AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #61 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): det er faktisk ikke alle som har råd til å ta hånd om alle andres unger, på toppen av deres egen familie. spesielt hvis dette er noe som skjer relativt ofte, og man har forskjellige unger på besøk med jevne mellomrom.. Anonymkode: 3a35b...df7 Da rar man som voksen en brødskive og kar de andre få middag Anonymkode: efc09...c10 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #62 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er født i 90, og da jeg var barn var det helt vanlig at besøket ventet på rommet eller ble sendt hjem når vi skulle spise. Ofte var det jo middag, etterpå lekser som ikke var ferdige, så videre på aktiviteter, så det var sikkert bare stress om besøket fortsatt var der. Jeg tenker at det kanskje var foreldrenes måte å vise at besøket var ferdig på…? Kanskje de trodde det var tydelig hva de mente, men at de burde sagt det rett ut? Da vi var barn var det forsåvidt ofte barnet som måtte si ifra. Feks at de voksne sa til meg «om ti minutter skal vi spise middag, då nå må Mari dra hjem». Så måtte jeg gå og si det til Mari. Husker ikke at det føltes kleint, mer som en vanlig beskjed de voksne ga om noe man måtte… Anonymkode: b6e24...294 For en merkelig praksis, sånn måtte vi aldri gjøre Anonymkode: efc09...c10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #63 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da var det kampen han var invitert i og ikke middagen. Middag kan han spise hjemme. Foreldre kan ikke forvente at andre skal servere barna deres middag. Anonymkode: 218a6...6b6 Han ble invitert bort flere timer før kampen! Det vil si halve dagen. Selvfølgelig forventer man at barnet får mat i løpet av de timene. Hadde aldri invitert venner av ungene til oss, uten å gi de mat i løpet av dagen. Pinlig kjipt! Anonymkode: 49a21...835 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #64 Skrevet 5. februar 2023 Jeg hadde alltid dårlig råd når barna var små. Ferier hadde vi ikke råd til, merkeklær fantes ikke i mitt budsjett men jeg hadde alltid egg og melk, hvetemel, brød og gulost. Hvis barna hadde besøk lagde jeg pannekaker, ostesmørbrød eller bakte boller/rundstykker i stede for middag så gjesten kunne få mat sammen med oss. Nå er barna voksne og deres venner har fortalt at de alltid følte seg velkomne hos oss og spesielt en ting går igjen,-at de fikk boller og kakao (det hendte jeg ropte alle inn når de var en gjeng ute og lekte). Anonymkode: 63581...1d2 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #65 Skrevet 5. februar 2023 Født på åttitallet og vi måtte sitte på rommet mens vennene spiste. Men da var det snakk om at man bare ble med hjem uten at det var avtalt på forhånd med foreldrene og man bodde i gåavstand. Det var forventet at alle løp hjem og spiste middag så venting på rommet skjedde bare hvis en selv hadde spist før vennen e.l. Ingen sultet og det var bedre å sitte på rommet til vennen og lese tegneserier i 15 minutter enn å måtte løpe hjem den korte tiden eller å sitte på kjøkkenet og måtte henge med vennens foreldre. MEN hvis en var invitert over mange timer feks i en helg fikk en jo selvfølgelig mat. Mitt barn er ennå så liten at det ikke er aktuelt ennå, så jeg vet ikke hva som er vanlig nå. Men hvis et barn dukker opp klokken 12 og skal være til typ 19 eller noe så hadde jeg ihvertfall matet barnet. Eller ville jeg nok sett an om det var naboungen som bare stakk innom og hvor mange de var og om de hadde spist osv. Man kan ikke mate 10 nabounger hver dag, men klart man kan strekke maten til noen innimellom eller tilby skiver eller noe. Kommer jo an for hva som er greit for de andre foreldrene også. Ikke alle vil at ungene skal shoppe rundt i nabolaget etter pannekaker o.l. hvis de egentlig skal ha fisk hjemme 😅 Anonymkode: 7a8b0...f5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #66 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): det er faktisk ikke alle som har råd til å ta hånd om alle andres unger, på toppen av deres egen familie. spesielt hvis dette er noe som skjer relativt ofte, og man har forskjellige unger på besøk med jevne mellomrom.. Anonymkode: 3a35b...df7 Hvis du leser gjennom tråden her så skriver ts at det var et dagsbesøk, og ikke kun kampen. Har man ikke råd til å gi en matbit til en gjest så får man da gi beskjed om det til foreldrene, sånn at barnet enten tar med seg mat eller dropper dagsbesøket. Blir helt matt over hvor gjerrige folk er, og at man faktisk synes det er helt greit å ha gjester på besøk i timesvis uten å by på mat. Anonymkode: 49a21...835 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #67 Skrevet 5. februar 2023 Da må jo sønnen din dra hjem for å spise middag hjemme, så lærer deres sønn og foreldre at da blir det ikke å se kamp med en venn likevel. Anonymkode: af9e6...91b 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #68 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For en merkelig praksis, sånn måtte vi aldri gjøre Anonymkode: efc09...c10 Er nok litt lokale variasjoner, og kanskje avhengig av hvordan man bor. Forskjell på hvis man bor langt unna hverandre og alle besøk må avtales fordi man må kjøres, eller om det er en haug med nabounger i et boligfelt som løper inn og ut av hverandres hus uten avtale. Hvis det ikke er avtalt på forhånd så regner jo gjerne foreldrene med at ungen sin skal hjem til middag og planlegger for det. Da er det jo og kjipt hvis ungen bare spiser pannekaker og pølser hos andre mens man selv har laget fisk e.l. hjemme til barnet også. Anonymkode: 7a8b0...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #69 Skrevet 5. februar 2023 Altså, jeg hadde glatt «ofret» min del av middagen til noen av barnas venner. De der høres bare utrolig spesielle ut. 😳 Anonymkode: 5e9a6...335 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #70 Skrevet 5. februar 2023 Var det foreldrene som inviterte, og hvorfor tok det hele dagen og se kamp? i forhold til innkjøp av middag og hva de har planlagt lurer jeg på om de inviterte han og inviterte for hele dagen ? Jeg synes det er gnient og ikke « fikse” noe uansett, men det er forskjell på om de har invitert han over hele dagen eller ikke. Anonymkode: eb9f8...668
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #71 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man server ALLTID besøk mat om man skal spise selv. Må være noen utrolig dårlig fungerende sosiale antenner på slike folk som ts beskriver. Anonymkode: f7453...38d Hjemme hos oss fikk de alltid mat. Jeg og søsteren min hadde mye venner med hjem , og det gikk mye mat. Først når jeg ble voksen forsto jeg hvor økonomisk tøft dette var for mamma. Jeg er litt uenig i at man alltid serverer mat om man skal spise selv. Det kan fort doble matbudsjettet ditt. Anonymkode: eb9f8...668
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #72 Skrevet 5. februar 2023 Enig i at det er dårlig, men vi vet heller ikke hvor mange dager denne uken de har hatt besøk av sønnens venner eller hvordan økonomien deres ser ut. Her har vi ofte besøk etter skolen, og noen ganger har jeg planlagt middag tik meg og barnet, og da sier jeg fra på forhånd, slik at de må gå før vi skal spise. Men jeg har også ofret min middag for at barna kan spise, jeg dør ikke av å ha brødskive til middag innimellom. Anonymkode: beda2...