Gå til innhold

Venninna gifter seg- jeg blir blakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må selv betale restaurant og spa-opphold? Det er veldig rart, spør du meg.

Anonymkode: d6a63...b9a

Hvem skal ellers betale det?

Anonymkode: 39e9f...532

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde droppet utdrikningslaget, og brukt 1 dag på bryllupet. Et bryllup er jo ikke over tre dager uansett hvor mye de smører på av aktiviteter før og etter. Først vielse, så middag, så hjem. Men du skriver jo selv at det ikke er et alternativ å ikke delta, så da må du jo bare ta kostnadene som følger med. Og nei, det er ikke vanlig at det går med seks dager til utdrikning og bryllup.

Anonymkode: ec634...8dc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lov å si ifra om man ikke kan prioritere å bruke så mye penger. 

Det er kanskje litt sent for å gjøre endringer, men dette er et resultat av dårlig planlegging av forlovede - og da må man regne med at det faktisk er folk som ikke kan komme.

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei!! Men hvordan komme unna? Vi er ikke mange og hun er nær. Hun har venta på ring på fingern i 25 år. Jeg unner henne dette, men det er kjipt å måtte droppe ferien. Barna våre er ikke invitert heller. 

Anonymkode: a4e28...0da

Det er ikke vanskelig å komme unna utdrikkingslaget. Det er bare å være ærlig. Du sier i fra til forloveren at du gjerne skulle deltatt på et utdrikkingslag, men det som blir arrangert her har du ikke råd til å delta på. Det er helt fair. 

Jeg ser at noen foreslår at du bare deltar i selve bryllupet, ikke tar tre dager. Men til bryllupet var det vel bare flybilletten som var for dyr? Og den koster jo det samme om du er der i en eller tre dager. Blir det dyrere å være der flere dager (at du f.eks. ikke kan overnatte hos familie) så er det helt greit å bare delta i selve bryllupet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å lage dyre utdrikningslag uten å spørre deltagerne først. 

Det blir dårlig stemning. Og å bruke mye penger er ikke noe man skal pålegges, men få være med å bestemme

Anonymkode: 750d6...225

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ei av mine beste venninner giftet seg i England, det ble dyrt for min del. Feiring i 3 dager, fly, hotell, gave og alt som hører med. Vi var ikke så mange fra Norge, brudgommen er britisk og hadde sin familie i England, og jeg betalte det meste selv. Husker jeg fikk flybilletter til 1700 kroner og det var jo utrolig billig. Kjempefint, og dyrt, hotell. Alt i alt kom turen på ca 10 tusen. Vilt. 
 

Ei annen av mine venninner giftet seg i Norge og da var jeg forlover. Det skal jeg aldri si ja takk til igjen. Med utdrikkingslag (der flere meldte avbud i siste liten), gave, frisør, hotell natta før bryllupet med bruden og diverse, kom feiringen for min del på mange tusen kroner også der. 
 

 

Anonymkode: c2c4d...525

Man gir da ikke gave når man reiser til utlandet for å feire noen. 

Anonymkode: cf088...25b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg virkelig ikke giddet. Er bare galskap på bruke så mange tusen på et utdrikningslag. 

Anonymkode: e13ed...aff

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

Du ringer til forloveren og forteller at du ikke har råd til både utdrikkingslag og bryllup. Og at det er lite musikalsk å lage et så dyrt arrangement når folk har problemer med å betale for mat og strøm. Dessverre må noen være den kjipe som realitetsorienterer folk som tar av med andres penger. Og da kan du ta jobben slik at du får råd til å ha ferie med mannen i år.

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

25.000 for å delta på et utdrikningslag og bryllup, det ER JO en helt jævla vill sum

 

 

 

Anonymkode: 7bbe5...cec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrikningslaget hadde jeg glatt takket nei til, med henvisning til prisen (og gjør det gjerne så alle de inviterte får det med seg, de med dårligere råd vil være deg evig takknemlig). Men det er vel forloveren som er mottaker og syndebukk her, jeg skjønner ikke helt dere som rakker ned på bruden for dette?

At hun har bryllupet der hun bor er vel ikke så rart. I de aller fleste bryllup vil en del av gjestene måtte reise et stykke uansett hvor man legger det, det får man ikke gjort så mye med.

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

Det e helt bananas. Hva med å ta tog? Kjøre?  Hvordan koster det 25 000 ??? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Venninna mi på 40 + skal gifte seg, hurra! 
 Men dette blir dyrt. Hun bor på andre siden av landet. Jeg bor i hennes «barndoms by». Bryllupet skal være der hun bor, over tre dager. Vi må fly dit og det koster en liten formue. Nå skal det være utdrikkingslag. Det skal også være en god flytur unna og over tre dager, på et spahotell med gourmetrestaurant. 
 

Jeg tjener greit, men dette er mye penger. Hun fortjener alt sammen, men er dette vanlig, at vi vennene bruker flere titalls tusen? Vi er ikke så mange og å ikke delta er ikke et alternativ. En av de andre venninnene tjener halvparten av meg. Det blir ikke ferie på henne for å si det slik. Brudens forlover bor i samme by som bruden og har selvsagt ikke disse reiseutgiftene. Jeg gjorde henne oppmerksom på flyprisene men ble møtt med et skuldertrekk. Kan liksom ikke styre mer heller??

Anonymkode: a4e28...0da

Jeg tror dette blir et opplegg bare for de som har råd. Har du ikke penger å bruke på et sånt prosjekt så må du jo ikke delta. 

Du skriver ikke så veldig konkret hva som koster hva her, så antar at du egentlig ikke er så interessert i å finne ut av løsninger men vil klage litt? :P Vi her kan jo ikke gi noe særlig gode råd når det handler om budsjett da du ikke er mer konkret. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Det e helt bananas. Hva med å ta tog? Kjøre?  Hvordan koster det 25 000 ??? 

Om hun drar i utdrikkingslag så er det fly t/r, to netter på hotell pluss mat og aktiviteter. Spa er heller ikke veldig rimelig.

I bryllupet blir det t/r med fly for både henne og mannen, to netter på hotell pluss mat. Og siden ingen liker å komme tomhendt i et bryllup så kan man vel regne med 1-2000 i gave også. 

Anonymkode: 5dcfc...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde forventet at folk skulle komme i mitt utdrikningslag om de bor 5000 kr unna med fly altså. 

Når det gjelder bryllup, så går det vel an å finne litt rimeligere overnatting? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt ok å ikke komme i utdrikningslag, uansett grunn. At det er et dyrt opplegg er en helt legitim grunn til å ikke bli med. 

Noen ender alltid opp med å måtte reise når det er bryllup, og å ha bryllupet der brudeparet bor er veldig vanlig. Å betale for fly og og hotell for selve brylluper tenker jeg er helt innafor, med mindre det er et destination wedding utenlands "bare fordi".
Det er dog også helt OK å fly ned morgenen bryllupet starter for å unngå den første natten på hotell. Ingen som reagerer på det! 
 

Anonymkode: f5aeb...5d9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flertallet her: dropp utdrikkingslaget og minimer kostnader rundt bryllupet. Og vær gjerne åpen om at grunnen er at dere ikke kan prioritere å bruke mer penger på dette uten at det går ut over ungene/ferieplaner. 

Anonymkode: a3baf...760

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

Da tar du som er den som kunne hatt råd på deg jobben å si ifra. Du får garantert takk fra mange selv om de kanskje ikke sier noe. 

Anonymkode: 1bb36...a40

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, lillevill said:

Det e helt bananas. Hva med å ta tog? Kjøre?  Hvordan koster det 25 000 ??? 

Du leste at det var kortbanenettet? Det betyr fort at enten brud eller ts bor slik til at tog er vanskelig og bil tar for lang tid

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...