Gå til innhold

Samboer drikker ofte 3 øl etterhverandre, også i ukedagene. Er dette kanskje mer normalt enn jeg tror?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Glad du spurte om dette. Han er superaktiv. Gjør alt han skal hjemme. Vasker klær, bidrar med husvask og freser snø og står i. Han er totalt uforandret og langt fra en slask. Han er en kjempegod pappa, kjæreste og venn. En god ansatt og en god sønn for sine foreldre.

Han leker langt mer med barna enn meg, men det er jo fordi han er langt mer leken enn meg. Jeg tar igjen med andre ting.

Han koser seg innimellom med en øl mens han lager middag. Han er glad i å lage mat. Jeg ser jo at ølen ofte drikkes når han lager en ekstra god rett og koser seg med det.

Jeg bare må allikevel innrømme at inntaket har økt. Han oppdaget for et år siden et nytt øl han er helt superbegeistret for. Føler i grunn at han siden han oppdaget akkurat dette ølet, har økt inntaket. Om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg ikke. Lys øl-type med smak av sitrus? Jeg er ingen fan av øl selv, så jeg drikker det ikke, men i følge han er det helt nyyyydelig øl.

Anonymkode: af1a8...aff

Syntes det du skriver her får situasjonen til å virke ganske mye mer positiv enn jeg først trodde. Skulle skrive om at han kanskje er sliten pga barnas alder og eller at han kanskje sliter litt med en liten depresjon - da kan alkohol være en enkel løsning. Høres ut som at han rett og slett drikker det for smakens skyld og ikke for rusets skyld.

Jeg har litt mer erfaring med at de rundt meg drikker enn jeg skulle ønske, men utifra det jeg har hørt høres det rett og slett ut som at han elsker smaken. H

Anonymkode: 13881...4f9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har ihvertfall et høyt ukentlig konsum. Og overlater i realiteten ansvaret for barna til deg når han drikker. 

Anonymkode: 32bee...189

Dette- har han 2-3 øl innabords når han er med barna? Pappa var alkoholiker, dette er sånn det startet for ham. 

Anonymkode: 1bf0e...3b0

  • Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Aldri sett han beruset innenfor hjemmet, altså som i påvirket.

Jeg tar dette veldig alvorlig og skrev her inne for råd og tanker, nettopp fordi det er vanskelig.

Det som gjør det veldig vanskelig er jo nettopp det at det overhodet ikke merkes annet enn at man ser ølboksene.

Han er jo akkurat slik han alltid har vært. 

Anonymkode: af1a8...aff

Ta det opp med han. At du ikke liker det. At dere har tre barn og du trenger at han er klar i toppen og kan kjøre. Forsøk å speile han. Spør om hva han ville tenkt om det var du som drakk 2-3 halvlitere like ofte som han. 
 

Det er heller ikke bra for helsen hans. Alt for mye alkohol og kalorier og kostbart. Be han bytte ut med alkoholfri øl eller begrense det til fredag og lørdag. Syns han det er vanskelig, har han ett problem ja. 
 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er helt sikker på at han kunne gjort det uten å blunke, men han vil jo samtidig føle at jeg stiller ultimatum.

Jeg har 0 problemer med en øl rundt barn, og heller ikke 1-2 dager i uken. Jeg bare synes 3 er litt mye og unødvendig? 

Han synes det er unødvendig at jeg bruker masse penger på Pepsi Max, det vet jeg, men han har jo aldri nektet meg det eller klaget.

Derfor jeg trår litt varsomt her. Føler for det første jeg bør prate med han om det uten å stille ultimatum av noe som helst slag, for så å se om han tar det til seg. 

Saken vil så klart stille seg annerledes om han hadde blitt sint og ikke endret på mønsteret.

Bare føler jeg må være såpass tøff at jeg snakker med han, før jeg roper ulv til etaten.

Anonymkode: af1a8...aff

Svaret ditt gir dessverre tegn på medavhengighet.

Du er sikker på at han greier å holde seg edru om han vil, men det er kanskje litt urettferdig av deg å be om det, siden du er opptatt av å holde på egen avhengighet til pepsi max. Så du er i tillegg redd for å bli bedt om å gjøre noe med egen avhengighet.

Hva om dere begge slutter?

Du bør i det minste fokusere på det offentlige råd sier om alkoholbruk blant barn, du fikk en link over her.

Anonymkode: becc5...dbb

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syntes det du skriver her får situasjonen til å virke ganske mye mer positiv enn jeg først trodde. Skulle skrive om at han kanskje er sliten pga barnas alder og eller at han kanskje sliter litt med en liten depresjon - da kan alkohol være en enkel løsning. Høres ut som at han rett og slett drikker det for smakens skyld og ikke for rusets skyld.

Jeg har litt mer erfaring med at de rundt meg drikker enn jeg skulle ønske, men utifra det jeg har hørt høres det rett og slett ut som at han elsker smaken. H

Anonymkode: 13881...4f9

Sjekk ut om det finnes lettøl som også er nydelig. Aner ikke hva som finnes nå, men skulle tro noe har skjedd siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dette er ikke et stort problem, men litt mye å gjøre det utenfor helg, kanskje helst bare 1 av dagene i helgen når dere har flere barn 

Anonymkode: f0694...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke redd mengden i seg selv, men trenden.

Starter gjerne med en øl etter middag, så fortsetter det med alt fra 2-3 store bokser.

Det jeg antagelig reagerer mest på, er at det ikke var sånn før. Det har kommet mer og mer siste året.

Hadde det enda vært fredags eller lørdags kveld bare, men når det kan skje hvilken som helst ukedag og gjerne hele helgen, og det stadig øker, kjenner jeg at jeg blir urolig.

Han er jo 100% fungerende og ingenting annet har endret seg. Så jeg forstår heller ikke hvilken sammenheng det ev har (sånn med tanke på indre problemer osv).

Overreagerer jeg?

Har ikke sagt noe, da det siste jeg vil gjøre er å få han til å føle at jeg tror han har et alkoholproblem, når det overhodet ikke nødvendigvis er sånn.

Kjempevanskelig synes jeg. Vi har tre små barn om det er av betydning. Alle under 7.

Anonymkode: af1a8...aff

Blir han synlig beruset? Overhodet ikke greit rundt små barn. Ville satt hardt mot hardt. Kutte alkoholen eller gå. Hvis han ikke klarer å kutte alkoholen betyr det at han har et alkoholproblem.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er ganske normalt vil jeg si. Det er jo mange som liker å ta seg en øl. Så lenge det ikke overstiger tre halvlitere er det ingen problem. Hvis han ellers er frisk og rask, og tar vare på sin familie så unner jeg han noen øl. Hadde det vært bedre om han drakk 1.5 liter pepsi max som "alle"gjør? 

Anonymkode: a464a...548

Ja. Man blir ikke beruset av Pepsi Max i motsetning til 1,5 l alkohol om dagen

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er ganske normalt vil jeg si. Det er jo mange som liker å ta seg en øl. Så lenge det ikke overstiger tre halvlitere er det ingen problem. Hvis han ellers er frisk og rask, og tar vare på sin familie så unner jeg han noen øl. Hadde det vært bedre om han drakk 1.5 liter pepsi max som "alle"gjør? 

Anonymkode: a464a...548

Det er ikke sunt å drikke masse brus. Men det påvirker ikke evnen til å oppfatte kroppsspråk.

Anonymkode: 32bee...189

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Høres ut som at han rett og slett drikker det for smakens skyld og ikke for rusets skyld .. utifra det jeg har hørt høres det rett og slett ut som at han elsker smaken. H

Anonymkode: 13881...4f9

For barna har det ingenting å si hvorfor han drikker seg beruset.

Anonymkode: 32bee...189

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp til 9 halvlitere på en uke fordelt på 3 dager i uka er ikke akkurat mye (husk dette var maks av det han drakk).

Synes dei fleste svarene i tråden svarer som han hadde drukket en sekser om dagen hele uka. 

 

Anonymkode: 40771...783

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke redd mengden i seg selv, men trenden.

Starter gjerne med en øl etter middag, så fortsetter det med alt fra 2-3 store bokser.

Det jeg antagelig reagerer mest på, er at det ikke var sånn før. Det har kommet mer og mer siste året.

Hadde det enda vært fredags eller lørdags kveld bare, men når det kan skje hvilken som helst ukedag og gjerne hele helgen, og det stadig øker, kjenner jeg at jeg blir urolig.

Han er jo 100% fungerende og ingenting annet har endret seg. Så jeg forstår heller ikke hvilken sammenheng det ev har (sånn med tanke på indre problemer osv).

Overreagerer jeg?

Har ikke sagt noe, da det siste jeg vil gjøre er å få han til å føle at jeg tror han har et alkoholproblem, når det overhodet ikke nødvendigvis er sånn.

Kjempevanskelig synes jeg. Vi har tre små barn om det er av betydning. Alle under 7.

Anonymkode: af1a8...aff

Samboeren din er alkoholiker.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt. Jeg kunne aldri hatt en sånn kjæreste.

Han har et alkoholproblem selvom ikke oppførselen hans blir problematisk.

Anonymkode: 70a5c...00d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opp til 9 halvlitere på en uke fordelt på 3 dager i uka er ikke akkurat mye (husk dette var maks av det han drakk).

Synes dei fleste svarene i tråden svarer som han hadde drukket en sekser om dagen hele uka. 

 

Anonymkode: 40771...783

Det er sånn det begynner.

Man våkner ikke bare opp en dag og drikker åtte øl daglig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt vanskelig å si, personlig høres det ikke så ille ut siden han fortsatt er oppegående. Hadde selv en far som er alkoholiker, og her var det snakk om en six-pack om dagen på gjennomsnittet, men noen slurker av vodka gjemt bort som vi merket senere.. Nå var han også 190+ cm og 100+ kg, så det påvirker mengden man kan ta inn..

Anonymkode: 13881...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Opp til 9 halvlitere på en uke fordelt på 3 dager i uka er ikke akkurat mye (husk dette var maks av det han drakk).

Synes dei fleste svarene i tråden svarer som han hadde drukket en sekser om dagen hele uka. 

 

Anonymkode: 40771...783

På tide å oppdatere seg! Mer enn fem halvlitere med øl i uka øker risikoen for tidlig død.

I tillegg er man da rusa hver eneste dag. En 85kg mann som drikker tre øl får en promille på 0,62 som er tre ganger så høyt rusnivå enn det man mister førerkortet for!

https://www.nettavisen.no/livsstil/darlig-nytt-for-alle-som-drikker-mer-enn-fem-ol-eller-vinglass-i-uken/s/12-95-3423682665

https://www.nettdoktor.no/testdegselv/alkoholgenstande.php

 

Anonymkode: 70a5c...00d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I tillegg er man da rusa hver eneste dag. En 85kg mann som drikker tre øl får en promille på 0,62 som er tre ganger så høyt rusnivå enn det man mister førerkortet for!

Hvordan blir en ruset hver eneste dag av å drikke inntil 3 halvlitere inntil 3 ganger i uka ?

Anonymkode: 40771...783

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...