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #73 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som synes det er greit å ikke gi barn mat når de er gjester i deres hjem ville vel aldri behandlet deres egne, voksne gjester på samme måten? Tenk å tillate at et barn må gå på butikken og kjøpe boller mens man selv mesker seg med middag? Dette er en mørk del av norsk gjerrighetskultur som jeg trodde hadde dødd ut. Anonymkode: 8c5ab...e84 Men voksne dukker jo ikke opp for og se kamp hele dagen, gjør de? Her kommer ingen voksne på middag uten at de er invitert, og det blir jo heller ikke flere dager i uken. Kompisen til sønnen din kan jo « henge» hos dere til 2 måltider hver dag. Jeg synes det kunne gitt han noe mat, men og sammenligne med voksne gjester blir litt rart. For og snu om, hadde en voksen på besøk for og se kamp gått og kjøpt seg en bolle om kampen var over og de ikke var invitert på middag? Anonymkode: eb9f8...668 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #74 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da må jo sønnen din dra hjem for å spise middag hjemme, så lærer deres sønn og foreldre at da blir det ikke å se kamp med en venn likevel. Anonymkode: af9e6...91b Så de kampen imens de spiste middag? I så mange timer? Høres mer ut som han var invitert på kamp og ikke middag. Anonymkode: eb9f8...668
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #75 Skrevet 5. februar 2023 Han er 14 år? Dette er virkelig en ikke-sak. Da kan han fint ta ansvar for slikt selv (som han jo gjorde, han kjøpte bolle). Kompis: «Vi skal spise, det er grøt, vil du ha?» -Sønn (liker ikke maten/er sjenert, tenker det er høflig å takke nei, kjenner ikke foreldrene/vil game videre, er ikke sulten der og da): « Nei, det går bra». Eller far i huset kl.12. da han kom: «skal du spise middag med oss tror du?», Sønn: «nei (er overhodet ikke sulten og tenker han er høflig eller har ingen planer om å bli så lenge eller er redd de skal ha noe han ikke liker eller har mer lyst på noe godt fra butikken eller bare sier nei for då langt har han ikke tenkt). Og det gikk bra. Vennene til tiåringen lin bil slltid spise her. Vennene til 14-åringen er fulle av forbehold: ja, nei, vet ikke, spørs, vi får se. trenger jeg et svar blir det ofte nei på forhånd. Anonymkode: 13206...f63 4 1
Ti T Usen Skrevet 5. februar 2023 #76 Skrevet 5. februar 2023 Hele verden gjør narr av svensker (og nordmenn) som ikke severer sine gjester. #swedengate ble en stor greie viralt i fjor
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #77 Skrevet 5. februar 2023 Meget spesielt. Her får alle mat. Prøver å ha noen grandiosa,tomatsuppe og baguetter liggende. Ellers er det veldig kjapt å lage noen ostesmørbrød eller toast,det er faktisk noe alle barn som har vært hos oss har satt pris på å få servert. Barna mine har også alltid fått mat servert. Kommer til og med hjem med vårruller og thai mat fra den ene kompisen som har Thailansk mor😂 Anonymkode: 708a3...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #78 Skrevet 5. februar 2023 Gniere er det verste jeg vet. Spesielt når det kommer til måltider. Det er en selvfølge å tilby besøkende mat og drikke, voksne som barn. Jeg ville følt meg som en idiot, dersom jeg ikke tilbyr besøket mitt noe som helst. Nitrist. Anonymkode: 46de6...508 1 2
Million Skrevet 5. februar 2023 #79 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Huff, jeg blir helt flau...😬 Hvis man inviterer noen hjem til seg og tiden personen er der sammenfaller med middagstid, så byr man selvfølgelig på mat! Stakkars gutt, jeg får helt vondt av sønnen din, ts. Men folk som dukker opp uinvitert på døren akkurat rett før middag, hadde jeg kanskje ikke kunnet planlegge en porsjon til, men da hadde jeg beklaget det og spurt om han hadde spist fra før, og om han evt ville ha en brødskive eller tre hvis ikke. Kanskje mekket noen ostesmørbrød. Det pleier jo alltid å være populært. Det er mange nordmenn som ikke byr venner av barna sine på middag. Virker som en slags ukultur, typisk norsk. Eller er det typisk skandinavisk? Hva gjør svenske foreldre, tro? Danske? Endret 5. februar 2023 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #80 Skrevet 5. februar 2023 Million skrev (5 minutter siden): Det er mange nordmenn som ikke byr venner av barna sine på middag. Virker som en slags ukultur, typisk norsk. Eller er det typisk skandinavisk? Hva gjør svenske foreldre, tro? Danske? Søk opp swedengate Anonymkode: 7a8b0...f5b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå