Gå til innhold

Hva får du i barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5780,- for to barn på 9 og 12.

Far har i teorien 26 % samvær, i praksis mye mindre.

Anonymkode: ce7ca...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 5500,- i bidrag for 3 barn. Vi har barna 50/50 og deler alt av utgifter, men jeg tjener bedre og må da betale bidrag. 

Anonymkode: 0a38b...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har 10900 i bidrag for ett barn, men det er regnet ut i et annet land der bidraget er høyere. 

Anonymkode: 9a23f...c0d

Høres veldig fristende ut, lov å spørre hvilket land?

Anonymkode: f6564...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får 2.640 kr for 2 barn, 10 og 13 år.  Bidraget er ordnet av NAV fordi jeg ellers ikke ville ha for noe som helst.  

Anonymkode: 688cb...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Høres veldig fristende ut, lov å spørre hvilket land?

Anonymkode: f6564...795

Tyskland. Nesten alle vestlige land virker til å ha betydelig høyere bidrag enn Norge. De har en tanke om at barnet skal vokse opp med nærmere lik levestandard hos begge foreldre, så om en  tjener bedre  må den andre kompensere, slik at ikke livet hos én forelder er å leve i sus og dus, i mens barnet så vidt overlever hos den andre.
 

I Norge virker det mer som de ta summen av det å fostre opp et barn, deler den i 4 og lar den som ikke har daglig omsorg betjene 1/4 av det barnet reelt koster. Helt hull i hodet!

Anonymkode: 9a23f...c0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 6000 for en ungdom. Hn bor fast her og er ikke på samvær hos far, etter eget ønske. 

Anonymkode: e9681...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tyskland. Nesten alle vestlige land virker til å ha betydelig høyere bidrag enn Norge. De har en tanke om at barnet skal vokse opp med nærmere lik levestandard hos begge foreldre, så om en  tjener bedre  må den andre kompensere, slik at ikke livet hos én forelder er å leve i sus og dus, i mens barnet så vidt overlever hos den andre.
 

I Norge virker det mer som de ta summen av det å fostre opp et barn, deler den i 4 og lar den som ikke har daglig omsorg betjene 1/4 av det barnet reelt koster. Helt hull i hodet!

Anonymkode: 9a23f...c0d

Dette kan du ikke mene ? Man har da vel ansvar selv for sin inntekt og sitt liv ? 

Anonymkode: 085e4...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan du ikke mene ? Man har da vel ansvar selv for sin inntekt og sitt liv ? 

Anonymkode: 085e4...2ba

Tanken er vel at barnet ikke skal oppleve stor forskjell mellom sine hjem. Akkurat som i Norge. Dersom den ene foreldren tjener endel met enn den andre, så månde betale bidrag selv ved 50/50.

 

Jeg får forøvrig 2600- forskudd fra nav. 100% alene med 1 åring og 4 åring. Usikker på hva jeg egentlig burde fått.

Anonymkode: 171e3...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette kan du ikke mene ? Man har da vel ansvar selv for sin inntekt og sitt liv ? 

Anonymkode: 085e4...2ba

Foreldre har da vel et ansvar for sine barns liv og livsstil. Hvorfor er det riktig at barn av en rik person skal leve på et minimumseksistens hos en forelder og et liv i luksus hos en annen? 

Anonymkode: 9a23f...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tyskland. Nesten alle vestlige land virker til å ha betydelig høyere bidrag enn Norge. De har en tanke om at barnet skal vokse opp med nærmere lik levestandard hos begge foreldre, så om en  tjener bedre  må den andre kompensere, slik at ikke livet hos én forelder er å leve i sus og dus, i mens barnet så vidt overlever hos den andre.
 

I Norge virker det mer som de ta summen av det å fostre opp et barn, deler den i 4 og lar den som ikke har daglig omsorg betjene 1/4 av det barnet reelt koster. Helt hull i hodet!

Anonymkode: 9a23f...c0d

Som så mye annet. Etter å ha fått barn reagerer jeg på mye her i Norge. Mye er bra, men ikke alt. Ting jeg reagerer på rundt det å få barn:

- Det trengs flere barn, men som kvinne skal det være et tapsprosjekt økonomisk sett. Det skal være et kall og du skal være dobbeltarbeidende og helt på felgen. 

- At fødetilbud legges ned

- Minimalt bruk av UL i svangerskapsoppfølging og en " pytt pytt-holdning dersom en kvinne mister i spontanabort.

- At kvinner skal kunne bestemme over egen kropp, men ikke når barnet nærmer seg fødsel. Da skal hun ikke tillates keisersnitt uten å måtte forklare seg, søke, be og trygle. Et informert valg får hun ikke ta selv.

- Amming som det eneste riktige, og da får en kvinne ammefri for å kunne amme i ett år, men permisjonsordningen legger opp til at hun ikke skal få det til i praksis

- Barnehagestart i august med lite fleksibilitet slik at familiene taper flere måneder med inntekt og risikerer å ikke klare renter og avdrag

Mye som er høl i huet

 

Anonymkode: b667d...53b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som så mye annet. Etter å ha fått barn reagerer jeg på mye her i Norge. Mye er bra, men ikke alt. Ting jeg reagerer på rundt det å få barn:

- Det trengs flere barn, men som kvinne skal det være et tapsprosjekt økonomisk sett. Det skal være et kall og du skal være dobbeltarbeidende og helt på felgen. 

- At fødetilbud legges ned

- Minimalt bruk av UL i svangerskapsoppfølging og en " pytt pytt-holdning dersom en kvinne mister i spontanabort.

- At kvinner skal kunne bestemme over egen kropp, men ikke når barnet nærmer seg fødsel. Da skal hun ikke tillates keisersnitt uten å måtte forklare seg, søke, be og trygle. Et informert valg får hun ikke ta selv.

- Amming som det eneste riktige, og da får en kvinne ammefri for å kunne amme i ett år, men permisjonsordningen legger opp til at hun ikke skal få det til i praksis

- Barnehagestart i august med lite fleksibilitet slik at familiene taper flere måneder med inntekt og risikerer å ikke klare renter og avdrag

Mye som er høl i huet

 

Anonymkode: b667d...53b

Dette!!!

Anonymkode: 9a23f...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tyskland. Nesten alle vestlige land virker til å ha betydelig høyere bidrag enn Norge. De har en tanke om at barnet skal vokse opp med nærmere lik levestandard hos begge foreldre, så om en  tjener bedre  må den andre kompensere, slik at ikke livet hos én forelder er å leve i sus og dus, i mens barnet så vidt overlever hos den andre.
 

I Norge virker det mer som de ta summen av det å fostre opp et barn, deler den i 4 og lar den som ikke har daglig omsorg betjene 1/4 av det barnet reelt koster. Helt hull i hodet!

Anonymkode: 9a23f...c0d

Det kan vel ha noe med at flere kvinner i Tyskland jobber redusert mens majoriteten i Norge jobber 100% og har bedre forutsetninger for å greie seg økonomisk etter et brudd.

Anonymkode: b2094...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan vel ha noe med at flere kvinner i Tyskland jobber redusert mens majoriteten i Norge jobber 100% og har bedre forutsetninger for å greie seg økonomisk etter et brudd.

Anonymkode: b2094...63e

Nesten 40 % av kvinner i Norge jobber deltid. Det er sikkert flere i Tyskland, men synes det er en stor andel i Norge og.

Anonymkode: 7121f...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det kan vel ha noe med at flere kvinner i Tyskland jobber redusert mens majoriteten i Norge jobber 100% og har bedre forutsetninger for å greie seg økonomisk etter et brudd.

Anonymkode: b2094...63e

Og at de ikke har holdningen om at målet er at man kun skal «greie seg». Man skal visst kun «overleve» økonomisk som bostedsforelderen i Norge, Gud forby at barnet skulle ha litt mer enn et eksistensminimum. 

Anonymkode: 9a23f...c0d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne krevd 3000 ifølge kalkulator. Jeg velger å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 6123f...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nesten 40 % av kvinner i Norge jobber deltid. Det er sikkert flere i Tyskland, men synes det er en stor andel i Norge og.

Anonymkode: 7121f...75e

Er det så mange?! Jeg jobber i Oslo i kvinnedominert yrke og alle her jobber fullt. Men det har vel sammenheng med høye boligpriser, kanskje deltid er vanligere utenfor storbyene?

Anonymkode: b2094...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...