Gå til innhold

Hvordan forholde seg til folk som ikke liker deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal man «krype» for mennesker som liker en, uten en åpenbar grunn eller at man har fornærmet vedkommende? Jeg har en del mennesker jeg ikke liker, men jeg er voksen og opptrer høflig og nøytralt mot andre. Så sant de ikke sjikanerer meg grovt eller lignende. Merker også en del som ikke liker meg så klart, men vi overlever. Må være fryktelig tungt med teamwork/forholde seg til passiv-aggressive mennesker uten at man aner hva man har gjort de🤨Jeg jobbet sammen med en dame som konsekvent nektet å hilse eller snakke med meg; nå 15 år etterpå lurer jeg ennå på hva greia var😅Men jeg bare ignorerte og gjorde jobben min. Heldigvis var jeg ikke avgengig av å kommunisere tett med denne dama. 

Anonymkode: 82c5c...bfa

Man skal ikke krype for noen. Det er ikke det jeg mener i det hele tatt, men det finnes triks for å overleve dårlige mennesker. Spesielt om man ikke bryr seg om dem, men du trenger å samarbeide med dem for å få en arbeidshverdag til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 15.45):

Spesielt på jobb, der man faktisk må omgås uansett. 

Og hvordan merker du at folk ikke liker deg?

Jeg er en sånn som mange misliker, spesielt kvinner 55+. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, jeg er stille og introvert, ganske grå mus/usynlig. Men sånn er det. Synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til folk som ikke liker meg. 

Anonymkode: e0e17...173

Det er som jeg nesten trodde det var jeg som hadde skrevet dette. Sliter med dette selv og har alltid hatt et anstrengt forhold til eldre damer enn meg selv. 
Jeg har i utganspunktet ikke problemer med dem, men dem har ofte en greia mot meg og henger seg opp i alt jeg foretar meg.

Felles for disse damene at dem er noen år eldre meg, litt overvektige og mindre pene. Pene damer med selvtillit er alltid hyggelige å omgås (og de yngre). 
 

Jeg har sluttet å bry meg om at dem ikke liker meg. Tenker det må være deres problem og ikke mitt. I perioder, så har jeg ikke tatt lunsj når jeg hører hun og hun sitter i fellesområdet. Hun ene sluttet før jul og jeg har merket at kulturen er blitt bedre 

Anonymkode: 2b3dd...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er som jeg nesten trodde det var jeg som hadde skrevet dette. Sliter med dette selv og har alltid hatt et anstrengt forhold til eldre damer enn meg selv. 
Jeg har i utganspunktet ikke problemer med dem, men dem har ofte en greia mot meg og henger seg opp i alt jeg foretar meg.

Felles for disse damene at dem er noen år eldre meg, litt overvektige og mindre pene. Pene damer med selvtillit er alltid hyggelige å omgås (og de yngre). 
 

Jeg har sluttet å bry meg om at dem ikke liker meg. Tenker det må være deres problem og ikke mitt. I perioder, så har jeg ikke tatt lunsj når jeg hører hun og hun sitter i fellesområdet. Hun ene sluttet før jul og jeg har merket at kulturen er blitt bedre 

Anonymkode: 2b3dd...8fd

Man kan ikke slutte å bry seg fordi disse damene kan finne på å si noe dårlig om deg til sjefen og man risikerer å miste jobben. 

Anonymkode: 925ea...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan ikke slutte å bry seg fordi disse damene kan finne på å si noe dårlig om deg til sjefen og man risikerer å miste jobben. 

Anonymkode: 925ea...e92

Det skal mye til å miste jobben i Norge. Drittslenging fra kollegaer uten noe bevis er ikke nok. 

Anonymkode: a9695...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det skal mye til å miste jobben i Norge. Drittslenging fra kollegaer uten noe bevis er ikke nok. 

Anonymkode: a9695...e82

Hvis det er flere kollegaer som klager, kan det bli nok. 

Anonymkode: 925ea...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det skal mye til å miste jobben i Norge. Drittslenging fra kollegaer uten noe bevis er ikke nok. 

Anonymkode: a9695...e82

Det kan få andre konsekvenser. For min del får jeg mindre i lokale lønnsforhandlinger, jeg får ikke utføre ekstraoppgaver jeg er svært kompetent til, og sjefen har blitt mer «kjølig». 

Det er ingen tvil om at det denne kollegaen (og enkelt andre av driftspersonalet) gjør, er effektivt. 

Anonymkode: e0e17...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon direkte med personen, men på en ikke angripende måte. "Jeg føler...., er det noe jeg kan gjøre......., ect. "Jeg føler vi ikke kjenner hverandre så godt, har du lyst å være med på kafe eller noe etter jobb en dag så vi kan bli bedre kjent?" (Og forvent et nei uten å bli lei deg eller ta det personlig). 

Tenk at det er den andres problem. Så lenge man ikke har gjort de noe vondt, er hyggelig osv så er det faktisk den andre som har et problem, ikke du. 

Fokusere på de som du går overens med. Fokuser på det positive. Ikke alle går over ens. 

Anonymkode: 6ec71...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan få andre konsekvenser. For min del får jeg mindre i lokale lønnsforhandlinger, jeg får ikke utføre ekstraoppgaver jeg er svært kompetent til, og sjefen har blitt mer «kjølig». 

Det er ingen tvil om at det denne kollegaen (og enkelt andre av driftspersonalet) gjør, er effektivt. 

Anonymkode: e0e17...173

Akkurat. Så man kan ikke bare «drite» i at noen kollegaer misliker deg 

Anonymkode: 925ea...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommunikasjon direkte med personen, men på en ikke angripende måte. "Jeg føler...., er det noe jeg kan gjøre......., ect. "Jeg føler vi ikke kjenner hverandre så godt, har du lyst å være med på kafe eller noe etter jobb en dag så vi kan bli bedre kjent?" (Og forvent et nei uten å bli lei deg eller ta det personlig). 

Tenk at det er den andres problem. Så lenge man ikke har gjort de noe vondt, er hyggelig osv så er det faktisk den andre som har et problem, ikke du. 

Fokusere på de som du går overens med. Fokuser på det positive. Ikke alle går over ens. 

Anonymkode: 6ec71...d30

Å gå på kafé med henne er helt uaktuelt. Jeg har ikke lyst til å bli bedre kjent med henne, heller. Faktisk tenker jeg at jeg vil unngå henne så mye som mulig, holde all kommunikasjon skriftlig, og ved det minste lille antydning til passiv aggresjon setter jeg sjefen på kopi. 

Å si til noen at jeg «føler noe» er bare opptakten til drama, det hadde jeg aldri sagt til noen. 

Anonymkode: e0e17...173

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å gå på kafé med henne er helt uaktuelt. Jeg har ikke lyst til å bli bedre kjent med henne, heller. Faktisk tenker jeg at jeg vil unngå henne så mye som mulig, holde all kommunikasjon skriftlig, og ved det minste lille antydning til passiv aggresjon setter jeg sjefen på kopi. 

Å si til noen at jeg «føler noe» er bare opptakten til drama, det hadde jeg aldri sagt til noen. 

Anonymkode: e0e17...173

Men da går det jo begge veier. Du vil ikke ha noe med henne å gjøre og vica versa. 

Hvorfor er det å skape drama? Det har jeg aldri opplevd, heller det motsatte. 

Anonymkode: 6ec71...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 7.47):

Jeg tror hun gjør det. Han er nesten «pappaen» til de kontoransatte, det virker som han er spesielt opptatt av de som er ansatte på drift og at når noen kommer til han og baksnakker andre ansatte, tror han på dem umiddelbart isteden for å snakke med begge parter. 

Anonymkode: e0e17...173

Da får du komme først da.

Anonymkode: 497e9...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun driver med sabotering og hersketeknikker. Det kan handle om alt fra misunnelse til ja gudene vet. Syntes ikke du skal krype for henne ved å bli kjent. Det løpet høres kjørt. Du skal heller ikke la henne avbryte deg men snakke ferdig, men si høyt og tydelig"kan jeg snakke ferdig?!Takk!!. Gjør dette med en myndig stemme. Ta din plass i rommet.

Hold deg unna henne så mye du kan.

Hold all kommunikasjon skriftlig. Vær saklig. Sett sjefen på kopi. Få det tydelig frem at det er hos henne prosessen stopper opp iforhold til fakturering. Hun kan prøve å skylde på deg. 

Hvis du gidder kan du innynde deg hos sjefen, eventuelt etterhvert koble inn verneombud og kjøre full personalsak, men personlig ville jeg sett meg om etter en ny jobb før det gikk så langt. Det høres uprofesjonelt ut slik sjefen håndterer det. 

Anonymkode: 497e9...dae

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøvftta skrev (På 27.1.2023 den 19.03):

Da gir du i alle fall beskjed til sjef /overordnet om det. Da er det ikke på din kappe lenger!

Veldig overforenkling av et reelt problem. Det er selvsagt kjempelett å sitte hjemme og påstå at det er bare å gjøre slik og sånn. Men i realiteten så kan det å sette hardt mot hardt fort gjøre vondt verre. På en arbeidsplass er flere avhengig av hverandre og det kreves smidighet fra alle parter. Har man en vrang kollega som ikke liker trynet ditt kan det gi mange ubehagelig utslag som ikke nødvendigvis er så enkelt å adressere. Iallfall om det er såpass subtilt at det ikke er tydelig for andre. Da kan man fort risikere å bli oppfattet som problemet selv. Spesielt hvis denne kollegaen er en fryd å jobbe med for alle andre enn TS.

Anonymkode: 29219...766

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 14.37):

Veldig overforenkling av et reelt problem. Det er selvsagt kjempelett å sitte hjemme og påstå at det er bare å gjøre slik og sånn. Men i realiteten så kan det å sette hardt mot hardt fort gjøre vondt verre. På en arbeidsplass er flere avhengig av hverandre og det kreves smidighet fra alle parter. Har man en vrang kollega som ikke liker trynet ditt kan det gi mange ubehagelig utslag som ikke nødvendigvis er så enkelt å adressere. Iallfall om det er såpass subtilt at det ikke er tydelig for andre. Da kan man fort risikere å bli oppfattet som problemet selv. Spesielt hvis denne kollegaen er en fryd å jobbe med for alle andre enn TS.

Anonymkode: 29219...766

Slike kollegaer er ofte «fryd» for andre fordi de smisker ræva av seg 

Anonymkode: 925ea...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...