Gå til innhold

Lei av å være «pick me girl» i arbeidsmarkedet 😢 Det er jo bare tull at begge sider skal selge seg selv på jobbintervjuet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo vi arbeidssøkere som finner ledige stillinger, prøver å imponere dem med søknad, håper å bli innkalt, håper å bli likt på jobbintervjuet, håper å bli valgt og ansatt…så hvorfor sier folk at jobbintervju er «two way street»? 

Anonymkode: df217...b7d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest er det den som vil ha jobben som vil imponere. Men jeg har også kommet på intervju og funnet ut at jeg ikke vil ha jobben. Hvis du har en jobb fra før, vil du jo ikke ta noe som gir deg dårligere betingelser enn før.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange som har flere potensielle arbeidsgivere, så arbeidsgivere må også presentere selskapet positivt og prøve å lokke intervjuobjektet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (2 minutter siden):

Mest er det den som vil ha jobben som vil imponere. Men jeg har også kommet på intervju og funnet ut at jeg ikke vil ha jobben. Hvis du har en jobb fra før, vil du jo ikke ta noe som gir deg dårligere betingelser enn før.

 

Nei, men de har jo en sånn holdning, at du fant dem, at du kom til dem, ikke omvendt 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Det er ganske mange som har flere potensielle arbeidsgivere, så arbeidsgivere må også presentere selskapet positivt og prøve å lokke intervjuobjektet. 

Nei, det gjelder mindretallet med spisskompetanse. Og hvis de er så ettertraktet, hvorfor sender de noen søknader i det hele tatt? 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det gjelder mindretallet med spisskompetanse. Og hvis de er så ettertraktet, hvorfor sender de noen søknader i det hele tatt? 

Anonymkode: df217...b7d

Det hender gresset er grønnere på andre siden av gjerdet. Eller at man ønsker nye utfordringer. Mange grunner til å vurdere å bytte jobb 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (1 minutt siden):

Det hender gresset er grønnere på andre siden av gjerdet. Eller at man ønsker nye utfordringer. Mange grunner til å vurdere å bytte jobb 

Riktig. Så de søker andre muligheter, sender søknader og håper å bli valgt. Det er «pick me girl» igjen, også for dem. 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man oppføre seg på jobbintervju at sjefen skjønner at man ikke er desperat og har faktisk andre muligheter? 

Anonymkode: df217...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en «two way street» fordi man på intervjuet får et inntrykk av selskapet som man ikke får i søknaden. Det må være match fra begge siden.

har vært på intervju hvor de har presenter lønn f.eks. Om det har vært langt under mitt krav så har jeg takket nei for å være med videre i prosessen. Eller at det ikke har vært kjemi, eller det fremkommer andre arbeidsoppgaver enn beskrevet i søknaden. Så ja.

Anonymkode: cba2e...248

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en «two way street» fordi man på intervjuet får et inntrykk av selskapet som man ikke får i søknaden. Det må være match fra begge siden.

har vært på intervju hvor de har presenter lønn f.eks. Om det har vært langt under mitt krav så har jeg takket nei for å være med videre i prosessen. Eller at det ikke har vært kjemi, eller det fremkommer andre arbeidsoppgaver enn beskrevet i søknaden. Så ja.

Anonymkode: cba2e...248

Men det var jo du som sendte søknaden og ventet på å bli innkalt til intervjuet, så de har absolutt «upper hand». 

Anonymkode: df217...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man søker på en stilling så betyr jo ikke det at man er desperat etter å få den. Jeg har søkt på flere stillinger for så å vurdere underveis i prosessen om det er noe for meg eller ikke. Har også blitt kontaktet med forespørsel om jeg kan søke på en stilling, da er det like mye arbeidsgiver som må selge seg til meg som motsatt. Hvis du er uten særlige kvalifikasjoner og desperat etter jobb så er det jo du som må selge deg mest, men for mange er ikke det tilfellet. Jeg har en svært ettertraktet kompetanse, sist jeg søkte på en stilling ga jeg beskjed om at jeg ville ha en annen stillingsprosent, bedre lønn og andre betingelser enn utlysningen tilsa, og jeg fikk alt. Det var offentlig forresten, så gjelder ikke bare private. 

Anonymkode: 6c8b5...72a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om man søker på en stilling så betyr jo ikke det at man er desperat etter å få den. Jeg har søkt på flere stillinger for så å vurdere underveis i prosessen om det er noe for meg eller ikke. Har også blitt kontaktet med forespørsel om jeg kan søke på en stilling, da er det like mye arbeidsgiver som må selge seg til meg som motsatt. Hvis du er uten særlige kvalifikasjoner og desperat etter jobb så er det jo du som må selge deg mest, men for mange er ikke det tilfellet. Jeg har en svært ettertraktet kompetanse, sist jeg søkte på en stilling ga jeg beskjed om at jeg ville ha en annen stillingsprosent, bedre lønn og andre betingelser enn utlysningen tilsa, og jeg fikk alt. Det var offentlig forresten, så gjelder ikke bare private. 

Anonymkode: 6c8b5...72a

Hvordan oppfører du deg på intervjuet da? Jeg skal på intervjuet der jeg allerede jobber. Nå er jeg vikar og stillingen som ble utlyst er fast. Lederen sier «selv om du ikke får fast, kan du jo bare fortsette som vikar». Men det ønsker jeg ikke, hvis de, ved å ikke ansette meg, gir meg en slags signal «Du er ikke bra nok». Pluss at når lederen sier det til meg nå, får jeg en følelse av at han allerede vet at jeg ikke får jobben. 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Riktig. Så de søker andre muligheter, sender søknader og håper å bli valgt. Det er «pick me girl» igjen, også for dem. 

Anonymkode: df217...b7d

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det var jo du som sendte søknaden og ventet på å bli innkalt til intervjuet, så de har absolutt «upper hand». 

Anonymkode: df217...b7d

Kan jeg spørre hvordan du mener en søke-prosess bør være?

Hvis man ikke skal sende søknader, ikke prøve selge seg selv inn i håp om å bli valgt? Hvordan bør det fungere sånn at du ikke føler deg som en "pick me" og at arbeidsgiver ikke har the upper hand?

Bør alle arbeidsgivere ansette den første som søker? Uavhengig av kompetanse og personlighet?

Anonymkode: ac7fc...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan oppfører du deg på intervjuet da? Jeg skal på intervjuet der jeg allerede jobber. Nå er jeg vikar og stillingen som ble utlyst er fast. Lederen sier «selv om du ikke får fast, kan du jo bare fortsette som vikar». Men det ønsker jeg ikke, hvis de, ved å ikke ansette meg, gir meg en slags signal «Du er ikke bra nok». Pluss at når lederen sier det til meg nå, får jeg en følelse av at han allerede vet at jeg ikke får jobben. 

Anonymkode: df217...b7d

Hvis de har bedre kvalifiserte søkere enn deg så vil de jo gjerne velge den best kvalifiserte, du vet jo ikke om andre av kollegene dine søker og blir prioritert f.eks. Det trenger ikke handle om at du ikke er bra nok, men at noen andre er bedre. Så har du vel en indikasjon på hvordan du er oppfatte på arbeidsplassen nå, og hvordan det spiller inn. Er du presis? Gjør jobben? Har du god faglig kvalitet på arbeidet? Overholder du tidsfrister? Tar du initiativ? Kan du samarbeide med andre? Er du likt i kollegiet? Har du  mye fravær? Alt dette vil jo spille inn på hvor aktuell du er å ansette fast, og om du er den som prioriteres blant flere. Ønsker du ikke å fortsette på arbeidsplassen hvis du ikke får fast stilling så kan du informere om det, men da må du vite at du har noe annet å gå til. 

Jeg oppfører meg helt normalt på intervjuet, positiv og interessert, klar over hva jeg er god på og hva som kan være utfordrende, vet hva jeg vil og ønsker, lydhør for innspill og avklarer forventinger med arbeidsgiver. Stillingsprosent og betingelser tok jeg opp allerede i søknaden, så var det + lønn et forhandlingsspørsmål. I tillegg hadde jeg referanser fra min daværende arbeidsplass som var veldig gode, og som var klar på at de helst ville ha meg med videre og at jeg ikke skulle slutte. Du er jo ikke i den posisjonen, du er allerede ansatt på arbeidsplassen, de vet hvordan du fungerer i jobben på godt og vondt, du skal ikke lokkes fra en annen jobb og har dermed mindre forhandlingsgrunnlag.

Anonymkode: 6c8b5...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Kan jeg spørre hvordan du mener en søke-prosess bør være?

Hvis man ikke skal sende søknader, ikke prøve selge seg selv inn i håp om å bli valgt? Hvordan bør det fungere sånn at du ikke føler deg som en "pick me" og at arbeidsgiver ikke har the upper hand?

Bør alle arbeidsgivere ansette den første som søker? Uavhengig av kompetanse og personlighet?

Anonymkode: ac7fc...4e0

Nei nei, jeg mener at jeg aldri har opplevd at arbeidsgiveren har prøvd å få meg til å velge dem. De har jo mange søkere. Det var alltid jeg som måtte smile, fortelle dem om hvor flink jeg var, få dem til å like meg….De satt der bare. 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal man oppføre seg på jobbintervju at sjefen skjønner at man ikke er desperat og har faktisk andre muligheter? 

Anonymkode: df217...b7d

Spør om ting. Om arbeidsmiljø, hva de gjør for å bedre det, alderssammensetning, hjemmekontor, hvem du ville jobbet tettest med, hvordan de ivaretar nye ansatte. Hva som helst egentlig, da det signaliserer at du ikke nødvendigvis ville takket ja umiddelbart om de tilbød deg en jobb.

Anonymkode: a5f6e...494

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det gjelder mindretallet med spisskompetanse. Og hvis de er så ettertraktet, hvorfor sender de noen søknader i det hele tatt? 

Anonymkode: df217...b7d

Tull. Mange som faktisk hat flere jobber å velge i. Man sender søknader fordi man ønsker de beste tilbudene, er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 314e5...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo vi arbeidssøkere som finner ledige stillinger, prøver å imponere dem med søknad, håper å bli innkalt, håper å bli likt på jobbintervjuet, håper å bli valgt og ansatt…så hvorfor sier folk at jobbintervju er «two way street»? 

Anonymkode: df217...b7d

Jobbintervju SKAL være toveis.

Hvis arbeidsgiverne kjører grilling og eksamen så har de blitt for høy på seg selv, ikke vet hva de holder på med og/eller har et usunt syn på arbeidstakerne.

Dessverre gjelder dette de fleste i dag.

Utrolig at arbeidsgivere ikke gidder å ta seg bryet med å presentere seg selv skikkelig, jobbe for at kandidaten VIL ha jobben eller på andre måter invitere mer til å dele tanker og ideer foran skjematiske spørsmål. 

Jeg synes faktisk at jobbintervju burde ha blitt kompensert fordi dagens intervjuer er så avanserte og tidkrevende. Mange må ta ut avspasering eller ferie for å gå på intervjuer. Tid har en verdi, og ingen jobber gratis. Å få kandidater på intervju burde ikke vært gratis. Særlig ikke når arbeidsgiverne har blitt så opp-ned som de har blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo vi arbeidssøkere som finner ledige stillinger, prøver å imponere dem med søknad, håper å bli innkalt, håper å bli likt på jobbintervjuet, håper å bli valgt og ansatt…så hvorfor sier folk at jobbintervju er «two way street»? 

Anonymkode: df217...b7d

Jeg har valgt bort flere jobber etter å ha møtt på jobbintervju. De som har hatt meg på intervjuet har nok kanskje ikke tenkt på at det går begge veier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Spør om ting. Om arbeidsmiljø, hva de gjør for å bedre det, alderssammensetning, hjemmekontor, hvem du ville jobbet tettest med, hvordan de ivaretar nye ansatte. Hva som helst egentlig, da det signaliserer at du ikke nødvendigvis ville takket ja umiddelbart om de tilbød deg en jobb.

Anonymkode: a5f6e...494

Alt det der kan jeg om siden jeg allerede jobber som vikar 

Anonymkode: df217...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...