Million Skrevet 5. februar 2023 #81 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Søk opp swedengate Anonymkode: 7a8b0...f5b Takk. Det er altså ikke særegent for nordmenn, men for skandinaver. Herregud. Stakkars unger. Men de vokser jo da opp og får egne unger, og ofte behandler de SINE barns venner på samme måte når de senere er voksne selv. For det fortsetter jo bare?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #82 Skrevet 5. februar 2023 Født på 70-tallet. Stakk på besøk til bestevenninna mi nesten hver dag. Satt på rommet og ventet når hun spiste middag. Kan ikke forvente at de skulle lage ekstra middag til meg 4-5 ganger i uken! Middag dro jeg hjem og spiste. I TS sitt tilfelle ville jeg hørt om de hadde tilbudt han mat, og han sa nei. Eller om de ikke var klar over at gutten deres hadde gjester som evt kunne trenge middag, og at de f.eks kun hadde laget akkurat. Kanskje sønnen ofte har venner på besøk, og moren er lei av å gi vekk sin porsjon for at gjestene skal få mat. Anonymkode: 043a1...b36 1 3
Blåttvann Skrevet 5. februar 2023 #83 Skrevet 5. februar 2023 Alle har ingredienser til å fikse en brødskive, en bolle med havregryn og melk, et par knekkebrød, gi noe frukt og grønt, lage et par grove pannekaker, eller tusen andre ting. Så utrolig flaut å be folk hjem til seg og så sende de avgårde til butikken!? 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #85 Skrevet 5. februar 2023 Blåttvann skrev (5 minutter siden): Alle har ingredienser til å fikse en brødskive, en bolle med havregryn og melk, et par knekkebrød, gi noe frukt og grønt, lage et par grove pannekaker, eller tusen andre ting. Så utrolig flaut å be folk hjem til seg og så sende de avgårde til butikken!? Hvem ba, og hva ba de på? Hvis foreldrene ba gutten til og være der hele dagen burde de sørget for middag. Hvis kompisen ba han over på og se kamp tidligere på dagen og foreldrene ikke var involvert har de ikke bedt folk hjem til seg for så og sende de avgårde til butikken. Var det avtalt på forhånd at han skulle bli så lenge? Husket kompisen og si ifra til foreldrene sine at han hadde invitert en middagsgjest? jeg er enig i at de burde tilbudt noe mat om de ikke hadde nok middag- ser det også sannsynlig at 14 åringen faktisk hadde lyst på boller. Anonymkode: eb9f8...668 1
Macro Skrevet 5. februar 2023 #86 Skrevet 5. februar 2023 Jeg hadde heller droppet min egen middag enn å ikke gi til min sønns kompis. Alvorlig talt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #87 Skrevet 5. februar 2023 Men når spiste de egentlig? Hvis det var etter kampen kan det faktisk tenkes de regnet med at han skulle hjem og så ble overrasket da jan dukket opp igjen med en bollepose 20 minutter senere. Hvis de spiste mens de så kamp var det rart, ja. Måtte humre over formulering "måtte spise bolle mens de andre mesket seg med middag". Hvis mine unger fikk velge mellom middag og boller er jeg ikke et sekund i tvil om hva de hadde valgt. Gleder meg til de blir store nok til å sette pris på ordentlig mat. Anonymkode: 60877...36a 2
Queen94 Skrevet 5. februar 2023 #88 Skrevet 5. februar 2023 Ehh? Jeg blir satt ut. Hvordan kan de selv kose seg med middag mens han sitter der? Opplevde en gang at sønnen min fikk beskjed om å sette seg ute i Hagen fordi familien og kompisen skulle spise middag. For å si det sånn ble ikke flere besøk hos de på han.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #89 Skrevet 5. februar 2023 I helgene spiser vi en del ganger middag sent og ungene har mellom sen frokost/brunsj og middag laget/funnet seg noe mat i kjøleskapet/fryser/skapet fra de kunne det selv. Jeg går ikke og passer på om de og vennene deres spiser eller ikke. Det er alltid fullt av frukt, brød, pålegg, nudler, litt poser til å raskt bake noe. Har barn gått herfra sulten er det kun pga av de ikke sier noe eller er kresne. Ja, jeg kan bevisst drøye middagen til etter gjester har gått for lager seg visse gode og dyre retter gidder jeg ikke å dele med nabolaget. Lager jeg taco på fredsg eller pizza på lørdag er alle hjertelig velkommen. Anonymkode: fe2ec...2bb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #90 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 20.30): Jeg er barn av 80-tallet og vi satt hovedsakelig på rommet når de andre spiste middag. Unntatt om vi selvfølgelig var bedt/invitert. Da fikk vi mat. Om vi bare dukket opp fikk vi ikke mat. Det var helt vanlig der vi var. Så ikke på det som noe sært, vi var ikke til langt på natt og vi dro jo hjem for å spise middag senere. Er ikke dermed sagt de har mye penger. Er han enebarn? Anonymkode: 82768...6cd Jeg er barn av 80-tallet med samme erfaring. Syntes egentlig dette var veldig bra, for da kunne jeg f.eks. spille på pc'en mens jeg ventet, uten å vente på tur. Eller holde på med noe annet jeg ikke hadde hjemme hos meg selv. Det hadde jeg mer lyst til enn å spise middag Anonymkode: d7641...426
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #91 Skrevet 5. februar 2023 Blåttvann skrev (8 timer siden): Alle har ingredienser til å fikse en brødskive, en bolle med havregryn og melk, et par knekkebrød, gi noe frukt og grønt, lage et par grove pannekaker, eller tusen andre ting. Så utrolig flaut å be folk hjem til seg og så sende de avgårde til butikken!? Alle har ikke det, nei.. Anonymkode: a3d7d...36e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #92 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 18.52): Min sønn ble invitert hjem til en kompis for å se kamp i dag. Han dro kl 12 og kom hjem nå. Spurte om han hadde spist. Han hadde gått på butikken å kjøpe seg boller imens kameraten og familien spiste middag. De hadde ikke nok middag. Syntes dette var litt rart. De kunne ha laget noe lettvindt som sandwich eller stekt en pizza. Den familien har nok penger. Guttene er 14 år. Hva synes du? Vi har ikke mye penger og jeg kan si nei til middagsgjester hvis de plutselig dukker opp. Men er de her en hel dag, så ordner jeg selvfølgelig noe Anonymkode: 304b5...336 Det er typisk norsk. Mine foreldre gjorde det ikke, men har opplevd det selv som barn. Anonymkode: e3c9e...4ae
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #93 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I helgene spiser vi en del ganger middag sent og ungene har mellom sen frokost/brunsj og middag laget/funnet seg noe mat i kjøleskapet/fryser/skapet fra de kunne det selv. Jeg går ikke og passer på om de og vennene deres spiser eller ikke. Det er alltid fullt av frukt, brød, pålegg, nudler, litt poser til å raskt bake noe. Har barn gått herfra sulten er det kun pga av de ikke sier noe eller er kresne. Ja, jeg kan bevisst drøye middagen til etter gjester har gått for lager seg visse gode og dyre retter gidder jeg ikke å dele med nabolaget. Lager jeg taco på fredsg eller pizza på lørdag er alle hjertelig velkommen. Anonymkode: fe2ec...2bb Hvem har lyst til å mase om mat som gjest? uff, du får ikke gjestene dine til å fremstå i særlig positivt lys, da. 😬 Anonymkode: e3c9e...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #94 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 20.33): Åh så typisk norsk... Anonymkode: 20dfb...f7f Det er dessverre det Greit nok at gutter i den alder kan spise som voksne mannfolk, men en liten ekstra porsjon kan de fleste klare å få til dersom denne gjesten var helt uventet for foreldrene. Jeg synes det er utrolig trist når det blir sånn. Anonymkode: 9cf1b...73e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #95 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er dessverre det Greit nok at gutter i den alder kan spise som voksne mannfolk, men en liten ekstra porsjon kan de fleste klare å få til dersom denne gjesten var helt uventet for foreldrene. Jeg synes det er utrolig trist når det blir sånn. Anonymkode: 9cf1b...73e Har hatt uventet besøk og hvor jeg har forsøkt å utøke mengden mat med mer ris for at det skal bli nok for å se gjesten lasse over med mest kjøtt/kylling så det blir lite til alle andre og så i tillegg la mat ligge igjen på tallerken fordi barnet ikke orket. Det er ikke gøy å ha besøk da og det frister ikke å gi barnet mat mer. Så ja, jeg sa ofte til barna at besøket kunne være her en viss tid - som ikke inkluderte middag. Delvis også fordi et av barna gjerne skulle på trening like etter og kombinere mstspising og gjøre klar til trening med besøk ble stressende. Noen barn kunne alltid få mat, andre ikke snakk om. Anonymkode: fe2ec...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #96 Skrevet 6. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 18.52): Min sønn ble invitert hjem til en kompis for å se kamp i dag. Han dro kl 12 og kom hjem nå. Spurte om han hadde spist. Han hadde gått på butikken å kjøpe seg boller imens kameraten og familien spiste middag. De hadde ikke nok middag. Syntes dette var litt rart. De kunne ha laget noe lettvindt som sandwich eller stekt en pizza. Den familien har nok penger. Guttene er 14 år. Hva synes du? Vi har ikke mye penger og jeg kan si nei til middagsgjester hvis de plutselig dukker opp. Men er de her en hel dag, så ordner jeg selvfølgelig noe Anonymkode: 304b5...336 Neste gang sender du med han noe han kan varme i mikroen deres.... Kanskje de skjønner hvor korttenkte de er. Anonymkode: 4d573...575
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #97 Skrevet 6. februar 2023 Da vet du det til en annen gang som han skal dit, at du sier han kommer hjem til middagstid, så han får i seg mat. Det kan jo være at barnet der ber besøk når det ikke passer, kanskje foreldrene ikke er hjemme engang. Mitt barn ble bedt bort til en i klassen. Han kom hjem igjen og sa at pappaen der hadde sagt det passet dårlig med besøk nå fordi de bare har en do. Jeg tipper det er noe mer som ligger bak - feks at de pusser opp og at de ikke synes det passet med besøk, mens barnet der hadde jo bedt mitt barn, så om han ikke ble sendt hjem igjen av pappaen hadde jeg jo tenkt at det passet. Anonymkode: b6023...990
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #98 Skrevet 6. februar 2023 Blåttvann skrev (20 timer siden): Alle har ingredienser til å fikse en brødskive, en bolle med havregryn og melk, et par knekkebrød, gi noe frukt og grønt, lage et par grove pannekaker, eller tusen andre ting. Så utrolig flaut å be folk hjem til seg og så sende de avgårde til butikken!? Det hendte en gang at eldste hadde besøk av en som ikke likte middagen eller noe av det vi hadde i hus. Jeg spurte hva han liker: nugatti eller salami. Jeg dro på kiwi og kjøpte salami. Det var feil salami…. så han spiste ingenting! Vi kjørte han da hjem fordi vi skulle på fotball med minsten- jeg aner ikke hva han fortalte hjemme. Han kunne blitt lenger om han spiste noe. Jeg følte så på det. Anonymkode: b6023...990 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #99 Skrevet 6. februar 2023 Min gutt har og kommet hjem og fortalt han ikke har fått mat, men vært på butikken og kjøpt noe i stedet. Viste seg da at han var blitt tilbydt middag men hadde takket nei og gått på butikken. Ikke alltid hele sannheten kommer frem når en kun snakker med den ene parten 😉 Anonymkode: 7d14e...c63 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2023 #100 Skrevet 6. februar 2023 Ok, men er det vits å lage stort drama av dette? Tenk på barna i andre land, der kan det gå dager uten mat. At barn en gang i livet må oppleve og kjenne på sultfølelse, er ikke farlig. Neste gang kan du jo si at barnet må komme hjem når barnet er sultent 🙂 Anonymkode: bf519...a42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå