Gå til innhold

Ville du latt en fremmed overnatte hos deg? Gammeldags gjestfrihet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på utdrikningslag i Oslo 22. juli 2011. En av de som var der skulle egentlig hjem til Re i Vestfold, men pga dårlig planlegging gikk det i vasken. Han spurte et par stykker om å få sove hos dem, men begge sa nei, selv om de har kjent hverandre lenge. Inkludert den kommende brudgommen. Ingen begrunnelse, bare nei. Så spurte han meg, og jeg hadde ikke snakket med ham i utdrikningslaget engang, men jeg hadde en grei magefølelse og tok ham med meg hjem. Delte "dobbeltseng" (type sovesofa) og greier.

Han var nok veldig takknemlig. Da jeg byttet profilbilde for snart et år siden kommenterte han: "Gode minner fra din gjestfrihet".

Endret av norw
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bor i Arendal og under Arendalsuka er det rett og slett så dyrt å leie noe at mange unge ikke har råd å bo. Hvis man får tak i noe i det hele tatt, alt av hotell er fullt mange måneder i forveien.

Vi bor rimelig nært sentrum og har hatt overnattinger fra ungdommer til unge voksne. Oppegående, samfunnsengasjerte, hyggelige mennesker.

Anonymkode: 04ef5...0ca

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ONS med fremmede på overnatting mange ganger, har aldri vært noe problem.

Anonymkode: d5070...70f

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon321 skrev (36 minutter siden):

Gjestefrihet er fra en tid hvor verden er annerledes. Det er umulig å ta det seriøst at noen tilfeldig fremmede trenger overnatting i 2023. Det finnes: Hotell, hostel, airbnb og et uttal av andre sider. Og skulle de ikke ha mulighet til å betale for dette, så burde de jo ikke reist til det stedet de er.

Utover det, så finnes det tjenester som couchsurfing, hvor du kan låne sofaen til folk osv. Dette er gjerne nettsteder som er bygd av likesinnede mennesker, som gjerne både besøker fremmede og har fremmede på besøk. Og dem om det, supert at de liker det.

Men nei. Om noen spør om å få overnatte hos meg, så er svaret i 999999 av 1000000 tilfeller nei. 

Ikke overalt langt utpå bygda, nei.. selv ikke i 2023.

Anonymkode: 14d6f...d12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon321 skrev (37 minutter siden):

Gjestefrihet er fra en tid hvor verden er annerledes. Det er umulig å ta det seriøst at noen tilfeldig fremmede trenger overnatting i 2023. Det finnes: Hotell, hostel, airbnb og et uttal av andre sider. Og skulle de ikke ha mulighet til å betale for dette, så burde de jo ikke reist til det stedet de er.

Utover det, så finnes det tjenester som couchsurfing, hvor du kan låne sofaen til folk osv. Dette er gjerne nettsteder som er bygd av likesinnede mennesker, som gjerne både besøker fremmede og har fremmede på besøk. Og dem om det, supert at de liker det.

Men nei. Om noen spør om å få overnatte hos meg, så er svaret i 999999 av 1000000 tilfeller nei. 

Her kan folk få motorstopp, og måtte vente i mange timer på redning, i svinkulda. 

Anonymkode: 14d6f...d12

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leser man historier om vikingtiden så ser man at gjestfrihet overfor fremmede var en dyd. Kom det en gruppe menn og spurte om å få sove over så fikk han både sove over og spise seg god og mett på det beste huseieren hadde å by på. 

Hvordan ville du reagert om noen ringte på døra og spurte om å få sove over? Ville du tatt dem inn og vist god gammeldags nordisk gjestfrihet? 

Selv hadde jeg ikke turt å slippe inn fremmede. Men i gamle dager gjorde man jo det. Og dette var på tiden vikingtokt var et ærlig yrke. 

Anonymkode: b76fc...a8a

Du glemmer en ting der.

I vikingtiden var det gjerne et helt samfunn og bevoktet med sterke karer som kunne avsløre om en fremmed hadde ondt i sinn eller var ufarlig, før de lot noen få mat og et sted å sove. 

Den sikkerheten har vi ikke i dag hvor de fleste av oss knapt kjenner naboene. Derfor vil det bli et nei til å ta inn en fremmed fra meg. Jeg spiller ikke russisk rulett med mitt og min families liv. Dessuten, så er det heller ikke tillatt å ta inn og gi mat til folk som er tydelig kriminelle, ulovlige innvandrere og lignende. Hvem andre er det i dag som skulle være i posisjon til å måtte ha "hjelp"?

Anonymkode: 05c84...535

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her kan folk få motorstopp, og måtte vente i mange timer på redning, i svinkulda. 

Anonymkode: 14d6f...d12

Men virkelig? Ja, selvfølgelig finnes det unntak. Om du bor i et hus på landet, hvor det er 20 mil til nærmeste overnattingssted, det er midt på vinteren og klokka er 0200 på natta, så er det selvfølgelig noe annet.

Men det er jo ikke det TS spør etter. Nødstilfeller er ikke det samme som å være gjestefri.
Om det 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags folk i dag hadde ringt på døren hjemme hos en tilfeldig fremmed og bedt om å få sove over? Nei, planlegg livet ditt litt bedre og betal for et hotellrom.

Vel, jeg hadde nok ikke sagt noe sånt, men nei, det å slippe inn vilt fremmede for å overnatte hadde jeg ikke våget. Man kan faktisk ikke stole på fremmede i dag. Svindlere og kjeltringer overalt. Hadde uansett ikke hatt plass til overnattingsgjester.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en fransk turist på overnatting i fjor sommer. Han skulle sykle Bergen - Nordkapp og det var høljeregn. Han spurte ikke om å overnatte, men vi inviterte ham inn. Hyggelig å snakke med ham. 

Endret av MyMichelle
Glemt et ord i en setning.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Ja hvorfor ikke? Slipper ikke inn hvem som helst, for eksempel en hel gjeng med fulle eller rusa menn, eller noen jeg ikke liker/noen som ikke liker meg, men ellers er de fleste velkommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se for seg et scenario der en gruppe menn skulle ringe på døra og be om overnatting. Hvis man bodde langt ute i ødemarken, kanskje. Men ikke i blokk 😄 tror uansett ikke det hadde vært så lurt av en enslig kvinne å åpne. I vikingtiden var det neppe mange kvinner som bodde alene heller. 

Anonymkode: 17893...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hatt ONS med fremmede på overnatting mange ganger, har aldri vært noe problem.

Anonymkode: d5070...70f

Dette ⬆️ Mange er livredde for fremmede overnattere, men de tenker ikke på at ONS kan være det samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (2 timer siden):

Dette ⬆️ Mange er livredde for fremmede overnattere, men de tenker ikke på at ONS kan være det samme.

Tanken slår meg ja. Ons med fremmede er blitt normalen men å la en fremmed sove over uten å ha sex, nei det er farlig det. Logikken til enkelte er helt på bærtur.

Anonymkode: 8d876...6e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menn på vikingtokt var kjent for å voldta og plyndre så det at det var mer normalt å tillate overnatting før betyr ikke at det var trygt for å si det sånn..... Nei jeg hadde ikke latt fremmede overnatte. En gang var det to som var med på nach som skulle kræsje på sofaen, typen min sa ja at det var greit til dem. Jeg hadde aldri sagt ja. Jeg tok med meg øks på soverommet just in case selvom typen min også var hjemme og hentet pc og verdisaker fra stuen inn til soverommet. Jeg sov ikke et sekund for lå bare våken og hørte etter mistenkelige lyder hehe

Anonymkode: c59ff...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk er så rare i svarene. 

 

Glemmer dere at det ikke er uvanlig at mange damer drar med seg drita menn hjem fra byen de akkurat har blitt kjent med? Serverer dem til og med sin egen kropp. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...