Gå til innhold

Tidligere russisk historiker mener Russland ønsker utvide sitt territorie enda mer. At dette er starten på noe større


Purplemain

Anbefalte innlegg

jabx skrev (17 minutter siden):

Russland vet at hvis de bruker atomvåpen så er Russland utslettet fra kartet. Putin er desperat etter å ikke dø, så han vil aldri beordre bruk av atomvåpen. Og de under ham som eventuelt må sette det i verk vil heller ikke ønske å dø for Putins feberfantasier.

Jeg visste ikke at Putin er desperat etter ikke å dø.  Selv putter jeg han i boksen "uforutsigbar". 

 Jeg  synes forresten det er rart at ikke FSB har arrestert Putin. FSB burde vite hva og hvem som er den største trusselen mot Russland og deres egne familier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordicViking skrev (3 timer siden):

Overlegne i atomvåpen? Hva baserer du det på? I følge 'Bulletin of the Atomic Scientists' har Russland 5977 atomstridshoder i 2022. USA på sin side har 5428 atomstridshoder. Jeg vil si at det er ganske jevnt fordelt. 

USA har også en god mengde atomvåpen, forskjellen er at Russland truer med å bruke de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Russland vet at hvis de bruker atomvåpen så er Russland utslettet fra kartet. Putin er desperat etter å ikke dø, så han vil aldri beordre bruk av atomvåpen. Og de under ham som eventuelt må sette det i verk vil heller ikke ønske å dø for Putins feberfantasier.

Jeg ser poenget ditt. Det er jo den mest realistiske tankegangen.  Men jeg må spørre deg, hvorfor er vi så redde for å støtte Ukraina da? Hvis Russland aldri ville brukt atomvåpen? Hvorfor vipper vi på stolen og nøler om hver våpenleveringer?
Alle sier jo at NATO er overlegene. Fordi vi er redde for en atomkrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 time siden):

USA har også en god mengde atomvåpen, forskjellen er at Russland truer med å bruke de. 

Og hvordan gjør dette Russland "overlegne i atomvåpen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (2 minutter siden):

Og hvordan gjør dette Russland "overlegne i atomvåpen"?

Jeg innrømmer at jeg ordla meg feil ifh til overlegne, USA er også overlegende. Poenget er at Russland, sammen med USA har mer atombomber enn resten av verden. Forskjellen er at Russland truer med å bruke de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (18 timer siden):

For det første, Finland og Svergie er ikke med i NATO enda. Og selv om NATO (mot alle odds) skulle forsvart dem og forsvarer "hver cm av natoland", er det ikke sånn at vi kan puste lettet i bakken og legge beina på tv-bordet fordi vi, heldige vesten, er i NATO. Selvfølgelig (!) er det godt å tenke på at vi har dette medlemskapet ved en invasjon og det beskytter oss mot nettopp det.  Og for å dra i litt ekstra kan vi med et naivt øye hive armene opp i været og si at disse 500 000 soldatene til Russland har ikke sjans -"Russland er ferdige", nesten uten grunnlag, kun basert på tanks. Uansett: 

Det som flere stadig dytter under bordet er atomvåpen. Russland er overlegne (!) i atomvåpen. Bare det at vesten vet dette gir Russland et vanvittig overtak. De fleste som tenker på atomvåpen, tenker "verdens undergang" - Det er ikke slik at man skyter opp disse uten mål og mening. Lageret Russland gjør at de kan bli overlegne i utpressing. Alt det tar en to eller tre taktiske bomber mot militærbaser og , for å så utpresse til å fyre de mot sivile om 1.Nato fortsetter å blande seg. 2.Om de ikke gir over landegrenser. Jeg syntes det er helt vanvittig å lese her inne hvor naive folk er. Det lyser jo mot oss som røde lamper. Og som nevnt av flere er det helt riktig at økonomien er mot et kollaps. Det er ikke jo ikke en gang snakk om skremsel. Folk må våkne opp. Vi lever i den farligste tiden siden andre verdenskrig. 

Ja Russland har atomvåpen, og det har NATO også. Det er selvfølgelig kjempe skummelt, men forhåpentligvis ønsker ikke Putin å få landet sit bombet av atom bomber. Det som skremmer meg mest er om Putin føler at alt er tapt uansett. Om han begynner å føle seg som Hitler i bunkerser kan han jo starte atom krig for å ta med seg helle Russland i selvmordet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takinova skrev (På 3.2.2023 den 9.33):

Under den kalde krigen var din bekymring reell. Det var feks et scenario hvor Finnmark ble deadzone om Sovjet angrep.

Men nå er det ingen tvil. Hver cm av et natoland vil bli forsvart med alle midler. Når Sverige og Finland nå blir med i Nato, så kan Norge også endre sine doktriner og planlegge på en helt annen måte. 

Russland er ferdige.

Nato kommer ikke til å forsvare en cm av noe Nato territorium. Til det er de for feige og veike. Russland vil true med atomkrig og Nato vil finne og aktivere en sideartikkel som rettferdiggjør for dem å ikke støtte med motangrep. Nato er et militærsamarbeid som ser vakkert ut på papiret, men som ikke fungerer overhodet i en reell skarp situasjon.

Og nei, russland er på ingen måte ferdige, selv om den tidligere forsvarssjefen og dagbladet hevder så.

 

takinova skrev (På 3.2.2023 den 9.36):

Fordi han er en forbryter?

Herregud, du tror faktisk Putin er en 2 dimensjonal Bond skurk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Ja Russland har atomvåpen, og det har NATO også. Det er selvfølgelig kjempe skummelt, men forhåpentligvis ønsker ikke Putin å få landet sit bombet av atom bomber. Det som skremmer meg mest er om Putin føler at alt er tapt uansett. Om han begynner å føle seg som Hitler i bunkerser kan han jo starte atom krig for å ta med seg helle Russland i selvmordet sitt. 

Ja, jeg mener ikke å være negativ. Håper at det jeg tenker er feil. Men som du sier så virker han ikke som en fyr som ser tap som en mulighet. Politikken han fører er skremmende lik Hitler sin politikk: Han mener helt og holdent at han har rett, han tror selv på det han gjør. Jeg tror ikke han bør undervurderes. Det er mange syke mennesker i verden og av en eller annen grunn lærer vi ikke av historien. I motsetning til mange tror jeg ikke at Putin kommer til å fyre av bomber mot vesten, men jeg tror det starter med at han fyrer av en slik bombe mot Ukraina for å tvinge dem til å overgi seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (10 minutter siden):

Nato kommer ikke til å forsvare en cm av noe Nato territorium. Til det er de for feige og veike. Russland vil true med atomkrig og Nato vil finne og aktivere en sideartikkel som rettferdiggjør for dem å ikke støtte med motangrep. Nato er et militærsamarbeid som ser vakkert ut på papiret, men som ikke fungerer overhodet i en reell skarp situasjon.

Og nei, russland er på ingen måte ferdige, selv om den tidligere forsvarssjefen og dagbladet hevder så.

 

Herregud, du tror faktisk Putin er en 2 dimensjonal Bond skurk?

Jeg er dessverre enig i hva du skriver. Jeg tror dermed ikke at NATO er feige å veike. Jeg tror de vil unngå atomkrig koste hva det koste vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 4.2.2023 den 11.21):

Herregud, du tror faktisk Putin er en 2 dimensjonal Bond skurk?

Var Hitler en mangefasettert skurk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 31.1.2023 den 23.27):

"Hyller et regime?" Fordi man velger å sette spørsmålstegn rundt flere av krigsaktørenes/profitørenes motivasjon i denne konflikten?? Kutt nå ut disse patetiske hersketeknikkene! Denne konflikten er langt, langt, langt mer komplisert enn at Putin helt plutselig bare fikk et innfall om å ta over halve kloden, etter å ha sittet med makten i en mannsalder!

Still deg spørsmålet: hvorfor angrep Putin Ukraina akkurat nå? Hva med Nato's aggressive ekspansjon helt inn på dørstokken til russerne? Hvorfor var det legitimt at USA reagerte med trussler om atomkrig den gangen russerne plasserte atomvåpen på amerikas dørterskel? (Cubakrisen)

For å få en mulighet til å avslutte denne krigen på en fredelig måte, MÅ vi sette oss inn i hvorfor den i det hele tatt kunne skje. Her feiler vesten grooovt!!! JA Putin begår en forbrytelse her! Men hvorfor? Dette kan uansett ikke Nato og vesten vinne med krigføring og aggresjon. Da vil det bli armageddon og atomvinter på hele kloden!

Det var ikke noe innfall, dette har han planlagt siden han overtok rundt årtusenskiftet. Russland okkuperer land i Georgia og Moldova og okkuperte krim-halvøya i 2014. Når vesten ikke svarte konsekvent på dette tok Putin det som en invitasjon til å fortsette aggressjonen.

Det er ikke NATO som utvider mot Russland, det er land som frivillig velger å melde seg inn i den internasjonale organisasjonen NATO av egen fri vilje. Disse landenes uavhengighet og territorielle integritet har russerne forpliktet seg til å respektere gjennom Budapest-memorandiumet og folkeretten. Det er russerne og kun russerne som er den aggresive parten her, ikke NATO og vesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 3.2.2023 den 17.23):

Jeg visste ikke at Putin er desperat etter ikke å dø.  Selv putter jeg han i boksen "uforutsigbar". 

Putin bæsjer ikke i poser og isolerer seg for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (På 3.2.2023 den 19.27):

USA har også en god mengde atomvåpen, forskjellen er at Russland truer med å bruke de. 

Jada, Russland har mange år med tomme trusler om bruk av atomvåpen. Det er bare å ignorere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (På 3.2.2023 den 19.38):

Jeg ser poenget ditt. Det er jo den mest realistiske tankegangen.  Men jeg må spørre deg, hvorfor er vi så redde for å støtte Ukraina da? Hvis Russland aldri ville brukt atomvåpen? Hvorfor vipper vi på stolen og nøler om hver våpenleveringer?
Alle sier jo at NATO er overlegene. Fordi vi er redde for en atomkrig.

En direkte konfrontasjon mellom NATO og Russland er noe annet.

Ja, man har vært altfor forsiktige. For det vi ser er jo at for hver eneste røde linje, "hit og ikke lenger, ellers faller atombombene", så har Russland trukket seg og gitt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 minutter siden):

Putin bæsjer ikke i poser og isolerer seg for moro skyld.

Der sier du noe. Det er et godt tegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thanos skrev (På 4.2.2023 den 11.21):

Nato kommer ikke til å forsvare en cm av noe Nato territorium. Til det er de for feige og veike. Russland vil true med atomkrig og Nato vil finne og aktivere en sideartikkel som rettferdiggjør for dem å ikke støtte med motangrep. Nato er et militærsamarbeid som ser vakkert ut på papiret, men som ikke fungerer overhodet i en reell skarp situasjon.

Så rart at det er Russland som har feiget ut hver eneste gang man har krysset en påstått "rød linje" som Russland har trukket opp da 🤣

Sitat

Og nei, russland er på ingen måte ferdige, selv om den tidligere forsvarssjefen og dagbladet hevder så.

Russland er gjort til latter for hele verden.

Sitat

Herregud, du tror faktisk Putin er en 2 dimensjonal Bond skurk?

Var Hitler det? Samme ulla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på retningslinjene rommet for Ukrainakonflikten og beredskap, innlegg skrevet av utestengt bruker, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 28.1.2023 den 17.09):

Jeg tenker at Tyskland i 1937 hadde kapable generaler, gode offiserer og en enormt god industribase for å lage fantastiske våpen, fly og tanks.

Russland har ingen av delene. Det er ikke noe offensiv kraft igjen i Russland. NATO hadde knust Russland i konvensjonell krig forholdsvis lett. Det vet Putin, og Xi har mer enn nok med å prøve å få Kina på rett kjøl med enorme problemer i jobbmarkedet, sviktende eiendomsmarked og enorme smittetall. Det blir ikke noe krig.

At Russland beveger seg mot fascisme er jo en undervurdering. Russland er fascistisk allerede. De er bare dørgende inkompetente på krigføring grunnet systematisk korrupsjon i Putins korthus.

Alle sier at NATO hadde knust Russland, men NATO gjør jo ikke en dritt. De bare lar Russland ture frem sakte men sikkert. «Fordi NATO er en forsvarsallianse og aldri  en pådriver i en krig». Russland og Kina planlegger verdensherredømme og resten av verden lar det skje…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marykay skrev (1 time siden):

Alle sier at NATO hadde knust Russland, men NATO gjør jo ikke en dritt. De bare lar Russland ture frem sakte men sikkert. «Fordi NATO er en forsvarsallianse og aldri  en pådriver i en krig». Russland og Kina planlegger verdensherredømme og resten av verden lar det skje…

NATO gir våpenstøtte og økonomisk støtte til ukrainerne slik at de kan forsvare seg mot de russiske angriperne. Det har gitt resultater for russerne har blitt presset tilbake og blitt påført så store tap at de har måttet ty til mobilisering, et politisk upopulært grep som legger enda større press på Putin-regimet, og kommer itillegg til de knallharde sanksjonene vesten og EU har vedtatt som presser landet økonomisk.

Vi har aldri og vil aldri la Russland ture frem som de vil, og skulle de begynne å bruke taktiske atomvåpen mot ukrainske tropper, da har de trådd over streken noe de har blitt advart om og NATO vil erklære krig og gå aktivt inn i krigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...