Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bare klarer ikke forstå hva en på 18 og en på 35 skal ha til felles. 

Jeg er noen år eldre enn 35, og har gjennom årene hatt mange faglige samtaler med videregåendeelever i jobbsammenheng. Jeg er helt med på at mange av dem er veldig fine unge mennesker, de er intelligente, kunnskapsrike og dyktige. Men vi har jo ingenting til felles, med unntak en en interesse for samme fagfelt. Det som er veldig viktig for dem, oppleves ganske irrelevant for meg, og helt sikkert omvendt. Og vi har ingen felles referansepunkter, mye jeg ser på som selvfølgelig vet de ingenting om, fordi de ikke var født ennå, eller var for unge, så det må forklares i detalj. Jeg setter pris på ungdommene, og ser at de kan gi meg innsikt som kan gjøre meg bedre i jobben min, fordi de ser verden på en annen måte enn meg. Men derfra til å skulle ha et forhold til en på 18? Nei, det er helt utenkelig for meg. Sånn tenker også alle jeg kjenner, både menn og kvinner.

Derfor mistenker jeg at sånne som han 35-åringen, det er noen grisegubber, som skal ha seg yngst mulig dame, fordi de har lært gjennom sosiale medier de siste par årene, at kvinner over 25 ikke er verdt noe. Da spiller jo ikke felles interesser eller referanser noen som helst rolle, så da er det jo bare til å prøve å finne en som er villig. Og sånne menn, de fortjener hverken ungdommer eller andre kvinner å utsettes for. Disse gubbene bør ta med seg pesten sin i graven og la oss normale mennesker være i fred. 

Anonymkode: aa51d...743

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Når du klarer å skrive en sak mens du tenker noe annet klarer du å skrive flere saker mens du tenker noe annet. Klarer du ikke å stå for feilene dine kan jeg ikke ta noe av det du skriver seriøst, beklager.

Anonymkode: 44d88...dc0

Hva JEG tenkte når jeg skrev, kom ut for DEG, på en måte du mener blir feil, det kan jeg ikke hjelpe deg med desverre. 

Uansett, i mine øyer er ikke en på 21 år nådd "mannfolk" enda i mine øyer. De er enda unggutt/ung voksen, spørs hvilke øye som ser. 

Poenget var at en VOKSEN mann på 35 år, har ingenting med ei på 18 og gjøre. Det blir bare vemmelig og man kan lure på hvilken vei det sviver hos han. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er noen år eldre enn 35, og har gjennom årene hatt mange faglige samtaler med videregåendeelever i jobbsammenheng. Jeg er helt med på at mange av dem er veldig fine unge mennesker, de er intelligente, kunnskapsrike og dyktige. Men vi har jo ingenting til felles, med unntak en en interesse for samme fagfelt. Det som er veldig viktig for dem, oppleves ganske irrelevant for meg, og helt sikkert omvendt. Og vi har ingen felles referansepunkter, mye jeg ser på som selvfølgelig vet de ingenting om, fordi de ikke var født ennå, eller var for unge, så det må forklares i detalj. Jeg setter pris på ungdommene, og ser at de kan gi meg innsikt som kan gjøre meg bedre i jobben min, fordi de ser verden på en annen måte enn meg. Men derfra til å skulle ha et forhold til en på 18? Nei, det er helt utenkelig for meg. Sånn tenker også alle jeg kjenner, både menn og kvinner.

Derfor mistenker jeg at sånne som han 35-åringen, det er noen grisegubber, som skal ha seg yngst mulig dame, fordi de har lært gjennom sosiale medier de siste par årene, at kvinner over 25 ikke er verdt noe. Da spiller jo ikke felles interesser eller referanser noen som helst rolle, så da er det jo bare til å prøve å finne en som er villig. Og sånne menn, de fortjener hverken ungdommer eller andre kvinner å utsettes for. Disse gubbene bør ta med seg pesten sin i graven og la oss normale mennesker være i fred. 

Jeg respekterer ditt poeng når du mener at du ikke har mye til felles med 18-åringer. 

Men nå er jo folk forskjellige. Hva har egentlig to 35-åringer til felles? Og to 18-åringer? Behøver ikke å være noe. 

En 35-åring kan være student eller skoleelev og en 18-åring kan være forelder til en baby. Generelt sett er det ikke slik, men det finnes alle slags individuelle forskjeller. 

Dette med referansepunkter gjelder jo ikke bare 18-åringer og 35-åringer, men også 35-åringer og 50-åringer. Og det kan også gjelde to jevnaldrende individer som har vokst opp i to ulike land og kulturer. En norsk og en afghaner (som begge er 35) har jo ikke de samme referansepunktene heller. 
Den norske 35-åringen har neppe hørt om de samme musikkartistene og filmene som den 35-årige afghaneren. 

Nå er det jo mange grisegubber der ute, men man kan ikke dra alle over en kam. 
Man må heller kjempe mot den giftige mannosfæreideologien som sprer seg på internett! 

Endret av Zeruda
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Lysten til å ha sex med hverandre. Det er alt de trenger å ha til felles for at det skal være lovlig.

• Liker 4
Skrevet
Maestro skrev (33 minutter siden):

Det er faktisk du som henger deg opp i en smålig detalj. 

Hadde jeg hatt en kompis på 35 som la seg etter ei på 18 år, så hadde det blitt månelyst. Samme da min tidligere kompis, rota med onkelbarnet til min daværende samboer, vi var enn 22-23 år og hun var ikke 15 år engang 😤 Nei. Bare. Nei. 

Jeg henger meg ikke opp i, jeg gjør det klart og tydelig at du skrev en sak mens du tenkte noe annet.

Jeg kan faktisk ikke lese dine tanker. Når du skriver noe annet enn du tenker så er det vanskelig å diskutere med deg. Da vil du alltid hevde at du mente noe annet enn det du skrev.

• Liker 1
Skrevet
Maestro skrev (13 minutter siden):

Hva JEG tenkte når jeg skrev, kom ut for DEG, på en måte du mener blir feil, det kan jeg ikke hjelpe deg med desverre. 

Uansett, i mine øyer er ikke en på 21 år nådd "mannfolk" enda i mine øyer. De er enda unggutt/ung voksen, spørs hvilke øye som ser. 

Poenget var at en VOKSEN mann på 35 år, har ingenting med ei på 18 og gjøre. Det blir bare vemmelig og man kan lure på hvilken vei det sviver hos han. 

Og der sitter personangrepene løst ja.

Jeg vet du ikke kan hjelpe meg med at du skriver en sak men mener noe annet. Det trenger du heller ikke.

Det er et grunnlag jeg ikke kan diskutere ut fra.

• Liker 1
Skrevet
Zeruda skrev (7 minutter siden):

Jeg respekterer ditt poeng når du mener at du ikke har mye til felles med 18-åringer. 

Men nå er jo folk forskjellige. Hva har egentlig to 35-åringer til felles? Og to 18-åringer? Behøver ikke å være noe. 

En 35-åring kan være student eller skoleelev og en 18-åring kan være forelder til en baby. Generelt sett er det ikke slik, men det finnes alle slags individuelle forskjeller. 

Dette med referansepunkter gjelder jo ikke bare 18-åringer og 35-åringer, men også 35-åringer og 50-åringer. Og det kan også gjelde to jevnaldrende individer som har vokst opp i to ulike land og kulturer. En norsk og en afghaner (som begge er 35) har jo ikke de samme referansepunktene heller. 
Den norske 35-åringen har neppe hørt om de samme musikkartistene og filmene som den 35-årige afghaneren. 

Nå er det jo mange grisegubber der ute, men man kan ikke dra alle over en kam. 
Man må heller kjempe mot den giftige mannosfæreideologien som sprer seg på internett! 

Det er jo nettopp derfor de fleste parforhold dannes av to parter som er omtrent jevngamle og har en lignende bakgrunn. Det er nettopp da man har mest å snakke om, og er vanligvis de forholdene som har best sjanse for å vare. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lysten til å ha sex med hverandre. Det er alt de trenger å ha til felles for at det skal være lovlig.

Da snakker du om et rent seksuelt forhold, regner jeg med. For jeg ser personlig lite poeng i å være i et langvarig forhold med en person jeg knapt kan snakke med, bare fordi jeg har lyst til å ligge med vedkommende. Det er virkelig ikke så viktig med den liggingen at jeg hadde giddet å ha en mann i huset jeg ikke hadde noe som helst til felles med. 

Og helt uavhengig av om det er lovlig eller ikke, jeg synes fortsatt det er ugreit med gubber som er indoktrinert med at kvinner over 25 er verdiløse, og derfor skal ha yngst mulig dame. Og jeg er ikke på langt nær den eneste. I et sånt forhold, er det den eldste, i dette tilfellet mannen, som vil møte fordømmelse, og den yngste vil få sympati. Du må velge om du kan leve med det. Men egentlig håper jeg du lar ungjentene være, og lar dem finne sin vei på egenhånd, med gutter på egen alder, som er dem jevnbyrdige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du er 18 år er du moden nok til å: 

Gå i krig

Stemme 

Kjøre bil

Drikke 

Bestemme over eget liv og hels

Inngå juridiske avtaler

Sitte I fengsel 

Ligge rundt med haugevis av umodne russegutter

Alt sammen,  valg som kan ha livstruende konsekvenser. 

Men i følge damene på KG er man ikke moden nok til å ha et forhold til en eldre mann.. forstå det den som kan. Snakk om å forsøk på å umyndiggjøre unge myndige.

Anonymkode: c2ce0...614

Veldig godt skrevet.

Om argumentet er at ikke hjernen er ferdig utviklet burde man heller ikke ha lov til en del av tingene du lister opp.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og helt uavhengig av om det er lovlig eller ikke, jeg synes fortsatt det er ugreit med gubber som er indoktrinert med at kvinner over 25 er verdiløse, og derfor skal ha yngst mulig dame. Og jeg er ikke på langt nær den eneste. I et sånt forhold, er det den eldste, i dette tilfellet mannen, som vil møte fordømmelse, og den yngste vil få sympati. Du må velge om du kan leve med det. Men egentlig håper jeg du lar ungjentene være, og lar dem finne sin vei på egenhånd, med gutter på egen alder, som er dem jevnbyrdige. 

Helt enig med deg i dette. Jeg blir kvalm av all den dritten som spys ut av mannosfæren.

Men nå derailer vi litt her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skjønner ikke hva de her to har til felles heller, men det får da være opp til dem å avgjøre?

https://www.dagbladet.no/nyheter/ektepar-61-ars-aldersforskjell/78384044

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg henger meg ikke opp i, jeg gjør det klart og tydelig at du skrev en sak mens du tenkte noe annet.

Jeg kan faktisk ikke lese dine tanker. Når du skriver noe annet enn du tenker så er det vanskelig å diskutere med deg. Da vil du alltid hevde at du mente noe annet enn det du skrev.

Sånn for orienteringen sin skyld : blir ivrig i diskusjoner, skriver litt fort og det blir jo da logisk i mitt hode, meeen, ikke i andre sine. (Dessverre)

Adhd lenge leve. Detaljer? Har ikke tid til sånt 🤭

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg personlig tenker det er lurt å holde seg til formelen for dette😅 Egen alder delt på to pluss syv.

Er du 35 så skulle den nedre grensen ligge på 24,5👍

Anonymkode: 2e968...bfa

Skrevet
Anonymburker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hva de her to har til felles heller, men det får da være opp til dem å avgjøre?

https://www.dagbladet.no/nyheter/ektepar-61-ars-aldersforskjell/78384044

Det blir ikke bedre av enda større aldersforskjell, nei. Det har jeg da heller aldri sagt. De alle fleste parforhold dannes av to parter som er omtrent jevngamle og har en lignende bakgrunn. Det er vanligvis også de forholdene som har best sjanse for å vare. Jeg tenker mitt når jeg ser dette, og du får tenke ditt så mye du vil. men jeg skjønner at det er veldig viktig for gutta her inne å forsvare med nebb og klør, retten til å ordne seg sin helt egen tenåring, eller i det minste dame under 25. 

Skrevet
Zeruda skrev (1 time siden):

Var det noen som reagerte da Jan Thomas som var over 40 giftet seg med en 19-åring i 2009? 

Ja, mange reagerte på det. Jeg reagerte på det selv. De fleste reagerer når voksne folk på over 40 år gifter seg med en tenåring

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Hannah80 said:

Ja, mange reagerte på det. Jeg reagerte på det selv. De fleste reagerer når voksne folk på over 40 år gifter seg med en tenåring

Juridisk sett er det en myndig voksen. 

• Liker 2
Skrevet
Zeruda skrev (1 minutt siden):

Juridisk sett er det en myndig voksen. 

Ja, selvfølgelig. Men det er en tenåring uansett. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, selvfølgelig. Men det er en tenåring uansett. 

Hva hvis dette blir livsvarig? Hva sier du når hun er 35 og han er 52? 

Endret av Zeruda
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir ikke bedre av enda større aldersforskjell, nei. Det har jeg da heller aldri sagt. De alle fleste parforhold dannes av to parter som er omtrent jevngamle og har en lignende bakgrunn. Det er vanligvis også de forholdene som har best sjanse for å vare. Jeg tenker mitt når jeg ser dette, og du får tenke ditt så mye du vil. men jeg skjønner at det er veldig viktig for gutta her inne å forsvare med nebb og klør, retten til å ordne seg sin helt egen tenåring, eller i det minste dame under 25. 

Forsvarer alle juridisk sett voksne menneskers rett til å ta egne valg uten å bli dømt av moralske voktere.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Zeruda skrev (2 minutter siden):

Hva hvis dette blir livsvarig? Hva sier du når hun er 35 og han er 52? 

Ingenting sier jeg til det. Enorm forskjell på en tenåring og en på 35. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ingenting sier jeg til det. Enorm forskjell på en tenåring og en på 35. 

Men det kan jo være en seriøs kar for alt det vi vet.  Det trenger ikke å være en gris som utnytter henne. 
Det går ikke an å dra alle over en kam. 

Endret av Zeruda
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...