Gå til innhold

Studenter som stryker fordi de ikke møter opp til forelesninger og seminarer. Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk lærer på ulike måter og å komme på forelesninger og seminarer passer ikke alle. Får du til å lære faget uten å møte opp så er det en ærlig sak. Men i fagene jeg underviser så ser jeg at det er en sammenheng mellom lavt oppmøte på forelesningene og høy strykporsent og jeg ser at de som møter opp på konteeksamen er studenter jeg ikke så på forelesningene. 

Så jeg lurer på hvorfor dere som stryker når dere ikke følger forelesningene ikke møter opp på forelesningene. 

Anonymkode: bc776...c96

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alltid den psykiske helsa mi lar meg gå ut av huset. Stemmer det ikke at en av tre studenter har alvorlige psykiske helseplager nå? Kanskje det henger sammen.

Anonymkode: c952a...70f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS,

Kanskje du skal stille spørsmålet, men litt annorledes til det du ser i speilet? Hva kan læresteder gjøre for at studenter får den læring som man har som mål, som bland annet blir gitt på seminarer. En opplagt løsning er selvfølgelig å gjøre mer obligatorisk. En annen er å fylle dagene med mer en kanskje et seminar i ny og ne. Obligatoriske oppgaver, gruppeaktivieter og så videre.

Ser jeg på mine to student barn, så er det stor forskjell mellom hvordan studiene som system bygger opp kring nærvær, engasjement og med det læring.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle studerer fordi de vil, noen studere for det de ''må'', andre studerer for studentlivet og festing, noen sliter med sitt og noen studerer ved siden av jobb som en deltidsting. Så kan være flere grunner. 

Anonymkode: dd855...438

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det nok ikke hjulpet å gå på forelesning. Det som kom fram på forelesning ble jo også lagt ut på nettet så man fikk jo med seg det meste der.

Jeg studerte sosialantropologi for ca 10 år siden og problemet mitt var at det var veldig mye og tung litteratur, som var på engelsk,mye fra 1800-tallet. Jeg brukte mye av tiden bare på å forsøke å oversette. Noe som sjeldent lot seg gjøre... 

 

Anonymkode: a6b8a...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å tilby digitale forelesninger hadde kunnet bidra til å løse dette.

Det er ikke alle som har anledning til å delta på fysiske forelesninger av diverse årsaker (psykisk helse, utenforskap, jobb, sykdom, reisevei osv.) 

Anonymkode: fc6f7...653

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folk lærer på ulike måter og å komme på forelesninger og seminarer passer ikke alle. Får du til å lære faget uten å møte opp så er det en ærlig sak. Men i fagene jeg underviser så ser jeg at det er en sammenheng mellom lavt oppmøte på forelesningene og høy strykporsent og jeg ser at de som møter opp på konteeksamen er studenter jeg ikke så på forelesningene. 

Så jeg lurer på hvorfor dere som stryker når dere ikke følger forelesningene ikke møter opp på forelesningene. 

Anonymkode: bc776...c96

Det er sant at å komme på forelesninger og seminarer passer ikke for alle. Men du ikke tar i betraktning at det er flere grunner å ikke møte opp.

Noen foretrekker å lese selv.

Andre foretrekker å ikke lese i det hele tatt.

Så derfor høy strykprosent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at å tilby digitale forelesninger hadde kunnet bidra til å løse dette.

Det er ikke alle som har anledning til å delta på fysiske forelesninger av diverse årsaker (psykisk helse, utenforskap, jobb, sykdom, reisevei osv.) 

Anonymkode: fc6f7...653

Digitale forelesninger utgjør ingen forskjell for studenter som ikke er interessert i å lese og forberede seg til eksamen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er mangelen på forelesning som er avgjørende her. Når man slutter å møte opp på skolen skyldes det i mange tilfeller en kaotisk livssituasjon på en eller annen måte, og det vil sannsynligvis påvirke skoleprestasjonen uansett.

Jeg møtte forøvrig sjeldent på forelesning, og var likevel A-student. Hadde en god kollokviegruppe, og syns mange forelesere overvurderer egen evne til å lære bort.

Anonymkode: ff73c...78a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en holdning blandt mange studenter at man fint kan lese seg til alt på egenhånd, de forstår ikke at samtale, diskusjon, refleksjon og samarbeid er nødvendig for å utvikle fagforståelse og å ta inn nyansene i mange fag. Har opplevd en del som sukker over å måtte stille på obligatoriske ting, men som i ettertid har sagt at det var veldig nyttig. Er også enig med ts at de med best karakterer og best fagforståelse er de som engasjerer seg i forelesninger og også ting som ikke er obligatorisk. Hos oss overføres stort sett alle forelesninger digitalt, så det er mulighet for å sitte hjemme for de som ønsker. Likevel gir oppmøte en annen kontakt med foreleser og medstudenter, man får mulighet for avklaring av det som er uklart i pausen, den småsamtalen om fag som oppstår mellom studentene er ganske viktig for å danne en forståelse og ikke minst medfører oppmøte at man føler seg som en del av et studentfellesskap. Mange på KG mener sikkert det er tull, men som har en hel del å si for trivselen. 

Anonymkode: f313b...88e

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde flere sånne på mitt studie. Jeg kan til en viss grad forstå dem. Noen bodde langt unna, noen hadde deltidsjobber som kræsjet med forelesninger. Mange av lærerne våre var så dårlige at det sikkert var mer motiverende å studere hjemme.

Det er fullt mulig å bestå dersom man avstår fra forelesninger. Men de som strøk hos oss hoppet gjerne over regneøvelsene (matte og fysikk). DA begynner man fort å slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gjenkjennbart det ja, TS… Jeg underviser også på høyere utdanning. 

Anonymkode: 54bc1...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en holdning blandt mange studenter at man fint kan lese seg til alt på egenhånd, de forstår ikke at samtale, diskusjon, refleksjon og samarbeid er nødvendig for å utvikle fagforståelse og å ta inn nyansene i mange fag. Har opplevd en del som sukker over å måtte stille på obligatoriske ting, men som i ettertid har sagt at det var veldig nyttig. Er også enig med ts at de med best karakterer og best fagforståelse er de som engasjerer seg i forelesninger og også ting som ikke er obligatorisk. Hos oss overføres stort sett alle forelesninger digitalt, så det er mulighet for å sitte hjemme for de som ønsker. Likevel gir oppmøte en annen kontakt med foreleser og medstudenter, man får mulighet for avklaring av det som er uklart i pausen, den småsamtalen om fag som oppstår mellom studentene er ganske viktig for å danne en forståelse og ikke minst medfører oppmøte at man føler seg som en del av et studentfellesskap. Mange på KG mener sikkert det er tull, men som har en hel del å si for trivselen. 

Anonymkode: f313b...88e

Stemmer. I tillegg vil digitale forelesninger gjøre at man kan se alle forelesningene siste uka før eksamen. Deler av poenget med forelesningene er å få studentene til å jobbe jevnt og trutt med faget slik de ikke faller langt bak.  

18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke alltid den psykiske helsa mi lar meg gå ut av huset. Stemmer det ikke at en av tre studenter har alvorlige psykiske helseplager nå? Kanskje det henger sammen.

Anonymkode: c952a...70f

Det er selvsagt veldig synd. 

TS

Anonymkode: bc776...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Fremmed fugl said:

TS,

Kanskje du skal stille spørsmålet, men litt annorledes til det du ser i speilet? Hva kan læresteder gjøre for at studenter får den læring som man har som mål, som bland annet blir gitt på seminarer. En opplagt løsning er selvfølgelig å gjøre mer obligatorisk. En annen er å fylle dagene med mer en kanskje et seminar i ny og ne. Obligatoriske oppgaver, gruppeaktivieter og så videre.

Ser jeg på mine to student barn, så er det stor forskjell mellom hvordan studiene som system bygger opp kring nærvær, engasjement og med det læring.

 

Ja, det er stor forskjell i hvor mye obligatorisk  det er på ulike studier. På mitt institutt er det lite obligatorisk.  Jeg er også enig i at studiestedene må gjøre sitt for å hjelpe studentene med å lære. Men til syvende og sist så må studentene faktisk være villig til å gjøre innsatsen som trengst. Jeg kunne kanskje hatt obligatoriske forelesninger. Men om studentene kun kommer uforberedt til forelesningene og ikke følger med så hjelper det ikke at de møter opp. 

Vi har obligatoriske oppgaver på instituttet vårt. 

TS

Anonymkode: bc776...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De studentene som hverken ser digitale forelesninger eller jobber med stoffet selv, er kanskje blant de som er studenter kun for få støtte fra Lånekassen slik at de har noe å leve av når NAV gir dem avslag/karensåret. 

Anonymkode: 3ab32...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en master studie nå. Den er samlingsbasert, heltid. Jeg jobber mye ved siden av, ofte over 100%. Bruker over en time hver vei til studiested. Vi er en gruppe som prioriterer å møte opp til hver forelesning. Vi er ca 1/3 av de som er påmeldt. Jeg gjør det fordi jeg føler absolutt at jeg får en bedre forståelse av faget når jeg deltar på forelesninger. Selvfølgelig er det varierende hvor flinke forelesere er, men noe klarer jeg alltid å få med meg. Vi har ikke digitale forelesninger og mye info blir kun gitt på forelesninger.

De ukene vi har forelesninger så er jeg veldig sliten (har også barn). Men tenker at det er verdt det og for en liten periode. Ved å følge forelesninger og lese litt på forhånd så kommer jeg ikke til å trenge mye lesing før eksamen for å klare dem. Ved å være på forelesning så kunne jeg nok klart ståkarakter uten å lese noe mer. Så ja, jeg tror at de som ikke er der går glipp av mye. Og jeg synes synd på noen forelesere som møter nesten tomme klasserom. Synes absolutt mer skulle vært obligatorisk.

Anonymkode: 446aa...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert det er mangelen på forelesning som er avgjørende her. Når man slutter å møte opp på skolen skyldes det i mange tilfeller en kaotisk livssituasjon på en eller annen måte, og det vil sannsynligvis påvirke skoleprestasjonen uansett.

Jeg møtte forøvrig sjeldent på forelesning, og var likevel A-student. Hadde en god kollokviegruppe, og syns mange forelesere overvurderer egen evne til å lære bort.

Anonymkode: ff73c...78a

Om du leser åpningsinnlegget så ser du at jeg ikke reagerer på de som klarer å lære faget uten forelesningene. Jeg tror absolutt ikke mine forelesninger er den eneste måten å lære faget på. Men jeg ser en sammenheng mellom de som stryker og de som ikke har vært på forelesningene. 

TS

 

Anonymkode: bc776...c96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb? De fleste jeg kjenner jobber minst 80% ved siden av studie.

Anonymkode: 49f38...c7a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jobbe 100% så ikke alltid jeg har anledning. De beste foreleserne legger ut opptak som kan sees innen 1-3 uker..da kan jeg jobbe med emnene når ungene er i seng. Skulle veldig gjerne vært på forelesning men med skyhøye priser på alt kan jeg ikke ta ulønnet fri akkurat nå. Går 2. året master. 

Anonymkode: c07d4...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2023 den 3.28):

Folk lærer på ulike måter og å komme på forelesninger og seminarer passer ikke alle. Får du til å lære faget uten å møte opp så er det en ærlig sak. Men i fagene jeg underviser så ser jeg at det er en sammenheng mellom lavt oppmøte på forelesningene og høy strykporsent og jeg ser at de som møter opp på konteeksamen er studenter jeg ikke så på forelesningene. 

Så jeg lurer på hvorfor dere som stryker når dere ikke følger forelesningene ikke møter opp på forelesningene. 

Anonymkode: bc776...c96


Høres ut som studenter som melder seg opp i flere fag enn de må ta.

Evt som jobber i eksamensperioder som før jul, ofte ekstra betalt og mye jobb å få.

Da gambler en på å ikke møte til alle eksamener når de går ordinært, så en kan stryke og heller ta noen på konte.

Det er en måte å spre eksamensperioden ut på.

 

Anonymkode: fe00e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...