Gå til innhold

Last Of Us - Hbo Max

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 17.39):

Hadde sikkert vært bra for 15 år siden. Har zombier, vampyrer, hekser, etc. i vrangstrupen. Så første episode å ble sittende med nettbrettet på nett mesteparten av tiden, gørr kjedelig når en har sett 10 versjoner av zombie-utbrudd før.

Anonymkode: 2e117...955

Ja hva er det med dette zombie-temaet? Når jeg ser på traileren til denne filmen, så tenker jeg at mye som skjer der er kanskje ikke så langt unna for oss, og så begynner jeg å lure på om zombiene er en slags fremtidsvisjon også.....

Anonymkode: f6ca2...26f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er filminga så fucka, blir nesten kvalm av den til tider.

Anonymkode: 4ea5b...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke zombier, det er en parasittisk sopp som tar over menneskekroppen som en vert for å spre til andre passende organismer (cordycepssoppen finnes, det tar over insekter). Utbruddet startet med at en melprodusent i Indonesia endte opp med mel som ble utsatt for smitte av sopp, og dette spredte seg til patient zero som ble infisert og angrep og beit andre arbeidere. Melet ble dessverre fraktet til flere deler av verden, og slik spredte det seg til blant annet USA. Joel og Sarah og Tommy spiste ikke mel i første episode, det var sånn de overlevde. Joel sa han gikk på atkins da naboen spurte om han ville smake på bisquits, Sarah sa nei til kjeks fordi hun ville ha sjokolade og ikke rosiner, Joel glemte å kjøpe pannekakemix og bursdagskake. Det var tilfeldigheter som gjorde at de ikke ble syke. 

At det er soppen som er skyldig blir godt illustrert av "kiss of death" mellom Tess og runneren i episode 2. Det skal være mer bodyhorror og mindre overnaturlig en tradisjonelle zombieserier/filmer osv. Spillet er 10 år gammelt for de som mener temaet er oppbrukt :sjenert: Teorien i serien er at den stigende temperaturen på jorda førte til at soppen muterte til å trives i et varmere miljø og ble mulig å overføres til mennesker og ikke bare insekter, dette nevner forskerne som blir intervjuet i første episode. I spillet er det soppsporer, ved siden av bitt som sprer dette, men dette var vanskelig å videreføre til serien. Bloateren kaster blant annet kuler med sporer etter deg for å infisere deg i spillet. I episode 2 etablerer de den biologiske siden ved "zombiene" veldig godt, tror mange har glemt introen og opplever relasjonen mellom Ellie og Joel og de andre som kjedelig. Det er mye man går glipp av og glemmer, husker jeg selv syns det var noe forvirrende da jeg spilte spillet første gang. 

Sikkert et unødvendig innlegg, men se på det som en oppsummering. Er lenge siden første episode kom ut.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er rett og slett en motesak. Hvordan man filmer varierer veldig fra tiår til tiår og det filmatiske akkurat nå er litt mer out there enn før. Synes heller ikke noe om det, men bra historie da! Vi koser oss veldig med hver eneste episode og jeg liker at de ikke følger spillene slavisk.

Anonymkode: c8094...c8c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (14 timer siden):

La meg gjette : Du har heller ikke spilt spillet, men har likevel "forstått" hva det handlet om, og synes at alle som mener serien er ren sovemedisin sammenlignet spillet (som dette skal være "basert" på) misforstår?   :fnise: 

Jeg har spilt TLOU tre ganger og Part 2 en gang. Jeg nevner jo til og med antall infiserte i serien kontra spillet. Kan du ikke lese?

Du trenger ikke gjette noe som helst. Jeg redegjorde for standpunktene mine. Kan du ikke lese?

Endret av Reign
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 16.19):

Elsker den så langt.

Hva syns du?

Anonymkode: f95c0...ff8

jeg liker den🥰😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (7 timer siden):

Jeg har spilt TLOU tre ganger og Part 2 en gang. Jeg nevner jo til og med antall infiserte i serien kontra spillet. Kan du ikke lese?

Du trenger ikke gjette noe som helst. Jeg redegjorde for standpunktene mine. Kan du ikke lese?

Joda, jeg kan både lese&lese. Jeg bare fleiper litt fordi du beskriver serien på samme måte som andre som ikke har spælt spællet har beskrevet spillet (bla. i denne tråden, t.o.m). Dvs.  "handler om relasjonene mellom mennesker i en post-apokalyptisk verden"..  Det er jo akkurat slik folk gjerne ville beskrevet "TWD", også...  Ikke noe å få tangaen i krøll for, mao. 

Men du har helt rett. SERIEN  later i aller høyeste grad til å nesten utelukkende handle om "menneskelige relasjoner", men bare i en post-apokalyptisk setting... Noen synes det blir veldig kjedelig, og andre synes det er absolutt toppers. Og det er heeeelt allrÆight.

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (13 timer siden):

Joda, jeg kan både lese&lese. Jeg bare fleiper litt fordi du beskriver serien på samme måte som andre som ikke har spælt spællet har beskrevet spillet (bla. i denne tråden, t.o.m). Dvs.  "handler om relasjonene mellom mennesker i en post-apokalyptisk verden"..  Det er jo akkurat slik folk gjerne ville beskrevet "TWD", også...  Ikke noe å få tangaen i krøll for, mao. 

Men du har helt rett. SERIEN  later i aller høyeste grad til å nesten utelukkende handle om "menneskelige relasjoner", men bare i en post-apokalyptisk setting... Noen synes det blir veldig kjedelig, og andre synes det er absolutt toppers. Og det er heeeelt allrÆight.

Går det bra med deg?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spilt spillet, og har vel aldri helt sett så mye på slike filmer eller serier før. Men overraskende nok liker jeg serien veldig godt! Episode 3 var en av de beste episodene jeg har sett av en serie tror jeg. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste hva som kom, men damn 😭

Bella Ramsey er altså så fantastisk. 

Anonymkode: b5d71...bf0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spenningen som bygges opp fra man ser den infiserte inne på kjøpesenteret frem til den faktisk dukker opp hos Ellie og Riley er helt ekstremt. Mange skrekkfilmer som har MYE å lære fra dette. Jeg satt med en sitring i kroppen, fordi jeg ventet på at den skulle dukke opp.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å se en serie hvor man kjenner igjen mye av spillet 🙂
Samtidig synes jeg at det går noe tregt til tider. Kunne tenkt meg litt mer fart 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 time siden):

Den spenningen som bygges opp fra man ser den infiserte inne på kjøpesenteret frem til den faktisk dukker opp hos Ellie og Riley er helt ekstremt. Mange skrekkfilmer som har MYE å lære fra dette. Jeg satt med en sitring i kroppen, fordi jeg ventet på at den skulle dukke opp.

Ja virkelig! Det var en utrolig bra spenning. Jeg gjettet at det ville bli denne kvelden Ellie skulle bli bitt, men jeg visste ikke. Så var utrolig spennende!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodtimes skrev (1 time siden):

Morsomt å se en serie hvor man kjenner igjen mye av spillet 🙂
Samtidig synes jeg at det går noe tregt til tider. Kunne tenkt meg litt mer fart 🙂

Det er et symptom på tiden at folk trenger at ting skal gå så fort. Tempoet er lavt fordi man skal ta inn alle inntrykkene og få med seg detaljene.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reign skrev (2 minutter siden):

Det er et symptom på tiden at folk trenger at ting skal gå så fort. Tempoet er lavt fordi man skal ta inn alle inntrykkene og få med seg detaljene.

Skjønner den. Synes episoden med Frank og Bill var veldig bra! De har truffet godt på dialogen og det å få med detaljer som du nevner. 

Også føler jeg at det er verdt å nevne at det utøves meget godt skuespill i serien. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodtimes skrev (15 minutter siden):

Skjønner den. Synes episoden med Frank og Bill var veldig bra! De har truffet godt på dialogen og det å få med detaljer som du nevner. 

Også føler jeg at det er verdt å nevne at det utøves meget godt skuespill i serien. 

Det var for øvrig ikke meningen å være spydig eller noe slikt mot deg altså. Jeg ser at innlegget mitt kan tolkes slikt, men det var ikke intensjonen min. Det var bare et lite hjertesukk angående samfunnsutviklingen.

Det er et særdeles godt skuespill i serien. Jeg var veldig skeptisk første gangen jeg hørte at TLOU skulle bli en serie, fordi av erfaring fungerer spill-til-film/serie veldig dårlig, men dette har vært over all forventning.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snylteklubbe! 
Det er det norske navnet på soppen (cordyceps på engelsk) som infiserer menneskene i Last of us. 

Det er et SÅPASS bra ord at jeg skal ta det opp i mitt vokabular umiddelbart. Jeg starter med å heretter bruke snylteklubbe som skjellsord på troll og annet pakk som infiserer KG.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (22 minutter siden):

Det var for øvrig ikke meningen å være spydig eller noe slikt mot deg altså. Jeg ser at innlegget mitt kan tolkes slikt, men det var ikke intensjonen min. Det var bare et lite hjertesukk angående samfunnsutviklingen.

Det er et særdeles godt skuespill i serien. Jeg var veldig skeptisk første gangen jeg hørte at TLOU skulle bli en serie, fordi av erfaring fungerer spill-til-film/serie veldig dårlig, men dette har vært over all forventning.

Jeg tolket deg ikke som spydig 🙂 Heller informativ i forhold til det å ikke sette pris på detaljer og inntrykkene serien følger med seg. Samtidig har du helt rett, i dagens samfunn er man så opptatt av action og at ting skal gå så kjapt, så ved neste episode skal jeg sette meg godt til rette i sofaen, fylle opp et glass med pepsi og bare nyte episoden. 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...