Gå til innhold

Sykepleier - bytte beite til juss eller IT?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 21.40):

Har du noen gang hørt om noen som har angret på at valgte IT fremfor sykepleie?

Anonymkode: b9977...3b1

Ja. Jeg.

Anonymkode: 6e340...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men er ofte mer sammenheng mellom innsats og penger. De som jobber seg ihjel tjener gjerne greit. De som jobber i mer rolige jobber , tar færre saker osv. Tjener ikke alltid så mye. Spørs også en del på område . Men hardt arbeid kan gi god lønn. Sykepleiere jobber hardt men lønna er bare gjennomsnittlig og blir ikke noe bedre enn det i de aller fleste tllfeller

Anonymkode: 62a6f...509

Det er vel i hovedsak yrker man kan jobbe smart, ikke hardt, som lønner seg. I dagens samfunn lønner det seg sjeldnere og sjeldnere å jobbe hardt, ettersom det ofte er de mindre gunstige yrkene der man "hardjobber". 

Anonymkode: 8c319...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er vel i hovedsak yrker man kan jobbe smart, ikke hardt, som lønner seg. I dagens samfunn lønner det seg sjeldnere og sjeldnere å jobbe hardt, ettersom det ofte er de mindre gunstige yrkene der man "hardjobber". 

Anonymkode: 8c319...6ad

Innenfor akkurat advokatyrket er det nok sammenheng mellom hvor mye man jobber og betaling. 

Anonymkode: 62a6f...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (På 26.1.2023 den 16.29):

Stikkordet er KAN. De kan også tjene ganske lite. Ikke alle saker genererer mye penger. 

Jeg er jurist og tjener 700 000. Har vært i yrket i kun to år. Vil ikke påstå at det er så lite, akkurat. 

Anonymkode: 4baa1...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er jurist og tjener 700 000. Har vært i yrket i kun to år. Vil ikke påstå at det er så lite, akkurat. 

Anonymkode: 4baa1...c2c

Nå diskuterte vi advokater. Men alle mine juristkolleger har alltid tjent mindre enn meg, og jeg har ikke 700k i lønn en gang. 😅

Det er ingen som sier at advokater og jurister ikke kan tjene godt. Men det er INGEN automatikk i at de tjener veldig bra. Det er svært mange ulike felt å spesialisere seg på, ikke alle genererer høye inntekter selv om det er beinhardt arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 21.41):

Hva med å bli lege?

Anonymkode: b4b1e...b41

Anbefales ikke! Som lege møter man akkurat de samme utfordringene med å jobbe under trange rammer i helsevesenet. I tillegg store avvik fra arbeidsmiljøloven som tillater og i praksis betyr at de aller fleste som jobber klinisk jobber langt utover vanlig arbeidstid. På toppen av dette et stort ansvar og ofte miljøer med spisse albuer og sterk hierarkisk struktur.

Anonymkode: fbb48...c62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Nå diskuterte vi advokater. Men alle mine juristkolleger har alltid tjent mindre enn meg, og jeg har ikke 700k i lønn en gang. 😅

Det er ingen som sier at advokater og jurister ikke kan tjene godt. Men det er INGEN automatikk i at de tjener veldig bra. Det er svært mange ulike felt å spesialisere seg på, ikke alle genererer høye inntekter selv om det er beinhardt arbeid. 

Men det som derimot ER automatikk er at man ikke tjener bra som sykepleier 🤷 midt på treet for mye slit. Thats it. Sjekk for øvrig median og gjennomsnitt lønn til jurister. Den er ganske høy altså. 

Anonymkode: 62a6f...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 11.32):

Takk for svaret!

Opplevde du at studiet var svært krevende i forhold til sykepleiestudiet? For min del så var sykepleiestudiet lite akademisk utfordrende; det var et par interessante fag, slik som anatomi, farmakologi og sykdomslære, men resten var nokså kjedelige.

Forstår godt hvorfor du ikke gikk inn for å bli advokat. Som advokat tar man jobben hjem med seg og utsetter seg for altfor stor påkjenning. Yrket gir rett og slett for lite gevinst, med mindre man gløder for det. Egentlig så høres jobb av type saksbehandler/rådgiver som en drøm for meg som befinner seg på det synkende skipet som er helsevesenet..

Anonymkode: 409e3...622

Jeg jobber innen offentlig forvaltning (saksbehandling), og en av mine kollegaer er sykepleier. Har du søkt på noen slike stillinger? Hun hadde ingen videre utdanning da hun startet i stillingen, men har i ettertid tatt helserett og forvaltningsrett.

Anonymkode: 83edf...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det som derimot ER automatikk er at man ikke tjener bra som sykepleier 🤷 midt på treet for mye slit. Thats it. Sjekk for øvrig median og gjennomsnitt lønn til jurister. Den er ganske høy altså. 

Anonymkode: 62a6f...509

Hør her, vi diskuterte advokater. En sykepleier jobber betydelig mindre enn en toppadvokat med millionlønn, det kan vi være ganske trygge på. Men det finnes altså dyktige advokater som jobber ræva av seg for en slikk og ingenting i perioder av livet, slik som Sjødin for eksempel. 

Medianlønnen til jurister har ikke så mye med diskusjonen å gjøre, hvorfor skal vi sammenligne en treårig utdanning som gir jobb i det offentlige med en femårig utdanning som gir rom for karriere i det private?  😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (32 minutter siden):

Hør her, vi diskuterte advokater. En sykepleier jobber betydelig mindre enn en toppadvokat med millionlønn, det kan vi være ganske trygge på. Men det finnes altså dyktige advokater som jobber ræva av seg for en slikk og ingenting i perioder av livet, slik som Sjødin for eksempel. 

Medianlønnen til jurister har ikke så mye med diskusjonen å gjøre, hvorfor skal vi sammenligne en treårig utdanning som gir jobb i det offentlige med en femårig utdanning som gir rom for karriere i det private?  😅 

Det ble jo dratt fram lønn. Jeg nevner BÅDE jurister og advokat. Mange har som nevnte jurister ikke tjener så bra. Stemmer ikke nødvendigvis. Du sammenligner jo selv advokat og sykepleier sin lønn 😅 jeg bare sier at det er 0 sammenheng mellom slit og lønn for sykepleiere. Slik er det ikke nødvendigvis for advokater altså. Det er snakk om en fordel med yrket. Både jurist og advokat, at man kan tjene en del. Sykepleiere har svært få muligheter. Selv med videreutdanning så tjener ikke de fleste så godt og ansinnitet stopper opp etter 15 år eller noe slikt. Da rykker man ikke opp mer. 

Anonymkode: 62a6f...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ble jo dratt fram lønn. Jeg nevner BÅDE jurister og advokat. Mange har som nevnte jurister ikke tjener så bra. Stemmer ikke nødvendigvis. Du sammenligner jo selv advokat og sykepleier sin lønn 😅 jeg bare sier at det er 0 sammenheng mellom slit og lønn for sykepleiere. Slik er det ikke nødvendigvis for advokater altså. Det er snakk om en fordel med yrket. Både jurist og advokat, at man kan tjene en del. Sykepleiere har svært få muligheter. Selv med videreutdanning så tjener ikke de fleste så godt og ansinnitet stopper opp etter 15 år eller noe slikt. Da rykker man ikke opp mer. 

Anonymkode: 62a6f...509

Her som nevnte *

Anonymkode: 62a6f...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...