Gå til innhold

Regjeringen vil gi 75 milliarder til Ukraina.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mens Norge forfaller fullstendig fortsetter regjeringen å sende ut titalls milliarder, hva feiler det disse menneskene?

Hva med å bygge opp eget land? Der noen knapt har råd til å bruke strøm om vinteren. Er bunnen i det Norske samfunnet som må løftes, så folket her kan leve bedre. Da er 75 milliarder MYE til hjelp i Norge!

https://www.dn.no/politikk/jonas-gahr-store/krigen-i-ukraina/regjeringen-vil-gi-75-milliarder-til-ukraina/2-1-1399407

Endret av Lenelarsen
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes beløpet er for høyt. Kanskje EØS/EU landene kan slå seg sammen å gi like mye hver? 

• Liker 2
Skrevet
Peters skrev (4 minutter siden):

Synes beløpet er for høyt. Kanskje EØS/EU landene kan slå seg sammen å gi like mye hver? 

Krigen i Ukraina har gitt Norge vesentlig høyere inntekter, i forhold til andre EØS/EU land. 75 miliarder er en temmelig liten del av de 1000+ miliardene Norge har tjent utover det vanlige, utelukkende på grunn av krigen.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg må ærlig si at jeg stusset på det samme. Jeg syntes det er flott vi hjelper Ukraina, men, man må da søren meg kunne kaste linn et par milliarder i eldreomsorgen hvor SOS blir nedringt fordi de eldre ikke ønsker å leve lengre på grunn av ensomhet. Det er jo helt hårreisene. Mako på ansatte. For å ikke snakke om bemanning på sykehusene, det snakkes om å kutte ned enda mer? Til og med fødeavdelinger. Det er helt utrolig! "Nå er det vanlige folks tur"?
Mer: "Nå er det oss rikes tur, vi i regjeringen som har penger nok til å gå privat og derfor lukker øynene for alt annet". 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
Ost skrev (11 minutter siden):

Krigen i Ukraina har gitt Norge vesentlig høyere inntekter, i forhold til andre EØS/EU land. 75 miliarder er en temmelig liten del av de 1000+ miliardene Norge har tjent utover det vanlige, utelukkende på grunn av krigen.

Det har du faktisk helt rett i. 

• Liker 1
Skrevet

Rett og slett galematias!

• Liker 3
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Det er flott at de gjør :) Ukraina trenger alt hjelp de kan få og de har det litt verre der enn her i Norge nå..

Jeg er i mot alt annet når Norge velger å hjelpe andre og glemmer sine egne, men Ukraina trenger det nå. Så det er jeg helt for at de får 75 milliarder. 

Endret av Warrior
Rettet skrivefeil
Skrevet

I lys av korrupsjonsskandalene der i det siste, er det vel ikke så lett å si hva pengene faktisk går til. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Norge har alltid vært mest opptatt av å se bra ut optisk, prestisjeprosjekter, enorme mengder i bistand, grønn skifte etc.

Som nevnt over er det avdekket mye korrupsjon i det siste og vi burde være mere kritisk til å dele ut slike summer.

Vi har jo ikke råd til å bruke noe på egne innbyggere så noe må endres nå. 

Nytter ikke lengre med en regjering som trekker på skulderen å sier de ikke vet hva de skal gjøre, hvis de ikke vet det må de fjernes fra jobben å få inn noen som vet hva som må gjøres. Jeg kunne ikke hatt en jobb som hjernekirurg hvis jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre, men politikere er tydeligvis fritatt for dette, her kreves det ingen utdanning erfaring etc. 

Norge går nå ned så det synger og er vi ikke raske så er skaden ugjenopprettelig. 

Gamle ringer SOS telefoner fordi de vil ta livet sitt siden eldreomsorgen er så skammelig, unge ringer også fordi de ikke vil leve lengre. Bedrifter stenger som aldri før grunnet strømprisene, maten blir både dyrere og dårligere og folk må velge i mellom mat og medisin. 
Dette er altså verdens rikeste land som vanskjøttes på det groveste, nå er det nok.  

• Liker 15
Skrevet
Ost skrev (52 minutter siden):

Ca 2000 milliarder årlig som en direkte konsekvens av krigen.

Så sutrer folk over at vi gir skarvelige 75 milliarder til Ukraina… ufattelig

• Liker 9
Skrevet (endret)

Men, vi burde jo også gitt penger til vår egen befolkning som sliter, men det kunne i følge Slagsvold Vedum ikke gjøres.

Er ikke i mot bistand til andre land, men at i ikke klarer å drifte vårt eget land og heller prioriterer andre land er jeg i mot.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 8
Skrevet (endret)
4 minutter siden, sicario said:

Ca 2000 milliarder årlig som en direkte konsekvens av krigen.

Så sutrer folk over at vi gir skarvelige 75 milliarder til Ukraina… ufattelig

Selvsagt skal vi hjelp, men det utelukker jo ikke å også ta vare på folk som bor i Norge også. 

Endret av Dumpappen
  • Liker 5
Skrevet
Lenelarsen skrev (1 time siden):

Mens Norge forfaller fullstendig fortsetter regjeringen å sende ut titalls milliarder, hva feiler det disse menneskene?

Hva med å bygge opp eget land? Der noen knapt har råd til å bruke strøm om vinteren. Er bunnen i det Norske samfunnet som må løftes, så folket her kan leve bedre. Da er 75 milliarder MYE til hjelp i Norge!

https://www.dn.no/politikk/jonas-gahr-store/krigen-i-ukraina/regjeringen-vil-gi-75-milliarder-til-ukraina/2-1-1399407

Forfaller Norge fullstendig??

Skrevet
Dumpappen skrev (14 minutter siden):

Norge har alltid vært mest opptatt av å se bra ut optisk, prestisjeprosjekter, enorme mengder i bistand, grønn skifte etc.

Som nevnt over er det avdekket mye korrupsjon i det siste og vi burde være mere kritisk til å dele ut slike summer.

Vi har jo ikke råd til å bruke noe på egne innbyggere så noe må endres nå. 

Nytter ikke lengre med en regjering som trekker på skulderen å sier de ikke vet hva de skal gjøre, hvis de ikke vet det må de fjernes fra jobben å få inn noen som vet hva som må gjøres. Jeg kunne ikke hatt en jobb som hjernekirurg hvis jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre, men politikere er tydeligvis fritatt for dette, her kreves det ingen utdanning erfaring etc. 

Norge går nå ned så det synger og er vi ikke raske så er skaden ugjenopprettelig. 

Gamle ringer SOS telefoner fordi de vil ta livet sitt siden eldreomsorgen er så skammelig, unge ringer også fordi de ikke vil leve lengre. Bedrifter stenger som aldri før grunnet strømprisene, maten blir både dyrere og dårligere og folk må velge i mellom mat og medisin. 
Dette er altså verdens rikeste land som vanskjøttes på det groveste, nå er det nok.  

Korrupsjon har lenge vært et problem i Ukraina. At det kommer ut, er et tegn på at det blir tatt på alvor, og får konsekvenser.

• Liker 5
Skrevet

Norge raket jo inn pga krigen i Ukraina. 75 mrd er jo småpenger sammenlignet med det vi har tjent på krigen.

• Liker 1
Skrevet
Dumpappen skrev (På 6.2.2023 den 14.27):

Men, vi burde jo også gitt penger til vår egen befolkning som sliter, men det kunne i følge Slagsvold Vedum ikke gjøres.

Men det har ingen verdens ting med 75 milliarder til Ukraina å gjøre. 

Om Norge ikke hadde gitt en eneste krone, eller gitt 750 milliarder, så ville det heller ikke hatt noen påvirkning på strømpriser og eldreomsorg i Norge.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Dumpappen skrev (På 6.2.2023 den 14.29):

Selvsagt skal vi hjelp, men det utelukker jo ikke å også ta vare på folk som bor i Norge også. 

Igjen. Det har ingen sammenheng med penger brukt i Norge å gjøre.

Ingen er uenig i at vi ønsker billigere strøm, bedre skoler, bedre sykehjem.

Men det har ingen ting med 75 milliarder til Ukraina å gjøre.

Det er en irrelevant sammenblanding.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

No må folk gå ut i gatene og protestera! Espen Barth Eide og Støre ranar pensjonsfondet vårt for å skaffa seg internasjonale toppjobbar. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 hour ago, Lenelarsen said:

Ja, for Norge trenger gjenoppbygging minst like mye som de som bor her...

61541568_906.jpg

62883635b0a8be00185fe6bb?width=700&forma

Hvis vi skal gi 15 milliarder til de i år så har vi plutselig bare 1301 milliarder igjen av de 1316 milliardene vi tjene mer enn budsjettert i fjor pga. krigen. Hvordan skal vi kunne klare oss da?

https://www.faktisk.no/artikler/z41ov/norge-tjener-store-penger-pa-putins-krig

Endret av Enda
  • Liker 3
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...