TheHairyToothfairy Skrevet 6. februar 2023 #61 Del Skrevet 6. februar 2023 Nå kjenner jeg på et behov for å ha litt potetgull å tygge på mens jeg ser hvordan denne tråden utvikler seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #62 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hadde gledet meg til resten av potetgullet i går kveld ( spiste litt lørdag) Han kastet det for å hjelpe meg å leve sunnere...jeg ble skikkelig sint. Hvordan hadde du reagert? Jeg gikk i søppelet til og med, men det var ødelagt Anonymkode: a240d...810 alle er forsjellige jeg hade blitt sur som faen. Men etterpå gla hvis jeg spiser mye snop. Anonymkode: be402...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #63 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Seriøst? Så hvis TS jevnlig spiser potetgull i løpet av uka, er overvektig og har et usunt kosthold, så får mannen lov til å kontrollere hva hun spiser og ikke? Anonymkode: fb53f...5e3 i ett forhold gir man og tar , hvis kjeresten sier du er uattraktiv fordi du ikke lengre ser ut som du gjorde i vekt. Da må man ta seg samman og prøve å gå ned. Ellers må man slå opp! Anonymkode: be402...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #64 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det handler ikke om manglende selvinnsikt, latskap eller manglende selvkontroll. Det er mye mer kompleks enn det! Det er en avhengighet, og det er utrolig vanskelig å gå på diett over tid. En som går ned i vekt må spise mindre enn en som er normalvektig. Når du er vant til å spise mye eller spise mye usunt, så er spranget stort! Når man i tillegg må gjøre dette over mange måneder, i tillegg til at hjernen skriker etter sukker (som en alkoholiker skriker etter alkohol), så skal det mer til enn motivasjon, innsikt og selvkontroll! Mange forstår ikke det dessverre, og kaller oss tjukke bare feit og lat og kanskje til og med dum Anonymkode: 705af...7ab desværre var selv avhengig av snop og crap uner mange år. og vet du hva? det finnes noe som heter just do it. Og det kan du! Slutte. Det er mye lettere å slutte med sukkeravhengighet en heroin. Ta deg samman! Anonymkode: be402...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #65 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oj det var mange svar Mannen min er veldig snill og god, og jeg har bedt han om hjelp til å spise godteri bare en gang i uka. Men jeg var såååå innstilt på å stappe i meg restene, at det var like før jeg dro og kjøpte en stor pose....TS Anonymkode: a240d...810 Da tenker jeg at det var helt innafor å kaste det. Du har jo bedt om hjelp. Du kan ikke bli sur da. Anonymkode: 15c34...e1a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 6. februar 2023 #66 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): i ett forhold gir man og tar , hvis kjeresten sier du er uattraktiv fordi du ikke lengre ser ut som du gjorde i vekt. Da må man ta seg samman og prøve å gå ned. Ellers må man slå opp! Anonymkode: be402...19f Oppi dette med at ei ønsker forbud av salg av sjokoladeplater, pga fedmestatistikken. 1) Nei, er ikke bare hva man spiser som utgjør fedme. 2) har hun vært gravid, la veldig på seg og ikke gått ned igjen? 3) gener! Og være tynn eller stor, spiller gener i slekt inn. På lik linje som høyde, gangstil og sånn. Og selvom eks moren til Kari er lita flis, kan mormor til Kari hatt vektproblemer hele livet. Gener hopper ofte over en generasjon. "Ja nei, brei og stor rumpe ligger i slekta." 4) Er det medisiner, stress o.l som øker lysten på mat og snacks? 5) Eller for lite skikkelig mat ila dagen? At man er sugen på noe godt fordi man ikke har spist skikkelig. Ev spiser siste måltid for dagen veldig tidlig/eller for liten porsjon, og blir sulten til kvelden igjen? Sykt teit av samboer og bare kaste sånt uansett 🤭 Brett posen og legg den vekk til helgen etter. Om det er du som er husspøkelset i heimen, så må du bare være konsekvent på at den ikke skal røres før helgen etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #67 Del Skrevet 6. februar 2023 Maestro skrev (5 minutter siden): Oppi dette med at ei ønsker forbud av salg av sjokoladeplater, pga fedmestatistikken. 1) Nei, er ikke bare hva man spiser som utgjør fedme. 2) har hun vært gravid, la veldig på seg og ikke gått ned igjen? 3) gener! Og være tynn eller stor, spiller gener i slekt inn. På lik linje som høyde, gangstil og sånn. Og selvom eks moren til Kari er lita flis, kan mormor til Kari hatt vektproblemer hele livet. Gener hopper ofte over en generasjon. "Ja nei, brei og stor rumpe ligger i slekta." 4) Er det medisiner, stress o.l som øker lysten på mat og snacks? 5) Eller for lite skikkelig mat ila dagen? At man er sugen på noe godt fordi man ikke har spist skikkelig. Ev spiser siste måltid for dagen veldig tidlig/eller for liten porsjon, og blir sulten til kvelden igjen? Sykt teit av samboer og bare kaste sånt uansett 🤭 Brett posen og legg den vekk til helgen etter. Om det er du som er husspøkelset i heimen, så må du bare være konsekvent på at den ikke skal røres før helgen etter. feil du blir feit av å spise mer kcal en du forbrenner simple as that! Anonymkode: be402...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #68 Del Skrevet 6. februar 2023 Maestro skrev (6 minutter siden): Oppi dette med at ei ønsker forbud av salg av sjokoladeplater, pga fedmestatistikken. 1) Nei, er ikke bare hva man spiser som utgjør fedme. 2) har hun vært gravid, la veldig på seg og ikke gått ned igjen? 3) gener! Og være tynn eller stor, spiller gener i slekt inn. På lik linje som høyde, gangstil og sånn. Og selvom eks moren til Kari er lita flis, kan mormor til Kari hatt vektproblemer hele livet. Gener hopper ofte over en generasjon. "Ja nei, brei og stor rumpe ligger i slekta." 4) Er det medisiner, stress o.l som øker lysten på mat og snacks? 5) Eller for lite skikkelig mat ila dagen? At man er sugen på noe godt fordi man ikke har spist skikkelig. Ev spiser siste måltid for dagen veldig tidlig/eller for liten porsjon, og blir sulten til kvelden igjen? Sykt teit av samboer og bare kaste sånt uansett 🤭 Brett posen og legg den vekk til helgen etter. Om det er du som er husspøkelset i heimen, så må du bare være konsekvent på at den ikke skal røres før helgen etter. morsommeste jeg lest idag "lysten på nor godt" ta så spis mat isteden da. Er du gravid kan du faktiskt gå ned etterpå, og trenger ikke gå så jæveli mye opp i vekt heller ? spørs om du overspiser eller ikke. Kcal in kcal ut. Det var ikke en eineste feit i leirekamp. Spiser man sundt og beveher seg så blir man ikke overvektig. Simple as that. Slutt med unskyldinger Anonymkode: be402...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #69 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Oj det var mange svar Mannen min er veldig snill og god, og jeg har bedt han om hjelp til å spise godteri bare en gang i uka. Men jeg var såååå innstilt på å stappe i meg restene, at det var like før jeg dro og kjøpte en stor pose....TS Anonymkode: a240d...810 Da synes jeg du skal takke ham! Jeg hadde nok blitt frustrert i øyeblikket, så hadde jeg spurt om han hadde kastet det og så ledd av meg selv og takket ham for at han hadde kastet det. Nå fikk du jo en mestring ut av det. Selv om du var kjempeinnstilt på å stappe i deg potetgull og nesten dro ut for å kjøpe deg en stor pose i protest... så lot du være. Så du lærte at selv om fristelsen kan være stor, så er det ikke noe du trenger å gi etter for. Husk å takke mannen din! Anonymkode: 1d523...b49 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 6. februar 2023 #70 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): feil du blir feit av å spise mer kcal en du forbrenner simple as that! Anonymkode: be402...19f Jo, men den plata med sjokolade er ikke grunnen ene og alene. 🤦🏼♀️ Før jeg starta med anti psykotiske medisiner, spiste jeg drittmat HELE tiden. Drakk brus med sukker i samt chips når det passa meg. Ja, hadde en stressende stå og gå jobb, gikk turer når jeg hadde anledning/lyst osv. Gikk aldri opp noe og jeg hadde det elendige kostholdet over lang tid. Med medisiner, som jeg starta på nov 2017, prøvd 4 ulike typer der de to siste ble jeg værende på. Fikk trappa ned og slutta på en av dem i mars-april 2022, av de syke 50 kg jeg la på meg i både fett og mye vann i kroppen, har jeg nå gått ned 20 kg av de 50 kg. Skal ned 10-15 kg til, for og ha en sunn kropp uten og enten være sykelig tynn, eller krise feit. Ja, er slik det har skjedd. 