Gå til innhold

Tidligere russisk historiker mener Russland ønsker utvide sitt territorie enda mer. At dette er starten på noe større


Purplemain

Anbefalte innlegg

Den Russisk/amerikanske historikeren Yuri Felshtinsky mener at Russland planlegger å ta territorier utover Ukraina og at dette er en del 
av en større erobring ("rebuild an empire"). Han mener også at det stemmer at Russland har mistet mange soldater, men forskjellen er at den Russiske regjeringen " bryr seg ikke" om tap av menneskeliv. Og at flere av soldatene har blitt trent opp til kamp hele livet med kun et motiv, å få ned mot-partneren (i finere ord).

Han drar forbindelser med nazi Tyskland og påstår at Russland beveger seg i rekordfart mot en "fascist state". Han mener at vi er nå på samme tidspunkt som 1937 (2 år før andre verdenskrig). Må bare legge til at jeg ikke ønsker å skremme med dette intervjuet. Det er kun en av mange meninger. Men jeg syntes det er interessant med bakgrunnen hans. Forhåpentligvis kommer det en løsning da ingen ønsker krig. 

 Hva tenker dere? 

Endret av Purplemain
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Purplemain said:

Den Russisk/amerikanske historikeren Yuri Felshtinsky mener at Russland planlegger å ta territorier utover Ukraina og at dette er en del 
av en større erobring ("rebuild an empire"). Han mener også at det stemmer at Russland har mistet mange soldater, men forskjellen er at den Russiske regjeringen " bryr seg ikke" om tap av menneskeliv. Og at flere av soldatene har blitt trent opp til kamp hele livet med kun et motiv, å få ned mot-partneren (i finere ord).

Han drar forbindelser med nazi Tyskland og påstår at Russland beveger seg i rekordfart mot en "fascist state". Han mener at vi er nå på samme tidspunkt som 1937 (2 år før andre verdenskrig). Må bare legge til at jeg ikke ønsker å skremme med dette intervjuet. Det er kun en av mange meninger. Men jeg syntes det er interessant med bakgrunnen hans. Forhåpentligvis kommer det en løsning da ingen ønsker krig. 

 Hva tenker dere? 

Jeg tenker at Tyskland i 1937 hadde kapable generaler, gode offiserer og en enormt god industribase for å lage fantastiske våpen, fly og tanks.

Russland har ingen av delene. Det er ikke noe offensiv kraft igjen i Russland. NATO hadde knust Russland i konvensjonell krig forholdsvis lett. Det vet Putin, og Xi har mer enn nok med å prøve å få Kina på rett kjøl med enorme problemer i jobbmarkedet, sviktende eiendomsmarked og enorme smittetall. Det blir ikke noe krig.

At Russland beveger seg mot fascisme er jo en undervurdering. Russland er fascistisk allerede. De er bare dørgende inkompetente på krigføring grunnet systematisk korrupsjon i Putins korthus.

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper europa og vesten kollapser. Kanskje vi kunne fått skikkelige ledere da. Kanskje noen som brydde seg et snev om folket sitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 minutter siden):

Da foreslår jeg en flyttemelding til Russland eller Belarus, så kan du se hvordan det er med ledere som 'bryr seg om folket sitt'. Hørt noe så dumt.

😅😂👍🏻👍🏻

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sokrat skrev (1 minutt siden):

Jeg håper europa og vesten kollapser. Kanskje vi kunne fått skikkelige ledere da. Kanskje noen som brydde seg et snev om folket sitt.

 

Hva? Okei, om du ikke bryr deg om hvordan det føles for alle i Europa og vesten å kollapse, hvorden kan begrunnelsen være at du vil vi skal ha ledere som bryr seg? Om du er åpen for kollaps, burde du jo ha vært relativt likegyldig til en situasjon som ikke har nådd det? 

Hvorfor skal vi måtte gjennomgå for det? Å hvorfor tror du det skal føre til gode ledere? Hva er i det hele tatt en god leder for deg? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sokrat skrev (7 minutter siden):

Jeg håper europa og vesten kollapser. Kanskje vi kunne fått skikkelige ledere da. Kanskje noen som brydde seg et snev om folket sitt.

 

Vestens sivilisasjon er et lite punkt av lys i et hav av primitivt mørke.

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purplemain skrev (3 timer siden):

Den Russisk/amerikanske historikeren Yuri Felshtinsky mener at Russland planlegger å ta territorier utover Ukraina og at dette er en del 
av en større erobring ("rebuild an empire"). Han mener også at det stemmer at Russland har mistet mange soldater, men forskjellen er at den Russiske regjeringen " bryr seg ikke" om tap av menneskeliv. Og at flere av soldatene har blitt trent opp til kamp hele livet med kun et motiv, å få ned mot-partneren (i finere ord).

