Gå til innhold

Ville du latt en fremmed overnatte hos deg? Gammeldags gjestfrihet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser man historier om vikingtiden så ser man at gjestfrihet overfor fremmede var en dyd. Kom det en gruppe menn og spurte om å få sove over så fikk han både sove over og spise seg god og mett på det beste huseieren hadde å by på. 

Hvordan ville du reagert om noen ringte på døra og spurte om å få sove over? Ville du tatt dem inn og vist god gammeldags nordisk gjestfrihet? 

Selv hadde jeg ikke turt å slippe inn fremmede. Men i gamle dager gjorde man jo det. Og dette var på tiden vikingtokt var et ærlig yrke. 

Anonymkode: b76fc...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde folkehøgskoleelever på overnatting i høst. Veldig koselige folk, de lette etter et sted å sove på den lokale facebooksiden.

Anonymkode: c18cb...aee

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leser man historier om vikingtiden så ser man at gjestfrihet overfor fremmede var en dyd. Kom det en gruppe menn og spurte om å få sove over så fikk han både sove over og spise seg god og mett på det beste huseieren hadde å by på. 

Hvordan ville du reagert om noen ringte på døra og spurte om å få sove over? Ville du tatt dem inn og vist god gammeldags nordisk gjestfrihet? 

Selv hadde jeg ikke turt å slippe inn fremmede. Men i gamle dager gjorde man jo det. Og dette var på tiden vikingtokt var et ærlig yrke. 

Anonymkode: b76fc...a8a

Jeg har gjort det. Og har bare positivt å si om gjesten i ettertid. 

Anonymkode: 14d6f...d12

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig skummelt ut, hadde ikke gjort det. I såfall kun i noen spesifikke situasjoner, hadde jeg kommet over en mor og et barn som holdt ute, å ikke hadde husly, selvsagt har jeg latt dem bli hos meg, om ikke noe hintet til at hun var farlig. Men ringer en gruppe menn på til meg å spørr om de kan få sove over, tror jeg nok ikke jeg har kunne tatt den sjansen nei 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde to unge jenter på overnatting hos oss. De var med i et kor som hadde turne i Norge og kom fra Israel

Anonymkode: 33c7a...0b1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Leser man historier om vikingtiden så ser man at gjestfrihet overfor fremmede var en dyd. Kom det en gruppe menn og spurte om å få sove over så fikk han både sove over og spise seg god og mett på det beste huseieren hadde å by på. 

Hvordan ville du reagert om noen ringte på døra og spurte om å få sove over? Ville du tatt dem inn og vist god gammeldags nordisk gjestfrihet? 

Selv hadde jeg ikke turt å slippe inn fremmede. Men i gamle dager gjorde man jo det. Og dette var på tiden vikingtokt var et ærlig yrke. 

Anonymkode: b76fc...a8a

Nei. Jeg er ikke helt idiot

  • Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kunne ikke så mye psykologi i vikingtiden, og det var helt andre regler. Du kunne jo prøvd å skadet en datter, en bror eller venn fks, den gangen. De trengte ikke DNA for å finne deg da, og du ble heller ikke dømt til fengsel hvor du fikk gode måltider og alt du trengte. Så selv om det fantes psyko mennesker den gangen også, så var man nok tryggere på at de ikke gjorde noe så alvorlig mot noen. Så kan man jo spørre seg hva som egentlig var alvorlig nok til å bli halshogd. Tror ikke vikingene var så milde og behandlet folk bra om jeg må si det.

Jeg tror folk nå for tiden også gjerne lar tilfeldige mennesker overnatte. Det ser vi her i tråden og det ser vi når noen mister hus og må evakuere fra stormer og andre naturkatastrofer også. Folk vil gjerne være hyggelige og tilby seg hjelp når de får muligheten. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det flere ganger. Det er faktisk utrolig hyggelig å bli kjent med ukjente på den måten.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (7 minutter siden):

Har gjort det flere ganger. Det er faktisk utrolig hyggelig å bli kjent med ukjente på den måten.

Er det ikke litt vel naivt å invitere en fremmed til å sove i ditt hus? Jeg bor i kollektiv med fremmede, men holder selvsagt døra til rommet låst til enhver tid, spesielt om natta. Aldri om jeg hadde latt døra stå åpen om natta for å gi "fri slipp" til fremmede, ei heller invitert noen til å sove med meg på rommet. Jeg er ikke så ukritisk. Nordmenn må være det mest naive folkeslaget som finnes.

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det. En familie var på ferie i Norge for å treffe sin datter og hennes nye norske ektemann. Alt gikk galt og de kom til oss for trygghet. Det var ett pastorpar med en datter ,en sønn og en baby pluss hun som var gift med den norske mannen . De var svært preget av alt som hadde skjedd.   Men ,det ble en fin kveld. Vi sendte ungene til overnatting hos vener og la
Madresser på gulvene så fikk vi plass til de alle ..via en kirke  fikk de låne bil og leilighet neste dag.

 

 

.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Er det ikke litt vel naivt å invitere en fremmed til å sove i ditt hus? Jeg bor i kollektiv med fremmede, men holder selvsagt døra til rommet låst til enhver tid, spesielt om natta. Aldri om jeg hadde latt døra stå åpen om natta for å gi "fri slipp" til fremmede, ei heller invitert noen til å sove med meg på rommet. Jeg er ikke så ukritisk. Nordmenn må være det mest naive folkeslaget som finnes.

Jeg lånte bort en seng til en som alle andre nektet å åpne døra for, og som hadde et stygt rykte i bygda. Det var midt på natta, og kaldt, når han banket på, og spurte om han kunne få lov til å sove hos meg i noen timer.

Ja, jeg var redd, og hadde problemer med å slappe av selv gjennom de timene.

Når morgenen kom, så redde han opp senga etter seg, takket, og gav meg penger til å fylle kjøleskapet med mat, før han gikk ut av hybelen min. 

Jeg var en fattig student. 

Han døde noen uker etterpå. Det var bare et menneske som kom i begravelsen hans. 

Anonymkode: 14d6f...d12

  • Liker 4
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Er det ikke litt vel naivt å invitere en fremmed til å sove i ditt hus? Jeg bor i kollektiv med fremmede, men holder selvsagt døra til rommet låst til enhver tid, spesielt om natta. Aldri om jeg hadde latt døra stå åpen om natta for å gi "fri slipp" til fremmede, ei heller invitert noen til å sove med meg på rommet. Jeg er ikke så ukritisk. Nordmenn må være det mest naive folkeslaget som finnes.

Jeg er vokst opp på og har også i flere perioder seinere i livet bodd på steder hvor jeg og alle andre ikke en gang har låst inngangsdøra og har som sagt ved flere anledninger invitert fremmede inn på både mat og overnatting uten noen gang å ha hatt ubehagelige opplevelser med det.

De aller fleste mennesker i verden er faktisk hyggelige, greie og normale og jeg nekter å slutte å være gjestfrie og åpen mot fremmede bare fordi  det også finnes farlige mennesker der ute.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tvillingsjel skrev (13 minutter siden):

Er det ikke litt vel naivt å invitere en fremmed til å sove i ditt hus? Jeg bor i kollektiv med fremmede, men holder selvsagt døra til rommet låst til enhver tid, spesielt om natta. Aldri om jeg hadde latt døra stå åpen om natta for å gi "fri slipp" til fremmede, ei heller invitert noen til å sove med meg på rommet. Jeg er ikke så ukritisk. Nordmenn må være det mest naive folkeslaget som finnes.

Kanskje nordmenn er vi som har grunn til å være de mest naive? Har du hørt om mange drap eller andre alvorlige kriminelle handlinger utført mot folk som har latt fremmede overnatte i Norge? Når det er flere bare her i tråden som har gjort det, så er det nok ganske mange i det store og hele. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed og fremmed. Vi hadde et par elever som var på utveksling på vgs som bodde hos oss ei uke, men helt vilt fremmede som jeg visste ingenting om, nei, det kan jeg ikke tenke meg. Ikke på natta. Mine foreldre inviterte i mange år utenlandske studenter til jul når de ikke hadde råd til å reise hjem. Det var alltid koselig men på dagtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i by, i Norge, og året er 2023. Finnes en hel næring som sikrer at reisende får tak over hodet, og enn annen som gjør at dem får seg mat.

Men i en situasjonen der det ikke hadde vært merkelig eller rart, så hadde jeg gitt mat og husrom til fremmede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestefrihet er fra en tid hvor verden er annerledes. Det er umulig å ta det seriøst at noen tilfeldig fremmede trenger overnatting i 2023. Det finnes: Hotell, hostel, airbnb og et uttal av andre sider. Og skulle de ikke ha mulighet til å betale for dette, så burde de jo ikke reist til det stedet de er.

Utover det, så finnes det tjenester som couchsurfing, hvor du kan låne sofaen til folk osv. Dette er gjerne nettsteder som er bygd av likesinnede mennesker, som gjerne både besøker fremmede og har fremmede på besøk. Og dem om det, supert at de liker det.

Men nei. Om noen spør om å få overnatte hos meg, så er svaret i 999999 av 1000000 tilfeller nei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...