55 kg på 178 cm til 113 kg. Fy faen. Og ikke har jeg trent, mye enkel mat (ikke frossen pizza liksom, men typ kylling og ris liksom, eller pasta, ja du skjønner) spiser omtrent ikke snacks, er innimellom og har hverdagsaktivitet da jeg ikke har lappen. Men 20 kg på under et år er mye ifølge psykeriater jeg var hos nå, ifht adhd medisin og vi prata om dette med rutiner på matinntak ila dagen. (har gått på slike medisin for 10 år siden, spiste jo ingenting pga munntørrhet og ingen sultfølelse) Så jo, gener, medisinbruk, aktivitet og selvfølgelig hva man stapper i seg, spiller inn. Altså, nordmenn sitter mye mer i ro enn før. Mer jobber som er på et kontor, skjermtid har økt hos de yngre og forsåvidt voksne også på hjemmebane. De fleste kjører bil dit dem skal, er jaggu de som kjører til butikken som er rett ned bakken, barn som blir kjørt til skolen som tar 10 min og gå til, som jeg leste her inne at den som henter bærer sekken for barnet hjem. Mulighet for takeaway har også økt betraktelig, da blir jo selvfølgelig andelen av folk som kjøper sånt jevnlig, også økt - til og med uten og må gå utav døra engang. Samt halvfabrikata, mye salt i mat og mye ting som blir stappa i ulike matvarer for at det skal holde seg fine og spisbart og ha størrelse på. De blåbærne på boks, ser ut som de går på steroider. Er så mye som spiller inn hvorfor det er økt på med problem med fedme hos folk, som ikke er kun denne sjokoladeplaten som ei ønska forbud og ha i butikkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Beelzebub Skrevet 6. februar 2023 #71 Del Skrevet 6. februar 2023 Skjønner hvordan du har det. Dama gjorde det samme med heroinen min. Men vi drar jo bare og kjøper nytt, ikke sant? Så egentlig kaster de bare pengene våre i dass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 6. februar 2023 #72 Del Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): morsommeste jeg lest idag "lysten på nor godt" ta så spis mat isteden da. Er du gravid kan du faktiskt gå ned etterpå, og trenger ikke gå så jæveli mye opp i vekt heller ? spørs om du overspiser eller ikke. Kcal in kcal ut. Det var ikke en eineste feit i leirekamp. Spiser man sundt og beveher seg så blir man ikke overvektig. Simple as that. Slutt med unskyldinger Anonymkode: be402...19f Som jeg nevnte i et innlegg jeg nettopp skrev : jeg gikk opp 50 kg på grunn av medisinnruk. La på meg bare jeg kikka på ei bolle uten og kjøpe den. Blir forbanna at de enda bruker de medisinene med den bivirkningen. Økt matlyst, aldri mett, spiser man som man skal, så reagerer kroppen som om man ikke har fått mat på fjorten dager. Den ene medisinen er fader verre enn den andre. Og INGEN så for seg jeg bli feit. Lange tynne vandrende tingen. Mamma var strek til overgangsalder, samt fått 4 barn. Men ja, er man frisk, liker bedre og spise dritt mens man et parkert på sofaen hver dag, enn og bruke kroppen på trening eller annen fysisk aktivitet, så vil man jo legge på seg - det er helt klart. Ihvertfall om man har sittestilende jobb i tillegg. Når det lengste man går iløpet av dagen er fra kontorpulten til kaffemaskinen, noen ganger til dagen. Sånn på spissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #73 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kaster du andre sitt snop etc? Anonymkode: 705af...7ab Jeg går ikke hjem til andre og kaster andres snop, men hvis vi har hatt fest lørdag og det er igjen potetgull og godteri søndag så kaster jeg det søndag for og ikke ha slikt liggende ja. Anonymkode: ff062...796 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #74 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Oj det var mange svar Mannen min er veldig snill og god, og jeg har bedt han om hjelp til å spise godteri bare en gang i uka. Men jeg var såååå innstilt på å stappe i meg restene, at det var like før jeg dro og kjøpte en stor pose....TS Anonymkode: a240d...810 Dette kunne du jo nevnt i hi, men da har han jo gjort akkurat det du har bedt han om. Flott at du vil kutte ned godteri og flott at du har en mann som hjelper deg. Sikkert irriterende der og da, men sånn i etterkant, er det ikke bra da? Nå holdt du jo målet ditt. Anonymkode: ff062...