Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Du har gjort en bra innsats forholdene tatt i betraktning. Håper du får en fin reise og at PMS/mesen letter fort :klemmer:.

Uten at jeg vet hvorfor du er litt stresset for reise bort, men jeg kjenner litt på det samme. Trur jeg har vært så lenge i småbarns-boble at å reise bort eller reise bort alene føles helt fremmed. Gruer meg litt til en jobbreise som kommer om en stund (hva? Who am I even??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

123qwe skrev (På 28.5.2024 den 11.20):

Uten at jeg vet hvorfor du er litt stresset for reise bort, men jeg kjenner litt på det samme. Trur jeg har vært så lenge i småbarns-boble at å reise bort eller reise eller reise bort alene føles helt fremmed. Gruer meg litt til en jobbreise som kommer om en stund (hva? Who am I even??).

Hvis du ser bort fra alt annet enn mat så elsker jeg å reise bort 😅 Er veldig glad i min egen tid, og bare elsker å være i en by alene. Shopping, restaurant, hotellrom osv. Looove it. På jobbturer må jeg selvsagt være sosial med kolleger store deler, men sniker meg også til egentid så ofte jeg kan. Tar det 100% som en husmorferie, og nyter å slippe nattevåk, smøring av matpakker og levering i barnehage 😊

Men jeg er jo egentlig veldig avhengig av rutiner, og da spesielt når det kommer til livsstil/vektkontroll. Og det er da jeg faller av på reise. MEN jeg har jo jobbet hardt med meg selv siste året, og noe har faktisk påvirket meg også på reise. Før så gjorde jeg innkjøp av potetgull, brus, sjokolade osv. i store mengder og mesket meg med på hotellrommet. På en jobbtur for et par år siden satt jeg på rommet og spiste dette mens jeg så serier da vi hadde egentid, mens andre kolleger gjorde sightseeing. Det skammer jeg meg over nå. I går sa jeg ja til en kollega om å gå en tur med henne, og innkjøpet til hotellrommet ble moderert. Jeg kjøpte meg en liten pose snacks, en kurv jordbær og proteinbar. Så dette er jeg fornøyd med.

Men der jeg ikke klarer å skjerpe meg er hotellfrokost. Det har alltid vært en svakhet hos meg, og jeg kjenne at "bare" ett år på denne reisen ikke er nok til å ta sunne valg der. Ikke når jeg reiser bort og bor på hotell så sjeldent som jeg gjør 😶
Frokostmaten i seg selv er ikke så usunn, men det er den mengden da. Jeg klarer liksom ikke stoppe... nå nå sitter jeg her så mett at jeg nesten ikke klarer å bevege meg. Så det var egentlig denne følelsen jeg "gruet meg til" når jeg skrev om det å reise bort. Hjemme er rutinen med havregryn så enkel. Selv om de har det på hotellet også, så velger jeg der aldri. Kunne ikke falt meg inn. Så det er jo der jeg er skuffet over meg selv. Men - hjem i dag, så tilbake til rutiner. Veiing i morgen, men pga. turen her så gruer jeg meg igjen. Burde jeg droppe vekten? Droppet jo forrige fredag pga. mensen, så føler det er lenge siden... men orker jeg å se 1-2 kg opp liksom?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg på reise! Blir sikkert godt å komme seg litt bort og trene på andre situasjoner, som du skriver! :)  

Hotellfrokost er en stor svakhet hos meg også. Det er kombinasjonen av god saltmat og gjerne noe søtt til dessert som virkelig frister meg. Endte opp med å spise for mye av både egg, bacon og pannekaker på hotellfrokost for to uker siden. :fnise:

Endret av KaBom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt det med hotellfrokost. Der sliter jeg virkelig. I dag skal jeg spise lunsj på et hotell med jobben, og jeg VET at jeg kommer til å slite med å holde meg til planen. MEN, jeg prøver så godt jeg kan, og så spiser jeg ikke like mye og like usunt som tidligere ihvertfall ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk sant som du sier, det er deilig og nødvendig med egentid. Jeg kan av og til bli litt blind på at nå trenger jeg en ettermiddag eller reise eller gjøre noe annet alene.

Det er så godt å lese at du har klart å snu den "ritualen" med å gjemme seg på hotellrommet og spise, men heller gjøre andre ting. Jeg kan også ha litt sånn tendenser til å velge bort ting for gjøre mine "ritualer", selv om jeg hadde egentlig hatt godt av å delta i sosiale settinger. Jeg kan jo gjøre begge deler, ikke bare det ene.

Oh, ja hotell frokost! Den er vanskelig. Alt er pyntet så fint, også er det kanskje ting som man ikke har hjemme så ofte. Ikke minst at man selv slipper å stå i kjøkkenet, ingen unga som klager over pålegget osv. ELSKER å gå rundt i hotellfrokost buffeen å sjekke ut alt som er der. Ta litt av hvert. Alle de miniatyr yoghurtene og kakene. Og vipps, har man nesten spist mat tilsvarende to middager :-D. Jeg trur en sjelden gang en sånn frokost gjør ingenting mtp kalorier, men kjenner meg igjen i å være redd for at det trigger et spisemønster/dårlig samvittighet spiral som ikke sunn og bærekraftig. På et vis så er det jo også en god øvelse å måtte eksponeres for slike begivenheter, men det er ikke behagelig.

Skjønner godt at du er nervøs for å veie deg på fredag. Man føler seg fort mislykket hvis vekta har gått opp, selv om man vet at det ikke er fett. Jeg har gått å grublet litt på dette for min egen del, hvorfor er det slik. For et redskap, badevekt, er jo bare en ting. Og at den skal ha sånn kraft over meg er helt på jordet. Har vurdert å veie meg hver dag over en periode for å herde meg selv og ta roten av den angsten, men samtidig vet ikke om det er det rette. Nå skal det sies at denne gangen har vært mye mindre "redd" for veiing en i tidligere slankeprosjekter. Kanskje jeg har nå mindre tid til å gruble på slikt.

Hvis du innerst inne vet ellers at du har følgt kostholdsplanen din (bortsett fra reisen din) og aktivitetsmålene dine, gjør det noe å droppen en til veiing? Eller er det slik at en veiedag motiverer deg til å holde deg til planen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i frokostbuffetbonanza. Det er noe så tilfredstillende med utvalget, og det faktum at det er noen andre som har laget alt, rydder opp og tar oppvasken :D Da kan det være vanskelig å holde stram linje! 

Hvis du tror det sender deg i kjelleren å eventuelt se røde tall i morgen, kan du jo gi det noen dager før du går på vekta. På en annen side er røde tall også data, og ofte har de en god forklaring. Også skal man kanskje passe på å ikke finne "gode grunner" for å unngå vekta. For meg blir det fort litt selvforsterkende i negativ forstand. Men jeg kjenner meg igjen i det både du og @123qwe sier, og jeg knytter også altfor mye verdi til tallet på vekta. 

Jeg heier videre uansett hva du lander på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, der var jeg ikke alene om å ha visse følelser til hotellfrokost. Takk for svar alle sammen :gruppeklem:

123qwe skrev (På 30.5.2024 den 9.44):

Hvis du innerst inne vet ellers at du har følgt kostholdsplanen din (bortsett fra reisen din) og aktivitetsmålene dine, gjør det noe å droppen en til veiing? Eller er det slik at en veiedag motiverer deg til å holde deg til planen din?

Næ, har jo lite positivt å vise til siste uken. Var skikkelig nede i kjelleren ved mensen (dette skal jeg snakke med legen min om i sommer). Inntak ble alt for mye snacks og hurtigmat. Og sofa/sengeligging. Ikke vært på trening på leenge nå.

Men jeg gikk faktisk på vekten i morges. Tenkte det var greit da jeg var så forberedt på at tallet skulle være høyt. Hadde reisedag i går, og ble mye salt på reisen. Da jeg kom hjem var jeg sulten fordi jeg ikke hadde spist middag. Så ble en ganske stor og tung kveldsmat. Derfor føler jeg ikke for å registrere resultatet på listen min i dag niks.gif.6df9d5a2a2f45d32df5cdcd93a52f1ad.gif
Men, jeg tenker å gå på vekten i morgen da. Og det skal jeg logge, uansett. Må bare gi kroppen min en sjanse på å hente seg inn her hjemme èn dag først. Tallet etter det anser jeg som reellt.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja. Uten at jeg vet hvordan du blir påvirket av mensen, så kan jeg skrive under på at det kan være et skikkelig berg- og dalbane. Det er akkurat som at man mister litt kontroll over seg selv OG blir deppa samtidig. Synes det er slitsomt å ha det sånt. Hos meg varierer det ganske mye fra gang til gang.

Skjønnet godt at du vegrer deg å skrive ned den vekta som var høy på grunn av uvanlige omstendigheter. Men du har en god forklaring på hvorfor tallet på vekta var som det var. Det hadde vært vanskeligere psykisk hvis du gjorde alt "rett" også veide du mye mer en du hadde forventet. Det skal bli bra igjen og du kommer tilbake til rutinene dine :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (31 minutter siden):

Huff, ja. Uten at jeg vet hvordan du blir påvirket av mensen, så kan jeg skrive under på at det kan være et skikkelig berg- og dalbane. Det er akkurat som at man mister litt kontroll over seg selv OG blir deppa samtidig. Synes det er slitsomt å ha det sånt. Hos meg varierer det ganske mye fra gang til gang.

Ja jeg syns jeg ser et mønster utover våren her... noe som er helt ukjent for meg. At jeg ikke kjenner igjen meg selv og følelsene mine. Jeg liker rett og slett ikke meg selv. Føler meg skikkelig deprimert, og det er jo litt verre enn at man får lyst på sjokolade liksom. Så mulig jeg trenger noe hormontilskudd? Ikke vet jeg :vetikke: Får snakke med legen min. Det er som er litt åpent og greit nå er at jeg er "tilgjengelig" for mye. På de siste 20 årene har jeg vært i en "babylagemodus" og skydd hormoner som evnt. kunne lagd krøll. Nå har jeg vært helt uten hormontilskudd av noe slag i akkurat 1 år (tar med da det som skjer med kroppen under svangerskap og amming). Men ettersom kroppen reagerer så kraftig under mensen så burde jeg kanskje forhøre meg om det er noe hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjekt når man har det sånt. Håper du får god hjelp av legen din 💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en samtale med legen vil være nyttig ja! Og som du sier er det et godt poeng at du er ferdig med babymaking, så du ikke er redd for eventuell behandling. Det er sikkert også veldig nyttig at du har vært et år uten noen slags tilskudd, så har du og legen en god baseline å jobbe videre fra. 

Godt jobba med å gi deg selv en dag før du logger :) Vi må være snille med oss selv ❤️ God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amatariel, føler nesten jeg må inn og "hilse på" i dagboka di, det var nemlig hos deg jeg begynte å kikke på andres livsstilsdagbøker, som i tur førte til at jeg laget meg min egen. Kom over deg i prøverdagbøker først, og may or may not ha gått tilbake og lest hele din fra da dere prøvde på minstemann O:) Jeg er muligens ikke heeelt normal på de greiene der, men ellers er jeg ganske ok altså :D Så jeg føler jo nesten jeg kjenner deg litt, og vil veldig gjerne følge deg her.

Jeg støtter helhjertet å ta en tur til legen med følelsene du har rundt mensen. Håper du har en god lege og føler du blir hørt der. Jeg har en god venninne som gikk og hadde det slik rundt mensen i årevis før hun endelig fikk hjelp. Det tok noen forsøk med ulike ting, men hun er et nytt menneske etter hun endelig fikk god behandling. 

God helg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER hotellfrokost! Der er du ikke alene😅 har ikke sjans til å begrense meg når det kommer til det😅 egentlig alt av buffé er en svakhet for meg🤭

Helt sikkert en god ide å ta opp mensen, hormonsvigninger og humør med legen. Har du en god lege tror jeg det er mye god hjelp å få🥰

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronsommerfugl skrev (3 timer siden):

Hei Amatariel, føler nesten jeg må inn og "hilse på" i dagboka di, det var nemlig hos deg jeg begynte å kikke på andres livsstilsdagbøker, som i tur førte til at jeg laget meg min egen. Kom over deg i prøverdagbøker først, og may or may not ha gått tilbake og lest hele din fra da dere prøvde på minstemann O:) Jeg er muligens ikke heeelt normal på de greiene der, men ellers er jeg ganske ok altså :D Så jeg føler jo nesten jeg kjenner deg litt, og vil veldig gjerne følge deg her.

Herlighet så koselig 🥰 og crazy! :knegg: Men samtidig ikke. For er det noe jeg vet selv så er det hvor oppslukt man blir når man er involvert i noe, spesielt slik som f.eks prøving. Guuudene vet hvor mange timer jeg har brukt på å lese andres dagbøker, og skrive generelt. Så når man er i boblen så er alt sånt helt normalt :plystre:
Velkommen skal du i alle fall være her! Gleder meg til å lese i din når jeg bare får mer enn 5 min ledig tid. Travel tid nå gitt.

Legen min er veldig fin, og glad jeg turte å gå til henne i november for å prate, selv om jeg ikke var fysisk syk. Men timen jeg nå har bestilt for oppfølging av vekt o.l er ikke før andre uka i august, så er en stund og vente da... men men, får klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
22. mars: 92,4 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg
3. mai : 92,0 kg
10. mai : 91,9 kg
17. mai : 91,5 kg
1. juni : 92,6 kg

Sum: - 11,6 kg

To uker siden sist registrering og vekta sier 0,7 kg opp. Det er jo veldig kjedelig, men hele mai måned har egentlig vært vanskelig og en kamp å komme igjennom. Så at vekten ikke er høyere enn dette er er egentlig overraskende. Så jeg får bare ta det som er, og brette opp ermene nå i juni. Èn måned igjen til ferie.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 22: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 0 økter

Mandag: 7360
Tirsdag: 9320
Onsdag: 12 433

Torsdag: 7424
Fredag: 9553
Lørdag: 7842
Søndag: 9652

Dette er rett og slett så mye jeg har klart denne ekstremt travle uken... Egentlig ganske fornøyd. De tre dagene jeg ikke klarte målet var jeg ganske nært, så egentlig ingen skikkelig daffedag. Målet for kommende uke er å komme meg innom treningsenteret igjen. Alt for lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mai var skikkelig vanskelig, det synes jeg at jeg ser i absolutt alle dagbøker her. Du ligger jo egentlig veldig likt i vekt i slutten og starten av mai, synes det er veldig bra jobba med røde dager hver uke og at du har reist bort med hotellfrokost osv. i tillegg. Tenk hvor mye man sikkert hadde gått opp i en sånn måned om man ikke hadde klart å være bevisst!

Lykke til med å komme deg på trening! Dørstokkmila er lang når det er lenge siden sist, men det klarer du :D

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @Sitronsommerfugl her, det er mulig utfallet av mai hadde vært «verre» hvis du ikke hadde jobbet med deg selv så lenge så som du har gjort allerede 🧡

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg!

syns du har gjort en god jobb jeg. Mai er en værre slankemåned enn desember spør du meg 😂 stå på og ikke mist motet! Kanskje føles det bedre for din egen del når du får inn en treningsøkt snart også :) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
22. mars: 92,4 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg
3. mai : 92,0 kg
10. mai : 91,9 kg
17. mai : 91,5 kg
1. juni : 92,6 kg
7. juni : 92,8 kg

Sum: - 11,4 kg

Dere har rett, status er ikke sååå ille. Vekten er ikke enormt forskjellig nå og på starten av mai. Jeg vet at det kunne vært MYE verre. Tidligere år har erfaring med flere kilo oppgang sånn på våren. Så alt i alt bør jeg være fornøyd. Det er bare så vanskelig, når man faktisk hadde lyst til å gå ned i vekt. Jeg veier 300 gram mer nå enn etter påske, og det var liksom ikke det som var sommermålet :sukk: Drømte jo så hardt om å se 80-tallet før ferien, og  trodde virkelig at det  skulle være mulig. Men, jeg er tydeligvis ikke helt der at jeg klarer å ta de rette valg og gjennomføre alt som ønsket/planlagt. Det blir for lettvinte løsninger innimellom, og for mye søtt/snacks. Jeg vet det.

Mai og starten av juni har vært ekstrem travel både på jobb og hjemme. Stor kontrast fra andre måneder i året. Så det føles veldig som unntaktstilstand. Men jeg har virkelig prøvd å ta mange gode valg vs. dårlige. Og det er nok årsaken til at jeg ikke veier 95 kg nå nemlig.gif.b40f6e7e4518729ad6629fa7f5adb705.gif Men det har ikke vært noe ekstra for å sette inn det ekstra giret for å lage gode måltider, trene osv.

Men fra nå av så skal jeg gjøre det jeg kan for å prioritere det. Jobbreiser over, og nesten 4 uker til jeg reiser på ferie, så det skal være mulig å få et bedre utgangspunkt enn jeg har nå. På mandag skrev jeg at ukas mål var å dra innom treningsenteret, men ikke klart enda. Så det må bli i helga altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...