Luka_S Skrevet 13. juni 2023 #181 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg kjenner godt igjen det med å miste kontrollen i travle og "unormale" perioder. Har best av at det er normale rutiner, selv om det er godt med avbrekk av og til, da. 😅 Håper du snart får en roligere tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 16. juni 2023 #182 Del Skrevet 16. juni 2023 Fint å høre fra deg! Du er ikke alene om å ha det travelt, om det er en trøst. Her har det vært fullt kjør siden 17. mai med bursdager, avslutninger og mye annet. Jeg var heldig og fikk en rolig uke nå (deilig å lande litt i «egenverden» av podkast og turer, som du skriver om), men fra neste uke er det fullt kjør igjen. 😅 Ser i alle fall at du har stått på og samlet skritt, selv om dagene har vært travle. Vekta kan man alltids komme tilbake til senere. Håper at du får en fin helg! 🌸🌸 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 18. juni 2023 Forfatter #183 Del Skrevet 18. juni 2023 Vekt: 2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme 30.jan: 101,9 kg 27.feb: 99,7 kg 31.mars: 97,7 kg 10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 → fedme 1.mai: 96,3 kg 8.mai: 97,1 kg 15.mai: 97,2 kg 29.mai: 95,5 kg 5.juni: 94,9 kg 16.juni: 94,5 kg Sum: - 9,7 kg Det ble faktisk en veiing på fredag. Jeg så plutselig vekta på badet og da var det jo lenge siden jeg hadde veid meg, og akkurat da følte jeg for å gå på den. Tenkte at jeg skulle takle uansett hva som kom. Og så ble det -0,4 kg de siste par ukene. Ikke så mye, men jeg er faktisk fornøyd likevel. Virker som en av de "nye" tingene med meg selv og endring av livsstil er at jeg ikke har det så travelt og kan være tilfreds med det. Så lenge jeg tikker nedover. Det motsatte har vært i så mange år... Om jeg klarer delmålet mitt i utløpet av juni (93 kg) er jeg noe skeptisk til, men jeg skal gi det et hederlig forsøk. Ble en halvdårlig uke sånn skrittmessig, men det var både fordi jeg var syk et par dager denne uken her, og de andre dagene var det så ekstremt travelt. Og ikke sånn travel som genererer mye skritt dessverre 😅 Mye jobbing ved PC, press, avslutninger i ro på stol/høre på taler osv. Ble også atter en uke med 0 dager på treningsenteret. Uke 24: skrittmål 3 av 7 dager Treningsenteret: 0 økter Mandag: 7210 Tirsdag: 8053 Onsdag: 8633 Torsdag: 11650 Fredag: 7137 Lørdag: 6386 Søndag: ---- Denne kommende uken slipper det meste av alt det travle taket. Ser endelig lyset i tunellen der fremme 🤩 Mer tid til meg selv. Så et mål er å komme seg på treningsenteret igjen i alle fall! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
89jenta Skrevet 18. juni 2023 #184 Del Skrevet 18. juni 2023 Herlig 🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 19. juni 2023 #185 Del Skrevet 19. juni 2023 Då deilig mår ting begynner å roe seg fram mot sommeren! Blir deilig med mer egentid🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 20. juni 2023 Forfatter #186 Del Skrevet 20. juni 2023 Jeg har gått meg en liten tur og hørt på podcasten Ditt beste deg som jeg liker og blir inspirert av. Og i dag ble jeg truffet såpass hardt at jeg har lyst til å dele det jeg hørte. For dokumentasjon til egen dagbok (som jeg ofte leser selv fra), men også til eventuell inspirasjon til dere andre som leser. Mål for sommeren (som ikke handler om hvordan du ser ut) 1. Gi deg selv flere komplimenter hver dag. Om andre ting enn hvordan du ser ut. Ting du får til, vær stolt, at du prioriterer deg selv, utfordrer deg selv til ting, glede andre. 2. Bevege deg litt hver dag - fordi det får deg til å føle deg så bra. Trenger ikke være en regel og er ikke snakk om å trene. Men at man er litt i bevegelse, gå gjerne en tur i 5 minutt eller tøye kroppen lett. Dans til favorittsangen. Bra for lykkefølelsen og den mentale helsen. 3. Fokusere på hvordan du har lyst til å føle deg etter at du har spist et måltid, og ikke på kalorier og regler for hva du kan spise. Når du skal kose deg med mat i sommer og “ta valg” - forsøk å connect med hvilken følelse du ønsker å ha etter du har spist det. 4. Ikke bry deg om størrelser når du skal kjøpe klær. Bruk klær som får deg til å føle deg vel. Det er klærne som skal passe deg, og ikke motsatt. Ikke tenk at du skal passe i den størrelsen du gjorde før. Størrelser på klær i butikken varierer uansett og har egentlig ikke noe å si. Det viktigste er at du skal kjøpe klær, ha klær og bruke klær som passer din kropp og som gjør at du føler deg vel. Gi gjerne vekk eller selge klær som du har i skapet som du håper at en gang skal passe - hvis det er sånn at du må leve på en måte som gjør at du ikke har det bra for å passe inn i dem. 5. Bruk mindre tid på å scrolle på mobilen uten mening, og mer tid på det som gjør noe for deg - som gjør deg glad. Dans, le, vær til stede og legg merke til de små tingene. Det er de små tingene som er selve livet. Ikke sammenlign deg med andre på sosiale medier. Sommeren bør handle om å skape minner og lade opp. Høsten kommer, og da er det fint å se tilbake på en sommer der man tok vare på seg selv, tok gode valg og har overskudd. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 21. juni 2023 #187 Del Skrevet 21. juni 2023 Høres ut som veldig gode råd dette👏😍 Spesielt punkt 1 tror jeg mange kunne hatt godt av å gjøre. Vet ihvertfall at jeg er flinkere til å snakke meg selv ned enn å gi meg selv komplimenter 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 26. juni 2023 Forfatter #188 Del Skrevet 26. juni 2023 Vekt: 2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme 30.jan: 101,9 kg 27.feb: 99,7 kg 31.mars: 97,7 kg 10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 → fedme 1.mai: 96,3 kg 8.mai: 97,1 kg 15.mai: 97,2 kg 29.mai: 95,5 kg 5.juni: 94,9 kg 16.juni: 94,5 kg 24.juni: 94,7 kg Sum: - 9,5 kg Endelig ferdig med de travle ukene..! Og til neste gang en slik periode kommer så håper jeg at jeg har mer kunnskap/lærdom og er mer rustet til å takle det bedre. Jeg kjenner at jeg er "for fersk" i prosessen livsstilsendring til å klare å takle alt som kommer. Men nå har jeg tid til å reflektere igjen, finne tilbake til de nye tankestiene som jeg så vidt hadde begynt å gro. Hvordan er det jeg vil leve livet mitt..? Hvilken følelse ønsker jeg å ha? En av de tingene som har vært for markant den siste tiden er f.eks snacksspising. Det er da helt unødvendig! Angrer nesten alltid etterpå, for spiste for mye slik at jeg ble kvalm. Og alt for ofte. Det er mer enn nok å spise litt en sjelden gang. Må bare huske at det faktisk er slik jeg føler det. Så på ingen måte rart at det ikke har gått nedover på vekten. Skrittmålene siste uken her er jo også helt tragisk. Men vet egentlig hvorfor det ikke gikk for hver dag. Så masse rom for forbedring. MEN jeg klarte det målet jeg satt meg forrige uke da: og endelig dra innom treningsenteret igjen. Ble en liten time med styrkeapparater, og så rett inn på en strekk-yoga halvtime etterpå. Såå deilig, og det er jo dette kroppen min trenger. Note to self. Uke 25: skrittmål 1 av 7 dager Treningsenteret: 1 økt 💪 Mandag: 10319 Tirsdag: 6800 Onsdag: 7340 Torsdag: 6906 Fredag: 3591 Lørdag: ---- Søndag: 5499 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
89jenta Skrevet 27. juni 2023 #189 Del Skrevet 27. juni 2023 Livsstilsendring tar tid, men skal jo legge om «hele livet» og sine vaner/uvaner. Og i travle tider, er det jo lett og gå til det man er vandt til. Og alle steg er bedre enn ingen steg 😄 synes du er flink jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 28. juni 2023 #190 Del Skrevet 28. juni 2023 Blir sikkert godt å kunne senke skuldrene igjen, ja! 😀 Jeg er over 2 år inn i livsstilsendring (dersom man teller med graviditeten som mildt sagt var en unntakstilstand) og jeg blir alltid litt satt ut av de travleste periodene fortsatt, men det blir litt bedre for hver gang og jeg merker at gode vaner er skikkelig godt å ha i bunn og sparer meg for noen ekstra utskeielser. Håper du får en fortsatt fin uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 30. juni 2023 Forfatter #191 Del Skrevet 30. juni 2023 Vekt: 2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme 30.jan: 101,9 kg 27.feb: 99,7 kg 31.mars: 97,7 kg 10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 → fedme 1.mai: 96,3 kg 8.mai: 97,1 kg 15.mai: 97,2 kg 29.mai: 95,5 kg 5.juni: 94,9 kg 16.juni: 94,5 kg 24.juni: 94,7 kg 30.juni: 95,5 kg Sum: - 8,7 kg Nei, nå må jeg faktisk innrømme at jeg ble skikkelig skuffet. Veide meg i dag for å få en komplett oversikt over juni, ja, faktisk hele det første halvåret for 2023. Og i stedet for å gå ned 500 gram for å nå -10 kg (!!) så gikk jeg opp 0,8 kg! 😥 Litt vanskelig å ikke henge seg opp i tallene. Det ble liksom bare - 1,5 kg mellom påske og sommeren her nå da Føles ekstra kjipt fordi jeg syns den siste uken har gått bra. Hittil denne uken har jeg f.eks endelig klart skrittmålet mitt hver dag, jeg har vært på treningsenteret og følt at jeg har spist gode balanserte måltider (ikke noe snacks e.l.). Så endelig tid til dette igjen, og så ble det bare en kjip opplevelse på vekten. Er forsåvidt vant til å ikke klare delmålene mine, men hadde liksom trodd at jeg i det minste skulle nå -10, som var enda mindre enn delmålet mitt. Men greeeit - litt "blåfredag" dette bare da. Prøve å komme over det. Se fremover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luka_S Skrevet 30. juni 2023 #192 Del Skrevet 30. juni 2023 Det er skikkelig kjipt, ja. Når man synes man har vært flink og gjort alt riktig, så får man ikke "belønningen" man har sett for seg. 🥴 Håper likevel du får en fin sommer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 30. juni 2023 #193 Del Skrevet 30. juni 2023 Æsj, jeg forstår skuffelsen. Det er gøy å nå milepæler og 10 er en stor en. Samtidig så er vekten et omtrentlig tall der mange variabler spiller inn. Jeg opplever ofte at det å justere opp aktivitetsnivået ofte straffer seg på kort sikt fordi kroppen binder vann når den anstrenger seg, men i lengden gir det jo masse fordeler, også når det kommer til fettforbrenning og vekt. Bare tenk så mye du har oppnådd fra januar 🤩 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 1. juli 2023 Forfatter #194 Del Skrevet 1. juli 2023 Tusen takk for gode ord dere Jeg glemte å skrive om det som egentlig var aller verst i går (og fortsatt er). Det blir underliggende konstant og gjør meg selvsagt sur og irritert. Men jeg har altså fått ryggvondt! 😣 Kjente det så vidt over helgen som gikk, og litt verre for hver dag som går. Ikke gjort noe spesielt, det kom snikende. Veldig likt som i fjor. Fikk problemer på våren i fjor, og hele mai og juni gikk i uutholdelige smerter. Det var en av årsakene til at jeg var så inaktiv i permisjonen. At når beina og bekkenet endelig begynte å fungere etter fødsel, så fikk jeg dette med ryggen. Tenkte det skulle gå over av seg selv, men det gjorde jo ikke det, så til slutt måtte jeg kontakte en kiropraktor. Blakket meg helt på det, for måtte ha 8-10 behandlinger. Og så dro jeg rett på utenlandstur i flere uker med varme og vann. I løpet av det så slapp det, og siden har jeg ikke hatt en eneste smerte. Så jeg blir dratt rett tilbake til den kjipe tiden når dette nå kom! Blir litt panisk... i år er det ingen utenlandstur, og med x måneder ulønnet permisjon pga. manglende barnehageplass så er det ikke særlig rom til å fly til kiropraktoren Men helsa er jo viktigst da, så må jo bare løse det. Så jeg hadde en time der i går morges. Eneste håpet jeg har er at jeg dro med èn gang jeg kjente noe smerte, og ikke ventet som i fjor. Kanskje ta det før det setter seg... for i fjor var det så ille at jeg ikke klarte løfte babyen min, tørke meg på do o.l Er på ingen måte der nå, men kjenner en konstant liten smerte i alle stillinger (sitte, ligge, stå, gå). Og det er så slitsomt! Blir altså konstant sur av det, og kjenner at jeg ikke klarer å bry meg om andre ting. Blir ekstra redd for den følelsen, for er redd jeg bare driter i alt som har med kosthold og trim å gjøre. Er heldigvis ikke der nå, men kjenner at jeg jobber i motbakke. Dro f.eks på treningsenteret på torsdag på tross av smertene for å delta på en styrkesirkel. Klarte det meste der, men også flere ting som var vonde og jeg ikke fikk til. Og da blir jeg deprimert av dèt også. Så ja, sånn er ståa her nå da 😶🌫️ Pliiiiz måtte dette gå over snarest! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luka_S Skrevet 1. juli 2023 #195 Del Skrevet 1. juli 2023 Huff, ikke bra med smerter! Det er så slitsomt. 😑 Håper det går over etter noen timer hos kiropraktoren. 🤞 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #196 Del Skrevet 3. juli 2023 Uke 26: skrittmål 6 av 7 dager Treningsenteret: 1 økt 💪 Mandag: 8547 Tirsdag: 8079 Onsdag: 8389 Torsdag: 8614 Fredag: 3958 Lørdag: 8031 Søndag: 8164 Endelig en uke der jeg har fått inn litt skritt igjen. Nesten full uke Det var bare fredagen som ble en skikkelig dum dag. Følte alt gikk galt da, og ryggen streiket skikkelig. Jeg la meg tidlig da også, så ja. Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skal angripe sommeren her sånn målmessig. Hva jeg har lyst til å få ut av den. Og det er først og fremst og være aktiv. Og så har jeg lyst til å legge av meg uvanen med å gumle snacks så og si hver kveld. Jeg tyr typisk til det både når vi er sosiale med andre (vennekvelder), når jeg og mannen er alene (ser tv), hvis det er fint vær, hvis det er dårlig vær. Bare elsker snacks Men det gir ikke meg den følelsen jeg ønsker å ha etterpå. Og jeg er nødt til å lære meg at jeg ikke trenger det så ofte, og når det kommer frem så går det an å bare ta litt. Samtidig er tankene for sommeren positive. Jeg tror jeg for første gang på mange mange år ikke gruer meg i forkant (før kunne det plage meg en hel juni) mtp. kropp, være lettkledd og frykten for massiv vektoppgang i ferien. Og det er en seier man nesten ikke kan logge! Så noe har skjedd i løpet av våren her med å dykke inn i meg selv, tanker og følelser. Hva som er viktig. Jeg sier ikke at jeg ikke kommer til å gå opp i vekt i ferien, men tankene om det er ikke utelukkende negative. Det er en del av livet. Men det er deilig å ikke ha det suget etter ferie og tenke "nå kan jeg slippe alt!" "endelig ferie og jeg kan legge bort prosjekt vektnedgang". Det er en trend som har gjentatt seg år etter år her. Men er en av tingene jeg har funnet ut rett og slett ikke fungerer for meg. Jeg blir ikke bedre av det, og jeg går heller ikke ned i vekt samlet totalt på ett år av det. Mens i år har ikke disse tankene vært her. Jeg er ikke lei nå fordi jeg ikke har vært på noe streng diett i år. Jeg har ikke telt en kalori, ikke unngått noen spesifikke matvarer eller tidspunkt på dagen å spise. Jeg håper og tror at dette gjør at jeg ikke får behovet til å fråtse og spise ekstremt mye når jeg skal gå ut i ferie/reise bort. Det er sannsynligvis et hårete mål, men jeg liker også tanken å strekke meg mot noe. Men sånn konkret tallmessig så tenker jeg at jeg i løpet av sommeren skal klare å komme ned til det vektmålet jeg hadde til sommeren. Altså å veie 93 kg. Jeg har sååå lyst til å komme dit nå! Det er riktignok -2,5 kg som må til da. Men jeg gir meg hele juli og august på å klare det. Det hadde vært en drøm å kunne ta fatt på høsten med å være på den vekten jeg virkelig ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 3. juli 2023 #197 Del Skrevet 3. juli 2023 Dette klarer du @Amatariel 👌 Som du sier så kan du ha en fin ferie selv om du ikke fråtser i mat. Trenger heller ingen strenge dietter, men bare spise det som er riktig, og som også smaker godt 👍 Jeg spiste også alt for mye snacks tidligere, men nå har jeg klart å legge bort den uvanen. Veldig slitsomt i starten, men nå går det greit. Når jeg vil ha noe godt tar jeg meg en Nude is eller annen is med lite kalorier. Den gir litt "lykke-følelse" og ikke så mange kalorier. God sommer 🌞😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunnfriskogpositiv Skrevet 3. juli 2023 #198 Del Skrevet 3. juli 2023 Wow.. nå har jeg kommet meg gjennom reisen din også, og jeg må si; for en jobb du har gjort!! Helt nydelig den mentale jobbinga du har fått til, og selv om det blir noen nedturer - så er det jo en del av livet Jeg merker som du at man fort blir opphengt i tall når man holder på med dette, så viktig å telle andre seiere også 😍 Det er jo innsatsen, og de gode valgene som til slutt tar oss i riktig retning 🥇🥇 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 6. juli 2023 #199 Del Skrevet 6. juli 2023 Åhhh jeg kjenner den skuffelsen når en synes man har jobbet godt en periode - og så går vekta opp…Men jeg har erfart at ei (veie)vekt kan være litt sleip og legger til, og noen (få) ganger tar av, noen gram her og en kg der…. Håper ryggvondten gir seg. Det er helt forfærdelig å ha vondt der, for man kjenner det liksom uansett hva man gjør😞 Du er så flink til å planlegge, være positiv og sette deg mål framover. Jeg er sikker på at du klarer å nå 93 kg innen august🥰🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 7. juli 2023 Forfatter #200 Del Skrevet 7. juli 2023 Tusen takk for koseligere kommentarer fra dere som er innom her Det er virkelig hyggelig å komme inn til! Tar til meg hver og en ❤️ Nå har det endelig roet seg på hjemmebane. Fy det er så deilig når skoleferien begynner, for da frigjøres ettermiddagene fra leker og barnas aktiviteter. Vi har hatt et prosjekt i månedskiftet her også, men nå er det så og si ferdig. Så da ser alt virkelig rolig og deilig ut fremover en stund. Jeg går offisielt ut i ferie fra jobb i dag, men er enda et par uker før vi skal reise bort noe sted (mannen må jobbe pga manglende barnehageplass). Så jeg har fått tatt opp litt aktivitet! Vært på treningsenteret litt, men aller mest/best gått kveldsturer igjen. Som jeg skrev sist så streiket ryggen skikkelig, men den er litt bedre. Fikk tatt to behandlinger hos kiropraktor, som har hjulpet. Men nå går både han og jeg ut i ferie (og lommeboken tom) så det blir ikke mer. Så håper den kommer seg 100% av seg selv da. Han sa i alle fall at aktivitet er bra! Men nå har jeg sittet her og reflektert da. Et halvt år har gått siden vi bikket nyttår og jeg nådde bunnen og tenkte at nå må jeg endre livet mitt. Det føles lenge siden, samtidig er det jo knapt et blunk av livet. Men i lys av at jeg hadde det så travelt i juni, så føler jeg at jeg har 'glemt' litt av reisen min. Så nå har jeg faktisk lest hele dagboken min. Og det var nyttig! En påminnelse om hva jeg har lært, smarte endringer og ikke minst tanker og følelser. Og jeg tenkte jeg rett og slett skulle samle litt av det jeg fant som ekstra greit å huske på, her i en samling av sitater Amatariel skrev (På 3.2.2023 den 10.47): Jeg har den siste tiden innsett at om jeg vil ha andre resultater enn det jeg har fått til nå, så må jeg gjøre noe annet enn jeg har gjort til nå. Det er rett og slett en livsstilsendring som må til. Mine mål En livsstilsendring skjer ikke over natten. Jeg har brukt 20 år på å gå opp 40 kg. Jeg har på ingen måte tenkt å bruke 20 år på å gå dem ned igjen, men at det vil ta år - ja det tror jeg. Men forhåpentligvis ikke mer enn 2-3 år. Mitt tidligere jeg ville tenkt “innen neste år på denne siden skal jeg være slank og ha nådd målet mitt”. Det har jeg aldri klart. Tvert imot har jeg ofte veid litt mer året etterpå. Så nå er jeg realistisk. Hvis jeg veier 10 kg mindre til neste år på denne tiden enn jeg gjør nå, så er det mer enn jeg noensinne har klart og noe jeg kan være veldig stort og fornøyd med. Andre vil sikkert tenke heeerregud, for et slapt mål. Mange andre som ønsker å gå ned i vekt tenker gjerne at de skal være kvitt 10 kg før sommeren. Og det kunne jeg kanskje også ha klart - problemet mitt er at jeg nesten garantert vil gå dem opp igjen i høst. Og så står jeg på stedet hvil til nyttår. Derfor vil jeg heller fokusere på å endre livsstilen min, sakte men sikkert. Og forhåpentligvis få en vektnedgang som bivirkning av det. En av tingene er at jeg øver på å ikke tenke ja-mat og nei-mat. For fra vi var veldig små barn har vi lært at nei-mat er forbudt = fristende. Jeg har brukt denne setningen mye hittil denne måneden, og den har faktisk fungert: Jeg kan spise alt jeg vil, når jeg vil og så mye jeg vil. Men jeg velger å ikke gjøre det i dag. Amatariel skrev (På 6.2.2023 den 10.53): Og jeg kjenner at søtsuget etter det endelig begynner å slippe taket. Jeg er dog ikke 100% avholds, så jeg spiste en del potetgull på lørdag som jeg hadde tenkt, og det smakte sååå godt. Enda bedre når jeg hadde gledet meg sånn til det. Amatariel skrev (På 8.2.2023 den 11.04): Hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt - Jeg vil orke å bli med mann og barn på aktiviteter som tur, sykling. Ikke bare si nei og bli hjemme - Jeg vil være et forbilde for barna mine, ikke være den "tykke mammaen" - Jeg vil føle meg fin på spesielle anledninger som bursdager/sommerfest/julebord - Jeg vil kunne passe mine gamle klær - Jeg vil kunne kjøpe nye fine klær i helt vanlige butikker - Jeg vil ikke føle meg fæl og gjemme meg for gamle kjente - Jeg vil orke å være turist i nye byer - Jeg vil klare å trene ordentlig, f.eks på senter med gøyale timer Amatariel skrev (På 24.2.2023 den 14.02): ► Trening hjelper deg til å holde kostholdsplanen. Når man trener sier man til seg selv at man mener alvor - jeg er villig til å gjøre en innsats. På den måten kan det endre spisevanene, fordi besluttsomheten kan smitte over på å spise riktig. ► Trening kan hjelpe deg til å kontrollere appetitten. Regelmessig trening hjelper ofte å regulere kontrollen av følelsen av sult. ► Trening gir bedre humør og reduserer stress. Hvis man har for vane å spise når man er urolig, frustrert, eller har andre negative følelser, kan trening gi et utløp for dette. ► Trening forbrenner kalorier. Ved trening forbrenner musklene kalorier raskere enn ellers for å tilføre energi til den økte aktiviteten. Man fortsetter å forbrenne kalorier i en noe høyere hastighet også etter treningen, mens kroppen henter seg inn igjen og bygger ny muskelmasse. ► Trening bevarer muskelvev. Når man går ned i vekt mister man vanligvis en kombinasjon av fett og muskelvev. Men trening hjelper med å opprettholde muskelmassen, slik at vektreduksjonen hovedsakelig kommer fra fettet. ► Trening styrker selvtilliten. Ettersom man kommer i bedre form så blir man trolig mer tilfreds med seg selv og sine evner. Ofte er man mer positiv til sitt eget utseende og mindre engstelig for kroppen. ► Trening gjør at du føler deg bedre fysisk. Jo mer man beveger seg, jo mer får man lyst til å bevege seg. Regelmessig trening styrker lungene, hjertet og andre muskler. Fordi trening kan forbedre søvnen, er det ofte at man føler man får mer overskudd. ► Trening bedrer helsen og forebygger sykdommer. Studier viser en nær sammenheng mellom regelmessig trening og nedsatt risiko for hjerte-karsyksommer, diabetes osv. Amatariel skrev (På 15.3.2023 den 20.50): Men i tillegg har jeg jobbet en del med mentaltrening. Jeg har reflektert mye over spørsmål som Hvordan vil jeg leve livet mitt? Når føler jeg meg på mitt beste? Hvilke mål har jeg? Hva er mine verdier? Hva gjør meg glad? Hva er motivasjonen min? Hvorfor vil jeg endre livsstilen min? Hvorfor er det viktig for meg å endre livsstilen min? Hvordan vil jeg føle det om det går 5 år og ingen endring har skjedd? Hvorfor overspiser jeg? Tenke over linken mellom mat og følelser. Hvem er jeg rundt mat? Hva tenker jeg om meg selv? Ved å gå dypere inn i disse spørsmålene har jeg blitt bedre kjent med meg selv og hvorfor jeg har startet denne prosessen. Men det er ingen tvil om at jeg har en lang vei å gå. Vaner må endres, måten jeg ser og snakker til meg selv på må endres, jeg må prioritere meg selv oftere. Men jeg har hatt en aha-opplevelse. For jeg har levd i så mange år med tanken som når jeg blir xx kilo da blir jeg lykkelig. Da blir jeg glad. Da blir jeg å føle meg så mye bedre. Da vil jeg få så mye av det jeg ønsker meg. Da blir jeg en glad og aktiv mamma/kjæreste. Men etter jobbingen med mentaltreningen her så har jeg skjønt at det er feil ende å jobbe i. Jeg må jobbe med forholdet mitt til mat og meg selv, og det å være lykkelig her og nå. Ikke når jeg når drømmevekten, og først DA skal jeg bli lykkelig. Amatariel skrev (På 29.3.2023 den 9.56): For det første har jeg sørget for at alle dagens måltider har vært gode og mettende. Med et godt grunnlag så blir suget på kvelden lettere. Men det kommer selvsagt snikende litt likevel. Men etter middag så har jeg pusset tennene og enten gjort litt husarbeid eller gått en liten tur ute. Hører på podcast om livsstilsendring. Hjem igjen så tar jeg meg en god dusj med litt ekstra egenpleie/stell. Hopper i koseklær. Krøller meg opp i sofaen og surfer litt på nett. Drar innom sider jeg liker, f.eks her på KG. Men er også innom oppskriftsider for å suge til meg inspirasjon til nye gode sammensatte måltider. Når kvelden virkelig kryper på så lager jeg meg en kveldsmat og koser meg med noe god drikke som enten en kopp te eller glass pepsi max. Krøller meg igjen opp i sofaen og ser en episode av en TV-serie jeg liker godt. Etter dette er det kvelden for meg, og jeg legger meg. God søvn er alfaomega! Så selv om en til episode av TV-serien frister, så vet jeg at det er lurt å legge seg. Amatariel skrev (På 9.4.2023 den 9.28): Sjekker inn for å fortelle at dette er tidenes beste påskeferie..! Så ja, da jeg er vant med at høytider som jul og påske ender i magevondt, ekstrem lav energi osv. pga. mengden godteri, snacks og mat generelt så er dette noe helt annet. Jo, jeg har spist både godteri, snacks og mat denne påsken også. Men det er snakk om helt andre mengder. Og da tidligere påskefrokoster besto av rundstykker så langt øyet kunne se, så har årets frokoster vært noe helt annet. En tallerken godt sammensatt av alt mulig forskjellig - egg, reker, røkelaks, spekeskinke, avocado og masse salat. Og godteri/snacks også helt andre mengder. Kjøpte tidligere egne store poser til meg selv, men i år har jeg ikke kjøpt noe. Men jeg har spist noen biter jeg har fått fra barnas påskeegg, og tatt litt sjokolade fra fellesplater som mannen kjøpte. Og ikke spist 1-2 poser potetgull daglig som jeg 'lett' gjorde før 😶 Når vi ser film/serie på kvelden så har jeg spist kveldsmat, og hatt en liten skål med noe snacks etterpå. F.eks chilinøtter. Amatariel skrev (På 12.4.2023 den 11.14): Men èn ting merket jeg stor forskjell på denne gangen! Vanligvis er overgangen fra ferie til hverdag sååå tung matmessig. Jeg er stadig skrubbsulten og bruker minst 1-2 uker for å komme i gjenge igjen. Men ikke denne gangen. Ikke må jeg på "sukkeravvenning", ikke redusere porsjonene mine kraftig osv. Alt er bare som vanlig. Og det selv om jeg føler at jeg har kost meg masse i påsken, og spist alt jeg ville. Bare ikke alltid. Denne følelsen må jeg huske! Målet er å klare å leve sånn her til en hver tid slik at ferieovergangene blir helt greie. Det er mer enn nok kjipt å endre søvnen, få mindre tid hjemme osv. om ikke kostholdet også må endres voldsomt. Amatariel skrev (På 3.5.2023 den 21.50): I det siste har jeg forsøkt å jobbe litt med meg selv og forholdet mitt til mat. Jeg har innsett for en stund siden at jeg er en overspiser, og det er nettopp dette jeg ønsker å bli kvitt med denne livsstilsendringen. Og når jeg har lært at 75% av alle tilfeller av overspising skjer på grunn av følelsene våre, så er det noe der jeg bør pirke inni. Spørsmål å reflektere rundt: - Er det en viss type mat jeg lettest mister kontroll over? - Har jeg blitt vant til å ty til mat for å takle følelsene mine? Hva kan jeg gjøre når suget er som verst? - gå meg en tur - høre på podcast (gjerne om livsstil/overspising) - pusse tenner - meditere - stille meg spørsmål som hva som trigger at jeg vil overspise? Hvis jeg innser at jeg er midt i en overspisingsepisode så er det lurt å: - prøve å ro ned tempoet - nyte og bruke sansene mine - prøv å stoppe når jeg kjenner det er mulig Hva kan jeg gjøre etter jeg har overspist: - anerkjenne følelsene mine - ikke "kompensere" etterpå, som å spise lite og trene hardt - fortsett som normalt med måltider som gjør meg mett og gir meg god energi - tilgi meg selv, minn meg på at det er normalt når man er på vei ut av det og at jeg er i en øvingsprosess hvilke tanker og setninger skal jeg si til meg selv som er i tråd med den jeg ønsker å være? - Jeg tar små steg og gjør så godt jeg kan - Jeg har ikke dårlig tid, jeg vil klare dette! - Jeg er takknemlig for en frisk kropp - Følelsen inni meg er viktigere enn utseende Amatariel skrev (På 27.5.2023 den 13.31): Men noe av det jeg faktisk har skjønt hittil er at ikke alt handler om vekt. Jeg har gått inn meg selv og mitt, tenkt over hva jeg ønsker/liker. Selvfølelsen min er dårlig og den må jobbes med. Jeg må ta tilbake glede og frihet i livet mitt. Når jeg har det bedre, vil andre ting i livet mitt bli bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå