Gå til innhold

Dere med peil på trening og kanskje vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg er så UTRENT man kan tenke seg med kondis og styrke som ikke finnes!

Jeg trenger hjelp til å få kroppen i gang, bedre helse,styrke, kondis og ikke minst minste en del kilo.

Jeg gjør disse videoene. Vil de hjelpe noe som helst? Eller er det bare "tull". 

https://m.youtube.com/watch?v=h3qPmCFiswM&t=425s

Jeg er helt kake i lårene, det gjør vondt å gå i trapper og jeg kjenner det ellers når jeg bare går vanlig😅

Anonymkode: eb300...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare tull nei! Alt som får deg i gang er helt supert 😊 Mange slike videoer på YouTube er veldig gode 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd er den viktigste måten for å gå ned i vekt. Hvis du ligger i kaloriunderskudd, ville jeg gradvis ha introdusert trening - for eksempel disse videoene du viser til. Får du til 3-4 økter i uka, er det veldig bra. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker slike 10 minutters videoer. 

Ofte tenker du "jeg tar en", og så er du så godt i gang at du tar flere, men gjør du ikke det har du gjort noe, og det er det viktigste. Det er også så lett å ta de når som helst og hvor som helst. 

Særlig med hjemmekontor har disse gitt meg mye. Jeg er mye sterkere nå enn da jeg trente timer på Sats 2-3 ganger i uka. 

Sjekk også ut Pamela Reif og Chloe Ting, og Fitnessblender. 

Anonymkode: 8c06c...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker disse type økter er 100% bedre en ingen økter

Finnes det trening som vil være mer effektive? Ja. Men det aller viktigste er å finne en treningsform du liker og som du har stor sannsynlighet for å opprettholde 💪🏼

Endret av sicario
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag gjennomførte jeg dag 3, og jeg er skikkelig støl i fremlårene. Helt sinnsykt. Jeg blir god og svett av disse øktene, selvom de er korte, ca 15min.

Jeg tenker at jeg skal fullføre denne 30 day work out challenge, og se hvordan jeg føler meg da. Ønsket er å trene fast og jevnt, finne noe jeg liker, men som også gir resultater i form av bedre helse, vekttap og finere/sterkere kropp. 

Om noen har tips, og kan hjelpe, bare sleng det ut 🙂

TS

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Altså, jeg går jo ikke ned på denne måten?

Kan noen forklare meg?

Av aktivitetene jeg har gjort i dag, er 15min trening gjennom disse videoene fra YouTube og 1 1/2 time gåtur.

 

Screenshot_20230206-194513_Lifesum.thumb.jpg.b716fc01d8d4ad6bb8a7620f21a402f1.jpg

Anonymkode: eb300...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Altså, jeg går jo ikke ned på denne måten?

Kan noen forklare meg?

Av aktivitetene jeg har gjort i dag, er 15min trening gjennom disse videoene fra YouTube og 1 1/2 time gåtur.

 

Screenshot_20230206-194513_Lifesum.thumb.jpg.b716fc01d8d4ad6bb8a7620f21a402f1.jpg

Anonymkode: eb300...05c

Hvis du tenker på kalorier forbrent, så må du ikke glemme at du har en basalmetabolisme i bunn. Kroppen forbrenner kalorier hele døgnet bare for at du skal leve. 20 % av daglig energiforbruk er det hjernen som står for, for eksempel 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (4 minutter siden):

Hvis du tenker på kalorier forbrent, så må du ikke glemme at du har en basalmetabolisme i bunn. Kroppen forbrenner kalorier hele døgnet bare for at du skal leve. 20 % av daglig energiforbruk er det hjernen som står for, for eksempel 😊

Så da er det ikke helt for galt, det jeg forbrenner her ved trening/bevegelse? Tanken er jo øke trening og aktivitet litt og litt 

Anonymkode: eb300...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så da er det ikke helt for galt, det jeg forbrenner her ved trening/bevegelse? Tanken er jo øke trening og aktivitet litt og litt 

Anonymkode: eb300...05c

Neida, det er ikke for galt i det hele tatt. Virker dog litt lavt når du har gått i 1,5 time, men ingen av disse estimeringene er helt nøyaktige. Det viktige er bare at snittet over tid blir sånn passe, og jeg synes du gjør mye bra her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søke opp kalori kalkulator, der legger man inne alle nøkkel tall, vekt, høyde, hvor mye bevegelse man har osv. da kan du finne hvileforbrenningen din. Denne er viktig, skal du ned i vekt anbefaler jeg å ligge i kcal underskudd, altså ca 400-500 under hvileforbrenning din. Så er det viktig, hvis du øker trening, ser at du forbrenner mer på app eller klokke betyr ikke det at du kan spise alle de ekstra kcal du har forbrent, for dette er vanskelig å finne ut av, du må ligge i underskudd uansett for å gå ned i vekt, jeg har logget i underskudd 1 år ca (med ett par pauser) og gått ned over 20 kg. Jeg trener også via YouTube, jeg følger: growwithjo  hu er virkelig flink synes jeg, hu har mange forskjellige økter, så man slipper å kjede seg. Lurer du på noe annet så bare spør, skal svare så godt jeg kan 😉

Endret av IneT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt grunnleggende! Endre kostholdet, dvs spis vanlig men legg til masse grønnsaker. Fokuser på mette deg selv med hovedsakelig grønnsaker, tenk over om du egentlig er sulten osv.

Gå tur! For du må jo begynne en plass som du sier selv, så jeg ville fokusert på å gå tur 45 min hver dag. Om du går til/fra jobb, butikk osv så får det være bonus. 

Deretter kan du jo oppgradere med noen styrkeøkter etter gåturene, gåturene kan bli litt av og på med jogging osv. Til sommeren så løper du fint flere km og har gått ned mange kilo om du virkelig fokuserer på kosten.

Anonymkode: 5a79c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Neida, det er ikke for galt i det hele tatt. Virker dog litt lavt når du har gått i 1,5 time, men ingen av disse estimeringene er helt nøyaktige. Det viktige er bare at snittet over tid blir sånn passe, og jeg synes du gjør mye bra her 😊

Jeg forbrenner mindre en dette ved å traske halvannen times tur.. 

Anonymkode: 4b1de...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forbrenner mindre en dette ved å traske halvannen times tur.. 

Anonymkode: 4b1de...140

Ja det spørs jo selvsagt på hastighet på traskingen. Jeg fyrte av ca. 350 på en halvtime. Oppoverbakke og ekstra trøkk i beina.

Det utgjør mye å prøve å legge intensiteten litt opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom fram til at hvileforbrenningen min er ca 1720. Så hvor mye bør jeg da forbrenne ved aktivitet og trening?

Jeg ønsker jo å gå ned mest mulig på kortet mulig tid, jeg skjønner selvfølgelig alt er svært individuellt og ta tiden til hjelp. Men jeg kan klare å være ganske viljesterk.

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kom fram til at hvileforbrenningen min er ca 1720. Så hvor mye bør jeg da forbrenne ved aktivitet og trening?

Jeg ønsker jo å gå ned mest mulig på kortet mulig tid, jeg skjønner selvfølgelig alt er svært individuellt og ta tiden til hjelp. Men jeg kan klare å være ganske viljesterk.

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

Hurra for at du har startet. 
 

Jeg er vel egentlig ingen ekspert. Men min erfaring er at det er viktig å ta ting gradvis og være tålmodig. Nå har du startet å trene. Det viktigste du kan gjøre er å fortsette. Ettersom du kommer i form, så kan du utvide repertoaret på treningstype. Korte økter er absolutt effektivt. Gjør det du liker. Ikke tenk så mye på program. Husk at kroppen din er utrent. Så i en god periode kan det være lurt å gjøre mange repetisjoner fremfor få med tunge vekter. Dette for skadeforebyggende. Kroppsvekt er ok. Klarer du kun få repetisjoner med kroppsvekt er det også ok.  
 

Når det gjelder kosthold så er du jo klar over at du må spise litt mindre enn du forbrenner. Men spiser du for lite blir du bare veldig sulten før du knekker. 
 

Mitt tips er å spise som vanlig. Men bytte ut noe av karbohydratene med mer grønnsaker og legge til litt ekstra protein. Protein kan være lyst kjøtt, fisk og mest mulig rent kjøtt (kutt fettranden på kotelettene). Bytt ut meierismør typ fett med olivenolje, mandler, walnøtter. Les litt om nøtter. Variasjon er bra. 
 

Det er dyrt med mat, men du sparer på å unngå mengder med godteri, brus og alkohol.
 

Du kan selvsagt bruke smør når du steker mat. Men se om du kan ta litt mindre smør. 
 

Hvis du blir fysen mellom måltidene så prøv å drikk mer vann. Spis deg god og mett til måltidene, men ikke overmett/stappa pølsemett. Spis tre måltider. Sjekk ut intermitterende faste. Se om det kan passe for deg å spise frokost/lunsj kl 11-12. Middag kl 16 og kvelds kl 19. 

Anonymkode: e1218...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trening forbrenner mye mindre enn det man forventer. Og selv da jeg holdt på å gå ned i vekt så var det at jeg også trente en slags bisetning. All innsatsen gjorde jeg på kostholdet. 

Regnskapet blir sånn: Man har en basalforbrenning. Si at du har en BMR på 1550 kcal. Da forbrenner du 65 kcal per time med å bare ligge i sengen. Dersom du forbrenner 300 kcal på en treningsøkt så har du i realiteten "bare" forbrent 235. Si at du vanligvis hadde gjort husarbeid den halvtimen du valgte å trene. Da har du i bare forbrent 180 kcal på å trene.

Trening er likevel veldig viktig for meg fordi det gjør godt for kroppen, og er bra for psyken. Det holder meg sprek og sterk. Men ikke gå i fella med å forvente at det har så mye å si i vektnedgang når man er på hobbymosjonist-planet. For 2-3 timers trening i uken utgjør lite om man ikke gjør en stor innsats med kostholdet. 

Anonymkode: b8211...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger, det settes stor pris på! Fortsett med det! 😃

Jeg er bare i startfasen, så jeg har mye å lære og prøver å forstå hvordan det hele henger sammen.

Jeg prøver å gjøre store kostholdsendringer, å med det mener jeg kutte drastisk ned på kaker/godteri og den biten, for det er der det ligger. Kostholdet mitt ellers er ganske bra, syns jeg, men må justere ned mengden. I hovedsak spiser jeg mye snop i en runde, og gjerne mye middag, stortsett aldri verken frokost eller kvelds.Også på matfronten kan jeg lære nye nytt, og det skal jeg.

Idag har jeg forbrent 430 ved fysisk aktivitet, og er fornøyd med at jeg har vært såpass aktiv idag .

 

TS

Anonymkode: eb300...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisco skrev (4 minutter siden):

Beveg deg mer. Spis mindre.

Ja, det skjønner jeg jo da!

Anonymkode: eb300...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...