Gå til innhold

Når kollapser Norge totalt? Vi drepes av reformer og sparing.


Lenelarsen

Anbefalte innlegg

On 2/4/2023 at 1:09 PM, rudolf-75 said:

Antall unge uføre stiger pga. økt bruk av rusmidler (nå for tiden varer russetiden i 3 år) samt passive holdninger der de enten sitter hjemme og gamer på pc-en eller henger på kafeer med pratekompiser.

Norge kollapser helt den dag det grønne skiftet er blitt en realitet over hele verden og vi ikke lenger får solgt en dråpe mer av petroleum.

Industriellt sett er vi et U-land der tilgang på kjemiske komponenter er ikke-eksisterende, dvs. at dersom man f.eks skal utvikle et produkt så må man enkelte ganger importere i større kvanta fra et annet land og vente i ukesvis før man får det inn i landet, mens andre nasjoner har den fordelen at de bare kan stikke innom en butikk og få tak i det i løpet av noen timer.

Merkelig. Statistikken tilsier at rusmidler er den minste årsaken til økning i andelen unge uføre. Hovedårsaken til unge uføre er en kombinasjon av høyere levealder i forbindelse med alvorlige medfødte diagnoser, og diagnoser på autismespekteret.

Vi har en sterk økning i andelen med psykiske lidelser, men det er bare en liten undergruppe (hvor gjerne diagnosene på autismespekteret faller innunder) - hovedøkningen er som nevnt i første avsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (2 timer siden):

Merkelig. Statistikken tilsier at rusmidler er den minste årsaken til økning i andelen unge uføre. Hovedårsaken til unge uføre er en kombinasjon av høyere levealder i forbindelse med alvorlige medfødte diagnoser, og diagnoser på autismespekteret.

Vi har en sterk økning i andelen med psykiske lidelser, men det er bare en liten undergruppe (hvor gjerne diagnosene på autismespekteret faller innunder) - hovedøkningen er som nevnt i første avsnitt.

Økning i autismespekteret og økning i antall vaksinasjoner - kan det ha noen sammenheng?

De som får innvilget uføretrygd
i alderen 25–29 år har oftest andre sykdommer, først og fremst alvorlige psykiske lidelser som
dype utviklingsforstyrrelser, atferds og personlighetsforstyrrelser samt depresjons og angst
lidelser.

Når det gjelder angst og depresjoner så er det hevet over enhver tvil at det har sammenheng med bruk av rusmidler og den statistikken vil ikke bli mindre nå når russefeiringen er utvidet til å gjelde alle klassetrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, rudolf-75 said:

Økning i autismespekteret og økning i antall vaksinasjoner - kan det ha noen sammenheng?

Nei.

 

16 minutter siden, rudolf-75 said:

De som får innvilget uføretrygd
i alderen 25–29 år har oftest andre sykdommer, først og fremst alvorlige psykiske lidelser som
dype utviklingsforstyrrelser, atferds og personlighetsforstyrrelser samt depresjons og angst
lidelser.

Hvis du leser statistikken er det hovedsakelig disse alvorlige psykiske lidelsene på autismespekteret. Depresjon og angst står for en svært liten andel.

 

16 minutter siden, rudolf-75 said:

Når det gjelder angst og depresjoner så er det hevet over enhver tvil at det har sammenheng med bruk av rusmidler og den statistikken vil ikke bli mindre nå når russefeiringen er utvidet til å gjelde alle klassetrinn.

Nei, det er det ikke. Og som sagt: Disse står for en svært, svært liten del av unge uføre. Din argumentasjon er i beste fall misvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 30.1.2023 den 13.39):

Dette har jeg tenkt på mye siste tiden.

Vi sparer oss til fant på alle fronter. 

Vi skal tenke på våre neste generasjoner når det kommer til økonomi, men ikke når det kommer til vedlikehold og oppbygning av samfunnet. Imellomtiden kollapser både bygg, avdelinger og systemer fordi det skal spares, samtidig som det overkompenseres med pengebruk til å maskere systemfeil, på mellomløsninger og for å planlegge videre. Og sistnevnte ser det ut til å være helt greit å spøne bort milliarder på, penger vi aldri ser igjen i noen form.

Samtidig skal vi leke verdens rikeste onkel ovenfor alle andre fordi vi står så godt økonomisk i forhold, nettopp fordi vi har bygd ned samfunnet vårt.

Egentlig en elendig måte å drive butikk på. 

For hvem taper tilslutt? Norge, vi og generasjonene våre som kommer.

Helsesektoren er det perfekte eksemplet. Vi visste allerede på 90-tallet at fra 10- og 20-tallet ville vi få en aldersboost. Husker enda vi måtte skrive innleveringer på skolen om hvordan Norge skulle løse dette. Og alle svarte vel med mer satsing til helse, mer omsorgsplasser, flere ansatte og bedre løsninger. Så hvordan brukte Norge årene på å løse dette? Mindre til helse, nedlegging av omsorgsplasser, færre ansatte og dårligere løsninger, og så sitter man her og ikke aner hvordan man skal håndtere problemene som kommer, og må da igjen bruke milliarder på maskering, nødløsninger og planlegging. Og dette er bare starten..

At ikke noen har fått fyken på veien er en skandale.

Glemmer ikke på nyhetene for noen år siden en lungeavdeling med så mye muggsopp i ventilasjonen du skal være veldig frisk for å være så syk sa legen på tv 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (På 31.1.2023 den 5.54):

Det er flere som tar opp problemene, men de leser og hører ikke folk om. Mediehusene rundt omkring får ikke lov å trykke slik informasjon, da de er styrt av helt andre krefter enn det beste for Norge. 

De må holde kjeft eller så ryker pressestøtta i rekordfart derfor har vi alternative medier som ikke mottar dette over offentlige budsjetter som sier sitt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maskinfører said:

De må holde kjeft eller så ryker pressestøtta i rekordfart derfor har vi alternative medier som ikke mottar dette over offentlige budsjetter som sier sitt 

Du mener at de må følge Vær Varsom-plakaten og har etiske krav til hva de publiserer?

Det er ganske absurd å tro at hele medienorges integritet er korrumpert, mens disse bloggene kommer med objektive fakta kun fordi de styrker ditt verdensbilde. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (31 minutter siden):

Nei.

 

Hvis du leser statistikken er det hovedsakelig disse alvorlige psykiske lidelsene på autismespekteret. Depresjon og angst står for en svært liten andel.

 

Nei, det er det ikke. Og som sagt: Disse står for en svært, svært liten del av unge uføre. Din argumentasjon er i beste fall misvisende.

Her kommer du med et bastant nei på påstander som jeg har hørt vert framsatt av folk med utdannelse innenfor medisin og nevrobiologi. Jeg har selv en del innsikt i denne vitenskapen og kan med sikkerhet påstå at det jeg skriver om med tanke på at rusbruk forårsaker depresjon og angst er helt riktig..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (17 minutter siden):

Du mener at de må følge Vær Varsom-plakaten og har etiske krav til hva de publiserer?

Det er ganske absurd å tro at hele medienorges integritet er korrumpert, mens disse bloggene kommer med objektive fakta kun fordi de styrker ditt verdensbilde. 

Har du ikke lagt merke til at bl.a TV2 er blitt langt mer forsiktig med kritikk av regjering, politivold osv. i den senere tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rudolf-75 said:

Her kommer du med et bastant nei på påstander som jeg har hørt vert framsatt av folk med utdannelse innenfor medisin og nevrobiologi. Jeg har selv en del innsikt i denne vitenskapen og kan med sikkerhet påstå at det jeg skriver om med tanke på at rusbruk forårsaker depresjon og angst er helt riktig..

 

Det er ingen forskning som tilsier at det er korrelasjon mellom vaksinering og forskning.

Gjerne vis meg forskning som sier at den lite andelen av unge uføre med angst og depresjon kommer av rusbruk.

 

1 minutt siden, rudolf-75 said:

Har du ikke lagt merke til at bl.a TV2 er blitt langt mer forsiktig med kritikk av regjering, politivold osv. i den senere tid?

Så du tror oppriktig at integriteten til samtlige journalister i de store mediehusene er korrumpert, og velger å ha tiltro til blogger som ikke følger Vær Varsom-plakaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (52 minutter siden):

Det er ingen forskning som tilsier at det er korrelasjon mellom vaksinering og forskning.

Gjerne vis meg forskning som sier at den lite andelen av unge uføre med angst og depresjon kommer av rusbruk.

 

Så du tror oppriktig at integriteten til samtlige journalister i de store mediehusene er korrumpert, og velger å ha tiltro til blogger som ikke følger Vær Varsom-plakaten?

Trenger ikke å vise til forkning siden jeg selv har mer enn god nok kunnskap om kroppens nevrobiologiske prosesser så kan jeg med sikkerhet påstå at jeg har rett og at du tar feil. Dersom du selv ikke forstår sammenhengen mellom å bruke rusmidler og i ettertid få en reaksjon som resulterer i angst og depresjoner så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på dette.

Jeg har heller ikke nevnt et kvekk om korrupsjon bare om at media må vokte seg mot hva de skriver for ikke å bli nektet pressestøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (19 minutter siden):

Trenger ikke å vise til forkning siden jeg selv har mer enn god nok kunnskap om kroppens nevrobiologiske prosesser så kan jeg med sikkerhet påstå at jeg har rett og at du tar feil. Dersom du selv ikke forstår sammenhengen mellom å bruke rusmidler og i ettertid få en reaksjon som resulterer i angst og depresjoner så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på dette.

Jeg har heller ikke nevnt et kvekk om korrupsjon bare om at media må vokte seg mot hva de skriver for ikke å bli nektet pressestøtte.

Galskap med pressestøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, rudolf-75 said:

Trenger ikke å vise til forkning siden jeg selv har mer enn god nok kunnskap om kroppens nevrobiologiske prosesser så kan jeg med sikkerhet påstå at jeg har rett og at du tar feil. Dersom du selv ikke forstår sammenhengen mellom å bruke rusmidler og i ettertid få en reaksjon som resulterer i angst og depresjoner så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på dette.

Jeg har heller ikke nevnt et kvekk om korrupsjon bare om at media må vokte seg mot hva de skriver for ikke å bli nektet pressestøtte.

Selvfølgelig må du vise til forskning. Kommer du med en påstand må du underbygge den.

Du vet at det er forskjell på å si at ens integritet er korrumpert og at noen er korrupt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudolf-75 skrev (På 4.2.2023 den 13.09):

Antall unge uføre stiger pga. økt bruk av rusmidler (nå for tiden varer russetiden i 3 år) samt passive holdninger der de enten sitter hjemme og gamer på pc-en eller henger på kafeer med pratekompiser.

Norge kollapser helt den dag det grønne skiftet er blitt en realitet over hele verden og vi ikke lenger får solgt en dråpe mer av petroleum.

Industriellt sett er vi et U-land der tilgang på kjemiske komponenter er ikke-eksisterende, dvs. at dersom man f.eks skal utvikle et produkt så må man enkelte ganger importere i større kvanta fra et annet land og vente i ukesvis før man får det inn i landet, mens andre nasjoner har den fordelen at de bare kan stikke innom en butikk og få tak i det i løpet av noen timer.

En jeg kjenner fortalt at broren satt hjemme og gamet, fordi han ikke ville jobbe. Han hadde fått AAP. Hadde visst gått til psykolog, men han var ikke depressiv, så uvisst hvorfor han hadde fått AAP. Men eldre med dårlig helse tvinges ut i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Selvfølgelig må du vise til forskning. Kommer du med en påstand må du underbygge den.

Du vet at det er forskjell på å si at ens integritet er korrumpert og at noen er korrupt?

Er det en ting alle voksne oppegående menneske har kjennskap til så er det at rusavhegige sliter med angst og depresjoner i ettertid. Dette har jeg faktisk hørt i nyhetsinnslag samt lest i utallige diskusjonsinnleg på Freakforum der det finnes egne underforum for rusavhengige.

Jeg synes du skal google litt selv og prøve å lese deg litt opp på dette slik at du vet hva du snakker om istedenfor å bare skrive NEI på slik påstander. Det vitner om at du har svært lit kunnskap på det området.

Her er forøvrig bare en av uttallige linker som du finner hvis du orker å google istedfor å be andre om å mate deg med teskjeer.

https://mestringshusene.no/pasienter/sammenhengen-mellom-rus-og-psykiske-lidelser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rudolf-75 said:

Er det en ting alle voksne oppegående menneske har kjennskap til så er det at rusavhegige sliter med angst og depresjoner i ettertid. Dette har jeg faktisk hørt i nyhetsinnslag samt lest i utallige diskusjonsinnleg på Freakforum der det finnes egne underforum for rusavhengige.

Jeg synes du skal google litt selv og prøve å lese deg litt opp på dette slik at du vet hva du snakker om istedenfor å bare skrive NEI på slik påstander. Det vitner om at du har svært lit kunnskap på det området.

Her er forøvrig bare en av uttallige linker som du finner hvis du orker å google istedfor å be andre om å mate deg med teskjeer.

https://mestringshusene.no/pasienter/sammenhengen-mellom-rus-og-psykiske-lidelser/

Din påstander er "[a]ntall unge uføre stiger pga. økt bruk av rusmidler". Jeg har vist til at økningen blant unge uføre som skyldes rus eller depresjon/angst er svært, svært liten. Dette med tallene fra NAV selv. Derfor nei.

Økningen i antall unge uføre skyldes i all hovedsak medfødte medisinske tilstander. Undergruppen vi ser størst økning innen (altså ikke den totale økningen, men størst økning i gruppering) er psykiske lidelser. Her er dette i all hovedsak diagnoser på autismespekteret. Angst og depresjon er svært lav, og rusrelatert problematikk er forsvinnende liten.

Jeg siterer meg selv: "Gjerne vis meg forskning som sier at den lite andelen av unge uføre med angst og depresjon kommer av rusbruk."

 

Argumentasjonen din har ikke hold i virkeligheten, inklusive de poengene du bare sluttet å prate om. Om du vil prate overordnet om rus og psykiatri er det noe helt annet.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Snart et år siden tråden ble laget....det går jo ikke bedre for Norge. Klasseskillet øker, noe som er ønsket av våre politikere.

Utviklingen er at man ikke skal ha råd til noe, kunde rike skal ha det. De skal også bli enda rikere.

På boligmarkedet blir det nok fremtiden små boliger til skyhøye priser, mange presess til håpløse leieavtaler.

Endret av Lenelarsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...