Gå til innhold

Solarium, tar noen det lenger? Populært før da😎


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Maatte_ha_konto skrev (50 minutter siden):

Før kunne man ha deilig sex i solarium, nå er det mobiler og cctv overalt🥳 (for de som lurer har jeg kun hatt dette ved to anledninger i larium).

god natt!

Ingen lurte på det. Snakk om å avspore tråden med å være creepy!

Anonymkode: f1165...1eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en periode jeg ble obsessed. Er ginger og blek. Men!! Fikk gylden fin farge i fjeset, armer, skuldre og rygg samt brystet. Ville se hvor gylden jeg kunne bli. 🤭 

Er åresvis siden sist jeg tok solarium. Ingen i min omgangskrets tar solarium. Vi er mellom 24-36 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at foreldrene til venninna mi, tidlig på 2000-tallet hadde solarium stående i kjellerstua. Virka sykt upraktisk da den tok mye plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av 20 åra,var svart sommern med sololje. Nå bruker jeg 30 eller 50 faktor og ikke like opptatt av fargen. Selvom det er fint med litt farge 😅

Anonymkode: 2046e...ecb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar solarium i mai-juni. Liker å være brun om sommeren. Vet det er farlig…

Anonymkode: 5d7ee...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar solarium i mai-juni. Liker å være brun om sommeren. Vet det er farlig…

Anonymkode: 5d7ee...9ab

Ved fornuftig bruk (av briller  og du ikke overdriv solingen) så går det som regel bra😎

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar litt sporadisk no om vinteren. Er så lei mørket og aldri kjenne varme på kroppen. Så for egen psykisk helse tar jeg. Har tatt ca 3-4 ganger fra november til no. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (6 minutter siden):

Ved fornuftig bruk (av briller  og du ikke overdriv solingen) så går det som regel bra😎

Ikke si det. Noen studier viser at 97% får føflekk kreft senere i livet og at kreftrisiko øker med 70% av solarium bruk https://www.skincancer.org/risk-factors/tanning/

Kun tre ganger bruk er nok for å øke risikoen betraktelig

Anonymkode: f1165...1eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i solarium i tenårene mine. Var alltid knall brun🥴. Min mamma hadde eget treningsrom med solarium på jobben,og der var jeg masse. Når vi var på ferie,lå vi hele dagen på standa og solte oss.Er i 40-årene nå og tar aldri solarium lenger. Soler meg på sommeren,men bruker høy faktor og måtehold. Kan savne varmen fra solarium på vinteren.

Anonymkode: 57dbd...5af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok maks 10 ganger om vinteren for 10+ år siden og i 10 år. Men har sluttet fordi det ble så dyrt og det var unødvendige penger OG så jeg begynte å reise til varmere strøk på vinteren. Jeg har anlag for alvorlig hjertesykdom så spørsmålet er bare hva  som vil ta meg først, så bryr meg ikke egentlig såååå mye om risikoen for kreft. Bruker ikke noe særlig solkrem heller. 

Anonymkode: c4145...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke si det. Noen studier viser at 97% får føflekk kreft senere i livet og at kreftrisiko øker med 70% av solarium bruk https://www.skincancer.org/risk-factors/tanning/

Kun tre ganger bruk er nok for å øke risikoen betraktelig

Anonymkode: f1165...1eb

Unnskyld, tar det tilbake. Jeg visste ikke bedre😌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tok sol da jeg var "ung og dum" for 20 år siden. Nå tenker jeg på helseskadene og synes det er harry å ta sol. 

Anonymkode: 3d45d...94f

 Samme her. Men på den tiden visste man jo ikke hvor farlig det er. Nå har jeg ikke tatt sol på minst 15 år. Virker ikke som solarium er særlig populært lenger, heldigvis kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ikke si det. Noen studier viser at 97% får føflekk kreft senere i livet og at kreftrisiko øker med 70% av solarium bruk https://www.skincancer.org/risk-factors/tanning/

Kun tre ganger bruk er nok for å øke risikoen betraktelig

Anonymkode: f1165...1eb

Solarium er farlig, MEN 97% av alle som tar solarium får IKKE føflekkreft senere i livet. Studien i artikkelen tar utgangspunkt i 63 personer som har føflekkreft, hvorav 61 av disse personene har tatt solarium en eller flere ganger i løpet av livet. Altså… 97% 

 

Anonymkode: 8021f...108

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteballetten skrev (2 timer siden):

Jeg har psoriasis. I perioder der den blusser opp, så hender det at jeg sper på med noen timer i solarium. Så det er ikke for brunfargen sin del, den blir i såfall en bonus. 4- 5 runder i solarium et par ganger i året er et bedre alternativ enn lysbehandlingen vi får hos hudleger. Det var faktisk tortur. Da følte  jeg meg som en tørket rosin. 

Forskere fra Universitetet i Oslo, som undersøkte psoriasispasienter på behandlingsreise til Granca, fant ut at den eneste endringen de kunne dokumentere hos pasientene var at de hadde fått økt D-vitaminnivået sitt: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19453805/

Det finnes også vitenskapelige studier som viser at folk som øker D-vitaminnivået sitt blir helt fri for symptomer på psoriasis (med bilder av før og etter behandling):
https://www.tandfonline.com/doi/figure/10.4161/derm.24808
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

Har du prøvd å øke D-vitaminnivået på andre måter enn med solarium når psoriasisen blusser opp?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Selv har jeg aldri tatt dette. Husker at det fantes noe bakover i familien min som de kalte for "høyfjellssol"
og det var en underlig maskin med en sterk "sol" inni. Garantert ikke helsebringende i det hele tatt. :sjokkblå:

Onkelen til Fatter,n hadde en sånn en som han brukte den datt ned så stod det Osram på brøstet hans i mange år etterpå at den mannen ble 92 år er ett under født 1906 død 1998 

Endret av Maskinfører
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok masse sol da jeg var yngre. Nå er det over tjue år siden sist. Nå gjemmer jeg meg nesten bort, når sola titter frem om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lonehill skrev (56 minutter siden):

Forskere fra Universitetet i Oslo, som undersøkte psoriasispasienter på behandlingsreise til Granca, fant ut at den eneste endringen de kunne dokumentere hos pasientene var at de hadde fått økt D-vitaminnivået sitt: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19453805/

Det finnes også vitenskapelige studier som viser at folk som øker D-vitaminnivået sitt blir helt fri for symptomer på psoriasis (med bilder av før og etter behandling):
https://www.tandfonline.com/doi/figure/10.4161/derm.24808
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2772613422000014

Har du prøvd å øke D-vitaminnivået på andre måter enn med solarium når psoriasisen blusser opp?

Ikke meg du spør men jeg tar også sol for eksem/psoriasis. Hele oppveksten var full av behandling alt man kan tenke seg fra A til Å, bad, kremer, lysbehandling på sykehus, behandlingsreiser, tilskudd,bandasjering you name it. 

Jeg kunne ikke stå på beina ettersom fotsålene var kjøttsår, alt fra livet å ned var i grunn kjøttsår. Jeg hadde en livskvalitet som var lik null og kan huske at jeg tenkte jeg heller ville dø som barn. 

30 år senere er jeg her fortsatt, og den store endringene kom mot slutten av tenårene/starten av 20 årene. Hvorfor? 100% pga massiv solariumsbruk. Jeg fikk endelig overtaket. Og siden har jeg ikke vært plaget er sekund, vedlikeholder med solarium nå ca en halvtime annen hver mnd. Ellers bosatt i Nord Norge, ikke vært brent av sol noen gang, har ikke føflekker å hater aktiviteten " å sole seg". 

For og si det slik, om jeg på et eller annet tidspunkt skulle utvikle føflekk kreft. Så er det 100% verdt det. 

De eneste jeg møter på sol sentrene her er folk som bruker de av medisinske grunner, en og annen vinter deprimert Nordlending, og et par olga68 nylig kommet fra granca. 

Anonymkode: e81d3...114

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt fire ganger nå i høst og vinter, i 5-8 minutter bare. Det har en oppkvikkende effekt på meg nå om vinteren. Jeg er så lite ute med bar hud mot direkte sollys om sommeren at jeg sikkert får i meg mindre skadelig stråling enn de fleste andre som er ute i lysere tider uansett. Men jeg har aldri møtt noen andre på solariumet her, hehe. Tror ikke det er så populært lenger. Og det er nok like greit. 

Anonymkode: e9606...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok masse sol i ungdommen. Skaffet eget solarium som voksen (Har det ennå, men det har ikke blitt brukt de siste årene) Men å ta sol var en fantastisk måte å komme seg gjennom vinteren på, og jeg savner det.

Anonymkode: 49234...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar det aldri lenger. Har solskade på øyet, og det er nok pga solarium 😞

Anonymkode: eddf6...0be

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...