Gå til innhold

Dere med peil på trening og kanskje vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sandum.PT skrev (18 timer siden):

Ja det spørs jo selvsagt på hastighet på traskingen. Jeg fyrte av ca. 350 på en halvtime. Oppoverbakke og ekstra trøkk i beina.

Det utgjør mye å prøve å legge intensiteten litt opp 😊

Går i ganske greit tempo altså, men relativt glatt terreng. Men er lav og normalvektig og har nok derfor lav forbrenning 🤷‍♀️ Irriterende ja 😅

Anonymkode: 4b1de...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går i ganske greit tempo altså, men relativt glatt terreng. Men er lav og normalvektig og har nok derfor lav forbrenning 🤷‍♀️ Irriterende ja 😅

Anonymkode: 4b1de...140

Flatt, ikke glatt 🤦‍♀️

Anonymkode: 4b1de...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6 idag med work out challange, og jeg er veldig fornøyd med å holde meg til planen og ikke gi opp 🙂

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dag 6 idag med work out challange, og jeg er veldig fornøyd med å holde meg til planen og ikke gi opp 🙂

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Stå på, dette er kjempebra 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All applaus til TS. Knall bra jobbet.

På ingen måte meningen å være kritisk bare for å nevne det.

Men det virker som om vektnedgang/reduksjon av fett er målet ditt?

Jeg er litt usikker på om det mest bærekraftige over tid er å gjøre seg avhengig av et høyt aktivitetsnivå for å klare det, ikke minst for å holde deg der du er fornøyd.

Nå er du veldig motivert. Men det kommer en dag der motivasjonen kanskje ikke er så på topp. Da kan det bli ganske utfordrende å være avhengig av et så høyt aktivitetsnivå for ikke å gå opp igjen i vekt.

Ville kanskje tatt en ekstra titt på kostholdet. Bruker melk i kaffen? Sukker i teen? Hva steker du maten i? Osv osv.

I tillegg fokusert på et proteinrikt kosthold og hovedvekt på styrketrening.

Anonymkode: 504f4...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dag 6 idag med work out challange, og jeg er veldig fornøyd med å holde meg til planen og ikke gi opp 🙂

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

💪🏼

Anonymkode: 504f4...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You can't outrun a bad diet '

100 gram sjokolade er ca en times joggetur.

Så det er absolutt noe i at maten tar kiloene og trening tar grammene.

F7BDCF8A-70F2-4459-B858-B4FCAAE01474.png

Anonymkode: f81b6...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dag 6 idag med work out challange, og jeg er veldig fornøyd med å holde meg til planen og ikke gi opp 🙂

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Heia heia heia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

All applaus til TS. Knall bra jobbet.

På ingen måte meningen å være kritisk bare for å nevne det.

Men det virker som om vektnedgang/reduksjon av fett er målet ditt?

Jeg er litt usikker på om det mest bærekraftige over tid er å gjøre seg avhengig av et høyt aktivitetsnivå for å klare det, ikke minst for å holde deg der du er fornøyd.

Nå er du veldig motivert. Men det kommer en dag der motivasjonen kanskje ikke er så på topp. Da kan det bli ganske utfordrende å være avhengig av et så høyt aktivitetsnivå for ikke å gå opp igjen i vekt.

Ville kanskje tatt en ekstra titt på kostholdet. Bruker melk i kaffen? Sukker i teen? Hva steker du maten i? Osv osv.

I tillegg fokusert på et proteinrikt kosthold og hovedvekt på styrketrening.

Anonymkode: 504f4...a2b

Du har ganske rett, akkurat nå er hovedmålet mitt vekttap, og ønsket er å være mere aktiv generelt i hverdagen og få inn trening i livet mitt(ikke typen som trener masse/hardt vær dag).

På lang sikt ønsker jeg en livsstil endring, med ett godt kosthold. Så her leser jeg mye, og lærer🙂 Det må være noe jeg kan leve med, og ikke konstant må jobbe for. Og ikke innebærer spise cookies hver dag🥴

Takk for tilbakemelding 😃

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har ganske rett, akkurat nå er hovedmålet mitt vekttap, og ønsket er å være mere aktiv generelt i hverdagen og få inn trening i livet mitt(ikke typen som trener masse/hardt vær dag).

