Gå til innhold

Solarium, tar noen det lenger? Populært før da😎


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Pakini skrev (11 timer siden):

Tar litt sporadisk no om vinteren. Er så lei mørket og aldri kjenne varme på kroppen. Så for egen psykisk helse tar jeg. Har tatt ca 3-4 ganger fra november til no. 

Hvis du vil ha i deg litt varme, så ta badstu istedet. DET er bra for helsa. 

Anonymkode: 8066e...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lonehill skrev (10 timer siden):

Forskere fra Universitetet i Oslo, som undersøkte psoriasispasienter på behandlingsreise til Granca, fant ut at den eneste endringen de kunne dokumentere hos pasientene var at de hadde fått økt D-vitaminnivået sitt: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19453805/

Det finnes også vitenskapelige studier som viser at folk som øker D-vitaminnivået sitt blir helt fri for symptomer på psoriasis (med bilder av før og etter behandling):
https://www.tandfonline.com/doi/figure/10.4161/derm.24808
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

Har du prøvd å øke D-vitaminnivået på andre måter enn med solarium når psoriasisen blusser opp?

D vitamin, et av de mer undervurderte og viktige ting for helsen vår, som blir altfor lite snakket om.
Men det må være NOK d vitamin. Sink også veldig bra for huden (og immunforsvaret) 💪

Anonymkode: 8066e...568

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke si det. Noen studier viser at 97% får føflekk kreft senere i livet og at kreftrisiko øker med 70% av solarium bruk https://www.skincancer.org/risk-factors/tanning/

Kun tre ganger bruk er nok for å øke risikoen betraktelig

Anonymkode: f1165...1eb

Samme gjelder for naturlig sol også.

Anonymkode: c7e2b...159

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det når jeg er veldig deprimert. Lysterapi funker godt på meg, så 5-10 minutter ett par ganger i uka. 

Men har ikke rukket det etter pandemien, kan hende jeg begynner på igjen om det skal fortsette å snø og være kaldt i hele februar. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (20 minutter siden):

Jeg tar det når jeg er veldig deprimert. Lysterapi funker godt på meg, så 5-10 minutter ett par ganger i uka. 

Men har ikke rukket det etter pandemien, kan hende jeg begynner på igjen om det skal fortsette å snø og være kaldt i hele februar. 

Er det ikke bedre å ta d vitamin? 

Anonymkode: 8066e...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ikke bedre å ta d vitamin? 

Anonymkode: 8066e...568

Det funker ikke alene for meg nei. Jeg må i kombinasjon med d-vitamin gjøre andre tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du vil ha i deg litt varme, så ta badstu istedet. DET er bra for helsa. 

Anonymkode: 8066e...568

Forskjellen på badstu og solarium er at du ikke produserer kjemiske molekyler i huden når du sitter i badstua. 

Vitamin D er bare ett av molekylene som produseres i huden fra UV-stråling. 

Det skjer mye rart i huden når vi soler oss:

Sitat

 

UV-stråling kan oppregulere lokale nevroendokrine akser, med UVB som er markant mer effektivt enn UVA. De lokalt induserte cytokinene, kortikotropinfrigjørende hormon, urokortiner, proopiomelanokortin-peptider, enkefaliner eller andre kan frigjøres i sirkulasjonen for å utøve systemiske effekter, inkludert aktivering av den sentrale hypothalamus-hypofyse-binyreaksen, opioidogene effekter, og immunsuppresjon uavhengig av vitamin D syntese. Lignende effekter sees etter eksponering av øyne og hud for UV, der UVB aktiverer hypothalamus paraventrikulære og bueformede kjerner og utøver svært raske stimulerende effekter på hjernen. Dermed berører UV hjernen og det sentrale nevroendokrine systemet for å tilbakestille kroppens homeostase. Dette inviterer til flere terapeutiske anvendelser av UV-stråling, for eksempel ved behandling av autoimmune sykdommer stemningslidelser, avhengighet og fedme.

https://academic.oup.com/endo/article/159/5/1992/4931051

 

Her er det mange fremmedord vi ikke trenger å bruke når vi sitter i badstu, for å si det sånn.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ikke bedre å ta d vitamin? 

Anonymkode: 8066e...568

D-vitamintilskudd erstatter D-vitamin, som i seg selv er viktig nok.

Alle de andre molekylene vi produserer i huden når vi soler oss får vi aldri i oss gjennom maten.

Her er det snakk om signalstoffer (hormoner), som kroppen må ha, men som vi ikke kan få tak i uten at vi soler oss. Dette er stoffer som ikke finnes verken i mat eller tilskudd.

D-vitamin er bare en liten del av det vi får fra soling. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ett par korte solariumtimer i løpet av vinterhalvåret. Det får meg til å føle meg bedre 😊

Anonymkode: 4dc7e...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (12 timer siden):

Forskere fra Universitetet i Oslo, som undersøkte psoriasispasienter på behandlingsreise til Granca, fant ut at den eneste endringen de kunne dokumentere hos pasientene var at de hadde fått økt D-vitaminnivået sitt: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19453805/

Det finnes også vitenskapelige studier som viser at folk som øker D-vitaminnivået sitt blir helt fri for symptomer på psoriasis (med bilder av før og etter behandling):
https://www.tandfonline.com/doi/figure/10.4161/derm.24808
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

Har du prøvd å øke D-vitaminnivået på andre måter enn med solarium når psoriasisen blusser opp?

Nei, jeg har ikke gjort det. Ikke har hudlegene jeg har vært innom sagt noe om det heller.

Bruker Metex injeksjoner ukentlig.

I dårlige perioder så har jeg supplert med å bruke Diprosalic salve og linniment. Etter en stund så fikk jeg anbefalt å bruke Enstilar. Alt dette inneholder kortison.  Så innimellom syns jeg det er greiere å innom solarium 4 - 5 ganger. Sole meg med måte for å unngå å bli brent. Og i tillegg prøve å være flink til å smøre meg med fuktighetskrem for å bevare fuktigheten i huden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (1 time siden):

Nei, jeg har ikke gjort det. Ikke har hudlegene jeg har vært innom sagt noe om det heller.

Bruker Metex injeksjoner ukentlig.

I dårlige perioder så har jeg supplert med å bruke Diprosalic salve og linniment. Etter en stund så fikk jeg anbefalt å bruke Enstilar. Alt dette inneholder kortison.  Så innimellom syns jeg det er greiere å innom solarium 4 - 5 ganger. Sole meg med måte for å unngå å bli brent. Og i tillegg prøve å være flink til å smøre meg med fuktighetskrem for å bevare fuktigheten i huden.

Er ikke overrasket over at hudleger ikke har sagt noe om det. Kosttilskudd, kosthold, alpha omega for hudlidelser. Selvsagt også gode kremer. 

Anonymkode: 8066e...568

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (På 2.2.2023 den 22.38):

Ved fornuftig bruk (av briller  og du ikke overdriv solingen) så går det som regel bra😎

Det øker risikoen betraktelig. 

Anonymkode: 04735...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd skikkelig solarium før, nærmeste er lysbehandling hos hudlege😅

Anonymkode: 2f59c...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På starten av 90-tallet husker jeg at endel av jentene i klassen tok solarium daglig i flere uker i forkant av årets store happening - russeballet...

Min eneste erfaring er fra straks 25 år tilbake.  Jeg skulle gifte meg, og forhåndsbetalte et klippekort (tror det var 8 ganger).  Jeg mislikte det sterkt fra første sekund, jeg lå vondt, ble altfor varm, var livredd for at hele greia skulle låse seg slik at jeg ikke kunne komme ut, og hele greia ga en følelse av klaustrofobi.  Nå var jo gildet betalt allerede, så jeg pinte meg gjennom det, men aldri mer.

Jeg har også hatt en runde lysbehandling hos hudlege, og var veldig fornøyd med det.

Anonymkode: 2c1e3...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...