Gå til innhold

Har man KRAV på opplæring i en ny jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man har rettigheter som arbeidstaker, og er du redd for å bli ansett som vanskelig, og derav ikke får forlenget kontrakten, så er kanskje ikke arbeidsplassen noen god arbeidsplass å satse videre på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men må du ha hjelp av sjefen? Kan du ikke spørre noen av demine kollegaer om hjelp?

Anonymkode: 42a51...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men må du ha hjelp av sjefen? Kan du ikke spørre noen av demine kollegaer om hjelp?

Anonymkode: 42a51...b0a

Joda, så klart. Poenget er hvordan hele greia håndteres av sjefen. 

Anonymkode: a32fe...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søkte du ikke på jobben med de kvalifikasjoner jobb arbeidet krever? 

Anonymkode: b4d8a...31b

Hva snakker du om? Har du aldri hatt jobb før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaytee skrev (2 timer siden):

Man har rettigheter som arbeidstaker, og er du redd for å bli ansett som vanskelig, og derav ikke får forlenget kontrakten, så er kanskje ikke arbeidsplassen noen god arbeidsplass å satse videre på. 

Enig ☺️

Anonymkode: a32fe...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på jobben din og hvilken opplæring du forventer. Men opplæring kan en forvente uansett, det er både i din og arbeidsgiver interesse, det er forskjellige måter å gjøre ting på forskjellige arbeidsplasser. 

Jeg har en jobb der vi jobber selvstendig, hovedsaklig på prosjekt. Vi viser selvfølgelig nyansatte hvordan systemene virker og hva som skal gjøres. Men ansetter vi en senior person forventer vi at denne tar initiativ og selvstendig jobber med å sette seg inn i sine prosjekter. Har fått nyansatte seniorer som forventer at vi sitter sammen selv etter mange måneder. Det har vi ikke mulighet til, de er tross alt ansatt for å avhjelpe, ikke være mer jobb (og de får lønn deretter). 

De som er nyutdanna får selvsagt en tettere oppfølging og følger en senior ansatt og får oppgaver av denne. Altså opplæring i jobben. 

Muligens litt avsporing, dette svaret men poenget er at det spiller stor rolle hvordan du er på arbeidsplassen. Er du proaktiv og snakker med de rundt deg? Kollegaer kan være en fantastisk ressurs og ofte bedre til å lære av enn sjefen som gjerne jobber mer administrativt. 

Anonymkode: 2f1e6...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elendig sjef. Dette er hvorfor jeg alltid spør på intervju om rutiner for opplæring og ca når de forventer at jeg skal være selvgående. Da vet jeg også når det ev. er på tide å be om ekstra opplæring, om jeg ser at jeg ikke er der jeg bør være innen rimelig tid.

Anonymkode: a4300...842

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ikke fått noe særlig opplæring og da jeg sa ifra til sjefen, sa han at vi kunne avtale et møte og «gå gjennom det viktigste», etterpå avlyste han møtet og glemte hele greia. Burde jeg snakke med verneombudet? 

Anonymkode: a32fe...045

ja du skal ha 2-3 arbeidsdager, lønnet hvor du er på toppen og går med en som kan jobben din som aktivt går inn for å lære deg.

Anonymkode: 779dd...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ja du skal ha 2-3 arbeidsdager, lønnet hvor du er på toppen og går med en som kan jobben din som aktivt går inn for å lære deg.

Anonymkode: 779dd...d8f

2-3 arbeidsdager fungerer kanskje i en jobb som f.eks. butikk eller lager. I kompliserte jobber, så trenger man mye lenger opplæring, spesielt som nyutdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (5 timer siden):

2-3 arbeidsdager fungerer kanskje i en jobb som f.eks. butikk eller lager. I kompliserte jobber, så trenger man mye lenger opplæring, spesielt som nyutdannet.

Riktig, så det at sjefen utsetter det og ignorerer meg gjør at jeg ikke kan utføre jobben ordentlig 

Anonymkode: a32fe...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min avdeling kjører vi et opplæringsløp som går over 2 uker for heltidsansatte (pluss tett oppfølging i lang tid etterpå i team) og 6-8 uker for deltidsansatte med jevnlige samlinger for oppdatering/repetisjon. Det er helt nødvendig, jobben er ikke av en art der det går an å finne ut av ting selv. 

Så jeg vil si at det kommer jo veldig an på hva jobben går ut på. Jeg har f.eks. ikke samme forventinger dersom jeg skal skifte jobb selv, på mitt nivå er det forventet at jeg ikke trenger å bli holdt i hånda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...