Gå til innhold

Hva får du i barnebidrag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i situasjonen og nysgjerrig. Hva får du som har hovedomsorgen for barn/barna i bidrag fra den andre foreldren? Har vært alene om omsorgen for 2 barn noen mnd allerede og aner ikke hva jeg kan kreve av andre forelder. Barna er 9 og 12 år. Den andre forelderen tjener mere enn meg ikke veldig mye mere

Anonymkode: 308aa...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

smurfebuss skrev (2 minutter siden):

Det ligger en bidragskalkulator på Nav sine sider som du kan bruke. 

Kan man stole på den da? Har prøvd og fikk til svar at jeg ikke har rett på bidrag. Men det høres rart ut…jeg tjener ikke veldig godt 

Anonymkode: 308aa...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan man stole på den da? Har prøvd og fikk til svar at jeg ikke har rett på bidrag. Men det høres rart ut…jeg tjener ikke veldig godt 

Anonymkode: 308aa...255

Da har du nok lagt inn noe feil… 

Anonymkode: 00527...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også å søke via nav og bruke bidragskalkulatoren. Hva jeg får, har ingenting å si for hva du får. Det er ikke du som krever noe, det er nav som regner ut og krever inn det som blir riktig. 

Anonymkode: a399e...b10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man stole på den da? Har prøvd og fikk til svar at jeg ikke har rett på bidrag. Men det høres rart ut…jeg tjener ikke veldig godt 

Anonymkode: 308aa...255

Hva har du lagt inn da? Jeg prøvde for deg, la inn at far har barna max 2 dager i måneden, han er singel og forsørger ingen andre barn, og at dere begge tjener 400.000. Fikk da dette resultatet:
 

Barnebidraget er beregnet

Barnebidrag til barn født 01.01.2011: 2 630 NOK
Barnebidrag til barn født 01.01.2014: 2 240 NOK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner, kan bidragskalkulatoren gi en grei pekepinn. Man kan også ordne en privat avtale, det har vi. Jeg har barna ca 60 prosent, men står for så og si alt av innkjøp av sko, klær osv. Fritidsaktiviteter o.l deler vi på. Jeg får 5000 i mnd for 2 barn på 4 og 8 år. 

Anonymkode: cfb76...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt å vite den andre foreldrens årsinntekt? For det vet ikke jeg... Nå er det noen år siden vi ble skilt, og han har skiftet jobb siden - og vi har hatt 50/50 uten bidrag til nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ragna-råkk said:

Er det normalt å vite den andre foreldrens årsinntekt? For det vet ikke jeg... Nå er det noen år siden vi ble skilt, og han har skiftet jobb siden - og vi har hatt 50/50 uten bidrag til nå. 

Du kan vel få en ganske god pekepinn ved å sjekke skattelistene iallefall, og dersom du mener du burde fått barnebidrag så er vel det et greit sted å starte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ny i situasjonen og nysgjerrig. Hva får du som har hovedomsorgen for barn/barna i bidrag fra den andre foreldren? Har vært alene om omsorgen for 2 barn noen mnd allerede og aner ikke hva jeg kan kreve av andre forelder. Barna er 9 og 12 år. Den andre forelderen tjener mere enn meg ikke veldig mye mere

Anonymkode: 308aa...255

Lenge siden jeg fikk bidrag, men fikk 10.000 blank i mnd for 2 tenåringer. Utregnet og innkrevd av NAV. 

Anonymkode: c2544...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer bidragskalkulator? Hvor korrekt er den? Jeg får 5000 kr for ett barn som er 15 år .

Anonymkode: 75058...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan heller ikke skjønne riktigheten av denne kalkulatoren. 

Har privat avtale på 3500 kr, to barn på 5 og 7. I følge bidragskalkulatoren skulle jeg ikke hatt bidrag.

Anonymkode: 82f25...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 5400kr i bidragsforskudd for 4 barn.. 

Anonymkode: 9223d...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veggdyret skrev (38 minutter siden):

Du kan vel få en ganske god pekepinn ved å sjekke skattelistene iallefall, og dersom du mener du burde fått barnebidrag så er vel det et greit sted å starte. 

Men om jeg søker han opp på skattelista, er vel det offentlig at jeg har gjort det? 

Anonymkode: 19d66...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, bidragskalkulatoren 👌 

Ellers er det inntekten deres og antall døgn samværsforelder har barna som er avgjørende.

Bare et liiiite tips, jeg ville droppet ordet "kreve", siden det er noe negativt ladet. 

Barnebidrag er faktisk først og fremst privatrettslig, det betyr at du og far kan inngå den avtalen dere vil, uavhengig av nav. Om det er vanskelig for far å holde avtalen så krever nav inn.

Anonymkode: 4fef5...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeling: 70/30

Inntekt bidragsmottaker: 460000

Inntekt bidragspliktig: 450000

Sfo kostnad: 3100kr

Bidragspliktig har samboer.

Utregnet barnebidrag via nav: 3360kr.

Jeg som bidragsmottaker står for 53% av utgiftene og bidragspliktig står for 47% av utgiftene når barnet er hos meg. Far får samværstrekk for dagene barnet er hos far(dette er regnet ut og trekt fra barnebidraget som utbetales).

Anonymkode: 6dabc...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10900 i bidrag for ett barn, men det er regnet ut i et annet land der bidraget er høyere. 

Anonymkode: 9a23f...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...