Gå til innhold

Vært sammen 20 år, mannen har blitt onkel men jeg er ikke tante?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i 15 år. Har flere barn sammen. Nå har mannens bror fått barn og mannen min blitt onkel. Tok det for gitt at vi ble onkel og tante etter så mange år sammen men det ble bare onkel. Synes det er underlig. Blir litt rart, er jo ofte vi damene som engasjerer oss, kjøper gaver, sender bilder osv. Skal jeg bare overlate alt slikt til mannen min istedet og ikke blande meg? 

Hvordan forholde seg? 

Anonymkode: d75db...041

  • Liker 3
  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du, er det mannens familie som ikke kaller deg tante? Vil bare påkrevd den tittelen på kort og gaver; Klemmer fra Tante xxx og Onkel Xxx😉

Anonymkode: 2aee7...1b6

  • Liker 42
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, jeg ble tante etter bare et år. Det er de som er rare.

Anonymkode: 39d43...140

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut ja, jeg ble sammen med min mann da nieser og nivøer var 10-15 år gamle, og forventer ikke at de skal kalle meg Tante. Men for våre barn kallervi alle søsknen og ektefeller for Tante og onkel 

Anonymkode: 1d5a1...364

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at de ikke vil gi deg tittelen Tante? 

Anonymkode: ff9e5...838

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er sånne titler forbeholdt "blodslekt", mens andre bruker det om kreti og pleti i omgangskretsen helt uavhengig av slektskap. Det betyr ikke noe som helst med mindre du velger å la det påvirke hvordan du forholder deg til barnet, det er bare et ord. Tanteungene mine kaller meg tante, tante Daria og Daria om hverandre, det sier ingenting om forholdet vårt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du ikke BLE tante? At de ikke kaller deg det? Du ble jo filletante, men det er jo ikke obligatorisk å kalle deg tante av den grunn. 

Anonymkode: d11c5...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo filletante.

Anonymkode: 26c01...7a6

Ja det tenkte jeg også. Men merker at alt av engasjement fra meg blir høflig avvist egentlig. Altså jeg kan spørre hvordan det går med den lille osv, men er veldig kort tilbake. Mannen derimot som viser null interesse får bilder og oppdateringer. Virker som jeg er litt stengt ute på et vis. 

Anonymkode: d75db...041

  • Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ektefellene til mine tanter og onkler har alltid også vært onkel og tante, de var der allerede da jeg ble født. Jeg tenkte ikke på meg selv som tante til min eks sine nevøer/nieser, har aldri vært veldig barnevennlig (er veldig glad i minelegge da) 😄 Det er 50/50 hva de kaller meg fortsatt.

Mine barn ser på min søsters tilkommende som onkel, han er bare den typen, ekstremt inkluderende og flink med unger (de har ikke egne enda). Tror det kommer litt an på personlighet, litt hva man selv er vant til og litt hvilket forhold de voksne har til hverandre.

Anonymkode: 26f36...fb8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere av min manns nieser og nevøer som ikke kaller meg tante, men ved navn. Det er da helt greit. Det får bli opp til hver enkelt, tenker jeg. Jeg har ikke noen nær relasjon til disse barna, da de bor langt unna. Min søsters barn, kaller ikke min mann "onkel", men ved navn. Det har bare blitt sånn. 

Anonymkode: fbd78...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der varierer veldig fra familie til familie har jeg nylig oppdaget. Kanskje dama til mannen din sin bror er lik min familie? Jeg har vokst opp med at det kun er blodslekt som er tante og onkel, ikke deres partnere. For meg er det kun mamma/pappa sine søsken som kalles for tante og onkel, noe annet blir HELT feil. Har barn med min samboer, og får helt hetta av at hans familie sier tante/onkel om samboerne til sine søsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er årsaken til at de ikke vil gi deg tittelen Tante? 

Anonymkode: ff9e5...838

Aner ikke. Det rare er at mor til barnet selv skrev seg som tante på feks julegaver ol til mine barn etter å ha vært sammen med min manns bror bare 1 års tid. Da var våre barn også relativt store. 

Anonymkode: d75db...041

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er mannens bror onkel til deres barn? 

Anonymkode: 443ed...39b

Ja. 

Anonymkode: d75db...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt hvordan det har seg at du ikke er tante i dette tilfellet? Har de sagt at du ikke er tante? Eller er det bare du som føler at de ikke involverer deg nok? Eller? 

Anonymkode: 1f0c6...49e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du er jo filletante.

Anonymkode: 26c01...7a6

Nei. Med mindre TS, i tillegg til å være svigerinne til de nybakte foreldrene, også er kusine til en av dem. 

Anonymkode: 78e6e...177

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du er jo filletante.

Anonymkode: 26c01...7a6

Filletanter er ikke medlemmer av familien, men ts er jo medlem av familien til det nyfødte barnet...

Anonymkode: dc13f...a4a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvordan det har seg at du ikke er tante i dette tilfellet? Har de sagt at du ikke er tante? Eller er det bare du som føler at de ikke involverer deg nok? Eller? 

Anonymkode: 1f0c6...49e

De har ikke sagt det direkte, men merker det på responsen jeg får. Det går bare en vei, får svar men veldig kort. Og når jeg sender gaver ol så er det aldri noen tilbakemelding. De kontakter kun mannen min er vel enkleste måten å forklare det på. Det samme, med bilder og slike ting. Kun mannen som får.

Jeg sender feks bilder av våre barn til min svigerinne, engasjerer meg for deres barn, spør hvordan er det med den lille, ol. Og det er jeg som tar kontakt ifbm jul og bursdag for å få gavetips osv. Men det går jo kun en vei. Vet ikke helt hvordan forholde seg til dette. Skal jeg bare overlate alt til mannen å bare trekke meg unna? 

Anonymkode: d75db...041

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...