Gå til innhold

Studenter som stryker fordi de ikke møter opp til forelesninger og seminarer. Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skjedde med meg på et fag, for noen år siden.  

Var helt avhengig av jobb ved siden av studiene, og balanserte stilling via bemanningsbyrå og ringevikar på skoler. Problemet er at når du takker nei til en av disse stillingene for mange ganger, så slutter de å kontakte deg. Og bemanningsbyrå kan plutselig tilby deg jobber som er 100% i mindre perioder, type 1-3 uker. Har du på toppen gått uten jobb i 2-3 uker, så må du bare takke ja til det du får...alternativet er jo at du ikke får betalt husleien. 

Jeg måtte takke ja til en slik jobb, og dermed gå glipp av obligatorisk gruppefremføring - som førte til at jeg ikke fikk godkjent arbeidskrav, og kunne ikke gå opp til eksamen. 

Etter dette så filtrerte jeg ut alle fag som hadde obligatorisk gruppearbeid, fremføringer, m.m. når jeg skulle velge fag. 

Anonymkode: 239d9...3e0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, ja, veldig mange jobbe ved siden av studiene. Mange har flere jobber. Det kan være snakk om veldig kjipe arbeidstider i forhold til studiene.

Anonymkode: 239d9...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med å møte opp pga kroniske smerter og sykdom som gjør at jeg har svært lite energi. Det var ikke viljen det stod på, men fysiske begrensninger. 

Når alt gikk digitalt fikk jeg med meg mer, og jeg syns det er en skam at det alternativet nå er borte. Vi er mange, mange kronisk syke som faktisk fikk lov å lære selv om vi ikke kom oss på forelesning hver gang.

Anonymkode: b95cb...2d9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også stresset og irritert over dette da jeg studerte. Hadde forventninger til at jeg skulle ha større frihet og fleksibilitet. Men i ettertid forstår jeg hvorfor, fordi i arbeidslivet er det viktigere hvordan du samhandler rundt faget, enn at du har ervervet kunnskaper. Det er vel noe med at du under samarbeid og kommunikasjon rundt faget tilegner deg mer omfattende og nyttig kunnskap. Studier handler om mer enn å installere teorier i hodet ditt. Dette er helt ubrukelig hvis du ikke fungere i dialog og samhandling. 

Anonymkode: 529e9...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner med adhd og de lærer gjerne veldig lite av å delta i timen. Flere av de lærer lite på egenhånd og, men litt mer enn ved å høre på læreren. Litt mer er ikke alltid godt nok til å stå det heller. Mange av de jeg kjenner med adhd fikk ikke diagnosen før de hadde strøket et par ganger i løpet av studietiden. Jeg mener ikke at alle som ikke møter opp har adhd, men i min omgangskrets er det så vanlig at jeg tenker adhd til det motsatte er bevist.

En del melder seg vel også opp i fag for å få fullt lån fra lånekassen.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 5.2.2023 den 7.53):

Digitale forelesninger utgjør ingen forskjell for studenter som ikke er interessert i å lese og forberede seg til eksamen.

Nei, men de utgjør en stor forskjell for «Kari» på 38 som jobber fulltid for å forsørge barna, må hente og levere i barnehagen/på SFO og kun har kveldene til å lese på, samt for «Mina» på 19 som føler seg utenfor sosialt på studiestedet og sliter med å tørre å møte opp eller «Per» på 22 som jobber som tilkallingsvikar og sol ikke får flere vakter dersom han takker nei til jobb to ganger på rad eller for «Anne» som bor 1,5 time unna studiestedet osv. 

 

Anonymkode: fc6f7...653

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at dersom vi ønsker at en større andel av befolkningen skal skaffe seg en utdanning så er det ingen grunn til å ikke tilrettelegge for at dette skal være mulig på tross av livssituasjon, helse og bosted. Med dagens digitale løsninger så burde det være fullt mulig å ta teoretiske fag digitalt. 

Anonymkode: fc6f7...653

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 5.2.2023 den 3.54):

TS,

Kanskje du skal stille spørsmålet, men litt annorledes til det du ser i speilet? Hva kan læresteder gjøre for at studenter får den læring som man har som mål, som bland annet blir gitt på seminarer. En opplagt løsning er selvfølgelig å gjøre mer obligatorisk. En annen er å fylle dagene med mer en kanskje et seminar i ny og ne. Obligatoriske oppgaver, gruppeaktivieter og så videre.

Ser jeg på mine to student barn, så er det stor forskjell mellom hvordan studiene som system bygger opp kring nærvær, engasjement og med det læring.

 

Jeg forstår hvor du vil, men for å kunne gjøre obligatoriske oppgaver, gruppeaktiviteter osv. må man først ha kunnskapen man skal bruke for å løse disse oppgavene. Og tidsskjemaet er stramt, det er ikke tid til at fem personer møter opp uforberedt og så skal tilegne seg kunnskapen før man løser dem. Det er heller ikke alle emner som egner seg for sånt.

Høyere utdanning er nå en gang annerledes enn grunnskole, det kreves mer av studentene. Man kan ikke forvente at man får matet inn kunnskap med teskje. 

Og TS, grunnen til at de ikke møter opp, er vel gjerne at de overvurderer seg selv, de skjønner ikke hvor mye arbeid som faktisk må til for å bestå eller få god karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår hvor du vil, men for å kunne gjøre obligatoriske oppgaver, gruppeaktiviteter osv. må man først ha kunnskapen man skal bruke for å løse disse oppgavene. Og tidsskjemaet er stramt, det er ikke tid til at fem personer møter opp uforberedt og så skal tilegne seg kunnskapen før man løser dem. Det er heller ikke alle emner som egner seg for sånt.

Høyere utdanning er nå en gang annerledes enn grunnskole, det kreves mer av studentene. Man kan ikke forvente at man får matet inn kunnskap med teskje. 

Og TS, grunnen til at de ikke møter opp, er vel gjerne at de overvurderer seg selv, de skjønner ikke hvor mye arbeid som faktisk må til for å bestå eller få god karakter.

Nå er det sånn at jeg har gått på et av verdens høyest rangerte universiteter, har en datter som går på et høyt rangert universitet grunnlagt på middelalderen. Jeg har undervist på et par universiteter (ikke fast), og publisert litt vitenskap på "hobby" basis på siden av jobb. Min andre datter går på et universitet med mye mindre faktisk undervisning enn hva jeg er vant til, og som jeg ser hva hun som går på et godt gammelt universitet får. Jeg kjøper ikke dette konseptet om at det er en god metode å skape sin egen dannelse. Jeg og mine studiekamrater brukte sikkert langt over dobbelt så mye tid på studier som den gjennomsnittlige studenten, tak være mye selvstudier og mye og krevende tett oppfølgning. Det samme ser jeg fra hun som har et opplegg som mer ligner det jeg var igjennom. Men hun andre, med slakk oppfølgning... bruker mye mindre tid på læring. Ikke for at hun er lat, men for at hun er i et system som ikke skaper tydelighet og støtte når det gjelder læring, faglig forståelse og utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan jo for eksempel ta to av våre professorer det siste året som er så utrolig håpløse på å undervise og forelese så absolutt ingen lærer noe av de. Da slutter folk å gå på forelesningen, og mange stryker på forelesning. Jeg er ikke avhengig av ideen om at noe er direkte grunn til noe annet, men i disse fagene kan man virkelig si at en dårlig forelser=høy strykprosent. 

 

Men så har du andre som må feks må jobbe så mye at de ikke har mulighet å gå på forelesning og da heller ikke alltid får med seg det mest sentrale i faget. Og i tillegg til alt annet som er blitt sagt, så er det noen som bare ikke passer til å studere (eller som ikke er modne nok). Der kommer seg til. 

Anonymkode: 46c19...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, kan jo for eksempel ta to av våre professorer det siste året som er så utrolig håpløse på å undervise og forelese så absolutt ingen lærer noe av de. Da slutter folk å gå på forelesningen, og mange stryker på forelesning. Jeg er ikke avhengig av ideen om at noe er direkte grunn til noe annet, men i disse fagene kan man virkelig si at en dårlig forelser=høy strykprosent. 

 

Men så har du andre som må feks må jobbe så mye at de ikke har mulighet å gå på forelesning og da heller ikke alltid får med seg det mest sentrale i faget. Og i tillegg til alt annet som er blitt sagt, så er det noen som bare ikke passer til å studere (eller som ikke er modne nok). Der kommer seg til. 

Anonymkode: 46c19...b0f

*stryker på eksamen 

Anonymkode: 46c19...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, men de utgjør en stor forskjell for «Kari» på 38 som jobber fulltid for å forsørge barna, må hente og levere i barnehagen/på SFO og kun har kveldene til å lese på, samt for «Mina» på 19 som føler seg utenfor sosialt på studiestedet og sliter med å tørre å møte opp eller «Per» på 22 som jobber som tilkallingsvikar og sol ikke får flere vakter dersom han takker nei til jobb to ganger på rad eller for «Anne» som bor 1,5 time unna studiestedet osv. 

 

Anonymkode: fc6f7...653

Hva med Ole på 19 år som har gledet seg til studentlivet som for ham innebærer bare fest, alkohol, jenter og moro, men ikke lesing til eksamen og studieprogresjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 3.28):

Folk lærer på ulike måter og å komme på forelesninger og seminarer passer ikke alle. Får du til å lære faget uten å møte opp så er det en ærlig sak. Men i fagene jeg underviser så ser jeg at det er en sammenheng mellom lavt oppmøte på forelesningene og høy strykporsent og jeg ser at de som møter opp på konteeksamen er studenter jeg ikke så på forelesningene. 

Så jeg lurer på hvorfor dere som stryker når dere ikke følger forelesningene ikke møter opp på forelesningene. 

Anonymkode: bc776...c96

For min del var det fordi jeg var dypt deprimert. Klarte ikke møte opp.

Hadde også en deltidsjobb som jeg måtte prioritere for å klare meg økonomisk.

Jeg skulle nok aldri studert og jeg burde fått hjelp.

Klarte å få bacheloren min på normert tid, ufør etter det på minstesats uten unguførtillegget. FML.

Anonymkode: de471...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Jeg opplevde at det var svært få forelesere som klarte å formidle på en givende måte. Så jeg studerte for det meste alene på lesesal eller hjemme. Om jeg strøk i et fag var det fordi jeg ikke hadde prioritert studiene nok, ikke fordi jeg ikke møtte på forelesning. 

I andre fag leverte jeg blankt for å heller kunne ta konten, da trengte jeg bare fokusere på to fag gjennom semesteret, og fikk ferien til å jobbe med det tredje faget alene. 

Jeg hadde 1-3 deltidsjobber samtidig gjennom den første bacheloren min, og 100% jobb på dagtid gjennom den andre. 

Men selvfølgelig, jeg hadde også medstudenter som hverken leste på egenhånd eller møtte på forelesninger. De gikk det naturligvis ikke bra med, og de droppet etter hvert ut. Og da tenker jeg egentlig bare at studieretningen ikke var interessant nok for dem, og at det gjerne ville være like greit å finne seg noe annet å studere. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forskjellige grunner, men mange av mine bekjente på studiet kunne ikke møte opp på grunn av jobb. Dessverre går ikke studiehverdagen rundt uten å jobbe mye ved siden av, og man må nesten jobbe når man får vakt.. Så var det de som bodde hjemme eller fikk ekstra lommepenger av forelderen som hadde mulighet til å fokusere på studier, meg inkludert. 

Anonymkode: 86aad...a71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke ut fra meg selv, og jeg er en»gammel-student». ☺️Pga sykdom kunne jeg aldri sittet 7,5 time daglig på skolen. Men jeg studerer på deltid, og har bare 2-timers forelesinger/seminar/kollokvie. Pga at jeg eier leilighet i en by flere timer unna, har jeg økonomiske begrensninger ang hvor lenge jeg kan bo på studentapartment på hotell. Så derfor ville det vært bra om selve forelesingene kunne blitt streamet, noe jeg hele tiden blir lovd, men så dropper professoren min det😔Er lite motivert i eget selskap; jeg yter best når det stilles krav, og vi jobber sammen i grupper. Sist semester måtte jeg dra hjem en mnd før semesterslutt pga alvorlig sykdom, men prøvde å holde kontakt og gjøre innleveringer. Men med null respons(ingen som gadd rette oppg/følge opp), så ga jeg opp. Så nå tenker jeg å avslutte studiet pga liten motivasjon og økonomi. Nettstudie blir ikke aktuelt for meg, så skal prøve å slå meg til ro med mitt kjedelige liv og kjedelige lille jobb😅

Anonymkode: 02320...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 3.28):

Folk lærer på ulike måter og å komme på forelesninger og seminarer passer ikke alle. Får du til å lære faget uten å møte opp så er det en ærlig sak. Men i fagene jeg underviser så ser jeg at det er en sammenheng mellom lavt oppmøte på forelesningene og høy strykporsent og jeg ser at de som møter opp på konteeksamen er studenter jeg ikke så på forelesningene. 

Så jeg lurer på hvorfor dere som stryker når dere ikke følger forelesningene ikke møter opp på forelesningene. 

Anonymkode: bc776...c96

Det handler jo om at høyskoler og universiteter med de nye «oppmøte teller» og «lever skriftlige oppgaver hver uke» opplegget har laget en høyere utdanning som ikke ligner verken behovet studentene møter i arbeidslivet eller er konstruktivt for læring.

Og så er det blatant og ikke-unnskyldende diskriminerende ovenfor de tusenvis av studenter som ikke har perfekt helse.

Så fra egne erfaringer? Den som falt ut først var en som hadde kronisk migrene. En tilstand som gjør at du mer enn friske har nytte av å tilegne deg høyere utdanning og sikre deg et arbeide som tilrettelegger (noe yrker uten utdannelse ikke tar seg bryet med). Hen klarte ikke møte opp ofte nok, fordi hen lå i et mørkt rom. Og for å få godkjent ikke møtt må du fysisk til legen for å få en sykemelding. Noe man faktisk er for syk til å gjennomføre, om man er syk. Så da makter man ikke få sykemelding 2-5 ganger i måneden. Og man faller over på 

Personlig er jeg kvinne. Jeg har mensen. Den varer i 1 av 4 av månedens uker og er ikke forenelig med å sitte opp og ned i en forelesningssal. Den er forenelig med å ligge fremfor do og spy. Jeg klorte meg gjennom takket vøre professorer som så en annen vei på det med oppmøte og gode karakterer. Hadde folk som deg ikke løyet om mitt oppmøte ville jeg i dag ikke hatt en utdannelse. Så der er svar nr 2: man er kvinne. Det har ikke vært et problem i arbeidslivet. Dette er rene fiktive problemer skapt av skolesystemet. 

Det du ser er ikke oppmøte=karakterer. Det du ser er at professorer positivt diskriminerer de med gode karakterer og skriver fravær på de som har dårlige. Fordi systemet ikke fungerer om du ikke er frisk. Det er et system for de privilegerte.

Og om dere først krever oppmøte? Lag et ordentlig opplegg, ikke bare list opp fra bøkene. 99% av alle mine forelesninger var rent bortkastet tid av elendig kvalitet. Evaluer løpende. Krev kvalitet.

Anonymkode: de6a6...6b4

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (9 timer siden):

Hva med Ole på 19 år som har gledet seg til studentlivet som for ham innebærer bare fest, alkohol, jenter og moro, men ikke lesing til eksamen og studieprogresjon? 

«Ole» ville nok ikke ha fullført studiet sitt uansett, så jeg vet ikke helt hvorfor du tenker at studiestedet skal være «mammaen» hans i denne sammenhengen. 🤷‍♀️

Anonymkode: fc6f7...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er slitsomt og for enkelte praktisk umulig  å kombinere studier, jobb, barn, lang reisevei, sykdom, utenforskap, osv.  Jeg skjønner også at folk lærer på ulike måter. Det er ikke slik jeg tror at alle må på forelesningene mine for å gjøre det godt i faget eller slik at jeg ikke forstår at en del ikke kan komme på forelesningene. 

Tråden min skulle egentlig handle om de som stryker og som ikke møter opp til forelesningene. Ikke de som får A ved selvstudier. 

Vil legge til at jeg har forsøkte digital undervisning under Korona, men det ble ikke noe lavere strykprosent av det. I auditoriene jeg bruker nå er det ikke mulig med digital undervsining. Men jeg legger ut utfyllende forelesningsnotater og jeg legger ut løsningsforslag til alle seminarene. Så jeg vil si jeg tar hensyn til de som ikke kommer på forelesningene. Jeg er som sagt klar over at ikke alle kan komme på forelesningene.

TS

Anonymkode: bc776...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 3.28):

Folk lærer på ulike måter og å komme på forelesninger og seminarer passer ikke alle. Får du til å lære faget uten å møte opp så er det en ærlig sak. Men i fagene jeg underviser så ser jeg at det er en sammenheng mellom lavt oppmøte på forelesningene og høy strykporsent og jeg ser at de som møter opp på konteeksamen er studenter jeg ikke så på forelesningene. 

Så jeg lurer på hvorfor dere som stryker når dere ikke følger forelesningene ikke møter opp på forelesningene. 

Anonymkode: bc776...c96

Jeg møtte ikke opp på forelesningene (fordi jeg har fulltidsjobb), men jeg var den eneste av 70 studenter som fikk A 😇

Mine antakelser til spørsmålet ditt: 

- de har for full timeplan

- helseproblemer

Anonymkode: 2b295...8c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...