AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hei, Jenta vår på snart 6 mnd har fra dag én blitt ammet i søvn. Nå fungerer det ikke lengre, og jeg må ha avlastning. Hun er helt avhengig av pupp for å sove på natt, og den siste mnd har hun våknet opptil 3 ganger pr time, og krever å sove med Puppen i munnen (tar _ikke_ smukke!). Har hørt på div. Podcaster og synes «Kan du ikke bare sove?!» med Caroline Lorentzen er veldig interessant. Vi satte dermed i gang i går; og far var først ut. Det var 2,5 t med skriking, men hun sovnet til slutt. Far var der sammen med henne hele tiden, og sang og koste med henne. Nå er han inne hos henne igjen, og det har nå tatt 1 time.. Har noen prøvd «metoden» hennes - fungerte det? Og hvor mange kvelder med sår gråt måtte du/dere stå i? Anonymkode: 36425...4ee 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Vi prøvde ikke noen metode, eller vet ikke om det er metode. Men jeg la henne alltid i sengen etter amming, og så etter flasken. (Går jo an å prøve på det for dere også?) Hun ville ikke ha smokk, men ble veldig glad i melk på flaske, som vi nettopp har sluttet helt med. Tar henne opp fra sengen hvis hun gråter, og stryker på ryggen imens jeg synger en sang, og legger henne rolig ned igjen. -Nå er det natt, sov godt. Hun er snart 2, og jeg gjør det samme nå som når hun var baby. Nå spør jeg om hun er trøtt, hun svarer ja, tar bamsen og går på badet for kveldstellet og så går hun opp trappen til sengen. Pakker henne inn imens jeg synger en sang. Det er alltid jeg som tar kveldsrutinen da, for når far prøver så blir det ikke riktig nok, og jeg må inn å synge og pakke uansett. Jeg var bestemt på at sengen skulle bli et positivt sted, og det har det blitt😊 så jeg er ikke enig med gråtekurer, da tror ihvertfall jeg, at det fort kan bli noe som er fælt. Jeg vet ikke om jeg svarte på det du lurer på, men her har du ihvertfall et forslag fra meg❤ Anonymkode: 0e0ef...396 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Dere velger å la en baby på 6 måneder skrike i 2,5 timer?? Det er galskap og ikke barnets beste. Anonymkode: 1990f...f1b 15 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi prøvde ikke noen metode, eller vet ikke om det er metode. Men jeg la henne alltid i sengen etter amming, og så etter flasken. (Går jo an å prøve på det for dere også?) Hun ville ikke ha smokk, men ble veldig glad i melk på flaske, som vi nettopp har sluttet helt med. Tar henne opp fra sengen hvis hun gråter, og stryker på ryggen imens jeg synger en sang, og legger henne rolig ned igjen. -Nå er det natt, sov godt. Hun er snart 2, og jeg gjør det samme nå som når hun var baby. Nå spør jeg om hun er trøtt, hun svarer ja, tar bamsen og går på badet for kveldstellet og så går hun opp trappen til sengen. Pakker henne inn imens jeg synger en sang. Det er alltid jeg som tar kveldsrutinen da, for når far prøver så blir det ikke riktig nok, og jeg må inn å synge og pakke uansett. Jeg var bestemt på at sengen skulle bli et positivt sted, og det har det blitt😊 så jeg er ikke enig med gråtekurer, da tror ihvertfall jeg, at det fort kan bli noe som er fælt. Jeg vet ikke om jeg svarte på det du lurer på, men her har du ihvertfall et forslag fra meg❤ Anonymkode: 0e0ef...396 Du har et barn som klarer å regulere søvnen sin selv. Det er helt irrelevant. Anonymkode: 1d1f7...39b 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere velger å la en baby på 6 måneder skrike i 2,5 timer?? Det er galskap og ikke barnets beste. Anonymkode: 1990f...f1b Av ren nysgjerrighet - hvorfor sier du at det ikke er barnets beste? Så fremt barnet er mett, har tørr bleie og ikke er sykt/har vondt, så ser jeg ikke problemet så fremt man sitter/ligger sammen med barnet og trøster. Det er jo «bare» frustrasjon fra barnet som må lære seg en ny måte å sovne på, altså med mindre støtte. Dersom man går UT av rommet når barnet gråter så er det jo en helt annen sak! Anonymkode: 36425...4ee 9 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Av ren nysgjerrighet - hvorfor sier du at det ikke er barnets beste? Så fremt barnet er mett, har tørr bleie og ikke er sykt/har vondt, så ser jeg ikke problemet så fremt man sitter/ligger sammen med barnet og trøster. Det er jo «bare» frustrasjon fra barnet som må lære seg en ny måte å sovne på, altså med mindre støtte. Dersom man går UT av rommet når barnet gråter så er det jo en helt annen sak! Anonymkode: 36425...4ee Et lite barn på 6 måneder har svært begrensede muligheter for å gi uttrykk for sine behov og barnet er totalt avhengig av at omsorgspersoner responderer adekvat på det barnet gir uttrykk for. Når et barn skriker i 2.5 timer så er det helt klart et uttrykk for at barnet har behov for noe. Det barnet lærer når dere ikke responderer på barnets behov slik at gråten opphører er at "når jeg gråter reagerer de ikke". Det er ikke snakk om et barn på 3-4 år som har en form for bevissthet. Det er en baby på 6 måneder. At dere tenker at dere skal lære en baby å håndtere frustrasjon, selvregulering og å måtte tåle mindre støtte fra omsorgsgivere er akbsolutt ikke barnets beste. Anonymkode: 1990f...f1b 13 3 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har et barn som klarer å regulere søvnen sin selv. Det er helt irrelevant. Anonymkode: 1d1f7...39b Det er jo pga av gode rutiner at barnet mitt klarer det selv. Jeg har lagt opp til det fra dag én. Og jeg mener at det ikke er forseint enda når barnet bare er 6 mnd gammelt å få til noe lignende. Noen netter har jeg måttet bruke hele natten til å trøste, synge og legge ned igjen. Som har ført til at sengen er et sted som er et koselig og trygt sted å sove. Anonymkode: 0e0ef...396 1
Gjest EmKay Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Vi hørte henne i podcasten til foreldrerådet "søvn hos baby", og brukte hennes metode på småen når hun var rundt 7 mnd, bare at jeg gjorde det selv. De to første dagene tok det litt tid, deretter mindre og mindre. I løpet av en uke var hun stort sett sovnet på 2-10 minutter. De første dagene var tøffe, og jeg måtte omtrent sitte på hendene mine for å ikke gi etter og amme i søvn. Men vi snakket til/sang for henne, strøk for henne, og tok henne opp og roet ned dersom gråten ble veldig intens. Stort sett var det mest sutring fordi situasjonen var ny og ikke slik hun ville ha det. Så synes metoden funket veldig fint! Gjorde det samme på natt, og i løpet av kort tid var hun "helt" selvregulert og klarte å finne søvnen igjen selv om hun våknet på natt.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et lite barn på 6 måneder har svært begrensede muligheter for å gi uttrykk for sine behov og barnet er totalt avhengig av at omsorgspersoner responderer adekvat på det barnet gir uttrykk for. Når et barn skriker i 2.5 timer så er det helt klart et uttrykk for at barnet har behov for noe. Det barnet lærer når dere ikke responderer på barnets behov slik at gråten opphører er at "når jeg gråter reagerer de ikke". Det er ikke snakk om et barn på 3-4 år som har en form for bevissthet. Det er en baby på 6 måneder. At dere tenker at dere skal lære en baby å håndtere frustrasjon, selvregulering og å måtte tåle mindre støtte fra omsorgsgivere er akbsolutt ikke barnets beste. Anonymkode: 1990f...f1b Selvfølgelig(!) har en baby «begrensende muligheter for å gi uttrykk for sine behov», det er vel allment kjent at en baby gråter for å få oppfylt sine behov, feks: mat, ny bleie, nærhet etc. Men, når man kjenner barnet sitt og vet at barnet har det bra - og at gråten kun er et uttrykk for «Men, Mamma da, jeg må jo ha puppen i munnen for å få sove?!», så går det faktisk helt greit om barnet gråter litt inntil hen innser at «Men, om jeg legger hodet mitt litt til høyre sånn, så sovner jeg». Anonymkode: 36425...4ee 7 1
kankankan Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Et lite barn på 6 måneder har svært begrensede muligheter for å gi uttrykk for sine behov og barnet er totalt avhengig av at omsorgspersoner responderer adekvat på det barnet gir uttrykk for. Når et barn skriker i 2.5 timer så er det helt klart et uttrykk for at barnet har behov for noe. Det barnet lærer når dere ikke responderer på barnets behov slik at gråten opphører er at "når jeg gråter reagerer de ikke". Det er ikke snakk om et barn på 3-4 år som har en form for bevissthet. Det er en baby på 6 måneder. At dere tenker at dere skal lære en baby å håndtere frustrasjon, selvregulering og å måtte tåle mindre støtte fra omsorgsgivere er akbsolutt ikke barnets beste. Anonymkode: 1990f...f1b Men hva mener du man skal gjøre? Det er ikke alltid et barn lar seg trøste, men så lenge foreldrene er der sammen med barnet og trygger, holder rundt osv, så er det da ikke så mye annet å gjøre? Responsen din er forståelig om det er snakk om skrikekurer hvor barnet må regulere seg selv, det er imidlertid ikke det TS beskriver. 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig(!) har en baby «begrensende muligheter for å gi uttrykk for sine behov», det er vel allment kjent at en baby gråter for å få oppfylt sine behov, feks: mat, ny bleie, nærhet etc. Men, når man kjenner barnet sitt og vet at barnet har det bra - og at gråten kun er et uttrykk for «Men, Mamma da, jeg må jo ha puppen i munnen for å få sove?!», så går det faktisk helt greit om barnet gråter litt inntil hen innser at «Men, om jeg legger hodet mitt litt til høyre sånn, så sovner jeg». Anonymkode: 36425...4ee En baby har ikke den grad av bevissthet som du illustrerer her. Det er grunnleggende behov barnet gir uttrykk for. En videre refleksjon eller forståelse av å ikke bli møtt på behovet har selvsagt ikke en baby. At babyer gråter er ikke farlig. Men: Når en baby gråter i 2,5 timer er det åpenbart at dere ikke forstår hva barnet ønsker og dere responderer ikke slik at gråten opphører. Ditt og fars behov for en mer selvstendig baby og en baby som i stor grad klarer å regulere seg selv, inkludert å håndtere egne følelses- og behovsuttrykk. Anbefaler deg å ta en titt på denne: trygghetssirkelen / folkOm Anonymkode: 1990f...f1b 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En baby har ikke den grad av bevissthet som du illustrerer her. Det er grunnleggende behov barnet gir uttrykk for. En videre refleksjon eller forståelse av å ikke bli møtt på behovet har selvsagt ikke en baby. At babyer gråter er ikke farlig. Men: Når en baby gråter i 2,5 timer er det åpenbart at dere ikke forstår hva barnet ønsker og dere responderer ikke slik at gråten opphører. Ditt og fars behov for en mer selvstendig baby og en baby som i stor grad klarer å regulere seg selv, inkludert å håndtere egne følelses- og behovsuttrykk. Anbefaler deg å ta en titt på denne: trygghetssirkelen / folkOm Anonymkode: 1990f...f1b Jo, det er åpenbart at vi forstår hva barnet ønsker: BLI AMMET I SØVN. Men, når det ikke er mulig lengre, og man sitter med blødende brystvorter så kan du kanskje tenke deg selv at det ikke er et alternativ lengre. Nok en gang; hadde hen blitt lagt i senga helt alene, så hadde det vært helt annerledes. Uansett, jeg har et elsket og trygt barn, som får masse nærhet og kos. Så, du trenger virkelig ikke å linke til trygghetssirkelen, det går fint med barnet. Anonymkode: 36425...4ee 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det er åpenbart at vi forstår hva barnet ønsker: BLI AMMET I SØVN. Men, når det ikke er mulig lengre, og man sitter med blødende brystvorter så kan du kanskje tenke deg selv at det ikke er et alternativ lengre. Nok en gang; hadde hen blitt lagt i senga helt alene, så hadde det vært helt annerledes. Uansett, jeg har et elsket og trygt barn, som får masse nærhet og kos. Så, du trenger virkelig ikke å linke til trygghetssirkelen, det går fint med barnet. Anonymkode: 36425...4ee Når en baby gråter i 2,5 timer er ikke alt helt greit. Kanskje dere foreldre oppfatter det slik. Babyen gjør det åpenbart ikke Anonymkode: 1990f...f1b 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når en baby gråter i 2,5 timer er ikke alt helt greit. Kanskje dere foreldre oppfatter det slik. Babyen gjør det åpenbart ikke Anonymkode: 1990f...f1b Nei, det er jo åpenbart ikke greit for babyen som ligger der i oppvarmet seng, med ny bleie, mett mage og pappas hånd på brystet som synger byssan lull. Hen skulle jo hatt puppen min i munnen også. Anonymkode: 36425...4ee 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er jo åpenbart ikke greit for babyen som ligger der i oppvarmet seng, med ny bleie, mett mage og pappas hånd på brystet som synger byssan lull. Hen skulle jo hatt puppen min i munnen også. Anonymkode: 36425...4ee Ditt barn og du bestemmer. Men du må, i likhet med babyen din, tåle motstand og ikke bli møtt på det du mener er ditt behov Anonymkode: 1990f...f1b 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ditt barn og du bestemmer. Men du må, i likhet med babyen din, tåle motstand og ikke bli møtt på det du mener er ditt behov Anonymkode: 1990f...f1b Nei, unnskyld meg. Her må jeg støtte TS, spesielt når hun forteller at faren er inne på rommet og trøster og synger. Her tolker jeg det sånn at du mener at mor lar sitt behov gå foran babyen og at du synes det er feil, men å kunne sovne selv og være trygg i egen seng er en gave jeg mener vi bør lære barns våre. Ja, barnet gråter, men en forelder er der og det ligger ikke alene uten å bli møtt. Her vet jeg at mange er uenig med meg, men dette irriterer meg og jeg vet mange er enig også. Vår generasjon med foreldre er så opptatt av å "møte barnets behov" at mødre ammer ungen sin på natta til de er store og mor ikke har sovet en full natt på 2,5 år fordi hun "prioriterer barnets behov". Barnet ønsker og trenger også å sove hele natta, jeg mener at du gjør ungen din en stor bjørnetjeneste ved å holde på med nattamming lenge. Noen må lære barnet å sove og legge seg uten pupp, og hvem skal gjøre det? Jo, det blir jo deg, det. Jeg mener at hvis du er for veik til å ta den kampen det før eller siden blir å la barnet sove selvstendig, så er det på deg. Men det er IKKE til barnets beste å nattamme til langt over året og bli holdt i handa ved innsoving til det er 4 år, ikke lur deg selv til å tro det. Anonymkode: 61864...1d1 8 16
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 Hvorfor må dere la ungen skrike i flere timer?? Gi ungen en flaske da hvis du ikke orker å fortsette ammingen… stakkars baby. Det der hadde jeg ikke klart å gjøre. Å jeg kuttet ammingen når baby var 4 mnd, uten skriking… Anonymkode: 07ebe...7de 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må dere la ungen skrike i flere timer?? Gi ungen en flaske da hvis du ikke orker å fortsette ammingen… stakkars baby. Det der hadde jeg ikke klart å gjøre. Å jeg kuttet ammingen når baby var 4 mnd, uten skriking… Anonymkode: 07ebe...7de TS her. Leste du hovedinnlegget? Nei, antok det. Barnet mitt ammes da, hun får morsmelk rett før hun legger seg (og grøt..). Baby legger seg god å mett, det er da ingen grunn til å gi ungen en flaske? Nattamming holder vi fortsatt på med, mange ganger på natta også.. Anonymkode: 36425...4ee 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 EmKay skrev (7 timer siden): Vi hørte henne i podcasten til foreldrerådet "søvn hos baby", og brukte hennes metode på småen når hun var rundt 7 mnd, bare at jeg gjorde det selv. De to første dagene tok det litt tid, deretter mindre og mindre. I løpet av en uke var hun stort sett sovnet på 2-10 minutter. De første dagene var tøffe, og jeg måtte omtrent sitte på hendene mine for å ikke gi etter og amme i søvn. Men vi snakket til/sang for henne, strøk for henne, og tok henne opp og roet ned dersom gråten ble veldig intens. Stort sett var det mest sutring fordi situasjonen var ny og ikke slik hun ville ha det. Så synes metoden funket veldig fint! Gjorde det samme på natt, og i løpet av kort tid var hun "helt" selvregulert og klarte å finne søvnen igjen selv om hun våknet på natt. Fantastisk! Vi er på dag 3 her, i dag tok det bare 30 minutter, og det var bare gråt på førstegir🤞🏼 Men, baby våknet etter 60 minutter, og da var jeg selvfølgelig i dusjen - så pappa sprang inn til hen. Nå har han vært inne i 30 minutter, og baby roer seg ikke.. Har dere hatt oppvåkninger ganske kort tid etter baby har sovnet - har du da ammet i søvn som før?? Anonymkode: 36425...4ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå