Gå til innhold

Når kollapser Norge totalt? Vi drepes av reformer og sparing.


Lenelarsen

Anbefalte innlegg

Det har nok blitt for lett å sende folk på NAV fremfor å gjøre noe med problemet leste en gang en Rapport overgangen fra Barnevernet til NAV hvorfor skal det å være barnevernsbarn være synonymt med NAV ? har ikke barnevernsbarn samme rettigheter til skole utdanning etc som hjemmeboende barn ? eller som barnevernsansattes egne barn ? ønsker ikke barnevernsansatte at deres klienter skal konkurrere mot deres egne barn ??                                      https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/barnevern/oppfolging-av-unge-med-barnevernserfaring/ettervern-i-barnevernet-og-oppfolging-fra-nav/tiltak-fra-barneverntjenesten-og-nav---og-overgang-til-nav-kontoret/

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mange feil, så lite løsninger.. Alle dere som skriker om at alt er feil, og at systemet snart kollapser - jeg har aldri sett noen av dere komme med konkrete forsalg til løsninger. Da er alt dere skriver helt uinteressant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

13 hours ago, Frottis said:

Så mange feil, så lite løsninger.. Alle dere som skriker om at alt er feil, og at systemet snart kollapser - jeg har aldri sett noen av dere komme med konkrete forsalg til løsninger. Da er alt dere skriver helt uinteressant.

Her er løsningsforslag.

Kan anbefale å se denne.

 

https://www.facebook.com/PartilosPolitikk/videos/877215120183298

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som snakker om elefanten i rommet? Det er en grunn til at vi får disse velferdsproblemene, men det er svært få som tør å adressere dem. Problemet med Norge, er at vi tar inn alt for mye flyktninger og asylsøkere. Vi gir også alt for mye til bistand. Men når det er snakk om å kutte så er aldri disse noe tema. Den hellige ku. Men dette er jo en villet og ønsket politikk fra både politikere og samfunnet, uten at man tar innover seg de gedigne kostnadene dette medfører. Så slutt å klag,dere fikk det dere ba om. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Diry72 said:

Hvorfor er det ingen som snakker om elefanten i rommet? Det er en grunn til at vi får disse velferdsproblemene, men det er svært få som tør å adressere dem. Problemet med Norge, er at vi tar inn alt for mye flyktninger og asylsøkere. Vi gir også alt for mye til bistand. Men når det er snakk om å kutte så er aldri disse noe tema. Den hellige ku. Men dette er jo en villet og ønsket politikk fra både politikere og samfunnet, uten at man tar innover seg de gedigne kostnadene dette medfører. Så slutt å klag,dere fikk det dere ba om. 

Det er flere som tar opp problemene, men de leser og hører ikke folk om. Mediehusene rundt omkring får ikke lov å trykke slik informasjon, da de er styrt av helt andre krefter enn det beste for Norge. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frottis skrev (20 timer siden):

Så mange feil, så lite løsninger.. Alle dere som skriker om at alt er feil, og at systemet snart kollapser - jeg har aldri sett noen av dere komme med konkrete forsalg til løsninger. Da er alt dere skriver helt uinteressant.

Fundamental  omorganisering: faktisk det som var hele poenget da NAV ble vedtatt.

NAV Kommune er kontaktflaten, og folk møter NAV basert på kommunal tilhørighet. Alle grenseoppganger mellom stat og kommune, skjer internt. Det finnes ingen grunn at noen noensinne skal snakke med NAV Stat.

Gjennomgående saksbehandlingssystem : Idet jeg møter NAV, er alle mine rettigheter samordnet. i praksis skal jeg kunne komme inn som arbeidsledig, registrere dokumentene mine  og alle økonomiske ytelser og evt.  krav skal komme automatisk. Dagpenger, evt bostøtte, evt sosialhjelp.  : nødvendige data er der ; jeg skal ikke være nødt til å søke over flere løsninger , jeg skal ikke være nødt til å lese meg opp på rettigheter. 

Når jeg pensjonerer meg, er det en melding fra arbeidsgiver som faktisk trigger prosessen for pensjon.  

(Det skal ikke være søknadsprosesser i et velferdssystem.  Velferdssystem er designet basert på rettigheter, ikke støtteordninger. )

Og ja, dette er ganske mye endring, men dette er faktisk det NAV som i sin tid ble vedtatt. Problemstillingen er ikke at ideen NAV var dårlig, den ble bare aldri implementert. 

 

En av de store svakhetene, er defekter i regelverket. Det ligger premisser i systemet som er fundamentalt idiotisk og som ikke blir løstdette er faktisk reell argumentasjon fra  NAV :

Sitat

Helsetilstanden til 53-åringen var ikke god nok til å gjennomføre arbeidsrettede tiltak, som er ett av kravene for å få innvilget uføretrygd. 

https://www.vi.no/okonomi/nav-sa-nei-derfor-far-beate-uforetrygd-likevel/78356933

Det er folk som blir bedt om å dokumentere at de fortsatt har Downs... I andre tilfeller ALS. Dette er fakta, og det belaster store deler av systemet vårt unødvendig med å ha denne typen kontroller. (Det finnes sykdommer man kan bli frisk av, og man kan jobbe med Downs. Men det er noe helt annet. )

NAV oppfølging skal være lokalt forankret og fokusert på tilrettelegging og oppfølging. I det du kommer inn  i et opplegg, uansett hva det er , skal du ha aktiv oppfølging etter en plan. og mens du venter på denne planen og oppfølgingen, løper ingen tidsfrister for deg som klient.  Du som borger, skal ikke straffes og miste rettigheter fordi NAV ikke fungerer.

NAV klage skal skilles ut, og organisatorisk ligge under Riksrevisjonen. Trygderetten skal organiseres inn i rettssystemet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diry72 skrev (12 timer siden):

Hvorfor er det ingen som snakker om elefanten i rommet? Det er en grunn til at vi får disse velferdsproblemene, men det er svært få som tør å adressere dem. Problemet med Norge, er at vi tar inn alt for mye flyktninger og asylsøkere. Vi gir også alt for mye til bistand. Men når det er snakk om å kutte så er aldri disse noe tema. Den hellige ku. Men dette er jo en villet og ønsket politikk fra både politikere og samfunnet, uten at man tar innover seg de gedigne kostnadene dette medfører. Så slutt å klag,dere fikk det dere ba om. 

Jeg er helt uenig i at bistand og innvandring har skylden. Under 1 % av statsbudsjettet brukes på bistand. Samtidig brukes nesten 34 % til trygd. Så jeg mener at for mye brukes på trygder. Det er for mange uføre og for mange sykemeldte bla. Hadde man redusert trygdeytelsene med 1/15- del hadde man tjent inn bistandsbudsjettet to ganger (tror jeg - matte er ikke min sterkeste side) Innvandring koster, men samtidig tar innvandrere jobber andre ikke vil ha. Uten innvandring hadde ikke sektorer som hotell og restaurant, sykehjem og transport fungert i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 timer siden):

Fundamental  omorganisering: faktisk det som var hele poenget da NAV ble vedtatt.

NAV Kommune er kontaktflaten, og folk møter NAV basert på kommunal tilhørighet. Alle grenseoppganger mellom stat og kommune, skjer internt. Det finnes ingen grunn at noen noensinne skal snakke med NAV Stat.

Gjennomgående saksbehandlingssystem : Idet jeg møter NAV, er alle mine rettigheter samordnet. i praksis skal jeg kunne komme inn som arbeidsledig, registrere dokumentene mine  og alle økonomiske ytelser og evt.  krav skal komme automatisk. Dagpenger, evt bostøtte, evt sosialhjelp.  : nødvendige data er der ; jeg skal ikke være nødt til å søke over flere løsninger , jeg skal ikke være nødt til å lese meg opp på rettigheter. 

Når jeg pensjonerer meg, er det en melding fra arbeidsgiver som faktisk trigger prosessen for pensjon.  

(Det skal ikke være søknadsprosesser i et velferdssystem.  Velferdssystem er designet basert på rettigheter, ikke støtteordninger. )

Og ja, dette er ganske mye endring, men dette er faktisk det NAV som i sin tid ble vedtatt. Problemstillingen er ikke at ideen NAV var dårlig, den ble bare aldri implementert. 

 

En av de store svakhetene, er defekter i regelverket. Det ligger premisser i systemet som er fundamentalt idiotisk og som ikke blir løstdette er faktisk reell argumentasjon fra  NAV :

Det er folk som blir bedt om å dokumentere at de fortsatt har Downs... I andre tilfeller ALS. Dette er fakta, og det belaster store deler av systemet vårt unødvendig med å ha denne typen kontroller. (Det finnes sykdommer man kan bli frisk av, og man kan jobbe med Downs. Men det er noe helt annet. )

NAV oppfølging skal være lokalt forankret og fokusert på tilrettelegging og oppfølging. I det du kommer inn  i et opplegg, uansett hva det er , skal du ha aktiv oppfølging etter en plan. og mens du venter på denne planen og oppfølgingen, løper ingen tidsfrister for deg som klient.  Du som borger, skal ikke straffes og miste rettigheter fordi NAV ikke fungerer.

NAV klage skal skilles ut, og organisatorisk ligge under Riksrevisjonen. Trygderetten skal organiseres inn i rettssystemet. 

Bra! Send det til Nav😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frottis skrev (3 timer siden):

Jeg er helt uenig i at bistand og innvandring har skylden. Under 1 % av statsbudsjettet brukes på bistand. Samtidig brukes nesten 34 % til trygd. Så jeg mener at for mye brukes på trygder. Det er for mange uføre og for mange sykemeldte bla. Hadde man redusert trygdeytelsene med 1/15- del hadde man tjent inn bistandsbudsjettet to ganger (tror jeg - matte er ikke min sterkeste side) Innvandring koster, men samtidig tar innvandrere jobber andre ikke vil ha. Uten innvandring hadde ikke sektorer som hotell og restaurant, sykehjem og transport fungert i Norge.

Innvandring er vel mere enn bistand. Hva tror du det koster å integrere flyktninger og asylsøkere? Hotell og restaurant, sykehjem og transport hadde gått fint uten utlendinger også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (18 minutter siden):

Innvandring er vel mere enn bistand. Hva tror du det koster å integrere flyktninger og asylsøkere? Hotell og restaurant, sykehjem og transport hadde gått fint uten utlendinger også. 

Norge har rekordstor mangel på arbeidskraft, og den vil bare øke fremover. Uten innvandrere som tar jobbene nordmenn ikke ønsker eller som kommer hit med kompetanse vi trenger ville norsk økonomi gått dårlig og vi ville hatt høyere inflasjon og rente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge politikere i Norge, og verden over ikke jobber for folket - men i praksis er «ansatt» av de rikeste som styrer de(world economic forum osv.) og de med makt kun tenker på seg selv - vil vi ikke få noen forandring. Når folk har dårligere økonomi, mindre selvbestemmelse og makt, jo mere makt får de på toppen. Hvis flere tok sjansen og laget små partier og prøvde seg mer i politikken, og at ingen stemte på de vanlige store partiene. Man må få ut de som samarbeider med og blir styrt av WEF og andre. FN er også styrt av oligarker og jobber ikke til det beste for folket.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freesummer3 skrev (41 minutter siden):

Så lenge politikere i Norge, og verden over ikke jobber for folket - men i praksis er «ansatt» av de rikeste som styrer de(world economic forum osv.) og de med makt kun tenker på seg selv - vil vi ikke få noen forandring. Når folk har dårligere økonomi, mindre selvbestemmelse og makt, jo mere makt får de på toppen. Hvis flere tok sjansen og laget små partier og prøvde seg mer i politikken, og at ingen stemte på de vanlige store partiene. Man må få ut de som samarbeider med og blir styrt av WEF og andre. FN er også styrt av oligarker og jobber ikke til det beste for folket.

Nettopp, så folk må sørge for å leve NÅ. Ikke om 5-10år...men NÅ. Altså slutte å jobbe fulltid, eller jobbe i heletatt. Unngå å betale noe særlig inntektskatt. Fordi det er ikke lønnsomt å jobbe, pengene har dessverre makten over oss.

Planen til eliten er jo å bruke de "fattige" som slaver, der en liten elite styrer alle selskaper i europa. Mens "vanlige" mennesker skal stå der å jobbe for kanskje 200kr/t, ikke har råd til noe annet enn mat og leie bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (På 30.1.2023 den 13.20):

NAV er blitt så stort, et kaos. Mange av de som jobber der som veiledere er helt inkompetente, noen av de kan ikke behandle mennesker heller.

 

Ett av problemene er at NAV fikk med seg de gamle traverne fra sosialkontorene og den inngrodde ukulturen som var der. De flyttet bare innafor veggene og ble en avdeling i NAV. Det er derfor folk kan tvinges til å leve 20-30 år på sosialstønad mens livene deres blir rasert. Det er så grov misshandling at det ikke går ann å forestille seg det. Jeg lurer på hvor mange langtidsklienter det finnes i Norge. Dette er mennesker som trenger en helt annen hjelp.

Men det verste er kanskje ikke over. Det har NRK Brennpunkt satt fokus på. Eldreomsorgen er i krise. Du vet når du først har fått rasert livet og fratatt all mulighet til å skape et nytt, så vil det bli ekstra ille om du også mishandles som gammel. Når du ligger der i drittbleier, har pustevansker og ringer febrilsk på en knapp og ingen kommer, så vil fortiden virke som en forsterker på redsel, fysisk og psykisk smerte.

Men det finnes håp for dem som bor i Oslo å få noen trøstens ord fra Raymond Johansen.

Gunnar Stavrum i Nettavisen skriver at byrådsleder Raymond Johansen prioriterer å ansette en talerskriver i en periode hvor eldreomsorgen er i krise. Om ikke de eldre skal få gode tjenester, så skal de serveres godt snakk.

Oslo trenger desperat flere pleiere, men bruker over en million kroner i året på å ansette en taleskriver for Raymond Johansen, mens de bruker ti usle milloner mer på de eldre og 600 milloner på sykkelstier.

Det skal bygges en skipstunell på Stadt slik at skipene kan gå i tunell. Den vil antagelig komme på 10 milliarder med overskridelser og prisøkninger. Dette er mye viktigere enn å sprøyte ti milliarder inn i et sårt tiltrengt helsevesen.

Oljefondet ja, det er i skrivende stund på nesten 13.800 milliarder. Det er opp 3800 milliarder siden begynnelsen av 2020. Men gud forby at vi kan bruke noen hundre milliarder på å ruste opp Norge slik at vi står sterkere i en svært ustabil og utrygg verden - der vi kan være bankerott over natta.

Men nå skal det spares til fant

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katta Strofe skrev (12 timer siden):

Men nå skal det spares til fant

Er jo dette som er så motstridende, man skal spare. Men staten klarer jo ikke bruke pengene riktig, det sløses milliarder hver dag pga inkompetanse. Rundt 3-5milliarder hver dag går i sluket uten å få noe tilbake, tenk om dette ble brukt på helse og velferd i stedet. Altså: man sløste ikke....

Staten kjøper også tjener fra eksterne firmaer uten nytte. Ren sløsing.

Det skal utredes...kommisjoner...blabla....

NAV ble konkludert i 2015 av et utvalg som en stor feil, men de har ikke gjort noe med dette. Å ansette flere mennesker der hjelper ikke, du MÅ endre systemet!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (17 timer siden):

Er jo dette som er så motstridende, man skal spare. Men staten klarer jo ikke bruke pengene riktig, det sløses milliarder hver dag pga inkompetanse. Rundt 3-5milliarder hver dag går i sluket uten å få noe tilbake, tenk om dette ble brukt på helse og velferd i stedet. Altså: man sløste ikke....

Staten kjøper også tjener fra eksterne firmaer uten nytte. Ren sløsing.

Det skal utredes...kommisjoner...blabla....

NAV ble konkludert i 2015 av et utvalg som en stor feil, men de har ikke gjort noe med dette. Å ansette flere mennesker der hjelper ikke, du MÅ endre systemet!

Politikerne tvang denne reformen gjennom på tvers av ekspertenes råd

Hele to forskningstunge ekspertutvalg gjorde det helt klart i forkant av Nav-reformen at en fortsatt tredeling, mellom Aetat, Trygdeetaten og Sosialtjenesten, ville gi de beste resultatene. Ikke en sammenslåing slik politikerne gikk inn for i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke slik at krisen i helsevesenet er noe nytt.

  • Samtlige 18 pasientombud slår alarm om norske sykehjem  – (Tv2 23.08.2013)
  • Norske sykehjem så dårlige at BARE TO AV TI PLEIERE på norske sykehjem ville selv ha valgt å bli gammel på sykehjemmet eller å dø der. (NRK 28.03.2012)
  • To av tre sykehjemsansatte forteller at de eldre på sykehjem i Norge får uforsvarlig og uverdig behandling på grunn av for lite ressurser. (TV2 20. aug 2013)

Lovløse tilstander

Og med sterkt press og overarbeidede leger og sykepleiere, går det vel gjerne galt?

I 2010 var det hele 14% sjanse for at du ble ytterligere skadd om du oppsøkte norske sykehus. Over 100 000 nordmenn ble utsatt for feilbehandling og av disse døde over 4500. Året før var tallet 4700. Av disse regner man med ca 15 000 tilfeller av permnanent invaliditet, og det spekuleres i om ikke norsk helsevesen er en av de største bidragsyteren til den voksende andelen av befolkningen på uføretrygd. I tillegg er nordmenn på sykdomstoppen for de fleste sykdommer.

Jeg er nødt til å håpe og tro at mye av dette ser bedre ut i dag, men hvem vet.

  • 491.000 mulige brudd på arbeidsmiljøloven ved sykehusene hittil i år. (Nettavisen 29.11.19)
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katta Strofe skrev (6 timer siden):

Politikerne tvang denne reformen gjennom på tvers av ekspertenes råd

Hele to forskningstunge ekspertutvalg gjorde det helt klart i forkant av Nav-reformen at en fortsatt tredeling, mellom Aetat, Trygdeetaten og Sosialtjenesten, ville gi de beste resultatene. Ikke en sammenslåing slik politikerne gikk inn for i 2005.

Det verste med Norge er at vi er et lite land på 5.5mill innbyggere....

Så klarer man ikke oppretteholde helse og velferd, helt katastrofalt å tenke på.

Hvordan har vi kommet dit egentlig? Det er jo pga økonomiseringen, samt dårlig ledelse.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall unge uføre stiger pga. økt bruk av rusmidler (nå for tiden varer russetiden i 3 år) samt passive holdninger der de enten sitter hjemme og gamer på pc-en eller henger på kafeer med pratekompiser.

Norge kollapser helt den dag det grønne skiftet er blitt en realitet over hele verden og vi ikke lenger får solgt en dråpe mer av petroleum.

Industriellt sett er vi et U-land der tilgang på kjemiske komponenter er ikke-eksisterende, dvs. at dersom man f.eks skal utvikle et produkt så må man enkelte ganger importere i større kvanta fra et annet land og vente i ukesvis før man får det inn i landet, mens andre nasjoner har den fordelen at de bare kan stikke innom en butikk og få tak i det i løpet av noen timer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville

Problemet er at det er enten eller i Norge. Enten må du være 100% i jobb minst, i et rotterace, som ikke mange klarer i lengden. Hvorfor ikke normalisere det å jobbe deltid? Hvorfor pusher man på at flere og flere må jobbe så ekstremt mye slik at alt blir dyrere? 
De som ikke klarer å jobbe 100% blir da sykmeldte og uføre. Og dem blir det mange av etterhvert, fordi folk ikke har råd til å jobbe deltid, en stilling de kanskje hadde maktet.

Jeg er sikker på at med et arbeidsliv som ikke krevde at alle måtte jobbe 100%, så hadde flere kunnet delta og være i jobb. Men det er fy fy. Det skal være enten eller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frottis skrev (På 31.1.2023 den 17.57):

Jeg er helt uenig i at bistand og innvandring har skylden. Under 1 % av statsbudsjettet brukes på bistand. Samtidig brukes nesten 34 % til trygd.

Hadde man redusert trygdeytelsene med 1/15- del hadde man tjent inn bistandsbudsjettet to ganger (tror jeg - matte er ikke min sterkeste side) 

Matten er ikke så enkel nei, når staten f.eks gir 100 kroner til en person i Norge, vil mye/det meste? av 100 lappen gå tilbake til staten siden det er så mye avgifter og skatt på alt i Norge, direkte eller indirekte. "Bistand" er som regel mer et svart hull som ikke gir veldig mye tilbake til Norge økonomisk. Så blir litt feil å ta kroner for krone

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...