På lang sikt ønsker jeg en livsstil endring, med ett godt kosthold. Så her leser jeg mye, og lærer🙂 Det må være noe jeg kan leve med, og ikke konstant må jobbe for. Og ikke innebærer spise cookies hver dag🥴

Takk for tilbakemelding 😃

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Jeg tror det er viktig å finne balansen. På den ene siden er det vanskelig å trene bort 100 gram sjokolade som kommer oppå alt det andre man spiser på en dag, men på den andre siden er 1 forbrent kalori faktisk 1 kalori mer enn 0.

Det er flere faktorer her også. Jeg synes det er supert at du prøver å gå lange turer, og at du også tar noen økter fra YouTube som er korte, men med høy intensitet. Ser man i et historisk perspektiv, så er ikke et par timer aktivitet om dagen, altså aktivitet, egentlig så ekstremt mye. Jeg sier ikke at du skal legge inn to timer høyintensiv trening daglig som nybegynner, men jeg synes absolutt at et mål kunne vært å være mer på beina.

Det er forsket en del på dette. Du finner vitenskapelige artikler om du søker på "high energy flux" og du finne populærvitenskapelige artikler om du søker på "g-flux". Tanken er denne:

Se for deg en person som trenger 1500 kalorier for å holde vekta, fordi det eneste denne personen gjør er å sitte på jobb og ligge i sofaen. Personen er helt totalt inaktiv. Personen spiser også bare 1500 kalorier om dagen.

Dette er en totalt utrent person som mangler all evne til å oppta oksygen (og derfor trene på en intensitet som faktisk monner med tanke på kaloriforbrenning). Personen er også sannsynligvis veldig svak, har lav muskelmasse, masse vondter, en høy andel av det farlige viscerale fettet og dårlige resultater på blodprøver. I tillegg har personen ingen slingringsmonn i kostholdet, og er sikkert konstant sulten.

Men: personen er i energibalanse og går hverken opp eller ned i vekt.

Si at denne personen sakte men sikkert i løpet av et år øker aktivitetsnivået, samtidig som personen øker matinntaket. Personen holder seg i konstant energibalanse, som betyr ingen endring av vekt. Etter et år trener personen styrke tre ganger per uke og løper en time tre til fire ganger per uke. Nå ligger personen kanskje på 2500 kalorier i matinntak og energiforbruk. Personen kan altså spise 1000 kcal mer per dag, men er fortsatt i energibalanse.

Hva har skjedd med den kroppen? Det viscerale fettet er tilnærmet borte, kondisjonen er mye bedre (noe som tillater høyere absolutt intensitet på en lavere relativ intensitet og høyere kaloriforbruk per minutt), muskelmassen er kraftig økt, vondtene er sannsynligvis borte, blodprofilen er fantastisk og personen har nå plass i kostholdet til å spise litt mer av det personen vil. Uten at personen har vært i kaloriunderskudd på noe tidspunkt.

Dette er high energy flux. Ikke at man skal strebe etter å spise minst mulig og trene mest mulig, men trene moderat til mye og spise tilsvarende mengde mat. Mye inn, mye ut. Her er også NEAT-aktivitet godkjent, så en tredemøllepult på jobb eller en WalkingPad foran Netflix er helt knall.

Grunnen er at å være på beina og å være aktiv hjelper kroppen å kalibrere en slags indre vektsensor. Dette regulerer appetitten og metthetsfølelsen, slik at det ikke lenger blir et slit å holde seg mett og samtidig ikke gå opp i vekt. Det bør kombineres med et kosthold som ikke er fullt av prosessert mat med høyt innhold av salt, sukker og fett, da dette trigger overspising. Men litt snacks av og til har man plass til.

Trikset for å få det til er å tilpasse miljøet rundt seg. Gjør det enkelt å se og få tak i de sunne tingene, og gjem bort eller ikke kjøp mer enn én porsjon av de usunne tingene. Ikke legg salat og slikt i grønnsaksskuffen der du aldri ser dem. Da blir du ikke minnet på å spise dem. Samme med frukt. Front and center i en fin bolle, så det blir enkelt å se og enkelt å bli "trigget".

Å gjøre miljøet mer tilgjengelig for aktivitet er litt vanskeligere, men det er ting man kan gjøre der også. Avtale ting med venner for å ikke ville droppe en avtale, legge frem treningstøy kvelden før, gå ett eller to busstopp før du hopper på bussen, og gå av ett eller to busstopp før du skal av osv.

Får man litt dette har man en livsstil som går mye på automatikk, og der den eventuelle sprekk ofte vil brukes til restitusjon av den treningen du gjør heller enn at du legger på deg så utrolig store mengder fett.

Dette er mine tanker, så vet jeg noen er uenige. Likevel, å leve på 2500 inn og ut er mye sunnere og bedre på alle måter enn å leve på 1500 kalorier inn og ut. Eller enda verre, 1000 kalorier inn og 1500 ut.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg holder enda 🙂 Idag er dag 14( har tatt fri lørdager og søndager).av den challenge videoen jeg bruker for å få trening inn i hverdagen, og starte en plass. I tillegg til at jeg går minst 10.000 skritt pr dag.

Jeg har vært flinkere til å holde kos til helger, helst kun lørdag. Og velger bedre mat generelt.

Til nå har jeg klart å gå ned 2.7kg, ny veie dag på fredag og er spent på hva det viser 🙂

TS

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 5.2.2023 den 12.03):

Kaloriunderskudd er den viktigste måten for å gå ned i vekt. Hvis du ligger i kaloriunderskudd, ville jeg gradvis ha introdusert trening - for eksempel disse videoene du viser til. Får du til 3-4 økter i uka, er det veldig bra. 

Støttes helt og holdent. Man bør unngå å overbelaste bein og armer med trening av overvektig kropp. Da er det langt bedre å fokusere på kosthold og kaloriunderskudd frem til vekten begynner å smile mer til deg. Tenker at all form løping og tung kardio med fordel kan utsettes til man er på maksimum 30 i BMI, eventuelt 30 i fettprosent. Før dette kan med selvsagt gå seg gode turer i rolig tempo, men ikke noe overilt. Belastningsskader fører bare til bitre erfaringer og mer fedme i lengden. Been there done that.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg holder enda 🙂 Idag er dag 14( har tatt fri lørdager og søndager).av den challenge videoen jeg bruker for å få trening inn i hverdagen, og starte en plass. I tillegg til at jeg går minst 10.000 skritt pr dag.

Jeg har vært flinkere til å holde kos til helger, helst kun lørdag. Og velger bedre mat generelt.

Til nå har jeg klart å gå ned 2.7kg, ny veie dag på fredag og er spent på hva det viser 🙂

TS

Anonymkode: eb300...05c

Så ikke dette innlegget før nå. Kudos til deg! Stå på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sagnomsuste skrev (12 minutter siden):

Så ikke dette innlegget før nå. Kudos til deg! Stå på :) 

Takk ! BMI er nå på 29.2, så det går rette veien.

Jeg holder meg i underskudd med kaloriene. Selvom her må jeg  lære mere om å sette sammen gode fullverdige måltider uten å sprenge kaloriinntaket 😊

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk ! BMI er nå på 29.2, så det går rette veien.

Jeg holder meg i underskudd med kaloriene. Selvom her må jeg  lære mere om å sette sammen gode fullverdige måltider uten å sprenge kaloriinntaket 😊

Anonymkode: eb300...05c

Hver person, og hver omstendighet er forskjellig. Her må man rett og slett finne ut hva som fungerer for akkurat deg. Synes det altfor ofte blir fremstilt som om det finnes et fasitsvar og kun en farbar vei til målet om sunn vekt og en sunn livsstil. Da jeg gikk ned i vekt i 2014 valgte jeg min egen vei nedover. Gikk helt ekstremt mye (oppimot 50 k skritt om dagen), gikk også mange høydemeter. Valgte å spise kun 2 måltider om dagen, middagen var junk food fra Mcern eller tilsvarende så og si annen hver dag. Hadde BMI på 29 da jeg startet og mitt opplegg fungerte som bare det, men det var min greie. Vet jo at kardiologer og fysiologer ville ha skåret grimaser over hvordan jeg gjorde det den gangen. Opplevde forøvrig også en hjerteepisode på 800 meters høyde som følge av idiotopplegget mitt. Anbefaler det derfor ikke til andre. Poenget mitt er uansett at det ikke finnes ETT svar her. 
Man har sunne, mindre sunne og direkte usunne veier ned i vekt. Min var trolig i sistnevnte kategori. 
 

Uansett hvordan du legger opp ditt opplegg så bør du tillate deg noen cheats underveis. Man bør heller ikke gå for langt ned i kaloriinntak dersom man er fysisk aktiv med intensiv trening. Man kan også bli overivrig og jage nedover mot det usunne. 
 

Sist, men ikke minst: din Bmi tillater deg absolutt å være så aktiv som du selv ønsker. Under 30 er det egentlig bare tiden, motivasjonen og energien som hindrer trening. Vil tro faren for belastningsskader er minimal ved såpass beskjeden overvekt som det. Er jo ikke snakk om fedme ved 29 i BMi. 
Nå vet jeg ikke utgangspunktet ditt i starten av prosjektet, men du har trolig allerede oppnådd betydelig fremgang. Er ikke det gøy ? ;) 

Endret av Den Sagnomsuste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den Sagnomsuste skrev (På 21.2.2023 den 22.47):

Hver person, og hver omstendighet er forskjellig. Her må man rett og slett finne ut hva som fungerer for akkurat deg. Synes det altfor ofte blir fremstilt som om det finnes et fasitsvar og kun en farbar vei til målet om sunn vekt og en sunn livsstil. Da jeg gikk ned i vekt i 2014 valgte jeg min egen vei nedover. Gikk helt ekstremt mye (oppimot 50 k skritt om dagen), gikk også mange høydemeter. Valgte å spise kun 2 måltider om dagen, middagen var junk food fra Mcern eller tilsvarende så og si annen hver dag. Hadde BMI på 29 da jeg startet og mitt opplegg fungerte som bare det, men det var min greie. Vet jo at kardiologer og fysiologer ville ha skåret grimaser over hvordan jeg gjorde det den gangen. Opplevde forøvrig også en hjerteepisode på 800 meters høyde som følge av idiotopplegget mitt. Anbefaler det derfor ikke til andre. Poenget mitt er uansett at det ikke finnes ETT svar her. 
Man har sunne, mindre sunne og direkte usunne veier ned i vekt. Min var trolig i sistnevnte kategori. 
 

Uansett hvordan du legger opp ditt opplegg så bør du tillate deg noen cheats underveis. Man bør heller ikke gå for langt ned i kaloriinntak dersom man er fysisk aktiv med intensiv trening. Man kan også bli overivrig og jage nedover mot det usunne. 
 

Sist, men ikke minst: din Bmi tillater deg absolutt å være så aktiv som du selv ønsker. Under 30 er det egentlig bare tiden, motivasjonen og energien som hindrer trening. Vil tro faren for belastningsskader er minimal ved såpass beskjeden overvekt som det. Er jo ikke snakk om fedme ved 29 i BMi. 
Nå vet jeg ikke utgangspunktet ditt i starten av prosjektet, men du har trolig allerede oppnådd betydelig fremgang. Er ikke det gøy ? ;) 

Utgangspunktet var nok ikke det aller verste egentlig,selvom jeg føler det. Men de siste årene, spesielt det siste,  har jeg lagt på meg mye. I hovedsak av høyt inntak av godter, kaker ol, jeg har hatt en aktiv jobb så alltid vært i bevegelse.

Men jeg er kjempefornøyd og syns det er kjempegøy med fremgangen jeg har, idag veier jeg inn 82.2kg. Jeg går masse(spesielt på jobb), og har disse treningsvideoene på 10-15min om dagen. Jeg ønsker å bli flinkere på å trene og lære mere der, men hovedfokus er å endre matvaner, som jeg kan leve med, ikke som jeg hele tiden må passe på. 

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering fra meg. Jeg henger fortsatt i! Ett lite tilbakefall i form av noe med foten min som gjorde at jeg ble en hel del mindre beveglig en liten stund. Men likevel flink rundt mat.

Jeg har gått ned fra 86kg til 80.6kg. Jeg er blitt flinkere rundt mat, men leser og lærer hele veien 😊

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En liten oppdatering fra meg. Jeg henger fortsatt i! Ett lite tilbakefall i form av noe med foten min som gjorde at jeg ble en hel del mindre beveglig en liten stund. Men likevel flink rundt mat.

Jeg har gått ned fra 86kg til 80.6kg. Jeg er blitt flinkere rundt mat, men leser og lærer hele veien 😊

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Gratulerer! 🎉 Du er flink! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...