Gå til innhold

Venninna gifter seg- jeg blir blakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke vanlig med 3-dagers utdrikningslag en flytur unna. Det hadde jeg droppet glatt altså. Blir dyrt nok uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ei av mine beste venninner giftet seg i England, det ble dyrt for min del. Feiring i 3 dager, fly, hotell, gave og alt som hører med. Vi var ikke så mange fra Norge, brudgommen er britisk og hadde sin familie i England, og jeg betalte det meste selv. Husker jeg fikk flybilletter til 1700 kroner og det var jo utrolig billig. Kjempefint, og dyrt, hotell. Alt i alt kom turen på ca 10 tusen. Vilt. 
 

Ei annen av mine venninner giftet seg i Norge og da var jeg forlover. Det skal jeg aldri si ja takk til igjen. Med utdrikkingslag (der flere meldte avbud i siste liten), gave, frisør, hotell natta før bryllupet med bruden og diverse, kom feiringen for min del på mange tusen kroner også der. 
 

 

Anonymkode: c2c4d...525

Merkelkg praksis å ikke dekke utgifter for reisen. Jeg ble også invitert til et bryllup i utlandet og da dekket venninnen min som giftet seg alle utgifter som fly, hotell og flytog. De jeg kjenner som har giftet seg i utlandet har dekket utgifter til familie og venner. 

Anonymkode: c962e...1ff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk vanlig å takke nei til utdrikkingslag hvis man ikke har råd, ikke har barnevakt eller skal på jobb evt har redusert helse i fht aktivitetene. Samme med bryllup, får man ikke kabalen til å gå opp kan man takke nei evt be om tilpassninger feks overnatting hos familie eller venner. Når vi har hatt bryllup eller vert i bryllup har familie alltid stilt opp med overnatting for de som har lengst reisevei.

Anonymkode: a64ec...87b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må selv betale restaurant og spa-opphold? Det er veldig rart, spør du meg.

Anonymkode: d6a63...b9a

Hvem tenker du skal betale det?

Anonymkode: cd8a8...04d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne ble gift i Italia for noen år siden. 
Jeg sa det som det var- jeg har rett og slett ikke råd, og kom heller ikke. 
Hun hadde heldigvis forståelse for det, men ble nok litt lei seg. 
Også litt kjipt for meg da jeg virkelig ønsket å være der på hennes store dag.. 

Dropp utdrikningslag og si det som det er. Du drar t bryllupet og er der kun på selve dagen. 
Mange har dårlig økonomi nå så det burde hun forstå. 

Anonymkode: ce8b2...c12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelkg praksis å ikke dekke utgifter for reisen. Jeg ble også invitert til et bryllup i utlandet og da dekket venninnen min som giftet seg alle utgifter som fly, hotell og flytog. De jeg kjenner som har giftet seg i utlandet har dekket utgifter til familie og venner. 

Anonymkode: c962e...1ff

Det har ikke skjedd i de utenlandsbryllupene jeg er bedt i. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (7 timer siden):

Du ringer til forloveren og forteller at du ikke har råd til både utdrikkingslag og bryllup. Og at det er lite musikalsk å lage et så dyrt arrangement når folk har problemer med å betale for mat og strøm. Dessverre må noen være den kjipe som realitetsorienterer folk som tar av med andres penger. Og da kan du ta jobben slik at du får råd til å ha ferie med mannen i år.

Dette. Det er forlover/brud som skal føle seg dumme her, ikke du. De har jo ikke beina plantet på jorda!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Merkelkg praksis å ikke dekke utgifter for reisen. Jeg ble også invitert til et bryllup i utlandet og da dekket venninnen min som giftet seg alle utgifter som fly, hotell og flytog. De jeg kjenner som har giftet seg i utlandet har dekket utgifter til familie og venner. 

Anonymkode: c962e...1ff

Det er ikke vanlig praksis at brudeparet dekker reisekostnader for gjester nei. 

Anonymkode: 39930...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha….TS, bryllupet og alt det der er HENNES valg og hennes problem, ikke ditt. Jeg har blitt invitert til mange bryllup hvor bruden mente at jeg selv skulle betale for flybilletter, hotell + bryllupsgave. Nei takk. Jeg sa at det ikke passet. 

Anonymkode: aa50c...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke vanlig praksis at brudeparet dekker reisekostnader for gjester nei. 

Anonymkode: 39930...a8d

De må da dekke opphold / hotell 

Anonymkode: aa50c...ff7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det de (forlover?) som har planlagt utdrikningslag som har svikta. De burde tatt hensyn til tilreisende og at selve utdrikningslaget ble billigere. Hvis du ikke kan ta deg råd, vær ærlig med bruden å si du kun får til bryllupet da reise+utdrikingslag ble for dyrt. Det forstår hun sikkert når hun ser hva hun skal på utdrikingslaget

Anonymkode: eef6d...25e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her er det de (forlover?) som har planlagt utdrikningslag som har svikta. De burde tatt hensyn til tilreisende og at selve utdrikningslaget ble billigere. Hvis du ikke kan ta deg råd, vær ærlig med bruden å si du kun får til bryllupet da reise+utdrikingslag ble for dyrt. Det forstår hun sikkert når hun ser hva hun skal på utdrikingslaget

Anonymkode: eef6d...25e

Ikke sikkert hun forstår. Mange av dem er altfor egosentriske. 

Anonymkode: aa50c...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare være ærlig til forloveren å si du ikke kan ta deg råd eller har råd? Altså, hvem kan forlange at du bruker titusenere på gave, reiser osv? 
 

 

Anonymkode: 4a3ca...e73

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, AnonymBruker said:

Venninna mi på 40 + skal gifte seg, hurra! 
 Men dette blir dyrt. Hun bor på andre siden av landet. Jeg bor i hennes «barndoms by». Bryllupet skal være der hun bor, over tre dager. Vi må fly dit og det koster en liten formue. Nå skal det være utdrikkingslag. Det skal også være en god flytur unna og over tre dager, på et spahotell med gourmetrestaurant. 
 

Jeg tjener greit, men dette er mye penger. Hun fortjener alt sammen, men er dette vanlig, at vi vennene bruker flere titalls tusen? Vi er ikke så mange og å ikke delta er ikke et alternativ. En av de andre venninnene tjener halvparten av meg. Det blir ikke ferie på henne for å si det slik. Brudens forlover bor i samme by som bruden og har selvsagt ikke disse reiseutgiftene. Jeg gjorde henne oppmerksom på flyprisene men ble møtt med et skuldertrekk. Kan liksom ikke styre mer heller??

Anonymkode: a4e28...0da

Vis meg gjerne hvordan dette regnestykket går opp...

Anonymkode: 16df5...9c8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså det der er hindsides mye. Jeg hadde selv 5 bryllup i fjor (en del korona bryllup som ble utsatt), og jeg droppa nesten alle utdrikningslag fordi det for meg (som singel), ble ekstremt dyrt å skulle reise landet rundt på 5 bryllup og 5 utdrikningslag. Jeg gav beskjed at jeg ikke hadde råd men at jeg kom i bryllupet. Stort sett gikk det greit, var en forlover som ble veldig sur på meg, men det fikk bare være. Så lenge du gir beskjed i god tid så har du gjort ditt. 

3 dagers utdrikningslag?😨

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke lov å lage dyre utdrikningslag uten å spørre deltagerne først. 

Det blir dårlig stemning. Og å bruke mye penger er ikke noe man skal pålegges, men få være med å bestemme

Anonymkode: 750d6...225

Den loven der skulle jeg gjerne ha hatt en link til...

Anonymkode: 70862...da5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

De må da dekke opphold / hotell 

Anonymkode: aa50c...ff7

Aldri opplevd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å takke nei. Utdrikningslaget hadde jeg droppet, da med henvisning til prisen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blinkie
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

Vi har god økonomi, men vi hadde aldri brukt 25.000,- på et utdrikkingslag, og et bryllup. Det er jo helt hårreisende :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 23.07):

Jeg som brud la føringer av hvor dyrt utdrikningslag skulle være nettopp pga situasjoner som dette. Vi betalte i tillegg flybilletten og hotellopphold for de som ikke hadde råd, både til utdrikningslag og bryllupet. 

Det er sånn som dette brud og forlover burde reagert når du fortalte at det ble dyrt for deg. Når du istedet får et skuldertrekk som svar (aka gjør hva f du vil, du er ikke uerstattelig så vil du ikke komme så ikke kom) , så hadde jeg faktisk droppet å komme. 

Jeg hadde aldri kost meg i mitt eget bryllup om jeg visste at gjestene mine fikk økonomiske problemer av min store dag.

Anonymkode: 71a1c...9b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...