Gå til innhold

Venninna gifter seg- jeg blir blakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninna mi på 40 + skal gifte seg, hurra! 
 Men dette blir dyrt. Hun bor på andre siden av landet. Jeg bor i hennes «barndoms by». Bryllupet skal være der hun bor, over tre dager. Vi må fly dit og det koster en liten formue. Nå skal det være utdrikkingslag. Det skal også være en god flytur unna og over tre dager, på et spahotell med gourmetrestaurant. 
 

Jeg tjener greit, men dette er mye penger. Hun fortjener alt sammen, men er dette vanlig, at vi vennene bruker flere titalls tusen? Vi er ikke så mange og å ikke delta er ikke et alternativ. En av de andre venninnene tjener halvparten av meg. Det blir ikke ferie på henne for å si det slik. Brudens forlover bor i samme by som bruden og har selvsagt ikke disse reiseutgiftene. Jeg gjorde henne oppmerksom på flyprisene men ble møtt med et skuldertrekk. Kan liksom ikke styre mer heller??

Anonymkode: a4e28...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var store økonomiske krav! Jeg ville prioritert bryllupet.
 

Og forloveren burde lagt utgiftene til utdrikkingslaget på et mye lavere nivå! 

Anonymkode: 5f410...5e9

  • Liker 39
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må selv betale restaurant og spa-opphold? Det er veldig rart, spør du meg.

Anonymkode: d6a63...b9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten tar du deg råd til det, eller ikke. Si i så fall fra tidlig. Jeg hadde ansett det som årets ferie, ikke at vi drar på ferie hver år men.. 
 

Ingen poeng i å dvele ved det. 

Endret av Tone83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at forlover har organisert utdrikningslag som blir så dyrt, har aldri hørt om det nivået før(3-dagers på spahotell for et utdrikningslag?) 

Prioritèr bryllupet med god samvittighet😊 Hvis bruden spør så kan du vurdere å forklare(hadde kanskje gjort det i etterkant)🤗

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk av bruden. Jeg som brud la føringer av hvor dyrt utdrikningslag skulle være nettopp pga situasjoner som dette. Vi betalte i tillegg flybilletten og hotellopphold for de som ikke hadde råd, både til utdrikningslag og bryllupet. 
 

Det er lov å tenke på andre samtidig som man planlegger bryllup. Hadde jeg vært deg, ville jeg prioritert bryllupet. 

Anonymkode: 0f0f9...263

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei av mine beste venninner giftet seg i England, det ble dyrt for min del. Feiring i 3 dager, fly, hotell, gave og alt som hører med. Vi var ikke så mange fra Norge, brudgommen er britisk og hadde sin familie i England, og jeg betalte det meste selv. Husker jeg fikk flybilletter til 1700 kroner og det var jo utrolig billig. Kjempefint, og dyrt, hotell. Alt i alt kom turen på ca 10 tusen. Vilt. 
 

Ei annen av mine venninner giftet seg i Norge og da var jeg forlover. Det skal jeg aldri si ja takk til igjen. Med utdrikkingslag (der flere meldte avbud i siste liten), gave, frisør, hotell natta før bryllupet med bruden og diverse, kom feiringen for min del på mange tusen kroner også der. 
 

 

Anonymkode: c2c4d...525

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i utdrikningslaget! Og kom til vielsen om den er på dag to, du må ikke være der i tre døgn!

Anonymkode: 85d39...1d6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandalorian skrev (5 minutter siden):

Rart at forlover har organisert utdrikningslag som blir så dyrt, har aldri hørt om det nivået før(3-dagers på spahotell for et utdrikningslag?) 

Prioritèr bryllupet med god samvittighet😊 Hvis bruden spør så kan du vurdere å forklare(hadde kanskje gjort det i etterkant)🤗

Jeg har vært på flere sånne som kostet en del. Bruden og vennene har god økonomi og da er det greit. 

Anonymkode: 0f0f9...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er rimelig uakseptabelt å gjøre noe sånt med andre folks penger. Hvis hun vil ha prinsesse-greia så ok, men at hun bruker 10k på pampering fordi hun skal gifte seg er noe annet enn at alle andre skal bruke 10k fordi hun skal gifte seg. 

Hadde hun betalt for alle så er det helt innafor, men syns ikke det er greit når hun forventer at alle skal betale selv.

Hvis det er en liten nok gruppe til at man ikke egentlig kan si nei, så er det også en liten nok gruppe til at man lett kunne spurt alle. Hvis alle er med på å svi av titusener, ok ikke noe problem, men man burde diskutere det og finne et nivå som faktisk er levelig for alle, og hvis det svir for mye for noen, så kan man enten senke nivået, eller at man gjør det fleksibelt slik at de som ikke vil bruke så mye kan hoppe over de dyreste punktene.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandalorian skrev (8 minutter siden):

Rart at forlover har organisert utdrikningslag som blir så dyrt, har aldri hørt om det nivået før(3-dagers på spahotell for et utdrikningslag?) 

Prioritèr bryllupet med god samvittighet😊 Hvis bruden spør så kan du vurdere å forklare(hadde kanskje gjort det i etterkant)🤗

Betaler vi ikke hver for seg? Forloveren kan da umulig betale alt sammen? Vi er vanlige folk med litt over middels økonomi men ikke millionærer noen av oss.

Anonymkode: a4e28...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært på flere sånne som kostet en del. Bruden og vennene har god økonomi og da er det greit. 

Anonymkode: 0f0f9...263

Synes det er rart uansett🥳 Har det selv, men ønsker ikke å prioritere et 3-dagers spahotell- opphold med flyreise osv for et utdrikningslag🤯

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Betaler vi ikke hver for seg? Forloveren kan da umulig betale alt sammen? Vi er vanlige folk med litt over middels økonomi men ikke millionærer noen av oss.

Anonymkode: a4e28...0da

Det er vanlig å betale for seg selv ja😅 Forlover kan seff ikke org’e og betale for et helt utdrikningslag😂 Men jeg syntes det hørtes veldig overkill ut med et utdrikningslag over 3 dager på spahotell med flyreise osv. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du må selv betale restaurant og spa-opphold? Det er veldig rart, spør du meg.

Anonymkode: d6a63...b9a

Ikke bare det, sannsynligvis må de til og med betale/spleise brudens opphold også desverre. Det er ikke uvanlig.Bryllup og utdrikningslag tar jo helt av. Joda dronning for en dag og alt det der, men er det virkelig verdt det sånn totalt sett?

Endret av Laraa
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (19 minutter siden):

Ikke bare det, sannsynligvis må de til og med betale/spleise brudens opphold også desverre. Det er ikke uvanlig.Bryllup og utdrikningslag tar jo helt av. Joda dronning for en dag og alt det der, men er det virkelig verdt det sånn totalt sett?

Nei!! Men hvordan komme unna? Vi er ikke mange og hun er nær. Hun har venta på ring på fingern i 25 år. Jeg unner henne dette, men det er kjipt å måtte droppe ferien. Barna våre er ikke invitert heller. 

Anonymkode: a4e28...0da

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må selv betale restaurant og spa-opphold? Det er veldig rart, spør du meg.

Anonymkode: d6a63...b9a

Hvem skulle ellers betale?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...