Gå til innhold

Lei av å være «pick me girl» i arbeidsmarkedet 😢 Det er jo bare tull at begge sider skal selge seg selv på jobbintervjuet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener fortsatt at jeg bør fortelle allerede nå at jeg ikke kommer til å forlenge vikariatet. Jeg har jobbet ræva av meg, men er liksom ikke bra nok for den faste stillingen?? Nei takk. Da får jeg heller gå et annet sted hvor de kan sette pris på folk som er så motivert. 

Anonymkode: df217...b7d

Det er så klart du som er best i stand til å vurdere dette, men et kjent råd er jo å aldri si opp en jobb før du har kontrakten til den nye jobben i hånden. Så et alternativ er jo å søke andre jobber, men ikke gå aktivt inn for å ikke forlenge kontakten før du har et nytt tilbud, jeg ser i hvert fall ikke noe gevinst i å annonsere at du ikke forlenger før du faktisk må gjøre den avgjørelsen. Kanskje de til og med er villige til å gi en fast stilling dersom du kan vise til at du fikk tilbud om fast stilling hos noen andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DuMåkkeKommeHer skrev (5 minutter siden):

Det er så klart du som er best i stand til å vurdere dette, men et kjent råd er jo å aldri si opp en jobb før du har kontrakten til den nye jobben i hånden. Så et alternativ er jo å søke andre jobber, men ikke gå aktivt inn for å ikke forlenge kontakten før du har et nytt tilbud, jeg ser i hvert fall ikke noe gevinst i å annonsere at du ikke forlenger før du faktisk må gjøre den avgjørelsen. Kanskje de til og med er villige til å gi en fast stilling dersom du kan vise til at du fikk tilbud om fast stilling hos noen andre

Men det er jo det jeg nesten har. Jeg har jobbintervju et annet sted om 10 dager pluss at min gamle sjef kontaktet meg og spurte om jeg vil komme tilbake. Bør jeg fortelle om det til sjefen jeg har nå? De kan jo da si «ok, ha det fint» i stedet for å gi meg fast stilling. 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo det jeg nesten har. Jeg har jobbintervju et annet sted om 10 dager pluss at min gamle sjef kontaktet meg og spurte om jeg vil komme tilbake. Bør jeg fortelle om det til sjefen jeg har nå? De kan jo da si «ok, ha det fint» i stedet for å gi meg fast stilling. 

Anonymkode: df217...b7d

Det er jo supert, bra jobbet! Jeg ville ikke uoppfordret nevnt dette til nåværende arbeidsgiver før du sitter med kontrakten i hånden, klar til å signeres, jeg regner med at disse er klar over at du allerede er i en jobb.

Hvis du får et tilbud får du vel finne ut om du heller vil dit, og i så fall takke ja. Om du heller vil bli der du er nå, kan du bruke tilbudet til å forhandle fast stilling, og eventuelt ta den nye stillingen hvis det ikke går. Hvis det er et lite selskap du skal på intervju hos kan det jo være at de ikke er så tilbøyelige til å kalle inn til nytt intervju i nærmeste fremtid hvis du takker nei til tilbudet, men det kan nok variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (5 minutter siden):

Det er jo supert, bra jobbet! Jeg ville ikke uoppfordret nevnt dette til nåværende arbeidsgiver før du sitter med kontrakten i hånden, klar til å signeres, jeg regner med at disse er klar over at du allerede er i en jobb.

Hvis du får et tilbud får du vel finne ut om du heller vil dit, og i så fall takke ja. Om du heller vil bli der du er nå, kan du bruke tilbudet til å forhandle fast stilling, og eventuelt ta den nye stillingen hvis det ikke går. Hvis det er et lite selskap du skal på intervju hos kan det jo være at de ikke er så tilbøyelige til å kalle inn til nytt intervju i nærmeste fremtid hvis du takker nei til tilbudet, men det kan nok variere.

Hvordan kan jeg bruke det til å forhandle fast stilling der jeg er nå? 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo vi arbeidssøkere som finner ledige stillinger, prøver å imponere dem med søknad, håper å bli innkalt, håper å bli likt på jobbintervjuet, håper å bli valgt og ansatt…så hvorfor sier folk at jobbintervju er «two way street»? 

Anonymkode: df217...b7d

Jeg tror du jobber i feil bransje.. :)

Anonymkode: f87b9...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan jeg bruke det til å forhandle fast stilling der jeg er nå? 

Anonymkode: df217...b7d

Ville sagt til nærmeste leder at jeg er veldig glad i denne jobben, men at jeg har blitt tilbudt en fast stilling hos en konkurrent. Aller helst vil jeg fortsette å jobbe hos dere, men det er en belastning å jobbe vikariat, og jeg går glipp av en del fordeler med å bli værende her, med mindre det åpner seg en fast stilling her.

 

Men dette må du bare gjøre dersom du både

  • Faktisk har fått tilbud om den andre jobben
  • Ønsker å dra dit hvis du ikke får fast stilling der du er (slik som du indikerte tidligere i tråden)
  • Foretrekker den jobben du har nå, dersom bestingelsene er like eller tror du kan forhandle deg til bedre betingelser enn dit du skal på intervju

Og så må på forhånd gjøre deg en formening for hvilke betingelser (lønn o.l.) som skal til for at du blir i den stillingen du er i, slik at du vet hva du svarer om du får et tilbud der du er, men for eksempel med lavere lønn er de du skal til intervju hos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det gjelder mindretallet med spisskompetanse. Og hvis de er så ettertraktet, hvorfor sender de noen søknader i det hele tatt? 

Anonymkode: df217...b7d

På et eller annet tidspunkt må man jo sende en formell søknad, men det er etter å ha pratet med både hodejegere og potensiell arbeidsgiver først.

Måten det funker på er Det vanlige er at når man er i markedet for ny jobb, så begynner man å ta telefonen når hodejegerne ringer. De ordner mesteparten av prosessen, mot en bonus fra arbeidsgiver om de finner noen.

Anonymkode: f87b9...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva handler det da om?

Jeg jobber med en som har riktig utdannelse innen fagfeltet ( mange ) det har jeg og i lavere grad, men de er jo stadig sykemeldte.. de er ikke tilstede så ofte rett og slett, i verste fall må deler av avdelinger holdes lukket, de faste kommer gjerne 5-10 for sent stadig vekk i tillegg. Så hvorfor er de mer verdsatt enn meg som aldri er sykemeldt og som kommer presis?

Jeg klarer ikke helt og forstå det.

Anonymkode: 95bde...89a

Kvaliteten på det arbeidet man har levert, og hvordan man fungerer i kollegiet. Hjelper ikke å dukke opp presis med lite fravær hvis kvaliteten på arbeidet er dårlig. Hjelper heller ikke å være mye tilstede hvis man er et uromoment og en som skaper dårlig stemning i kollegiet. En av de mest erfarne kollegene jeg noensinne har hatt skapte så dårlig stemning at folk ikke ville samarbeide med henne. Selv kunne hun ikke skjønne hvorfor hun ikke fikk delta på ditt og datt, hun som var så erfaren. Ingen innsikt i at hun var en sutrete kjerring som bare skapte dårlig stemning. Personlighet har MYE å si ved ansettelse. 

Jeg tipper det ligger noe i personlighet for både deg og ts, for hadde dere vært så gullegod som dere mener selv hadde dere vært ansatt for lengst. 

Anonymkode: 6c8b5...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sittet på andre siden, og skulle ansette. Og for vår del var det absolutt to-veis. Vi hadde i realiteten kun en kvalifisert søker, som vi likte godt og ønsket å ansette. Følte nesten som at jeg var på intervju selv jeg. Måtte selge inn arbeidsplassen og stillingen for visste at vedkommende lett kunne finne jobb andre steder. Så det bunner nok ut i tilbud og etterspørsel, som med det meste annet

Anonymkode: 7bd5b...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kvaliteten på det arbeidet man har levert, og hvordan man fungerer i kollegiet. Hjelper ikke å dukke opp presis med lite fravær hvis kvaliteten på arbeidet er dårlig. Hjelper heller ikke å være mye tilstede hvis man er et uromoment og en som skaper dårlig stemning i kollegiet. En av de mest erfarne kollegene jeg noensinne har hatt skapte så dårlig stemning at folk ikke ville samarbeide med henne. Selv kunne hun ikke skjønne hvorfor hun ikke fikk delta på ditt og datt, hun som var så erfaren. Ingen innsikt i at hun var en sutrete kjerring som bare skapte dårlig stemning. Personlighet har MYE å si ved ansettelse. 

Jeg tipper det ligger noe i personlighet for både deg og ts, for hadde dere vært så gullegod som dere mener selv hadde dere vært ansatt for lengst. 

Anonymkode: 6c8b5...72a

Men kanskje det er ikke vedkommende som er «uromomentet», men at kollegaer som ser på h*n som konkurrent / trussel prøver å presentere vedkommende slik….

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kvaliteten på det arbeidet man har levert, og hvordan man fungerer i kollegiet. Hjelper ikke å dukke opp presis med lite fravær hvis kvaliteten på arbeidet er dårlig. Hjelper heller ikke å være mye tilstede hvis man er et uromoment og en som skaper dårlig stemning i kollegiet. En av de mest erfarne kollegene jeg noensinne har hatt skapte så dårlig stemning at folk ikke ville samarbeide med henne. Selv kunne hun ikke skjønne hvorfor hun ikke fikk delta på ditt og datt, hun som var så erfaren. Ingen innsikt i at hun var en sutrete kjerring som bare skapte dårlig stemning. Personlighet har MYE å si ved ansettelse. 

Jeg tipper det ligger noe i personlighet for både deg og ts, for hadde dere vært så gullegod som dere mener selv hadde dere vært ansatt for lengst. 

Anonymkode: 6c8b5...72a

Ikke alltid. Hvis det er kommune, har de ofte ikke økonomi til å ansette flere 

Anonymkode: df217...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kanskje ledelsen liker å betale dobbelt, både til sykemeldte og vikarene? 😁

Anonymkode: df217...b7d

Arbeidsgiver betaler de første 16 dagene, deretter får de refusjon fra Nav.

Anonymkode: c72b4...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor store hull snakker vi om? Hvorfor har du hull og hva sier du når de spør?

Anonymkode: 6bad7...e81

 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette orker jeg ikke utdype. 

Anonymkode: 44950...8a8

Anbefaler å ikke respondere slik på intervju, da vil arbeidsgiver bli skeptisk.

Anonymkode: c72b4...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men kanskje det er ikke vedkommende som er «uromomentet», men at kollegaer som ser på h*n som konkurrent / trussel prøver å presentere vedkommende slik….

Anonymkode: df217...b7d

Til å være voksen vil jeg si du har en utrolig barnslig tankegang. Folk flest vil gjerne ha gode kolleger, kolleger som er faglig dyktige, lett å samarbeide med og sosialt kompatible. Når du begynner med sånn "de er sikkert misunnelig på meg" som man sa på ungdomsskolen når man ikke fikk viljen sin, så tenker jeg mest av alt at du mangler selvinnsikt i hvordan du oppfattes rundt andre. Hvis de andre kollegene dine har faste stillinger, og gjerne har vært der lenge, så er det da ingen grunn til at de skal se på deg som en konkurrent? Hvis du derimot fungerer dårlig i kollegiet, selv om du er lite vekke og tar mye ekstravakter, så kan det være de ser med bekymring på at du får fast stilling fordi det går ut over arbeidsmiljøet og trivselen.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke alltid. Hvis det er kommune, har de ofte ikke økonomi til å ansette flere 

Anonymkode: df217...b7d

Da hadde de heller ikke utlyst stillingen.

Anonymkode: 6c8b5...72a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan oppfører du deg på intervjuet da? Jeg skal på intervjuet der jeg allerede jobber. Nå er jeg vikar og stillingen som ble utlyst er fast. Lederen sier «selv om du ikke får fast, kan du jo bare fortsette som vikar». Men det ønsker jeg ikke, hvis de, ved å ikke ansette meg, gir meg en slags signal «Du er ikke bra nok». Pluss at når lederen sier det til meg nå, får jeg en følelse av at han allerede vet at jeg ikke får jobben. 

Anonymkode: df217...b7d

Har du noe alternativ til å ikke fortsette som vikar da?

Ser at det har du.

Endret av Flintis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Til å være voksen vil jeg si du har en utrolig barnslig tankegang. Folk flest vil gjerne ha gode kolleger, kolleger som er faglig dyktige, lett å samarbeide med og sosialt kompatible. Når du begynner med sånn "de er sikkert misunnelig på meg" som man sa på ungdomsskolen når man ikke fikk viljen sin, så tenker jeg mest av alt at du mangler selvinnsikt i hvordan du oppfattes rundt andre. Hvis de andre kollegene dine har faste stillinger, og gjerne har vært der lenge, så er det da ingen grunn til at de skal se på deg som en konkurrent? Hvis du derimot fungerer dårlig i kollegiet, selv om du er lite vekke og tar mye ekstravakter, så kan det være de ser med bekymring på at du får fast stilling fordi det går ut over arbeidsmiljøet og trivselen.

Da hadde de heller ikke utlyst stillingen.

Anonymkode: 6c8b5...72a

Akkurat. De har råd til én stilling, ikke til å ansette alle de liker 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Til å være voksen vil jeg si du har en utrolig barnslig tankegang. Folk flest vil gjerne ha gode kolleger, kolleger som er faglig dyktige, lett å samarbeide med og sosialt kompatible. Når du begynner med sånn "de er sikkert misunnelig på meg" som man sa på ungdomsskolen når man ikke fikk viljen sin, så tenker jeg mest av alt at du mangler selvinnsikt i hvordan du oppfattes rundt andre. Hvis de andre kollegene dine har faste stillinger, og gjerne har vært der lenge, så er det da ingen grunn til at de skal se på deg som en konkurrent? Hvis du derimot fungerer dårlig i kollegiet, selv om du er lite vekke og tar mye ekstravakter, så kan det være de ser med bekymring på at du får fast stilling fordi det går ut over arbeidsmiljøet og trivselen.

Da hadde de heller ikke utlyst stillingen.

Anonymkode: 6c8b5...72a

Nei, jeg snakker om dem som IKKE har fast stilling som oppfører seg sånn. Og kollegaene som har lyst på stillingen, samtidig som de vet at de ikke er så fleksible, skjønner godt at jeg har større sjanse til å få den. Ingenting «barnslig» her. 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det hjelper ikke når de som de velger ofte er sykemeldte...ikke kommer presis for den sags skyld. 

Anonymkode: 95bde...89a

I offentlig sektor gjelder kvalifikasjonsprinsippet, og der er ikke fravær et tema. 

Anonymkode: c72b4...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I offentlig sektor gjelder kvalifikasjonsprinsippet, og der er ikke fravær et tema. 

Anonymkode: c72b4...3db

Det er på papiret. I virkeligheten er det ofte trynefaktor. 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Anbefaler å ikke respondere slik på intervju, da vil arbeidsgiver bli skeptisk.

Anonymkode: c72b4...3db

Dette var mitt svar her i denne tråden, ikke intervju. Skjønner jo at det er noe annet . Er ike helt nedsnødd. 

Anonymkode: 44950...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...