Gå til innhold

mannen kastet potetgullposen....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maestro skrev (På 7.2.2023 den 0.29):

Som jeg nevnte i et innlegg jeg nettopp skrev : jeg gikk opp 50 kg på grunn av medisinnruk. La på meg bare jeg kikka på ei bolle uten og kjøpe den. Blir forbanna at de enda bruker de medisinene med den bivirkningen. Økt matlyst, aldri mett, spiser man som man skal, så reagerer kroppen som om man ikke har fått mat på fjorten dager.

Den ene medisinen er fader verre enn den andre. Og INGEN så for seg jeg bli feit. Lange tynne vandrende tingen. Mamma var strek til overgangsalder, samt fått 4 barn. 

Men ja, er man frisk, liker bedre og spise dritt mens man et parkert på sofaen hver dag, enn og bruke kroppen på trening eller annen fysisk aktivitet, så vil man jo legge på seg - det er helt klart. Ihvertfall om man har sittestilende jobb i tillegg. Når det lengste man går iløpet av dagen er fra kontorpulten til kaffemaskinen, noen ganger til dagen. Sånn på spissen. 

Men antipsykotiske medisiner  kjent for å ha vektøkning som bivirkning. Må du gå på dem? Ellers går jeg på en adhd medisin som ikke tar vekk sultfølelsen, kjente bare forskjell de første to ukene. Styr laangt unna den de ofte gir ut, husker ikke navnet (gammel medisin de har brukt i åresvis). Attention eller elvanse er mye bedre.  

Anonymkode: f1cf1...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

camu skrev (13 minutter siden):

Det beste er å bare kutte det ut helt, spis heller andre gode ting du liker for å kose deg. Kutter du sukker/potetgull osv helt, vil du faktisk bli vant til å ikke spise det, og slutte å crave det.

Er litt som å slutte å røyke, men bare røyke en gang i uken. Blir jo evig selvpining. 

Dette. Chips er noe av det verste man kan spise for vekta, snopmessig. Velg noe annet. Jeg er slank, men de gangene jeg spiser chips går jeg fort opp i vekt. Jeg greier ikke stoppe å spise og ender ofte med å spise hele posen ila en kveld. En pose er halve dagsbehovet mitt ifh kalorier! 

Anonymkode: f1cf1...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 15.14):

Oj det var mange svar :) Mannen min er veldig snill og god, og jeg har bedt han om hjelp til å spise godteri bare en gang i uka. Men jeg var såååå innstilt på å stappe i meg restene, at det var like før jeg dro og kjøpte en stor pose....TS :) 

Anonymkode: a240d...810

Ok. Du har faktisk bedt ham om hjelp.

Da er det mye enklere å forstå at han kastet restene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tolke det som "kontrollerende adferd", men er det lurt å blåse opp bagateller mest mulig?

Er det sunt for forholdet å kreve parterapi for en halvtom pose pottis? Eller bør man klare å løse sånne småting selv?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg ville reagert? Ville nok blitt litt snurt og småsur med det samme, men så ville jeg bare glemt hele greia.

Parterapi, kontrollerende adferd... snakk om å gjøre en fjær til 10 høns, en må jo vite litt mer om forholdene rundt. Hvor mye var igjen i posen, var det mannens tur å rydde og posen tilfeldigvis lå i veien, har ts startet på eller snakket om omlegging av livsstil....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men antipsykotiske medisiner  kjent for å ha vektøkning som bivirkning. Må du gå på dem? Ellers går jeg på en adhd medisin som ikke tar vekk sultfølelsen, kjente bare forskjell de første to ukene. Styr laangt unna den de ofte gir ut, husker ikke navnet (gammel medisin de har brukt i åresvis). Attention eller elvanse er mye bedre.  

Anonymkode: f1cf1...84f

Jeg har brukt 4 ulike typer, begynte med den verste som man sier er spisemedisin. 

Brukt Ritalin og concerta for lenge siden, aldri mer.. Bruker en annen nå, kjenner ikke sultfølelse helt, men klarer og spise for det om da jeg ikke fåt den munntørren. Så må bare være flink med frokost og noe lett mat ila dagen. Er naturlig elendig og spise jevnt 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 12.09):

Jeg kaster middagsrester fordi min mann, som må passe vekta, spiser dem opp utover kvelden selv om han ikke er sulten. Er jeg kontrollerende da?

Anonymkode: c57f8...140

Du må lage mindre porsjoner. Matsvinn er særdeles ukult.

Anonymkode: 28693...185

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...