Han drar forbindelser med nazi Tyskland og påstår at Russland beveger seg i rekordfart mot en "fascist state". Han mener at vi er nå på samme tidspunkt som 1937 (2 år før andre verdenskrig). Må bare legge til at jeg ikke ønsker å skremme med dette intervjuet. Det er kun en av mange meninger. Men jeg syntes det er interessant med bakgrunnen hans. Forhåpentligvis kommer det en løsning da ingen ønsker krig. 

 Hva tenker dere? 

Jeg er hundre prosent enig med deg og VELDIG glad for at ukr. nå får tanks! 

Det som bekymrer meg veldig mye er gyldigheten av pakt 5 avtalen.

La oss si i et gitt scenario at Putin blir sur nok og starter noe imot oss små her i nord, la oss si oss selv eller Finland som eksempel - vil da nato, Jens og USA være tøff nok og redde oss (med visshet at det kanskje skaper full on  3. verdenskrig) når dem på samme tid ikke er villig til å redde et land med 40 mill innbyggere?! 😩 håper jeg tar feil, men er noe som skurrer her.. 

Endret av Sofie Maria
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sofie Maria said:

Jeg er hundre prosent enig med deg og VELDIG glad for at ukr. nå får tanks! 

Det som bekymrer meg veldig mye er gyldigheten av pakt 5 avtalen.

La oss si i et gitt scenario at Putin blir sur nok og starter noe imot oss små her i nord, la oss si oss selv eller Finland som eksempel - vil da nato, Jens og USA være tøff nok og redde oss (med visshet at det kanskje skaper full on  3. verdenskrig) når dem på samme tid ikke er villig til å redde et land med 40 mill innbyggere?! 😩 håper jeg tar feil, men er noe som skurrer her.. 

Finland hadde gørrbanket det lille Russland har igjen av hæren sin. Hele Finlands strategi handler om å knekke et Russisk angrep.

Engelske skip ville vært i Norge på null komma niks. Det kommer ikke noe angrep på NATO fra Russland. Det er det ikke noe å være redd for.

  • Liker 10
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den russiske bjørnen vil ikke lenger nøye seg med hiet sitt. Han vil ha hele skauen. Derfor greit å få kneblet dette beistet.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (11 minutter siden):

Finland hadde gørrbanket det lille Russland har igjen av hæren sin. Hele Finlands strategi handler om å knekke et Russisk angrep.

Engelske skip ville vært i Norge på null komma niks. Det kommer ikke noe angrep på NATO fra Russland. Det er det ikke noe å være redd for.

Null komma niks er 5-30 dager i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (21 minutter siden):

Finland hadde gørrbanket det lille Russland har igjen av hæren sin. Hele Finlands strategi handler om å knekke et Russisk angrep.

Engelske skip ville vært i Norge på null komma niks. Det kommer ikke noe angrep på NATO fra Russland. Det er det ikke noe å være redd for.

håper du har rett, men føler meg ikke trygg likevel.

Jeg syns Jens og co bør gjøre dette:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/15VkdJ/eks-offiser-om-ukraina-krigen-vil-gi-russland-ultimatum 

altfor farlig hvis vi lar Russland «vinne « Ukraina uten å gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purplemain skrev (5 timer siden):

Hva tenker dere? 

Putin har sagt at oppløsningen av Sovjetunionen er forrige århundres største historiske tabbe.

Han ønsker åpenbart å rette opp denne tabben.

Det vil jo by på en del problemer, gitt at deler av det gamle sovjetunionen i dag er medlem av NATO, og at de ikke klarer å slå Ukraina.

Hitler kunne i det minste føre blitzkrieg, og selv for ham gikk det i dass.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (2 timer siden):

Jeg er hundre prosent enig med deg og VELDIG glad for at ukr. nå får tanks! 

Det som bekymrer meg veldig mye er gyldigheten av pakt 5 avtalen.

La oss si i et gitt scenario at Putin blir sur nok og starter noe imot oss små her i nord, la oss si oss selv eller Finland som eksempel - vil da nato, Jens og USA være tøff nok og redde oss (med visshet at det kanskje skaper full on  3. verdenskrig) når dem på samme tid ikke er villig til å redde et land med 40 mill innbyggere?! 😩 håper jeg tar feil, men er noe som skurrer her.. 

Ja, jeg tror også det er bra at NATO viser litt styrke men jeg har en følelse av at de ikke har noe valg akkurat nå. 
Det er et godt spørsmål om de vil rykke inn om Finland eller for eksempel Svergie om de blir angrepet, jeg tror det kommer an på mange faktorer. Jeg aner ikke hva NATO ville gjort i en slik situasjon og jeg håper det aldri jeg må oppleve en slik nyhet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purplemain skrev (42 minutter siden):

Ja, jeg tror også det er bra at NATO viser litt styrke men jeg har en følelse av at de ikke har noe valg akkurat nå. 
Det er et godt spørsmål om de vil rykke inn om Finland eller for eksempel Svergie om de blir angrepet, jeg tror det kommer an på mange faktorer. Jeg aner ikke hva NATO ville gjort i en slik situasjon og jeg håper det aldri jeg må oppleve en slik nyhet. 

 

selvsagt håper ikke jeg heller, men er et tankekors.

syns det er ganske utrolig vi har latt denne galskapen gå såpass lenge, det er jo klart at 3. verdenskrig er en dårlig løsning, men magefølelsen min sier putin bløffer - aka han bløffer angående atom og andre galskaper for å holde oss i vesten i « sjakk « imot å redde ukraina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purplemain skrev (10 timer siden):

Den Russisk/amerikanske historikeren Yuri Felshtinsky mener at Russland planlegger å ta territorier utover Ukraina og at dette er en del 
av en større erobring ("rebuild an empire"). Han mener også at det stemmer at Russland har mistet mange soldater, men forskjellen er at den Russiske regjeringen " bryr seg ikke" om tap av menneskeliv. Og at flere av soldatene har blitt trent opp til kamp hele livet med kun et motiv, å få ned mot-partneren (i finere ord).

Han drar forbindelser med nazi Tyskland og påstår at Russland beveger seg i rekordfart mot en "fascist state". Han mener at vi er nå på samme tidspunkt som 1937 (2 år før andre verdenskrig). Må bare legge til at jeg ikke ønsker å skremme med dette intervjuet. Det er kun en av mange meninger. Men jeg syntes det er interessant med bakgrunnen hans. Forhåpentligvis kommer det en løsning da ingen ønsker krig. 

 Hva tenker dere? 

Ja, Putin er besatt av å skape et russisk imperium.

Men tredje verdenskrig? Hvordan blir det verdenskrig når det er "alle mot Russland"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (6 timer siden):

La oss si i et gitt scenario at Putin blir sur nok og starter noe imot oss små her i nord, la oss si oss selv eller Finland som eksempel - vil da nato, Jens og USA være tøff nok og redde oss (med visshet at det kanskje skaper full on  3. verdenskrig) når dem på samme tid ikke er villig til å redde et land med 40 mill innbyggere?! 😩 håper jeg tar feil, men er noe som skurrer her.. 

Jeg skjønner ikke hvordan det blir 3. verdenskrig av at NATO pulveriserer Russland. NATO vs. Russland er jo ingen verdenskrig, er det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er dumt med kunnskapsløs krigsspekulasjon, da det kan medføre at folk uroer seg og blir stresset. Hvor mange her har vært i Russland og kjenner landet utover St. Petersburg, Moskva og det som står i vestlige medier?

Hvorfor skulle Russland ønske å utvide sitt territorium noe særlig utover det russisktalende østlige Ukraina? Folk må forstå at den Russiske Føderasjonen er et landstrakt land med mange etniske grupper som kan skape intern uro. I Kaukasus er det spesielt utfordrende å holde de muslimske republikkene innenfor føderasjonen.

Sannsynligvis tar Russland noen ukrainsktalende områder i Ukraina òg, men det har med at det er praktisk med en naturlig grense i form av Dniproelven. Landareal i seg selv er ubrukelig med mindre man drar noe nytte ut av det. Russland er stort sett selvforsynt på naturressurser (hydrokarboner, kull, uranium, mineraler og malm), og derfor er vestlige Ukraina uinteressant for Russland.

To andre land med stor russisktalende befolkning er Kazakhstan og Belarus. I førstnevnte opplevde jeg at etniske russere utvandret til Russland for å få bedre muligheter for seg selv; den Kazakhstanske befolkingen øker prosentmessig i gruvedistriktet i nordøstlige del av landet. Etniske russere fortalte meg at landsbyer byttet fra russisk navn til kazakstansk navn; et eksempel på det er Semipalatinsk som byttet navn til Semey. Så lenge Russland har innflytelse over gruveområdet i Altai, så er det ingen grunn til å innvandere Kazakhstan. I Belarus/Hviterussland snakker omtrent 80 % av befolkningen russisk som morsmål, så det kan godt hende at de blir en del av den Russiske Føderasjonen.

Endret av 0991
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (7 timer siden):

Jeg er hundre prosent enig med deg og VELDIG glad for at ukr. nå får tanks! 

Det som bekymrer meg veldig mye er gyldigheten av pakt 5 avtalen.

La oss si i et gitt scenario at Putin blir sur nok og starter noe imot oss små her i nord, la oss si oss selv eller Finland som eksempel - vil da nato, Jens og USA være tøff nok og redde oss (med visshet at det kanskje skaper full on  3. verdenskrig) når dem på samme tid ikke er villig til å redde et land med 40 mill innbyggere?! 😩 håper jeg tar feil, men er noe som skurrer her.. 

Du ser faktisk ikke forskjellen på om NATO redder Norge, som de har en mangeårig avtale om å redde om det skulle bli nødvendig, eller om de redder Ukraina som ikke har noe som helst med NATO å gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...