Gå til innhold

Caroline Lorentzen’s leggerutine - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bysse, synge, kose. Ha barnet tett inntil en av foreldrene. Ikke la det ligge i sengen og gråte i tre timer 

Anonymkode: e2bc4...67f

Hun sier jo at far er der med barnet, er ikke far forelder?

Endret av BobbySocks
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Hun sier jo at far er der med barnet, er ikke far forelder?

Jo. Men gir metoden rom for å plukke opp barnet og bysse det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dere velger å la en baby på 6 måneder skrike i 2,5 timer?? Det er galskap og ikke barnets beste. 

Anonymkode: 1990f...f1b

Dette… galskap

Anonymkode: 97f80...bd6

Skrevet
Klikker83 skrev (11 timer siden):

Regner forøvrig med at du heller ikke har et barn som har vekket deg 3 ganger i timen gjennom natten flere netter på rad. Som sagt, dere er gode på å se ting sort/hvitt. 

Men nå skal jeg gjøre noe mer fornuftig enn å sitte her og diskutere med deg og resten av mammapolitiet. Godnatt😘

Har hatt barn som har vekket meg hele natta. En ting er å høre på en podcast om råd men man må se an hver unge. Det som fungerer på en unge fungerer ikke på den andre! Ikke engang søsken. 

Jeg tenker at barnet gråter mindre fordi den har innsett st mor ikke kommer og gitt opp og det anser man som en «seier». Men det som er er Jonathan de 2-3 timene barnet har måtte skrike etter mor er jævlig for barnet. Du kan jo prøve å skrike så lenge du og , og kjenne på det. Bare dette er en baby som vet bare om deg som sin primære trygghet i verden og den er tatt bort plutselig.

Jeg hadde prøvd denne metoden men ikke så tidlig som 6 mnd, og hvertall ikke når det kanskje har gått en hel time med skriking… hadde begynt å tenke på andre muligheter. 

Men ditt barn, er ingen lov mot dette …

Anonymkode: 97f80...bd6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har et barn som klarer å regulere søvnen sin selv. Det er helt irrelevant.

Anonymkode: 1d1f7...39b

Tenkte det samme 😅

Jeg gjorde nøyaktig det samme, sengen skulle være et bra sted osv.

Det virket jo ikke.

Vi prøvde over et par år de fleste anbefalte metoder - men det eneste som funka var å øve på det som funket «minst dårlig».

Altså lytte til barnets behov.

Behovet var jo åpenbart søvn, men jeg merket også at vi måtte finne middelveien mellom «være på rommet hele tiden» (han ble overgira), til å la ham sutre/gråte litt selv (bare eskalerte, og da var han illsint ila kort tid).

Løsningen var å bli 2 år omtrent, da tok han gnidde han seg i øynene en kveld og sa «mamma, jei sove». Vi bare 😶😳

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, unnskyld meg. Her må jeg støtte TS, spesielt når hun forteller at faren er inne på rommet og trøster og synger. Her tolker jeg det sånn at du mener at mor lar sitt behov gå foran babyen og at du synes det er feil, men å kunne sovne selv og være trygg i egen seng er en gave jeg mener vi bør lære barns våre. Ja, barnet gråter, men en forelder er der og det ligger ikke alene uten å bli møtt.

Her vet jeg at mange er uenig med meg, men dette irriterer meg og jeg vet mange er enig også. Vår generasjon med foreldre er så opptatt av å "møte barnets behov" at mødre ammer ungen sin på natta til de er store og mor ikke har sovet en full natt på 2,5 år fordi hun "prioriterer barnets behov". Barnet ønsker og trenger også å sove hele natta, jeg mener at du gjør ungen din en stor bjørnetjeneste ved å holde på med nattamming lenge. Noen må lære barnet å sove og legge seg uten pupp, og hvem skal gjøre det? Jo, det blir jo deg, det. Jeg mener at hvis du er for veik til å ta den kampen det før eller siden blir å la barnet sove selvstendig, så er det på deg. Men det er IKKE til barnets beste å nattamme til langt over året og bli holdt i handa ved innsoving til det er 4 år, ikke lur deg selv til å tro det.

Anonymkode: 61864...1d1

Vet du ikke at mor skal fullstendig utslette seg selv, selv når det går på helsa løs? 

Anonymkode: 8e9b9...308

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du ikke at mor skal fullstendig utslette seg selv, selv når det går på helsa løs? 

Anonymkode: 8e9b9...308

Å utslette seg selv er et moderne fenomen. Vi mennesker er utviklet for å være veldig tett på barna våre. Vi som menneskeart hadde ikke overlevd om vi la barna våre fra oss i hulen vår for å gå å gjøre husarbeid. At dette ikke passer det moderne livet vi har skapt oss er en ting, men det er greit å annerkjenne at vi gjør dette på bekostning av stress hos barnet.

Ønsker mor tid på kvelden i bytte mot gi et barnet et mer reaktivt stressenter? Javel, men vi trenger ikke pakke det inn i sukker.

Anonymkode: 4bb7e...c76

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo. Men gir metoden rom for å plukke opp barnet og bysse det?

Ja!!!!!

Anonymkode: 36425...4ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja!!!!!

Å, så bra. Forslag: kan smokk selges inn ved å dryppe litt brystmelk på den? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 19.55):

Hei,

Jenta vår på snart 6 mnd har fra dag én blitt ammet i søvn. Nå fungerer det ikke lengre, og jeg må ha avlastning. Hun er helt avhengig av pupp for å sove på natt, og den siste mnd har hun våknet opptil 3 ganger pr time, og krever å sove med Puppen i munnen (tar _ikke_ smukke!). 

Har hørt på div. Podcaster og synes «Kan du ikke bare sove?!» med Caroline Lorentzen er veldig interessant. Vi satte dermed i gang i går; og far var først ut. Det var 2,5 t med skriking, men hun sovnet til slutt. Far var der sammen med henne hele tiden, og sang og koste med henne. Nå er han inne hos henne igjen, og det har nå tatt 1 time.. Har noen prøvd «metoden» hennes - fungerte det? Og hvor mange kvelder med sår gråt måtte du/dere stå i?

6 mnd og dere lar henne ligge å gråte? Dette er hjerterått og du bør få veiledning på helsestasjonen. Slike skrikekurer er IKKE beregnet på så små babyer.

Når barnet er så ungt som 6 mmd er sjangsen stor for at dere ikke tolker signalene riktig fordi dere ikke kjenner barnet godt nok enda. Det er begrenset hvor godt man lærer å kjenne noen på 6 mnd.

Anonymkode: 1c73b...11f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

6 mnd og dere lar henne ligge å gråte? Dette er hjerterått og du bør få veiledning på helsestasjonen. Slike skrikekurer er IKKE beregnet på så små babyer.

Når barnet er så ungt som 6 mmd er sjangsen stor for at dere ikke tolker signalene riktig fordi dere ikke kjenner barnet godt nok enda. Det er begrenset hvor godt man lærer å kjenne noen på 6 mnd.

Jeg kjenner barnet mitt godt, og jeg hører forskjell på gråten, omså det er «Mamma, jeg er sulten», eller «Mamma, jeg vil ha nærhet». Det lærer man seg innen barnet er et halvt år. Når barnet mitt gråter fordi det er frustrert over å måtte lære å sovne uten puppen i munnen, eller fordi hen rett og slett er overtøtt, så synes jeg det går greit - så fremt en av oss foreldre er der og støtter barnet! Baby fikk masse kos og byssing og sovnet til slutt, nå sovner baby på under 30 min med mammas hånd på brystet og sang.

Hadde vi lukket døren og latt barnet vårt ligge KONSTANT å gråte i 2,5 t så er det da en helt annen sak. Dessuten gråt hen da ikke i 2,5 t i strekk, og det var trøtthetsgråt - ikke «Hvor i helvette er mamma». Herregud skjerp dere. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 19.55):

Hei,

Jenta vår på snart 6 mnd har fra dag én blitt ammet i søvn. Nå fungerer det ikke lengre, og jeg må ha avlastning. Hun er helt avhengig av pupp for å sove på natt, og den siste mnd har hun våknet opptil 3 ganger pr time, og krever å sove med Puppen i munnen (tar _ikke_ smukke!). 

Har hørt på div. Podcaster og synes «Kan du ikke bare sove?!» med Caroline Lorentzen er veldig interessant. Vi satte dermed i gang i går; og far var først ut. Det var 2,5 t med skriking, men hun sovnet til slutt. Far var der sammen med henne hele tiden, og sang og koste med henne. Nå er han inne hos henne igjen, og det har nå tatt 1 time.. Har noen prøvd «metoden» hennes - fungerte det? Og hvor mange kvelder med sår gråt måtte du/dere stå i?

Dette er helt normalt. Når baby blir så avhengig og vant med pupp for innsovning og søvn, så blir det mye skriking de første dagene - så går det greit. Flott at barnefar tar seg av dette, for det er verre når mor gjør det, siden baby lukter melka og vet at puppen er der. Bare stå på deres. Man blir anbefalt av hs og Helsedirektoratet å avvende nattamming/mating ved 6-8 måneder, så dette er noe flertallet av foreldre står i. Noen babyer gir seg lettere enn andre ☺️

Anonymkode: 704d0...75d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Herregud for en stråmann. Har du sterke utfordringer med leseforståelse? Ta et norskkurs. Ts trenger absolutt ikke veiledning, men flertallet av dere voksne her inne trenger tydelig «hvordan oppføre seg på internett»- kurs. 🙈😂

Anonymkode: 704d0...75d

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Haha, denne kommentaren😂 er du klar over hvilke råd psykologiforbundet og helsestasjon gir foreldre ang. Søvn?.. 

FERBERS METODE. Så fremt barna er over 6 mnd that is. Dette er langt i fra ferbers. Skam deg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi ble anbefalt det på helsestasjonen.. men valgte å ikke gjøre det. 

Skrevet

Vi er i en lignende situasjon, med en litt eldre baby (8 måneder). Når hun var mindre sov hun i bedside crib og/eller i senga ved siden av meg, og vi ammet liggende i løpet av natta (fri bar). Dette funka fjell i begynnelsen, hun kunne sove 3-4 timers lange sovestrekk i bedsiden, så tok jeg henne over i senga og sov videre resten av natta. Rundt ca 6 måneder ville hun bare sove inntil meg, og våkner også mye hyppigere enn når hun var yngre. Og sovner ikke igjen uten puppen. Resultatet er at vi sover elendig begge to. I tillegg er hun nå både for stor og for mobil for bedside crib (som hun uansett ikke vil ligge i lengre), og også så mobil at jeg er redd hun snart skal klare å åle seg ut av dobbelsenga når vi samsover.

Ingen av oss sover godt, og dét i seg selv er grunn til å forsøke å kutte nattamming og lære henne å sove uten puppen. Hun flater også ut på vekstkurven, og helsesøster anbefalte sterkt å kutte nattamming for å forsøke å øke appetitten på dagtid. Om en måneds tid begynner jeg også å jobbe fullt igjen, og kommer da være borte på kveldstid innimellom når jeg har seinvakt, så vi må bare finne en løsning. (Beklager mammapolitiet, jeg har ikke råd til å ta ulønnet permisjon fram til baby bestemmer seg for at hun er klar for å sovne uten puppen om natta.)

Så, jeg setter utrolig stor pris både på TS som spurte, og alle som deler erfaringer - jeg hadde ikke hørt om Caroline Lorentzen før, men dette høres mye mer skånsomt ut enn Ferber-metoden vi fikk anbefalt på helsestasjonen. Jeg tror heller ikke at baby her vil godta forandring sånn helt uten protester (de gangene pappa har forsøkt å legge, har det ikke vært populært). Men jeg tror jeg kan leve med denne tilnærmingen, der baby ser at du er der og fremdeles får kos, trøst og støtte - bare ikke puppen hun er vant med for å sove. 

Anonymkode: 60410...db9

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner barnet mitt godt, og jeg hører forskjell på gråten, omså det er «Mamma, jeg er sulten», eller «Mamma, jeg vil ha nærhet». Det lærer man seg innen barnet er et halvt år. Når barnet mitt gråter fordi det er frustrert over å måtte lære å sovne uten puppen i munnen, eller fordi hen rett og slett er overtøtt, så synes jeg det går greit - så fremt en av oss foreldre er der og støtter barnet! Baby fikk masse kos og byssing og sovnet til slutt, nå sovner baby på under 30 min med mammas hånd på brystet og sang.

Hadde vi lukket døren og latt barnet vårt ligge KONSTANT å gråte i 2,5 t så er det da en helt annen sak. Dessuten gråt hen da ikke i 2,5 t i strekk, og det var trøtthetsgråt - ikke «Hvor i helvette er mamma». Herregud skjerp dere. 

Det er ikkke trøtthetsgråt i 2,5 time! Eller 30 minutter for den saks skyld! Stakkars barnet ditt!!! 

Håper at når du kommer på sykehjem når du blir eldre så lar pleierene deg rope på hjelp i 2,5t på kvelden fordi du nok bare er trøtt. Neste dag roper du nok litt færre timer.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bysse, synge, kose. Ha barnet tett inntil en av foreldrene. Ikke la det ligge i sengen og gråte i tre timer 

Jeg forstår TS slik at det er det de gjør. Tar barnet opp og trøster, og legger det ned. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikkke trøtthetsgråt i 2,5 time! Eller 30 minutter for den saks skyld! Stakkars barnet ditt!!! 

Håper at når du kommer på sykehjem når du blir eldre så lar pleierene deg rope på hjelp i 2,5t på kvelden fordi du nok bare er trøtt. Neste dag roper du nok litt færre timer.

Ro deg ned. Det er helt vanlig at barn som må få nye leggerutiner protesterer. Sånn er det bare. Vår oppgave er å trøste dem gjennom det. Det er ikke lurt å ha en rutine hvor barnet ammes i søvn, det TS gjør er det som er anbefalt av alle - ferbere og tilknytningsfolk: lære barnet å finne søvnen selv. 

• Liker 3
Skrevet
kankankan skrev (32 minutter siden):

Ro deg ned. Det er helt vanlig at barn som må få nye leggerutiner protesterer. Sånn er det bare. Vår oppgave er å trøste dem gjennom det. Det er ikke lurt å ha en rutine hvor barnet ammes i søvn, det TS gjør er det som er anbefalt av alle - ferbere og tilknytningsfolk: lære barnet å finne søvnen selv. 

Ikke ved å la barnet gråte i 2,5timer.

Vi har et barn med diagnose som gjør søvn vanskelig og vi fikk søvnveiledning fra barnepsykolog på bup. Hun kom til og med på hjemmebesøk for å se på leggesituasjonen. Vi ble anbefalt å gjøre søvnrutinene for deretter å legge barnet.  Hvis ikke barnet sov innen 20 minutt ble vi anbefalt å stå opp igjen og gjøre litt kjedlige ting, så gå gjennom leggerutinen og legge på nytt etter 60 minutter. Gjennta helt til barnet sov. Barnet vårt gråt ikke engang sålenge vi var der. Hun mente man ikke burde være så opptatt av søvnvindu og advarte om å drive med legging som tok mer enn 20 minutt.

Må sies at opplegget vi fikk fungerte veldig bra. Det ble sen legging ofte i 1 års alderen, men fikk et soveglad barn som vil legge seg tidlig fra 2år++

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...