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #75 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Oj det var mange svar Mannen min er veldig snill og god, og jeg har bedt han om hjelp til å spise godteri bare en gang i uka. Men jeg var såååå innstilt på å stappe i meg restene, at det var like før jeg dro og kjøpte en stor pose....TS Anonymkode: a240d...810 Synes det var litt dårlig gjort av deg å ikke nevne dette i hovedinnlegget. Det er milevis forskjell på at en person bare gjør noe slikt etter eget forgodtbefinnende, og at dere har hatt en samtale om dette. Du har bedt om hjelp til å kun spise en dag i uka, da er det jo den beste hjelpen han kan gi og kaste restene? Hvis det ikke var sånn du ville ha hjelp, så må du klargjøre hvordan du vil ha det. Siden du egentlig kun vil spise en gang i uka, og blir så opprørt når potetgullet er vekk på dag to - så trengs det kanskje såpass sterke midler som å faktisk fjerne potetgullet fra huset om du skal klare målet ditt? Du skal være glad mannen din ønsker å hjelpe deg med å nå målene dine, men dere må snakke sammen om hva det faktisk betyr og hvordan han skal hjelpe deg. Hvis målet er å spise potetgull bare en dag i uka, er det jo rart du hadde en plan om å spise mer dagen etter i første omgang? Anonymkode: 98916...c63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. februar 2023 #76 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Overformynderi? Hjelpes... som i mitt tilfelle der han, som har fått beskjed av lege om å passe vekta, går og småspiser middagsrester selv om han ikke er sulten, jeg kaster restene, hvordan kan det være galt? Han har ikke spurt etter middagsrester etter at jeg begynte med det og han spiser ikke noe annet heller, for han er ikke sulten! Anonymkode: c57f8...140 Hva med å lage mindre mat slik at du ikke trenger å kaste rester? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #77 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Synes det var litt dårlig gjort av deg å ikke nevne dette i hovedinnlegget. Det er milevis forskjell på at en person bare gjør noe slikt etter eget forgodtbefinnende, og at dere har hatt en samtale om dette. Du har bedt om hjelp til å kun spise en dag i uka, da er det jo den beste hjelpen han kan gi og kaste restene? Hvis det ikke var sånn du ville ha hjelp, så må du klargjøre hvordan du vil ha det. Siden du egentlig kun vil spise en gang i uka, og blir så opprørt når potetgullet er vekk på dag to - så trengs det kanskje såpass sterke midler som å faktisk fjerne potetgullet fra huset om du skal klare målet ditt? Du skal være glad mannen din ønsker å hjelpe deg med å nå målene dine, men dere må snakke sammen om hva det faktisk betyr og hvordan han skal hjelpe deg. Hvis målet er å spise potetgull bare en dag i uka, er det jo rart du hadde en plan om å spise mer dagen etter i første omgang? Anonymkode: 98916...c63 Det er jo åpenbart at ts trenger hjelp, og mannen hjelper. Enig i at det var dumt og ikke nevne det i hi, luktet liksom lunta selvom folk fyrte løs om kontrollerende og terapeut 🤦♀️ ts skal spise godteri en gang i uka, ts går og leter i søpla etter godteri dag 2. ts trenger hjelp med og styre inntaket, og mannen hjelper henne. Anonymkode: ff062...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 7. februar 2023 #78 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): i ett forhold gir man og tar , hvis kjeresten sier du er uattraktiv fordi du ikke lengre ser ut som du gjorde i vekt. Da må man ta seg samman og prøve å gå ned. Ellers må man slå opp! Anonymkode: be402...19f MÅ man? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camu Skrevet 8. februar 2023 #79 Del Skrevet 8. februar 2023 Athena Freyja skrev (På 6.2.2023 den 10.36): Dårlig gjort, han kan ikke bare kaste dine ting, neste gang, gjør du det samme mot ham, så kan han se hvor kjipt det er. Ingen lærer noe av at noen tar igjen. Ikke gjør det. Håndter det som en voksen og prat med ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camu Skrevet 8. februar 2023 #80 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 15.14): Oj det var mange svar Mannen min er veldig snill og god, og jeg har bedt han om hjelp til å spise godteri bare en gang i uka. Men jeg var såååå innstilt på å stappe i meg restene, at det var like før jeg dro og kjøpte en stor pose....TS Anonymkode: a240d...810 Det beste er å bare kutte det ut helt, spis heller andre gode ting du liker for å kose deg. Kutter du sukker/potetgull osv helt, vil du faktisk bli vant til å ikke spise det, og slutte å crave det. Er litt som å slutte å røyke, men bare røyke en gang i uken. Blir jo evig selvpining. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå