Gå til innhold

Venninna gifter seg- jeg blir blakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 0.16):

Jeg hadde droppet utdrikningslaget, og brukt 1 dag på bryllupet. Et bryllup er jo ikke over tre dager uansett hvor mye de smører på av aktiviteter før og etter. Først vielse, så middag, så hjem. Men du skriver jo selv at det ikke er et alternativ å ikke delta, så da må du jo bare ta kostnadene som følger med. Og nei, det er ikke vanlig at det går med seks dager til utdrikning og bryllup.

Anonymkode: ec634...8dc

Enig. Utdrikkkingslag er jeg ikke vant med at folk kommer fra andre kanter av landet til. Det er primært for de som bor nærmest. Og kan ikke folk slutte med å si hva som er «lov»? Alle tar sine egne beslutninger - forlover om hvordan utdrikkingslaget skal være, de andre om de vil være med. 

Anonymkode: 0e947...007

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 22.48):

Venninna mi på 40 + skal gifte seg, hurra! 
 Men dette blir dyrt. Hun bor på andre siden av landet. Jeg bor i hennes «barndoms by». Bryllupet skal være der hun bor, over tre dager. Vi må fly dit og det koster en liten formue. Nå skal det være utdrikkingslag. Det skal også være en god flytur unna og over tre dager, på et spahotell med gourmetrestaurant. 
 

Jeg tjener greit, men dette er mye penger. Hun fortjener alt sammen, men er dette vanlig, at vi vennene bruker flere titalls tusen? Vi er ikke så mange og å ikke delta er ikke et alternativ. En av de andre venninnene tjener halvparten av meg. Det blir ikke ferie på henne for å si det slik. Brudens forlover bor i samme by som bruden og har selvsagt ikke disse reiseutgiftene. Jeg gjorde henne oppmerksom på flyprisene men ble møtt med et skuldertrekk. Kan liksom ikke styre mer heller??

Anonymkode: a4e28...0da

Dropp utdrikningslaget. Det er ok. Jeg brukte 30 000 kr da en venninde av meg giftet seg i utlandet. Ofte skjønner ikke brudeparet hvilke kostnader de lemper Over på gjestene. 

Anonymkode: b14ec...fbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 23.09):

Blås i utdrikningslaget! Og kom til vielsen om den er på dag to, du må ikke være der i tre døgn!

Anonymkode: 85d39...1d6

Dette !    +  at du kan vurdere Tog/Expressbuss  i stedet for fly en eller begge veier.

Anonymkode: a71e5...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette !    +  at du kan vurdere Tog/Expressbuss  i stedet for fly en eller begge veier.

Anonymkode: a71e5...04b

Expressbuss fra Finnmark til Oslo? 

Anonymkode: 43d07...dfd

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at TS kan snakke med den som har organisert dette. Si at du veldig gjerne vil delta men at du synes det blir for dyrt. Kunne dere ikke endret planene litt her, slik at dere gjør noe hyggelig som er litt billigere? Du kan også snakke med de andre vennene som synes det er dyrt først, så kan dere evt sende felles melding. 

Anonymkode: 1072c...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 11.05):

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

 

lillevill skrev (På 24.1.2023 den 13.05):

Det e helt bananas. Hva med å ta tog? Kjøre?  Hvordan koster det 25 000 ??? 

 

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 23.15):

Dette !    +  at du kan vurdere Tog/Expressbuss  i stedet for fly en eller begge veier.

Anonymkode: a71e5...04b

Hvor i landet er tog et alternativ til Widerøe? Og det heller ikke er omtrent en dagstur å kjøre, enten det er bil eller buss?

Det er bare to steder i landet som både har tog og kortbaneflyplass - Mo i Rana og Mosjøen.

Anonymkode: d4a94...1f8

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, skjønner det der ikke er lett. Og hvis du egentlig har råd så blir det kanskje sure miner hvis du ikke prioriterer det? Har full forståelse for at du ikke vil bruke så mye penger på det.. Jeg er så konfliktsky at jeg sikkert bare hadde gjennomført det. 
 

Virker som mange som skal gifte seg ikke forstår at andre kanskje ikke vil bruke så mye penger på deres dag? Jeg var forlover og gledet meg selvsagt over giftemålet, men jeg syns det var mye penger som jeg egentlig kunne tenkt meg å bruke på noe annet. 

Anonymkode: cda4e...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du fint kan takke nei til utdrikningslaget og kun delta på selve bryllupet. Men om det koster deg og mannen 25k å dra i bryllupet, så hadde jeg seriøst vurdert en bedre gave og ikke dratt på det heller. Slik jeg forstår det, så har dere også barn.

Anonymkode: 92d66...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp utdrikningslaget og dra i bryllupet. Gjør det til en liten ferie, så føles det bedre økonomisk. Jeg var i bryllup i utlandet en gang, og da tok jeg en uke der slik at det ble en ordentlig ferie. Fantastisk ferie, og fantastisk opplevelse med bryllup i nydelige, varme omgivelser :) Absolutt verdt de mange mange tusen. 

Anonymkode: aa8e1...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (På 23.1.2023 den 23.58):

Hvem skulle ellers betale?

Den som mener dette er en god idé, selvsagt. Som bær være ingen, da dette er en ekstremt dårlig idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke uvanlig dette, og jeg synes verken brud eller forlover har gjort noe feil her, men det er selvsagt lov å si nei til utdrikningslaget dersom man ikke kan prioritere det. :)

Til de som mener at brud og forlover skal dekke utdrikningslag og reise + opphold til bryllupet - det er absolutt vanlig å betale for seg selv. Nå er også mye av utgiftene til TS fordi hun bor langt unna. Selv om det er kjipt, så er ikke det brud eller forlover sin feil. 

Lov å si man ikke kan, men det må da være greit at forloveren planlegger noe litt ekstra - det er jo (stort sett) bare én gang i livet. 😊 Kan fort bli galt andre veien også - det var en som spurte venninna mi om de kunne bytte sted for bryllupet fordi det nærmeste hotellet var for dyrt ... 🤦‍♀️ (det var ca 1500-2000 kr pr natt for tomannsrom, og det er andre hotell i nærheten)

Jeg betaler fremdeles ned på mitt eget bryllup, som var i fjor, men nå skal både broren min og bestevenninna mi gifte seg, så da går det en del tusenlapper - utdrikningslag i utlandet og begge er 3-dagers bryllup på dyre hoteller. De prioriterte meg, nå må jeg prioritere de. Min tanke er "ville de gjort det for meg?" Er svaret ja, så gjør jeg det.

Anonymkode: a3986...b47

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 11.05):

Greia her er at jeg må fly dit (innenriks men kortbanenettet). Er ikke noe alternativ å dra hjem etter middag. Slik blir det med utd.laget også. Ned fredag og opp søndag. Jeg ønsker å delta, men skjønner ikke hvordan det er mulig for forlover å legge opp til noe sånt. Jeg har aldri møtt forlover, det er en kollega. Jeg vet at en av de andre har dårlig råd. Jeg har egentlig ikke det, men må man føle seg gjerrig når er snakk om så sykt nye penger?  tipper det blir ca 25 000 for meg og mannen for denne pakka. 

Anonymkode: a4e28...0da

Opplegget er ikke 3 hele dager, men det blir ca 2 døgn / en helg for deg fordi du har lang vei? Tja, jeg har vært på utdrikningslag på spa som har kostet litt, og egentlig sett på det som en venninnetur som er gøy for alle. 25 000 var jo litt voldsomt da. Synes du bare skal droppe utdrikningslaget , når du uansett er negativ til det. 

Anonymkode: e8145...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navani skrev (På 24.1.2023 den 13.49):

Nei, det er ikke vanlig med 3-dagers utdrikningslag en flytur unna. Det hadde jeg droppet glatt altså. Blir dyrt nok uten.

Det er jo vanlig hvis man bor i en annen landsdel enn bruden? 

Anonymkode: e8145...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 13.52):

Merkelkg praksis å ikke dekke utgifter for reisen. Jeg ble også invitert til et bryllup i utlandet og da dekket venninnen min som giftet seg alle utgifter som fly, hotell og flytog. De jeg kjenner som har giftet seg i utlandet har dekket utgifter til familie og venner. 

Anonymkode: c962e...1ff

Aldri opplevd. Ikke rart folk ikke har råd til og gifte seg lenger, ikke bare skal de holde dyrt bryllup, men betale transport for gjestene? 

Anonymkode: e8145...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (På 1.2.2023 den 16.37):

Den som mener dette er en god idé, selvsagt. Som bær være ingen, da dette er en ekstremt dårlig idé.

God ide, mener du at de skal flytte utdrikkingslaget og bryllupet dit ts bor for at ts skal slippe fly og hotell? 

Anonymkode: e8145...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de som arrangerer festen som bestemmer hva slags fest de vil ha, men arrangerer man noe som krever mye av gjestene, kan man ikke regne med at alle kommer. Det er faktisk frivillig å komme ;) 

Dersom du vil delta i bryllupet, gjør du det, og så dropper du utdrikningslaget dersom du synes det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/24/2023 at 8:51 PM, Lovis Fenja said:

Dette. Det er forlover/brud som skal føle seg dumme her, ikke du. De har jo ikke beina plantet på jorda!

Hvorfor skal noen på død og liv føle seg dumme? Bruden/brudgommen kan organisere bryllupet akkurat slik de selv vil. Det er deres dag. Og de inviterte står fritt til å takke ja eller nei, uten at de er dumme de heller.

For en ikke-sak.

Personlig hadde jeg takket nei. Så jævla spennende er ikke et bryllup at jeg bruker titusenvis av kroner på det. Hadde sendt en gave og nytt en chill helg hjemme.

Anonymkode: a1fd3...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 22.48):

Venninna mi på 40 + skal gifte seg, hurra! 
 Men dette blir dyrt. Hun bor på andre siden av landet. Jeg bor i hennes «barndoms by». Bryllupet skal være der hun bor, over tre dager. Vi må fly dit og det koster en liten formue. Nå skal det være utdrikkingslag. Det skal også være en god flytur unna og over tre dager, på et spahotell med gourmetrestaurant. 
 

Jeg tjener greit, men dette er mye penger. Hun fortjener alt sammen, men er dette vanlig, at vi vennene bruker flere titalls tusen? Vi er ikke så mange og å ikke delta er ikke et alternativ. En av de andre venninnene tjener halvparten av meg. Det blir ikke ferie på henne for å si det slik. Brudens forlover bor i samme by som bruden og har selvsagt ikke disse reiseutgiftene. Jeg gjorde henne oppmerksom på flyprisene men ble møtt med et skuldertrekk. Kan liksom ikke styre mer heller??

Anonymkode: a4e28...0da

Viktig å nevne alder på venninna di? 😅

Anonymkode: 730a3...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 6.33):

Det er ikke lov å lage dyre utdrikningslag uten å spørre deltagerne først. 

Det blir dårlig stemning. Og å bruke mye penger er ikke noe man skal pålegges, men få være med å bestemme

Anonymkode: 750d6...225

Lov er det, men det er ikke normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Viktig å nevne alder på venninna di? 😅

Anonymkode: 730a3...f82

Det er jo relevant for svarene. Hadde det vært ei på 20 ville svarene vært ulike all den tid en på 40 og en på 20  ofte er i ulik fase i livet og det samme med gjestene

Anonymkode: 1bb36...a40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...