Gå til innhold

Folk som hetser f.eks kjendiser på sosiale medier, hvorfor blir de ikke hengt ut med navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (8 minutter siden):

Ja jeg gjør egentlig det. Hva som vil hjelpe vet jeg ikke, men tenker bedre kontroll og å få dem sperret (gjerne på IP og lignende) i det minste kan bidra til å få dem vekk fra plattformer der de plager andre (og trolig seg selv).

Ja jeg kan også syns synd på noen av  dem, men jeg syns også at de må ta konsekvenser og stå for måten de trakkaserer og hetser andre på. Om det du foreslår fungerer og ha latt deg gjøre så ville det vært fint! 

Endret av servitrise&suppe
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Enig!  Sånn som det er nå så er det jo ingen konsekvenser om man er ufin på nett. Jeg ser all slags folk kommentere på nyhetsartikler på facebook etc, men er mange menn/damer på 50 +. Og det er de villeste kommentarer på alt mulig, utseende, etnisitet, legning og sånt. Hva skjedde med folkeskikken?

Jeg tar meg nok ekstra nær av dette siden jeg ble grovt mobbet på selv da jeg gikk på skolen. Og på den tiden fantes ikke sosiale medier heldigvis. Får helt vondt inni meg når jeg ser folk bli utsatt for det samme :( 

For noen år siden var det en serie på svensk TV3 som het Trolljägarna som oppsøkte folk som drev med hets og sånt. Syns det var en utrolig bra serie! Dsv ble ansiktene deres sladdet men tror de fikk seg en tankevekker om ikke annet.

Anonymkode: d6f09...4e7

Det hadde tv2 også, med Sophie Elise, Erlend Elias og Jørgen Foss. Mener å huske at det var uten sladdet ansikt. Episoden med Erlend Elias der han skulle konfrontere et nettroll som hadde uttalt seg svært detaljert om hvordan hun så for seg det homofile sexlivet hans og hvor ekkelt hun syntes det var, ble slettet før den ble lansert. Jeg aner ikke hvorfor, men det er vel ikke utenkelig at hun er vernet under vær varsom plakaten pga kognitiv tilstand eller evne 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er heller ikke greit. Men å få høre at man er så stygg at man burde vært abortert er en kommentar som er så stygg at jeg blir helt satt ut. De som skrev det må jo ha en diagnose? Tenk om vedkommende som fikk den kommentaren hadde skadet seg da.. Jeg mener de burde henges ut til spott og spe!

Som Caroline Flack pleide å si:

Caroline Flack: 1 Year on We're Still Getting Kindness Wrong ...

Anonymkode: d6f09...4e7

Jeg har til og med fått den kommentaren på KG. "Moren din burde abortert deg". 

Jaja takk for den du :roll:

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 2/3/2023 at 9:03 PM, AnonymBruker said:

Men da burde de ikke få tilgang til nett syns jeg da. Selv om man har en diagnose så gjør ikke det at man kan oppføre seg som man vil.. 

Anonymkode: d6f09...4e7

Nå er det slik at alle har ytringsfrihet, uavhengig av diagnose eller ikke.

Det finnes mennesker som rett og slett bare er slemme, og noen mennesker forstår ikke at det de sier er slemt.

Vi kan dessverre ikke ta fra folk internett eller retten til å si sin mening, bare fordi det er ett slemt utsagn.

 

For å komme tilbake til dette med å ta fra folk med diagnoser nett; det er idag ett kjempe problem at mennesker med utfordringer ringer nødtelefonen og eller andre instanser for å tulle/prate eller rett og slett bare ringe og legge på.  Poltiet kan ikke gjøre annet enn å ta fra de telefonen. Også skaffer de seg en annen telefon og starter igjen.

Det er per idag ingen lov som gir oss hjemmel til å ta ifra noen med diagnoser eller dommer, internett eller retten til å uttale seg. I tillegg hvordan skal det i praksis bli gjort? Hvor går grensen på diagnoser? Hvor går grensen på hva som er "hets" og "en dårlig spøk"? Hvor skal man sette rammeverket? Alle mennesker har forskjellig toleranse, og de som stikker seg ut i rampelyset må dessverre tåle at folk har meninger, og noen er bare regelrett slemme/ute etter å lage kvalme. 

Se på denne saken der en kvinne ringte nødnummer 100 ganger:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a6EeA/ringte-noednummeret-100-ganger-ble-fratatt-to-telefoner

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...