Gå til innhold

Samboer drikker ofte 3 øl etterhverandre, også i ukedagene. Er dette kanskje mer normalt enn jeg tror?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har nettopp oppdaget et helt standard butikkøl og skryter av det til foll han kjenner?

Jaja.

Anonymkode: 82f35...dd0

Må huske at 1664 hadde jo 66 RR'er i radioresepsjonens øl test om jeg husker rett :)

Men godt øl om en drikker 2-3, blir kjedelig med mer

Anonymkode: 40771...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De sier det nok ikke , eller pleier du å fortelle alt du gjør?

Anonymkode: b9ff6...e81

De fleste småbarnsforeldre forteller uoppfordret mer om sin hverdag enn jeg er nysgjerrig på. Inkludert om alkohol. 

Anonymkode: 32bee...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må huske at 1664 hadde jo 66 RR'er i radioresepsjonens øl test om jeg husker rett :)

Men godt øl om en drikker 2-3, blir kjedelig med mer

Anonymkode: 40771...783

Ja,  det er helt ok øl. 

Anonymkode: 82f35...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han driver og anbefaler det der til andre driter han seg litt ut :)

er jo helt vanlig øl liksom 

Anonymkode: 82f35...dd0

TS her.

Ok. Så driter han seg ut! Bra det kom fram, det vesentlige her.

Det er ikke sånn at han står å sender bilde av dette ølet hver eneste gang, men da han personlig oppdaget det.

Anonymkode: af1a8...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Ok. Så driter han seg ut! Bra det kom fram, det vesentlige her.

Det er ikke sånn at han står å sender bilde av dette ølet hver eneste gang, men da han personlig oppdaget det.

Anonymkode: af1a8...aff

Jeg sender bilde av vinglass til stadighet så er ikke uvanlig 😛 

Anonymkode: 40771...783

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 21.46):

Jeg er ikke redd mengden i seg selv, men trenden.

Starter gjerne med en øl etter middag, så fortsetter det med alt fra 2-3 store bokser.

Det jeg antagelig reagerer mest på, er at det ikke var sånn før. Det har kommet mer og mer siste året.

Hadde det enda vært fredags eller lørdags kveld bare, men når det kan skje hvilken som helst ukedag og gjerne hele helgen, og det stadig øker, kjenner jeg at jeg blir urolig.

Han er jo 100% fungerende og ingenting annet har endret seg. Så jeg forstår heller ikke hvilken sammenheng det ev har (sånn med tanke på indre problemer osv).

Overreagerer jeg?

Har ikke sagt noe, da det siste jeg vil gjøre er å få han til å føle at jeg tror han har et alkoholproblem, når det overhodet ikke nødvendigvis er sånn.

Kjempevanskelig synes jeg. Vi har tre små barn om det er av betydning. Alle under 7.

Anonymkode: af1a8...aff

Skulle til å spørre om han behandler stress? Du svarte på det sist der 😛. Han er sikkert skikkelig stressa.  Kjenner det igjen, om jeg aldri drikker alkohol blir jeg på snurr og fyllesyk av 1 glass vin. Drikker jeg et glass hver kveld (Hello korona-stengte bhg med 2 og 4 åring hjemme…) kan jeg etterhvert like gjerne ta to, to kan bli til tre bare jeg holder på lenge nok, og det føles helt normalt allikevel. Var skikkelig stressa småbarnsmor og covid og hele greia. Ikke bra. Nå har jeg ikke drukket noe siden to glass rødvin i lag i romjula :) trives absolutt best med veldig lite, så når jeg begynner å ta et på kvelden vet jeg det er stress. Tar tak i det som stresser og går tilbake til knapt m alkohol. 

Anonymkode: aad6e...8b0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle til å spørre om han behandler stress? Du svarte på det sist der 😛. Han er sikkert skikkelig stressa.  Kjenner det igjen, om jeg aldri drikker alkohol blir jeg på snurr og fyllesyk av 1 glass vin. Drikker jeg et glass hver kveld (Hello korona-stengte bhg med 2 og 4 åring hjemme…) kan jeg etterhvert like gjerne ta to, to kan bli til tre bare jeg holder på lenge nok, og det føles helt normalt allikevel. Var skikkelig stressa småbarnsmor og covid og hele greia. Ikke bra. Nå har jeg ikke drukket noe siden to glass rødvin i lag i romjula :) trives absolutt best med veldig lite, så når jeg begynner å ta et på kvelden vet jeg det er stress. Tar tak i det som stresser og går tilbake til knapt m alkohol. 

Anonymkode: aad6e...8b0

TS her. Ville du sagt du var en alkoholiker på det punktet?

Anonymkode: af1a8...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Ville du sagt du var en alkoholiker på det punktet?

Anonymkode: af1a8...aff

Du er opptatt av at mannen din ikke er alkoholiker, og det er greit, det. Men selv om han ikke er hardcore alkoholiker akkurat nå, så er han i faresonen, og det er dette du må konsentrere deg om, heller enn definisjoner. Selv om du tror du har full oversikt, antar jeg at du ikke har full kontroll med nøyaktig hva han drikker. Når han blir på vakt fordi han merker at du er mer oppmerksom, kan han lure unna noe som du ikke har kontroll på. Så skriver du her at nå har han bare drukket en øl, har ikke drukket siden ... osv. Du sitter vel ikke klistret til nakken hans hele tiden.

De som selv har vært alkoholikere, men nå er tørrlagte, forklarer det veldig bra. De har førstehånds kjennskap til hvordan hverdagen fungerer, og hvor gode de blir til å holde innkjøp og forbruk skjult for sine nærmeste. Blir han for glad i det, og forbruket eskalerer, da er han på god vei til å få et problem det vil bli tøft å komme seg ut av.

Anonymkode: 2468c...0e5

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er opptatt av at mannen din ikke er alkoholiker, og det er greit, det.

TS her.

Nei, jeg lurte genuint på om vedkommende selv ville sagt at h*n hadde et drikkeproblem eller ikke.

Hvordan skal han være på vakt? Han har drukket helt åpenlyst og jeg har aldri sagt noe eller skult på han eller hva enn det er du forestiller deg.

Anonymkode: af1a8...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en sinnsyk tråd!

Mange har tydeligvis ikke lest tråden skikkelig, siden de påstår at mannen til TS drikker hver dag; nei, har gjør ikke det! :rope: 

Et par (og en sjelden gang tre) halvlitere 2-3 ganger i uka er jo helt uproblematisk. Ikke blir en voksen mann beruset av det, og som noen nevnte over, tror dere virkelig at alle briter som tar en pint eller to etter jobb flere ganger i uka, eller alle franskmenn og italienere som tar et glass vin til middagen er alkoholikere og/eller uskikket til å ta seg av barn? Bare tanken er jo latterlig.

Mitt eneste "problem" her ville vært om ungene ser at han drikker øl hver gang - IKKE fordi jeg tror unger tar skade av å se en voksen drikke alkohol med måte, men fordi jeg prøver å lære dem sunne vaner; jeg har ingen skrupler med å ta et glass vin til en god middag med ungene tilstede, men det er kun om jeg er forberedt på at de da også får et glass brus eller saft. M.a.o. at vin/øl på samme måte som brus er helt greit en gang i blant, men ikke sunt om man drikker for mye og for ofte (og å drikke noe ekstra godt selv mens ungene får vann ville jo vært ekstremt dobbelmoralsk og oppleves veldig urettferdig, så det gjør jeg ikke). Og siden jeg ikke vil at ungene skal drikke for mye søtt blir det vin til familiemiddag maks et par ganger i måneden, men jeg kan gjerne ta meg et vinglass til boka mi eller tv-kveld med mannen på en tirsdag. ;) 

 

Anonymkode: 54e4f...053

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Et par (og en sjelden gang tre) halvlitere 2-3 ganger i uka er jo helt uproblematisk. Ikke blir en voksen mann beruset av det..

Anonymkode: 54e4f...053

En mann får promille av å drikke 2,5 dl+øl eller mer, og den samme mengden alkohol pr time vedlikeholder promillen. Det er jo derfor ts poengterer at han hverken kjører bil eller legger ungene når han har drukket.

Anonymkode: 32bee...189

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En mann får promille av å drikke 2,5 dl+øl eller mer, og den samme mengden alkohol pr time vedlikeholder promillen. Det er jo derfor ts poengterer at han hverken kjører bil eller legger ungene når han har drukket.

Anonymkode: 32bee...189

Det er en regel jeg håper absolutt alle overholder. En eller ti øl. Alkohol er alkohol, man kjører ikke når man har drukket.

Anonymkode: af1a8...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er temmelig trashy å drikke alkohol så ofte. Farlig er det også. Det er fort gjort å utvikle avhengighet og kreft blir nær selvsagt. 

Du kan jo spørre han hvordan det blir for hans barn å miste sin far alt for tidlig. 

Han forkorter livet sitt med ca 20 år slik han holder på. 

Anonymkode: 217f8...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Et par (og en sjelden gang tre) halvlitere 2-3 ganger i uka er jo helt uproblematisk.

 

Jeg er uenig. TS skriver at mannen  har økt forbruket. Det er akkurat når man drikker som dette at man kan normalisere, forklare og forsvare bruken.

Men man står faktisk på en terskel, især når man velger å drikke foran barna sine.

Jeg er alkoholiker. Jeg var der mannen til TS er. Jeg økte på på litt mer, stadig færre edru dager, 3 ble til 4 ble til hvorfor ikke bare kjøpe en sixpack så jeg har til en annen dag? Så begynte den sixpacken å bli borte på en kveld. Så ble det stadig vekk en sixpack flere kvelder i uka. Unnskyldte meg ikke til andre, men til meg selv. Har jo ikke barn, det går bare utover meg selv, har ikke fravær fra jobb osv osv. 

Skjønner at TS stiller spørsmålet. Strengt tatt er jo ikke mannen alkoholiker, men han kan fort utvikle et problematisk forhold til alkohol. Det er når man skyver på grensene og øker sakte på at man får et problem.

Jeg forsvarer ikke helgefylla heller. Sier bare at det å drikke tre øl på en hverdag noen dager i uka kan utvikle seg og bli et problem. Vi er mange som har erfart det. 

Anonymkode: 82f35...dd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 19.24):

Nei, men nå dreide det seg om hva sol var en "stor boks".

Dette er en stor boks nå, på samme måte som flaskene med øl var store for ti år siden.

Anonymkode: 82f35...dd0

Nei, en pint er ikke "stor boks nå". Stor boks er 0.5 liter. Pint-bokser er uvanlig, og det er vel bare Tuborg som har de i Norge.

Gi deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2023 den 10.53):

Ikke blir en voksen mann beruset av det, og som noen nevnte over, tror dere virkelig at alle briter som tar en pint eller to etter jobb flere ganger i uka, eller alle franskmenn og italienere som tar et glass vin til middagen er alkoholikere og/eller uskikket til å ta seg av barn? Bare tanken er jo latterlig.

Jo, en mann blir beruset av 1.5 liter med øl på kort tid.

Jo, britene sliter veldig med alkoholmisbruket sitt, og det er særdeles skadelig for barn.

Og nei, 1 glass vin kan ikke sammenliknes med 1,5 liter øl.

Whataboutism.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reign skrev (2 minutter siden):

Nei, en pint er ikke "stor boks nå". Stor boks er 0.5 liter. Pint-bokser er uvanlig, og det er vel bare Tuborg som har de i Norge.

Gi deg nå.

Du burde gi deg. Det er du som kverulere.

Uansett har vi nå fått avklart hva TS mener en stor boks er. Jeg og de jeg omgås ville tenkt på en av disse pintboksene umiddelbart.

Anonymkode: 82f35...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 21.47):

Helt ok

Anonymkode: 27d03...40f

Jeg skjønner ikke at dette er helt ok. Er det sommer og varmt, da kan en sjelden og spesiell dag i uka være ok, om kvelden i helga ok.

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du burde gi deg. Det er du som kverulere.

Uansett har vi nå fått avklart hva TS mener en stor boks er. Jeg og de jeg omgås ville tenkt på en av disse pintboksene umiddelbart.

Anonymkode: 82f35...dd0

Nei, jeg kverulerer ikke. 0.33 er liten boks, 0.5 er stor boks. Pint er noe sjeldent i Norge.

Jeg og de jeg omgås ville tenkt på en av disse halvlitersboksene umiddelbart. 🤡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg kverulerer ikke. 0.33 er liten boks, 0.5 er stor boks. Pint er noe sjeldent i Norge.

Jeg og de jeg omgås ville tenkt på en av disse halvlitersboksene umiddelbart. 🤡

Vi får være uenige. Ikke noe stort problem for meg.

Anonymkode: 82f35...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...