Gå til innhold

Vært sammen 20 år, mannen har blitt onkel men jeg er ikke tante?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har ikke sagt det direkte, men merker det på responsen jeg får. Det går bare en vei, får svar men veldig kort. Og når jeg sender gaver ol så er det aldri noen tilbakemelding. De kontakter kun mannen min er vel enkleste måten å forklare det på. Det samme, med bilder og slike ting. Kun mannen som får.

Jeg sender feks bilder av våre barn til min svigerinne, engasjerer meg for deres barn, spør hvordan er det med den lille, ol. Og det er jeg som tar kontakt ifbm jul og bursdag for å få gavetips osv. Men det går jo kun en vei. Vet ikke helt hvordan forholde seg til dette. Skal jeg bare overlate alt til mannen å bare trekke meg unna? 

Anonymkode: d75db...041

Ser også og ting som kommer fra de ser ut til å være kun til mannen min. Ikke til oss begge eller oss som familie. Feks invitasjoner, takkekort, osv. Julekortet som de sendte nå til jul var fra barnet til onkel. 

Anonymkode: d75db...041

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De har ikke sagt det direkte, men merker det på responsen jeg får. Det går bare en vei, får svar men veldig kort. Og når jeg sender gaver ol så er det aldri noen tilbakemelding. De kontakter kun mannen min er vel enkleste måten å forklare det på. Det samme, med bilder og slike ting. Kun mannen som får.

Jeg sender feks bilder av våre barn til min svigerinne, engasjerer meg for deres barn, spør hvordan er det med den lille, ol. Og det er jeg som tar kontakt ifbm jul og bursdag for å få gavetips osv. Men det går jo kun en vei. Vet ikke helt hvordan forholde seg til dette. Skal jeg bare overlate alt til mannen å bare trekke meg unna? 

Anonymkode: d75db...041

Jeg hadde gjort det, de viser jo hvordan de ønsker å ha det. 

Anonymkode: 84282...c06

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart. Hadde tatt som en selvfølge at du er tante. Men har jo merket at det er noe rart med enkelte.. titler, eller folks tankegang..  jeg vet ikke hva som er problemet.. men min tante ble enke og giftet seg på ny. For meg er denne nye mannen like mye onkel som den forrige. Men har inntrykk av at det er litt feil. Om noen har sagt noe så har glemt det. Giftemålet har ingenting å si egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ser også og ting som kommer fra de ser ut til å være kun til mannen min. Ikke til oss begge eller oss som familie. Feks invitasjoner, takkekort, osv. Julekortet som de sendte nå til jul var fra barnet til onkel. 

Anonymkode: d75db...041

Seriøst? Ikke til barna til mannen din engang? 

I min familie er alle tanter og onkler uansett hvordan de har komt inn i familien.

Men kan nok være at vi skriver til blodsonkel/-tante med familie på takkekort og ikke alle navnene til foreldre og barn. 

På gaver osv. skriver man jo begge navnene

Anonymkode: 711e8...c6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om at mannen din tar en prat med broren sin? Han kan jo minne de på at dama til broren hoppet inn i tanterollen etter et år, og spørre hvorfor absolutt alt som kommer derfra er kun til han.

Om han ikke er villig til å nøste opp i dette, så overlat alt ansvar for gaver, hilsner, julekort, bursdager, osv til mannen. Og ikke minn han på å huske det. De har jo bedt om det selv. 

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (33 minutter siden):

Hva om at mannen din tar en prat med broren sin? Han kan jo minne de på at dama til broren hoppet inn i tanterollen etter et år, og spørre hvorfor absolutt alt som kommer derfra er kun til han.

Om han ikke er villig til å nøste opp i dette, så overlat alt ansvar for gaver, hilsner, julekort, bursdager, osv til mannen. Og ikke minn han på å huske det. De har jo bedt om det selv. 

Mannen min er veldig konfliktsky å dårlig til å prate om ting. Det blir bare til at han ikke engasjerer seg. Men har sagt til han at han kansje burde snakke med sin bror. Men han er litt uengasjert egentlig. Han synes ikke vi skal gidde å bry oss. 

Ja da blir nok alle merkedager og oppmerksomheter/gaver glemt for å si det pent😂

Anonymkode: d75db...041

  • Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen min er veldig konfliktsky å dårlig til å prate om ting. Det blir bare til at han ikke engasjerer seg. Men har sagt til han at han kansje burde snakke med sin bror. Men han er litt uengasjert egentlig. Han synes ikke vi skal gidde å bry oss. 

Ja da blir nok alle merkedager og oppmerksomheter/gaver glemt for å si det pent😂

Anonymkode: d75db...041

Så la de bli glemt, da. 

Har du en svigermor som du kan snakke med? I så fall kunne du kanskje lufte det for henne. Mulig hun kan lirke det ut av dem. For noe må det jo være. Virker dessverre bare med oppegående svigermødre. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre de har sagt direkte at det er kun han som er onkel, og du ikke er tante,  så ville Jeg hevet meg over hvordan det oppleves og tenkt at det sikkert ikke er sånn ment. 
Og så ville jeg ha skrevet fra onkel og tante på julegaver og bursdagskort. 

Anonymkode: d1b24...cf2

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt det samme her. Vi giftet oss før de eldste nevøene og niesene til mannen min ble født, men de sier konsekvent ikke tante til meg. Det oppleves litt som at jeg ikke er en del av deres familie, eller som at de markerer avstand til meg uten selv å vite det. Følgelig har jeg kanskje også følt på en avstand jeg ikke har ønsket meg.

Når det gjelder andre ting synes jeg ikke det er grunn til å reagere. En moderne og solid mann er selv i stand til å skape et godt forhold til egen familie og egne nieser og nevøer. Mange damer har en tendens til å ville overta oppgaver som å kjøpe gaver, sende bilder eller holde kontakt med mannens familie. Og mange menn lar dem gjøre det. Det synes jeg er uheldig. Det naturlige er at mannen som hovedregel tar seg av kontakt med egen familie, og at kona tar seg av kontakt med egen familie. Og så er det naturligvis nødvendig å snakke sammen som par slik at man som fordeler familietid på begge sider så godt som man kan.

 

Anonymkode: c3f66...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke har sagt noe, så kan det jo også være at du legger litt mye i hvordan du «føler det». Ikke tenk så mye på det. Oppfør deg som normalt og skriv «onkel og tankte» på eventuelle kort. 

Anonymkode: b42db...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Filletanter er ikke medlemmer av familien, men ts er jo medlem av familien til det nyfødte barnet...

Anonymkode: dc13f...a4a

Filletante er den som er gift ned biologisk onkel. Så TS er filletante. 

Anonymkode: ec8a7...1cd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig stor familie med mange tanter og filletanter, så jeg kalte nesten aldri noen for tante. Men da jeg var liten startet den ene tanten å betale oss for hver gang vi kalte henne tante 😂 så kanskje du skal jobbe litt med å få barna til å kalle deg tante? 😊

På en annen side kalte jeg konen til onkelen min tante en gang. Og da ente det opp med en lang samtale med henne, fordi hun var ikke tanten min, så det kunne jeg ikke kalle henne jeg måtte bruke navnet hennes.. Var vel 8 år eller noe da, og de hadde vært gift i sikkert nesten 15 år.. 

Anonymkode: 7a4fb...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du er sammen med en konfliktsky mann, som ikke involverer seg  i noe som er sårt for deg, og som ikke kan snakke åpent med egen familie en gang. Som ikke bryr seg om bilder av egne barn, eller bilder han mottar av onkelbarn. Og lar deg fikse alt av felles julekort og slikt, og gaver til sin egen familie.

Jeg tror ikke hovedproblemet ditt i nære relasjoner er at du ikke har fått tittelen "tante". 

Anonymkode: 684c7...522

  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniper skrev (7 timer siden):

Hva om at mannen din tar en prat med broren sin? Han kan jo minne de på at dama til broren hoppet inn i tanterollen etter et år, og spørre hvorfor absolutt alt som kommer derfra er kun til han.

Om han ikke er villig til å nøste opp i dette, så overlat alt ansvar for gaver, hilsner, julekort, bursdager, osv til mannen. Og ikke minn han på å huske det. De har jo bedt om det selv. 

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snåle folk. Jeg hadde begynt å skrive hilsen tante xxx på kort og gaver fra nå. 

Anonymkode: 2ad60...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Filletante er den som er gift ned biologisk onkel. Så TS er filletante. 

Anonymkode: ec8a7...1cd

Nei, filletante er mors/fars kusine. Biologisk onkel sin kone/samboer er tante. 

Anonymkode: 1947d...3e8

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aner ikke. Det rare er at mor til barnet selv skrev seg som tante på feks julegaver ol til mine barn etter å ha vært sammen med min manns bror bare 1 års tid. Da var våre barn også relativt store. 

Anonymkode: d75db...041

Da gjør du det samme! 

Anonymkode: a59c5...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det unaturlig å kalle noen for Tante/onkel som vi ikke er i familie med.

Anonymkode: 449cd...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For meg er det unaturlig å kalle noen for Tante/onkel som vi ikke er i familie med.

Anonymkode: 449cd...1ad

Er man som inngift ikke familie?

Her er vi i alle fall såpass familie at jeg ikke bare er tante like mye som mannen er onkel, men også er fadder til flere av mine tantebarn på hans side. 

Anonymkode: 684c7...522

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...