Gå til innhold

Sykepleier - bytte beite til juss eller IT?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må også tilføye at som sykepleier så får du aldri «lønn» for strevet. Jobber man på strevsomme avdelinger med komplekse og syke pasienter så er det slik at uansett hvor mye du står på så kommer du ikke i mål pga underbemanning og for mange arbeidsoppgaver. Du ser lidelse daglig og det tærer på. 

Leger kan i større grad distansere seg, men vi står igjen der med pasientene på det mest sårbare. 
 

Hvis du vinner i retten etter blodslitet og alle timene du har lagt ned så får du belønningen din. 

Anonymkode: 141c2...a28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Nei nei nei, det avhenger hva man velger å jobbe med. Jeg er utdannet sykepleier, som byttet til juss. Jeg begynte først i en saksbehandler-stilling i kommune, og jobber nå som rådgiver i staten. Å være jurist med sånne typer jobber er som å være på ferie sammenlignet med å være sykepleier. 

Advokat har jeg valgt bort, nettopp fordi jeg setter pris på en rolig arbeidsdag der jeg kan legge fra meg jobben når jeg går om dagen. Og bare være meg selv og mamma når jeg kommer hjem. Har aldri angret. Lønna er absolutt ikke så veldig god, jeg kunne nok tjent det samme som sykepleier. Men nå slipper jeg turnus, jeg har kun dagarbeid med fleksitid. Velger ferien min selv, kan avspasere plutselig en dag om jeg føler for det og har to dager hjemmekontor i uka. Jeg kan jobbe på kveldstid om jeg vil opparbeide meg litt avspaserings-tid for å få litt ekstra fri av og til. Jeg styrer dette helt selv.

Ja, det stilles krav til meg i jobben, men dette er så mye mer overkommelig for min del i hvert fall. Jeg kan sitte helt selv og jobbe i det tempoet jeg vil så lenge jeg blir ferdig med oppgavene mine. 

Anonymkode: 82db6...ba1

Takk for svaret!

Opplevde du at studiet var svært krevende i forhold til sykepleiestudiet? For min del så var sykepleiestudiet lite akademisk utfordrende; det var et par interessante fag, slik som anatomi, farmakologi og sykdomslære, men resten var nokså kjedelige.

Forstår godt hvorfor du ikke gikk inn for å bli advokat. Som advokat tar man jobben hjem med seg og utsetter seg for altfor stor påkjenning. Yrket gir rett og slett for lite gevinst, med mindre man gløder for det. Egentlig så høres jobb av type saksbehandler/rådgiver som en drøm for meg som befinner seg på det synkende skipet som er helsevesenet..

Anonymkode: 409e3...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hør på dette ts. Dette er en ensidig fremstilling. Jevnt over er sykepleien mer slitsomt, for det finnes ingen alternative jobber (med mindre man tar videreutdanning av noe slag) som er realistisk å få (stillinger på dag har massive søkertall og trangt nåløye). Innenfor jussen er det mange muligheter. Jobbe seg ihjel som advokat, jurist i en mer rolig kontorjobb. Og en mellomting.

 

Dessuten er uansett ikke jobben like fysisk slitsom . Keg kan feks sitte maaaange timer med lesing og skriving. Men å løpe seg ihjel uten pause, 0 søvn mellom den og tidlig vakter osv. Blir man jo helt fysisk utslitt av. Tror ikke de som svarer deg kan noe som helst om sykepleie og turnusliv. Mange av de her inne, hver gang en sykepleier ber om råd til å bytte yrke skal alltids noen påpeke at "andre yrker er slitsomme". Uten å innse hvor slitsomt yrket faktisk er. 

Anonymkode: 62a6f...509

Takk :) Skjønner rett og slett ikke hvordan noen kan gjøre en sånn påstand ("Om du blir utslitt av sykepleie, er ikke juss noe for deg"), henger ikke på greip. Stortrives med intellektuelle utfordringer og skal definitivt prøve meg på juss, selv om jeg ikke er så flink til å skrive (ennå), om det være seg briste eller bære. De rådende tilstander i helsevesenet tar motet fra meg, så jeg har ingenting å miste på å prøve.

Får knapt pauser på mitt nåværende arbeidssted, og turnus er en slitsom ordning. Å lese derimot er noe jeg trives med, så tror ikke det blir et problem når det kommer til selve stykket.

Anonymkode: 409e3...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Boliger har fortsatt turnus. Veldig vanskelig å få en rolig dagstilling med kun grunnutdanning 

Anonymkode: 62a6f...509

Sykepleiere kan fort bli småsjefer, som f,eks boligleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 minutter siden):

Sykepleiere kan fort bli småsjefer, som f,eks boligleder.

Fort og fort... Det kreves en del erfaring. Vernepleiere foretrekkes også over sykepleiere. Trådstarter trives uansett bedre med lesing og skriving, da gir jus mening.

Anonymkode: 62a6f...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svaret!

Opplevde du at studiet var svært krevende i forhold til sykepleiestudiet? For min del så var sykepleiestudiet lite akademisk utfordrende; det var et par interessante fag, slik som anatomi, farmakologi og sykdomslære, men resten var nokså kjedelige.

Forstår godt hvorfor du ikke gikk inn for å bli advokat. Som advokat tar man jobben hjem med seg og utsetter seg for altfor stor påkjenning. Yrket gir rett og slett for lite gevinst, med mindre man gløder for det. Egentlig så høres jobb av type saksbehandler/rådgiver som en drøm for meg som befinner seg på det synkende skipet som er helsevesenet..

Anonymkode: 409e3...622

Nei, jeg synes ikke det var mye mer krevende. Litt var det, og det var såklart noen fag jeg synes var grusomme, som pengekravsrett, konkursrett, EØS-rett, osv. Men jeg kom meg nå gjennom det, så helt uoverkommelig var det ikke :)

Anonymkode: 82db6...ba1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fort og fort... Det kreves en del erfaring. Vernepleiere foretrekkes også over sykepleiere. Trådstarter trives uansett bedre med lesing og skriving, da gir jus mening.

Anonymkode: 62a6f...509

Det kan være mangel på vernepleiere i det området, og sykepleier er vel den treårige helseutdannelsen som overlapper mest med vernepleier. Jeg vet at det går mange sosionomer, barnehagelærere o.l. i stillinger som egentlig er vernepleierjobber, og disse gjør en god jobb selv om utdannelsen er litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 timer siden):

Det kan være mangel på vernepleiere i det området, og sykepleier er vel den treårige helseutdannelsen som overlapper mest med vernepleier. Jeg vet at det går mange sosionomer, barnehagelærere o.l. i stillinger som egentlig er vernepleierjobber, og disse gjør en god jobb selv om utdannelsen er litt annerledes.

Det er sikkert mangel på vernepleiere ja. I Norge samlet mangler det 20 000 vernepleiere: https://www.fo.no/vernepleiermangel/

Anonymkode: b2beb...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Nordic99 skrev (På 24.1.2023 den 17.31):

IT starter å bli overmettet, selvfølgelig stor etterspørsel, men fortsatt økende mengde mennesker som søker på IT-stillinger samt tar IT utdannelse. Kravene for å få jobb vil nok bli strengere og strengere de kommende årene, samt kan det være lange arbeidsdager (spørs hva slags prosjekt du jobber på).  - Men er et veldig givende felt! 
Jus er vel så å si et at de mest søkte studiene du får i Norge og en av de mest karakterkåte linjene du finner i Norge, der karakterer har en del å si for karrierestart. Generelt vanskelig å gjøre det bra i juss om du ikke legger inn gass fra første dag. - Nå referere jeg da til gode advokatstillinger, eller stillinger høyere oppe. Men som nevnt ovenfor kan du også bruke juss til mye annet, du kan for eksempel bli eiendomsmegler, leder, saksbehandler osv.  
Skal sies at jeg har hørt historier om mennesker som har hatt et helt ''ok'' snitt fra juss-tiden og landet noen gode jobber, men detter i fåtall og handler mye om timing og generell personlighet under intervjuer, men for en normal person vil du nok møte motgang om du ikke får B-ish i snitt (om du sikter for toppen).

Men alt i alt er det to vidt forskjellig yrker, spørs helt hva du vil bruke hverdagen din på. Om du er usikker så kan du prøve deg på et kode-kurs og se om det er noe for deg? For eksempel her; https://www.udemy.com/course/the-complete-javascript-course/.  (Ikke sponset, men veldig bra kurs). - Der lærer du deg basic javascript rettet mott applikasjoner, men som IT-student skal du igjennom en del forskjellige språk, ikke alle er i nærheten av like. Da får du iallfall et lite overblikk av hvordan en hverdag kan bli =)! 


Personlig ville jeg valgt IT, foreløpig mindre konkurranse og har ikke like stort karakterpress, samt slepper du å lese så enormt mye. 

Du legger frem som at IT er enkelt og ikke krever mye lesing osv.?

-Det kan stemme for noen brainiacs men det er tunge emner… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er sikkert mangel på vernepleiere ja. I Norge samlet mangler det 20 000 vernepleiere: https://www.fo.no/vernepleiermangel/

Anonymkode: b2beb...e6c

Uansett kan man ikke bare valse inn og få en lederstilling. Det tar litt tid og erfaring. 

Anonymkode: 62a6f...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett kan man ikke bare valse inn og få en lederstilling. Det tar litt tid og erfaring. 

Anonymkode: 62a6f...509

Kommer an på. Der hvor jeg bor er de desperate etter ledere, så her kunne de godt ha tilbudt noe slikt til en sykepleier.

Anonymkode: b2beb...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg (skrev innlegget som noen lenket til tidligere i denne tråden). Tror informatikk er ganske safe, men det kommer vel litt an på om du ønsker å kunne bruke noe av den kompetansen du har eller om du vil gjøre noe helt nytt. Det er i hvert fall det som gjør at jeg er usikker; ta helt ny utdanning (feks informatikk) eller bygge videre på det en allerede har (feks helseinformatikk) ? 

Jeg tenker jeg vil ta noe innen IT da jeg ønsker å ha muligheter til å jobbe mer remote/hjemmekontor i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2023 at 11:28 AM, AnonymBruker said:

Må også tilføye at som sykepleier så får du aldri «lønn» for strevet. Jobber man på strevsomme avdelinger med komplekse og syke pasienter så er det slik at uansett hvor mye du står på så kommer du ikke i mål pga underbemanning og for mange arbeidsoppgaver. Du ser lidelse daglig og det tærer på. 

Leger kan i større grad distansere seg, men vi står igjen der med pasientene på det mest sårbare. 
 

Hvis du vinner i retten etter blodslitet og alle timene du har lagt ned så får du belønningen din. 

Anonymkode: 141c2...a28

Dette er så utrolig sant. Uansett om jeg løper beina av meg på 10 timers vakter og nesten kollapser når jeg er hjemme igjen så får jeg ingenting igjen for det. Man blir sjelden/aldri sett av ledelsen,og blir man det er det som oftest for noe negativt (for eksempel at man er syk). 

Min samboer derimot får skryt i skyene og ekstra goder for å jobbe litt mer effektivt en dag 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 10.40):

Enig. Man vet faktisk ikke hvor belastende det er å jobbe som sykepleier før man har gjort det selv. Det er noe med turnus, sykdom, aldri føle man gjør en god nok jobb, hierarki og masse ekstra oppgaver som blir prakket på en. 
 

 

Anonymkode: 141c2...a28

Tror de aller fleste ikke har peiling på hvor stor belastning det kan være på et lager. Prøv å stå og løfte minst 6 timer hver dag. Er mange andre jobber som er mye verre enn som sykepleier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/24/2023 at 11:14 PM, AnonymBruker said:

Tror du virkelig at det ikke er krevende å jobbe som jurist eller advokat? Jeg kjenner advokater som jobber døgnetrundt med kravstore eller vanskelige klienter. Og jurister som i det offentlige klager på lønn, stor antall saker, krav om effektivitet og stort ansvar. 

Anonymkode: 7954a...7ed

Neida, mange jurister i det offentlige har helt greie dager. Jada, man må jobbe effektivt, men siden det offentlige sjelden vil betale for overtid kan du som regel gå hjem etter 7.5 time på jobb uten noe mer mas før neste arbeidsdag. 

On 1/25/2023 at 7:04 AM, Embla Othea said:

Hvis du synes sykepleien er krevende - kommer du til å bli utslitt av juss. Det er en 24-7 timers jobb med lange arbeidsdager og krevende klienter.

Du må lære deg forskjellen på jurist og advokat. 

On 1/25/2023 at 11:28 AM, AnonymBruker said:

Må også tilføye at som sykepleier så får du aldri «lønn» for strevet. Jobber man på strevsomme avdelinger med komplekse og syke pasienter så er det slik at uansett hvor mye du står på så kommer du ikke i mål pga underbemanning og for mange arbeidsoppgaver. Du ser lidelse daglig og det tærer på. 

Leger kan i større grad distansere seg, men vi står igjen der med pasientene på det mest sårbare. 
 

Hvis du vinner i retten etter blodslitet og alle timene du har lagt ned så får du belønningen din. 

Anonymkode: 141c2...a28

Hvilken belønning? Heder og ære? Ikke sikkert man får det en gang. Det ramler ikke penger ned over hodet på deg bare fordi du vinner en sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (2 timer siden):

Tror de aller fleste ikke har peiling på hvor stor belastning det kan være på et lager. Prøv å stå og løfte minst 6 timer hver dag. Er mange andre jobber som er mye verre enn som sykepleier. 

Vel, der slipper du medisinsk ansvar og psykisk belastning i tillegg til fysisk. Men tviler ikke på at det er tungt fysisk å jobbe på lager.

Anonymkode: 75daf...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Albbas skrev (1 time siden):

Neida, mange jurister i det offentlige har helt greie dager. Jada, man må jobbe effektivt, men siden det offentlige sjelden vil betale for overtid kan du som regel gå hjem etter 7.5 time på jobb uten noe mer mas før neste arbeidsdag. 

Du må lære deg forskjellen på jurist og advokat. 

Hvilken belønning? Heder og ære? Ikke sikkert man får det en gang. Det ramler ikke penger ned over hodet på deg bare fordi du vinner en sak. 

Ganske åpenbart penger? Advokater kan tjene mye 

Anonymkode: 62a6f...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (3 timer siden):

Tror de aller fleste ikke har peiling på hvor stor belastning det kan være på et lager. Prøv å stå og løfte minst 6 timer hver dag. Er mange andre jobber som er mye verre enn som sykepleier. 

Tja, vet ikke om lager er verre eller ikke. Spørs på hva man liker å gjøre. Mindre mas og multitasking og ansvar for medisin. Man skal ikke sjonglere 10 ting samtidig. Man skal ikke være både terapeut, vaktmester, kokk, vaskepersonale osv. I tillegg til sitt eget yrke.

Med det sagt er nok lager fysisk tungt. Og jeg hadde vært helt elendig til en slik jobb. 

 

Anonymkode: 62a6f...509

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske åpenbart penger? Advokater kan tjene mye 

Anonymkode: 62a6f...509

Stikkordet er KAN. De kan også tjene ganske lite. Ikke alle saker genererer mye penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Stikkordet er KAN. De kan også tjene ganske lite. Ikke alle saker genererer mye penger. 

Men er ofte mer sammenheng mellom innsats og penger. De som jobber seg ihjel tjener gjerne greit. De som jobber i mer rolige jobber , tar færre saker osv. Tjener ikke alltid så mye. Spørs også en del på område . Men hardt arbeid kan gi god lønn. Sykepleiere jobber hardt men lønna er bare gjennomsnittlig og blir ikke noe bedre enn det i de aller fleste tllfeller

Anonymkode: 62a6f...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...