Snok1 Skrevet 2. februar 2023 #41 Del Skrevet 2. februar 2023 Kompetent skrev (4 minutter siden): Han sa at den som ikke feller en tåre over Sovjetunionens fall har ikke et hjerte. Men den som ønsker den tilbake har ikke noen hjerne. Lenke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kompetent Skrevet 2. februar 2023 #42 Del Skrevet 2. februar 2023 3 minutter siden, Snok1 said: Lenke? https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780191843730.001.0001/q-oro-ed5-00016963;jsessionid=69A834D62155B7D98544095E15C36CE5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 2. februar 2023 #43 Del Skrevet 2. februar 2023 Kompetent skrev (13 minutter siden): https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780191843730.001.0001/q-oro-ed5-00016963;jsessionid=69A834D62155B7D98544095E15C36CE5 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. februar 2023 #44 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) Leifr skrev (21 timer siden): Flisespikkeri: SA var ikke snille gutter, og var heller ikke en ting (annet enn på papiret) etter 1934. Mener du den regulære Wehrmacht? Jeg tenker på vanlige vernepliktige tyske soldater. Mulig det er korrekt å kalle de regulær Wehrmacht. Jeg er ikke veldig god i krigshistorie men referer bare hva en som har opplevd krigen har sagt. Det om forskjellen på snille unge russiske soldater og verstinger som Wagner og Khadyrovski har jeg fra fortellinger som kommer fra Bucha. Endret 2. februar 2023 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda Skrevet 2. februar 2023 #45 Del Skrevet 2. februar 2023 2 hours ago, I Grosny said: Det om forskjellen på snille unge russiske soldater og verstinger som Wagner og Khadyrovski har jeg fra fortellinger som kommer fra Bucha. Det er noe helt annet enn det jeg har fått med meg av intervjuer. Det var f.eks. en tidligere yrkesmilitær brite som bodde i Ukraina som fortalte at Wagner var profesjonelle soldater som oppførte seg profesjonelt. De mest problematiske var de vervede fra utkanten som ikke hadde noen utdannelse, fikk lav lønn, drakk all alkoholen de kunne stjele og var livredde. Det var imidlertid i begynnelsen, før Wagner begynte å rekruttere stort fra fengsler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. februar 2023 #46 Del Skrevet 3. februar 2023 I Grosny skrev (5 timer siden): Jeg tenker på vanlige vernepliktige tyske soldater. Mulig det er korrekt å kalle de regulær Wehrmacht. Jeg er ikke veldig god i krigshistorie men referer bare hva en som har opplevd krigen har sagt. Nettopp. SA (Sturmabteilung) var den paramilitære organisasjonen til NSDAP på 1920- og begynnelsen av 1930-tallet, gjort irrelevant etter at ledelsen kom ut på den tapende siden i intern maktkamp og ble utrensket/myrdet i 1934. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 3. februar 2023 #47 Del Skrevet 3. februar 2023 Enda skrev (10 timer siden): Det er noe helt annet enn det jeg har fått med meg av intervjuer. Det var f.eks. en tidligere yrkesmilitær brite som bodde i Ukraina som fortalte at Wagner var profesjonelle soldater som oppførte seg profesjonelt. De mest problematiske var de vervede fra utkanten som ikke hadde noen utdannelse, fikk lav lønn, drakk all alkoholen de kunne stjele og var livredde. Det var imidlertid i begynnelsen, før Wagner begynte å rekruttere stort fra fengsler. Wagner og Khadyrovskij ble spesielt nevnt som de skumle av folk fra Butsja. De skumle var gjerne litt eldre soldater. Altså, ikke 18-åringer. Noen gikk fra adresse til adresse for å henrette Atov-veteraner, men jeg vet ikke konkret hvem det var. Wagner er kanskje enda skumlere nå. Det sies at 40000 av deres 50000 menn er forbrytere hentet ut fra fengselet. Lederen Prigoshin er forøvrig straffedømt. Jfr Wikiedia sonet han 9 år for ran , organisering av prostitusjon og bedragderi. https://en.wikipedia.org/wiki/Yevgeny_Prigozhin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 3. februar 2023 #48 Del Skrevet 3. februar 2023 Sofie Maria skrev (På 28.1.2023 den 17.22): La oss si i et gitt scenario at Putin blir sur nok og starter noe imot oss små her i nord, la oss si oss selv eller Finland som eksempel - vil da nato, Jens og USA være tøff nok og redde oss (med visshet at det kanskje skaper full on 3. verdenskrig) når dem på samme tid ikke er villig til å redde et land med 40 mill innbyggere?! 😩 håper jeg tar feil, men er noe som skurrer her.. Under den kalde krigen var din bekymring reell. Det var feks et scenario hvor Finnmark ble deadzone om Sovjet angrep. Men nå er det ingen tvil. Hver cm av et natoland vil bli forsvart med alle midler. Når Sverige og Finland nå blir med i Nato, så kan Norge også endre sine doktriner og planlegge på en helt annen måte. Russland er ferdige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 3. februar 2023 #49 Del Skrevet 3. februar 2023 Thanos skrev (På 31.1.2023 den 23.27): JA Putin begår en forbrytelse her! Men hvorfor? Fordi han er en forbryter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 3. februar 2023 #50 Del Skrevet 3. februar 2023 Leifr skrev (På 1.2.2023 den 22.22): Flisespikkeri: SA var ikke snille gutter, og var heller ikke en ting (annet enn på papiret) etter 1934. Mener du den regulære Wehrmacht? Wehrmacht sto bak enorme krigsforbrytelser både på østfronten og også i Norge under felttoget på Østlandet i form av henrettelse av uskyldige sivile på Ringerike og i Ringsaker. De burde på samme måte som SS blitt erklært en kriminell organisasjon med påfølgende konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 3. februar 2023 #51 Del Skrevet 3. februar 2023 takinova skrev (4 minutter siden): Under den kalde krigen var din bekymring reell. Det var feks et scenario hvor Finnmark ble deadzone om Sovjet angrep. Men nå er det ingen tvil. Hver cm av et natoland vil bli forsvart med alle midler. Når Sverige og Finland nå blir med i Nato, så kan Norge også endre sine doktriner og planlegge på en helt annen måte. Russland er ferdige. Jepp. Det har jo vært åpenbart lenge. Man kan ikke kontrollere verdens støste land med en økonomi på størrelse med Portugal sin BNP. Putin vet selvsagt dette bedre enn noen. Angrepet på Ukraina er et siste krampeaktig forsøk på å legge deres ressurser, teknologi og unge velutdannede befolkning under seg i en rask «militær spesialoperasjon». Realismen i denne operasjonen er bare verdens beste vitnesbyrd på hvor seriøst føkka Russland virkelig er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. februar 2023 #52 Del Skrevet 3. februar 2023 takinova skrev (21 minutter siden): Wehrmacht sto bak enorme krigsforbrytelser både på østfronten og også i Norge under felttoget på Østlandet i form av henrettelse av uskyldige sivile på Ringerike og i Ringsaker. De burde på samme måte som SS blitt erklært en kriminell organisasjon med påfølgende konsekvenser. Ja; myten om det "rene Wehrmacht" burde forlengst vært avlivet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda Skrevet 3. februar 2023 #53 Del Skrevet 3. februar 2023 On 1/31/2023 at 11:27 PM, Thanos said: For å få en mulighet til å avslutte denne krigen på en fredelig måte, MÅ vi sette oss inn i hvorfor den i det hele tatt kunne skje. Her feiler vesten grooovt!!! JA Putin begår en forbrytelse her! Men hvorfor? Dette kan uansett ikke Nato og vesten vinne med krigføring og aggresjon. Da vil det bli armageddon og atomvinter på hele kloden! Ja, du bør absolutt sette deg inn i det. Den reelle grunnen er at han vil gjenopprette det russiske imperiet de hadde under Tsar-tiden og Sovjet. Alle de andre "grunnene" er bare påskudd som han har forandret mange ganger. https://html.duckduckgo.com/html?q=russia restore empire 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 3. februar 2023 #54 Del Skrevet 3. februar 2023 takinova skrev (3 timer siden): Under den kalde krigen var din bekymring reell. Det var feks et scenario hvor Finnmark ble deadzone om Sovjet angrep. Men nå er det ingen tvil. Hver cm av et natoland vil bli forsvart med alle midler. Når Sverige og Finland nå blir med i Nato, så kan Norge også endre sine doktriner og planlegge på en helt annen måte. Russland er ferdige. For det første, Finland og Svergie er ikke med i NATO enda. Og selv om NATO (mot alle odds) skulle forsvart dem og forsvarer "hver cm av natoland", er det ikke sånn at vi kan puste lettet i bakken og legge beina på tv-bordet fordi vi, heldige vesten, er i NATO. Selvfølgelig (!) er det godt å tenke på at vi har dette medlemskapet ved en invasjon og det beskytter oss mot nettopp det. Og for å dra i litt ekstra kan vi med et naivt øye hive armene opp i været og si at disse 500 000 soldatene til Russland har ikke sjans -"Russland er ferdige", nesten uten grunnlag, kun basert på tanks. Uansett: Det som flere stadig dytter under bordet er atomvåpen. Russland er overlegne (!) i atomvåpen. Bare det at vesten vet dette gir Russland et vanvittig overtak. De fleste som tenker på atomvåpen, tenker "verdens undergang" - Det er ikke slik at man skyter opp disse uten mål og mening. Lageret Russland gjør at de kan bli overlegne i utpressing. Alt det tar en to eller tre taktiske bomber mot militærbaser og , for å så utpresse til å fyre de mot sivile om 1.Nato fortsetter å blande seg. 2.Om de ikke gir over landegrenser. Jeg syntes det er helt vanvittig å lese her inne hvor naive folk er. Det lyser jo mot oss som røde lamper. Og som nevnt av flere er det helt riktig at økonomien er mot et kollaps. Det er ikke jo ikke en gang snakk om skremsel. Folk må våkne opp. Vi lever i den farligste tiden siden andre verdenskrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 3. februar 2023 #55 Del Skrevet 3. februar 2023 Etter 2. verdenskrig har ingen brukt, eller truet med å bruke, atomvåpen som et aggressivt utpresningsmiddel. De har KUN tjent til avskrekking. Ikke ødelegg oss, eller så ødelegger vi dere. Logikken er ekstremt entydig på dette punktet: Det må aldri, aldri lønne seg for noen part å gjøre det. Skulle det skje én gang, vil det dramatisk øke sannsynligheten for at samme part eller andre parter vil gjøre det flere ganger. Det vil være en enveistur til Helvete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 3. februar 2023 #56 Del Skrevet 3. februar 2023 Becky skrev (1 time siden): Det som flere stadig dytter under bordet er atomvåpen. Russland er overlegne (!) i atomvåpen. Bare det at vesten vet dette gir Russland et vanvittig overtak. Overlegne i atomvåpen? Hva baserer du det på? I følge 'Bulletin of the Atomic Scientists' har Russland 5977 atomstridshoder i 2022. USA på sin side har 5428 atomstridshoder. Jeg vil si at det er ganske jevnt fordelt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. februar 2023 #57 Del Skrevet 3. februar 2023 Enda skrev (18 timer siden): Det er noe helt annet enn det jeg har fått med meg av intervjuer. Det var f.eks. en tidligere yrkesmilitær brite som bodde i Ukraina som fortalte at Wagner var profesjonelle soldater som oppførte seg profesjonelt. De mest problematiske var de vervede fra utkanten som ikke hadde noen utdannelse, fikk lav lønn, drakk all alkoholen de kunne stjele og var livredde. Det var imidlertid i begynnelsen, før Wagner begynte å rekruttere stort fra fengsler. Det stemmer ikke. Wagner er kjent for en ekstrem brutalitet og hensynsløshet. Det er tross alt en nynazistisk gruppe som har en carte blanche til å gjøre hva de vil av ekstrem brutalitet på vegne av Putin, så lenge Putin slipper å stå offisielt ansvarlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. februar 2023 #58 Del Skrevet 3. februar 2023 Becky skrev (3 timer siden): For det første, Finland og Svergie er ikke med i NATO enda. Og selv om NATO (mot alle odds) skulle forsvart dem og forsvarer "hver cm av natoland", er det ikke sånn at vi kan puste lettet i bakken og legge beina på tv-bordet fordi vi, heldige vesten, er i NATO. Selvfølgelig (!) er det godt å tenke på at vi har dette medlemskapet ved en invasjon og det beskytter oss mot nettopp det. Og for å dra i litt ekstra kan vi med et naivt øye hive armene opp i været og si at disse 500 000 soldatene til Russland har ikke sjans -"Russland er ferdige", nesten uten grunnlag, kun basert på tanks. Uansett: Det som flere stadig dytter under bordet er atomvåpen. Russland er overlegne (!) i atomvåpen. Bare det at vesten vet dette gir Russland et vanvittig overtak. De fleste som tenker på atomvåpen, tenker "verdens undergang" - Det er ikke slik at man skyter opp disse uten mål og mening. Lageret Russland gjør at de kan bli overlegne i utpressing. Alt det tar en to eller tre taktiske bomber mot militærbaser og , for å så utpresse til å fyre de mot sivile om 1.Nato fortsetter å blande seg. 2.Om de ikke gir over landegrenser. Jeg syntes det er helt vanvittig å lese her inne hvor naive folk er. Det lyser jo mot oss som røde lamper. Og som nevnt av flere er det helt riktig at økonomien er mot et kollaps. Det er ikke jo ikke en gang snakk om skremsel. Folk må våkne opp. Vi lever i den farligste tiden siden andre verdenskrig. Russland vet at hvis de bruker atomvåpen så er Russland utslettet fra kartet. Putin er desperat etter å ikke dø, så han vil aldri beordre bruk av atomvåpen. Og de under ham som eventuelt må sette det i verk vil heller ikke ønske å dø for Putins feberfantasier. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. februar 2023 #59 Del Skrevet 3. februar 2023 NordicViking skrev (1 time siden): Overlegne i atomvåpen? Hva baserer du det på? I følge 'Bulletin of the Atomic Scientists' har Russland 5977 atomstridshoder i 2022. USA på sin side har 5428 atomstridshoder. Jeg vil si at det er ganske jevnt fordelt. USAs atomstridshoder fungerer. Det er en viktig forskjell her. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda Skrevet 3. februar 2023 #60 Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) 14 minutter siden, jabx said: Det stemmer ikke. Wagner er kjent for en ekstrem brutalitet og hensynsløshet. Det er tross alt en nynazistisk gruppe som har en carte blanche til å gjøre hva de vil av ekstrem brutalitet på vegne av Putin, så lenge Putin slipper å stå offisielt ansvarlig. De kan være det, men det var altså ikke det han opplevde da han evakuerte. Jeg husker ikke hvor, jeg tror ikke det var Butsja. Fant det. Endret 3. februar 2023 av Enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå