere, når vi ikke var så rike? Tenk gjerne på det. Det er det mange grunner til. Ene er hvordan tidligere og nå definerte hva det vil si å «ta vare på eldre». En annen er senking av pensjonsalder, en tredje er vekts i antall «eldre». I 2060 blir det 2,3 yrkesaktive per person over 67 år. I dag er tallet 4,3. Gruppen eldre over 80 år vil bli nesten tre ganger så stor innen 2060, fra 240 000 personer i dag, til nesten 720 000 i 2060. Samtidig vil antallet personer som er 90 år eller eldre, nå 210 000 i 2060. Om du ikke er fornøyd med eldreomsorgen i dag, så kan du grue deg til dagen du selv er en del av eldreomsorgen på mottakersiden. 2
Capt. Obvious Skrevet 6. februar 2023 #70 Skrevet 6. februar 2023 Paramount skrev (5 minutter siden): Det ligger ingen status i norsk nasjonal eldreomsorg. I stedet sender de pengene de eldre har innbetalt i skatt, ut av landet. Håper eldre skattebetalere ikke er i stand til å lese aviser, da dør de vel av hjerteinfarkt. Greit å hjelpe Ukraina, men en må bruke kalkulator og sunn fornuft. De tallene norske politikere sender bærer preg av rødvinsflekker og øyeblikkets rus. De vil i alle fall dø av et militært angrep i Norge, noe risikoen stiger for jo hver dag krigen i Ukraina foregår og ikke minst hvis Ukraina taper helt.
sicario Skrevet 6. februar 2023 #71 Skrevet 6. februar 2023 ItchyBitchySpider skrev (1 time siden): Altså, mener du at det er oppsiktsvekkende at et land bruker mesteparten av statsbudsjettet på egne borgere, infrastrukturen osv? Virkelig? Norge budsjetterte med ca 40 milliarder til bistand for 2023. En nedgang fra 2021 og utgjør altså ca 0,75% av BNI. 1
Gjest CatPerson123 Skrevet 6. februar 2023 #72 Skrevet 6. februar 2023 Jeg synes at vi kan gi mat, klær, våpen, osv, så lenge militæret har noe igjen i tilfelle selvfølgelig. Derimot synes jeg at penger kan misbrukes mye mer, selv om vi sender penger for en grunn kan de brukes til andre ting som ikke hjelper innbyggerne. Også synes jeg at mtp alle nordmenn som sliter økonomisk nå, bør de få hjelp først. Et land med innbyggere som sliter kommer ikke til å kunne hjelpe andre i så lenge ! Men mat, klær, legeutstyr, osv, det støtter jeg.
Gjest Bombasi Skrevet 6. februar 2023 #73 Skrevet 6. februar 2023 75 mrd i lys av at vi har tjent 2000 mrd er ikke mye. Problemet er at Norge sender avgårde drøssevis av milliarder helt uten særlig adresse, der mesteparten bare forsvinner ut i intet, blir brukt til tullete formål eller tilslutt havner i lommene på noen håndfulle rikinger i øst-europeerland. Vi er søkkdårlig på å forvalte penger. Elendige. Og det er vel derfor folk reagerer. Bedre blir det heller ikke når vi også i Norge sliter som en direkte eller indirekte konsekvens av krigen, men blir fullstendig ignorert og trenert av de samme som spøner vekk mrd til utlandet. Vi stoler ikke på våre "folkevalgte", som før øvrig ikke kan betegne seg som folkevalte lenger ettersom de leverer stikk i strid med lovet politikk. Så problemet er ikke 75 mrd til Ukraina, men absolutt alt rundt som følge av politikk som er bånn i bøtta.
Gjest Paramount Skrevet 6. februar 2023 #74 Skrevet 6. februar 2023 Capt. Obvious skrev (9 minutter siden): De vil i alle fall dø av et militært angrep i Norge, noe risikoen stiger for jo hver dag krigen i Ukraina foregår og ikke minst hvis Ukraina taper helt. Det har du rett i. Men å dø i krig er tross alt en mer verdig død enn å tørke inn på et gamlehjem pga politisk tillitsbrudd.
Capt. Obvious Skrevet 6. februar 2023 #75 Skrevet 6. februar 2023 Paramount skrev (3 minutter siden): Det har du rett i. Men å dø i krig er tross alt en mer verdig død enn å tørke inn på et gamlehjem pga politisk tillitsbrudd. Øh, javel. Tror ikke de som har dødd av å få en granat i fleisen er helt enige i det. Uansett er det å bidra til å avverge krig noe av det viktigste en statsmakt kan gjøre, det kommer foran alt annet. Hvis ikke har man faktisk ikke hverken velferdsstat, helsevesen eller skolevesen i det hele tatt. 1
velociraptor Skrevet 6. februar 2023 #76 Skrevet 6. februar 2023 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Øh, javel. Tror ikke de som har dødd av å få en granat i fleisen er helt enige i det. Uansett er det å bidra til å avverge krig noe av det viktigste en statsmakt kan gjøre, det kommer foran alt annet. Hvis ikke har man faktisk ikke hverken velferdsstat, helsevesen eller skolevesen i det hele tatt. Det har vi jo snart ikke uansett. Og de færreste har vel prøvd både å dø av «en granat i fleisen» OG å ligge i sin egen avføring med liggesår, i ensomhet og smerter, i flere år, på et norsk sykehjem, men jeg foretrekker en rask død fremfor seigpining, så må du gjerne velge motsatt. 2
Gjest SVK Skrevet 6. februar 2023 #77 Skrevet 6. februar 2023 3 hours ago, Ost said: Krigen i Ukraina har gitt Norge vesentlig høyere inntekter, i forhold til andre EØS/EU land. 75 miliarder er en temmelig liten del av de 1000+ miliardene Norge har tjent utover det vanlige, utelukkende på grunn av krigen. Sant. Hadde vært flaut om vi ikke hjalp Ukraina.
Eva-Lena Skrevet 6. februar 2023 #78 Skrevet 6. februar 2023 Jeg er for å hjelpe Ukraina, men når vi kan spy ut 75 milliarder, så får regjeringen spy ut flere milliarder så det blir bedre å leve her i landet også. Neida, vi i Norge trenger ikke å få utbedret noe som helst. Vi må sende penger ut, så hele verden ser hvor utrolig gavmilde den flotte regjeringen i Norge er. Jeg kjenner det koker i topplokket akkurat nå. Positivt at vi hjelper Ukraina, men når blir det Norges tur?????? 🤬 3 1
Averyx Skrevet 6. februar 2023 #79 Skrevet 6. februar 2023 2 minutter siden, SVK said: Sant. Hadde vært flaut om vi ikke hjalp Ukraina. Man hjelper ikke nødvendigvis ukrainere ved å sende penger til Europas mest korrupte land. Norge burde sende varer som det er sannsynlig at de har bruk for nå. Også da bør det være en kontroll og oppfølging. 3 1
Freesummer3 Skrevet 6. februar 2023 #80 Skrevet 6. februar 2023 Politikerne synes det er for vanskelig å øke trygder, pensjoner og gjøre helsevesenet bedre. Det legges ned fødeklinikker osv. Men å gi milliarder til et annet land har Norge lett råd til og blir bestemt på kort tid? Fint vi kan hjelpe andre, og hvis det er så lett å sende ut milliarder er det lett å gi ut det samme til befolkningen i Norge- som blant annet mere strøm»støtte». Dette viser at det er ikke pengene som mangler i Norge men viljen til de som styrer. De ønsker ikke å hindre at befolkningen her får dårligere levestandard. 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå