Gå til innhold

Folk som hetser f.eks kjendiser på sosiale medier, hvorfor blir de ikke hengt ut med navn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opprettet nettopp en tråd om dette, så ble den borte? Skjønte ikke hva som skjedde.

Men ok, prøver på nytt: hvorfor kan folk hetse og skrive stygge ting til både kjendiser og vanlige folk på sosial medier/kommentarfelt uten konsekvenser? Leste om en komiker som fikk kjempestygge kommentarer som "du er så feit og stygg og burde vært abortert." Vanligvis er det menn som skriver de verste tingene, selv om damer også skriver mye fælt. En homofil reality-deltaker fikk en kommentar som var noe lignende " sånne som deg er så ekle, med den homsete og kvalme oppførselen din." Tenker ikke folk på at andre blir lei seg, og i verste fall kan skade seg? Det har vært tilfeller der folk har tatt livet sitt pga denne typen kommentarer, og det gjør meg så trist :( 

Jeg mener at dette burde få større konsekvenser enn det har gjort, de burde jo henges ut med fullt navn. Og bli anmeldt. Foreldrene til disse avskummene bør også skamme seg for å ha bommet på oppdragelsen. Hva tenker dere kan være løsningen? Bank-Id for å kommentere på insta/sosiale medier? Bøter til de som ikke kan oppføre seg? 

Anonymkode: d6f09...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sicario skrev (8 minutter siden):

Ofte henges de ikke ut, fordi de åpenbart er psykisk syke eller psykisk utviklingshemmet.

Men da burde de ikke få tilgang til nett syns jeg da. Selv om man har en diagnose så gjør ikke det at man kan oppføre seg som man vil.. 

Anonymkode: d6f09...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter mer med "kjendiser" som hetser og mobber folk i podkaster og slik, type Tusvik og hun slagrammede venninna hennes.

Anonymkode: a159e...cc4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sliter mer med "kjendiser" som hetser og mobber folk i podkaster og slik, type Tusvik og hun slagrammede venninna hennes.

Anonymkode: a159e...cc4

Det er heller ikke greit. Men å få høre at man er så stygg at man burde vært abortert er en kommentar som er så stygg at jeg blir helt satt ut. De som skrev det må jo ha en diagnose? Tenk om vedkommende som fikk den kommentaren hadde skadet seg da.. Jeg mener de burde henges ut til spott og spe!

Som Caroline Flack pleide å si:

Caroline Flack: 1 Year on We're Still Getting Kindness Wrong ...

Anonymkode: d6f09...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (15 minutter siden):

Ofte henges de ikke ut, fordi de åpenbart er psykisk syke eller psykisk utviklingshemmet.

Hvorfor tror psykisk syke og psykisk utviklingshemmede oppfører seg verre enn andre? Dette kan jo lett oppfattes som en hets eller en fordom fra deg også. Min erfaring er at nettopp de er dem med mest empati fordi de opplever utfordringer selv. Det er ikke det at de alle er hyggelige av dem heller, men de fleste i kommenar felt og ellers på some er friske mennesker. Det er mange eldre kvinner og tildels menn som herjer på den måten, og så forsvarer de yngre av begge kjønn som regel. Det bør ikke være nødvendig å si at det selvfølgelig også er omvendt i noen tilfeller. Men slutt å stemple psykisk syke som verstingene. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det burde opprettes en arena hvor man la ut de styggeste kommentarene. Det syns jeg er helt på sin plass. Og så kunne de bli slettet derfra når de åpent ba om unnskyldning og la seg flate. Til da kunne de blitt eksponert med både bilde og navn om de hadde kommentert under det. 

Endret av servitrise&suppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tror psykisk syke og psykisk utviklingshemmede oppfører seg verre enn andre? Dette kan jo lett oppfattes som en hets eller en fordom fra deg også. Min erfaring er at nettopp de er dem med mest empati fordi de opplever utfordringer selv. Det er ikke det at de alle er hyggelige av dem heller, men de fleste i kommenar felt og ellers på some er friske mennesker. Det er mange eldre kvinner og tildels menn som herjer på den måten, og så forsvarer de yngre av begge kjønn som regel. Det bør ikke være nødvendig å si at det selvfølgelig også er omvendt i noen tilfeller. Men slutt å stemple psykisk syke som verstingene. 

Fordi jeg vet at mennesker med ukritisk atferd og sviktende sosiale ferdigheter er overrepresentert i delen av populasjonen med psykisk utviklingshemming/psykiske lidelser.

Det handler ikke å stemple noen som verstinger eller at de har manglende empati. Det er ikke nødvendigvis for å være «slemme». Mange i gruppen har såpass nedsatt kognitiv fungering at ting som illustreres av TS er overrepresentert i denne gruppen. 
 

Jeg har selv ved 3 anledninger måtte kontakte kjendiser for å «rydde opp» pga denne type meldinger (Facebook, Instagram) sendt av psykisk syke/psykisk utviklingshemmede. Om jeg ikke hadde gjort dette, ville rettslige skritt blitt forsøkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg vet at mennesker med ukritisk atferd og sviktende sosiale ferdigheter er overrepresentert i delen av populasjonen med psykisk utviklingshemming/psykiske lidelser.

Det handler ikke å stemple noen som verstinger eller at de har manglende empati. Det er ikke nødvendigvis for å være «slemme». Mange i gruppen har såpass nedsatt kognitiv fungering at ting som illustreres av TS er overrepresentert i denne gruppen. 
 

Jeg har selv ved 3 anledninger måtte kontakte kjendiser for å «rydde opp» pga denne type meldinger (Facebook, Instagram) sendt av psykisk syke/psykisk utviklingshemmede. Om jeg ikke hadde gjort dette, ville rettslige skritt blitt forsøkt. 

Men her ignorerer du at friske er i flertall og at de også har ukritisk adferd og manglende sosiale ferdigheter pluss at de skriver kun for å ville være ondskapsfulle. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (1 minutt siden):

Syns det burde opprettes en arena hvor man la ut de styggeste kommentarene. Det syns jeg er helt på sin plass. Og så kunne de bli slettet derfra når de åpent ba om unnskyldning og la seg flate. Til da kunne de blitt eksponert med både bilde og navn om de hadde kommentert under det. 

Enig!  Sånn som det er nå så er det jo ingen konsekvenser om man er ufin på nett. Jeg ser all slags folk kommentere på nyhetsartikler på facebook etc, men er mange menn/damer på 50 +. Og det er de villeste kommentarer på alt mulig, utseende, etnisitet, legning og sånt. Hva skjedde med folkeskikken?

Jeg tar meg nok ekstra nær av dette siden jeg ble grovt mobbet på selv da jeg gikk på skolen. Og på den tiden fantes ikke sosiale medier heldigvis. Får helt vondt inni meg når jeg ser folk bli utsatt for det samme :( 

For noen år siden var det en serie på svensk TV3 som het Trolljägarna som oppsøkte folk som drev med hets og sånt. Syns det var en utrolig bra serie! Dsv ble ansiktene deres sladdet men tror de fikk seg en tankevekker om ikke annet.

Anonymkode: d6f09...4e7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (2 minutter siden):

Men her ignorerer du at friske er i flertall og at de også har ukritisk adferd og manglende sosiale ferdigheter pluss at de skriver kun for å ville være ondskapsfulle. 

Da kan vi heller diskutere om mennesker med ukritisk atferd, manglende sosiale ferdigheter og intensjon om å skade faktisk er «friske mennesker».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er mange eldre som ikke klarer å oppføre seg.

Vil tro det har med manglende nettvett å gjøre og manglende evner til å tenke seg godt nok om🤔

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 minutt siden):

Da kan vi heller diskutere om mennesker med ukritisk atferd, manglende sosiale ferdigheter og intensjon om å skade faktisk er «friske mennesker».

Nei, det er ikke nødvendig. Tror du ikke mennesket har dårlige og iblant veldig dårlige sider og egenskaper?  Tror du ikke at følelser av mindreverd og ønsket om mer oppmerksomhet selv er vanlig å føle? Spør dem som misliker ekstroverte mennesker som blir midtpunkt. Slutt å sykeligjør mennesker du kanskje ikke forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

servitrise&suppe skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke nødvendig. Tror du ikke mennesket har dårlige og iblant veldig dårlige sider og egenskaper?  Tror du ikke at følelser av mindreverd og ønsket om mer oppmerksomhet selv er vanlig å føle? Spør dem som misliker ekstroverte mennesker som blir midtpunkt. Slutt å sykeligjør mennesker du kanskje ikke forstår. 

Ukritisk atferd+manglende sosiale ferdigheter+ønske om å skade andre+manglende følelse av verdi+uvanlig krav om oppmerksomhet som fører til ulovlig atferd for å få denne.

Nå har vi snart kriterier til minst 4 diagnoser etter DSM-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (Akkurat nå):

Ukritisk atferd+manglende sosiale ferdigheter+ønske om å skade andre+manglende følelse av verdi+uvanlig krav om oppmerksomhet som fører til ulovlig atferd for å få denne.

Nå har vi snart kriterier til minst 4 diagnoser etter DSM-5

Du vil bare putte de i bås for å slippe tanken på at friske mennesker kan oppføre deg uakseptabelt. Tenk på alle kriminelle som blir dømt for svindel, underslag og bedrageri pluss for hatytringer og forstyrrelse av privatliv. De er da overhodet ikke utilregnelige i de aller fleste tilfeller! Og det er ikke ofte det er noen formildende omstendighet. De som ytrer seg stygt på nett tenker heller ikke alltid over at mottagere blir lei deg og såret, uten at det er noen som helst unnskyldning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fare for at kjendiser følger etter deg på høylys dag, og skraper opp bilen din. Dette hendte nylig når en rosablogger ble kritisert. 

Anonymkode: 169c7...17d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fare for at kjendiser følger etter deg på høylys dag, og skraper opp bilen din. Dette hendte nylig når en rosablogger ble kritisert. 

Anonymkode: 169c7...17d

Kritikk er en ting, men å skrive at en person er så stygg at hun burde vært abortert er faktisk noe av det styggeste jeg har sett i et kommentarfelt. 

Anonymkode: d6f09...4e7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi "folkedomstol" rett og slett er er svært farlig og har stor risiko for å ramme uskyldige.

Så bør en huske at de som hetser ofte har det temmelig kjipt, og at selv om de oppfører seg ille vil det å henge dem ut på mange måter være å sparke nedover. En ser det blant annet her inne, der enkelte stadig hisser seg opp og går til personangrep og stort sett virker det ganske åpenbart at utbruddene først og fremst kommer fra et vondt sted hos de selv, og kanskje som et resultat av en følelse av å miste kontroll. Å henge dem ut da fremtår som å strø salt i sårene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (2 minutter siden):

Fordi "folkedomstol" rett og slett er er svært farlig og har stor risiko for å ramme uskyldige.

Så bør en huske at de som hetser ofte har det temmelig kjipt, og at selv om de oppfører seg ille vil det å henge dem ut på mange måter være å sparke nedover. En ser det blant annet her inne, der enkelte stadig hisser seg opp og går til personangrep og stort sett virker det ganske åpenbart at utbruddene først og fremst kommer fra et vondt sted hos de selv, og kanskje som et resultat av en følelse av å miste kontroll. Å henge dem ut da fremtår som å strø salt i sårene. 

Syns du synd på dem? Hvordan tenker du at de skal skjerpe deg da, hva vil nytte? La de fortsette å herje som den verste mobb fordi det er synd på noen av dem? Jeg er sterkt uenig..Det må bli slutt på den forstå-meg- ihjel mentaliteten. Folkedomstol trenger ikke å være feil heller. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (1 minutt siden):

Syns du synd på dem? Hvordan tenker du at de skal skjerpe deg da, hva vil nytte? La de fortsette å herje som den verste mobb fordi det er synd på noen av dem? Jeg er sterkt uenig..Det må bli slutt på den forstå-meg- ihjel mentaliteten. Folkedomstol trenger ikke å være feil heller. 

Ja jeg gjør egentlig det. Hva som vil hjelpe vet jeg ikke, men tenker bedre kontroll og å få dem sperret (gjerne på IP og lignende) i det minste kan bidra til å få dem vekk fra plattformer der de plager andre (og trolig seg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...