AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #41 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Samboeren min har ei datter på snart åtte år fra et tidligere forhold, og sammen har vi også to barn på fire og snart to år. De er et herlig trekløver, og spesielt vår eldste gleder seg til hver gang storesøster kommer hjem. Hun er hos oss annenhver helg og ekstra i ferier. De to har et veldig godt og nært forhold. Hun er ei herlig jente, og jeg er veldig glad i henne. Allikevel kjenner jeg i blant på at det hadde vært deilig om min samboer ikke hadde hatt barn fra før, for i blant føler jeg det er mer jobb enn jeg synes det er verdt. Det er hovedsaklig pga eksen hans, og hennes nye samboer. De blander seg opp i omtrent alt vi foretar oss, valg vi tar og hvordan vi velger å gjøre ting hjemme hos oss. Eksen hans er misfornøyd med hvordan datteren bor når hun er hos, blant annet. Vi leier et lite hus, i et barnevennlig nabolag. De to eldste deler rom, og det er hun misfornøyd med. Hun mener datteren burde ha sitt eget rom, i stedet for å dele med lillesøsteren sin. At det var et ønske fra de to eldste om å dele rom, hører hun ikke på. Hun maser i tillegg stadig vekk på samboeren min om at datteren og han må ha mer alenetid sammen, kun de to, men hører ikke på han når han forteller at det er vanskelig fordi jeg jobber de lørdagene hun er hos oss, og det er ikke så lett å skaffe barnevakt til to små annenhver lørdag bare fordi han og eldste må ha alenetid sammen. En gang i blant har vi allikevel skaffet barnevakt, slik at de får litt tid sammen, men vi får det ikke til så ofte som eksen hans mener det bør være. I tillegg kritiserer hun oss stadig vekk over regler og konsekvenser vi kjører hjemme hos oss. Jeg får ikke lov å gi datteren hennes en konsekvens i det hele tatt, og jeg får omtrent ikke lov til å prate til datteren hennes hvis hun gjør noe galt. Det er kun far som får lov, og hun ønsker at hun og min samboer kjører de samme konsekvensene. Vi har allikevel valgt å skape egne regler og konsekvenser, fordi vi også har to felles barn. Jeg gir konsekvenser til bonus når det er nødvendig, fordi både jeg og min samboer har gjort det veldig klart overfor både henne og eksen hans at vi bestemmer like mye begge to. Det er så mye småting, og jeg synes det er synd at det skal være såpass mye småkrangling og diskusjoner mellom samboer og eksen hans. Det er noe omtrent hver eneste helg hun har vært hos oss, og jeg kjenner jeg er så lei. Noen tips og råd? Anonymkode: 55ea7...e5f Datteren bør få alenetid med sin far! Det bør dere fikse!!! Du må kanskje fikse så du ikke jobber akkurat når datter har et sjeldent samvær med far! Anonymkode: d986e...a54 2
fru Alving Skrevet 18. januar 2023 #42 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Og igjen, her får du alt til å handle om deg og felles barn. Hvorfor i all verden må dere fikse barnevakt eller du reise ut, for at far og datter skal ha kvalitetstid? De to kan dra på kino, badeland eller gjøre noe annet. Du høres veldig motvillig ut, og overhode ikke interessert i at far og datter skal bruke tid sammen. Sabotasje, det er hva dette kalles. "Det er selvfølgelig helt grei" ? Altså, hva? Du har valgt en mann med et barn fra før, og da må du ta konsekvensen av det. Og det innebærer at far må vie oppmerksomhet og tid til sitt andre barn. Er det veldig vanskelig for deg? Virker veldig sånn. Kjenner jeg får en vondt smak i munnen, av lese alt du skriver. Syntes synd i datteren hans, og tenker barnemor eksplisitt prøver å få han til å se disse tingene, men som i alle like situasjoner så avfeier mannen problemet og samarbeidet går til helvete, Anonymkode: 551b2...954 Tror du skal lese tråden en gang til slik at får med deg informasjonen. Her tolker du veldig mye inn i det TS sier, tror dette dessverre handler om dine egne erfaringer🤨 6 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #43 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg syns nok at mor blander seg litt vel mye, men har dere tenkt på hvordan jenta opplever alt? Det er krevende å måtte forholde seg til ulike regler og konsekvenser i hjemmene. Kan dere ikke sette dere ned med moren og samboeren og bli enige om noen få felles kjøreregler som alle følger? Og sette av litt tid til bare åtteåringen og faren på kveldstid når hun er der? Anonymkode: 9d822...90c Psykologer sier at det skal gå helt fint for barn å ha ulike regler i ulike hjem. De er feks vant til hvilke regler som gjelder i barnehagen eller skolen, at det kan være andre enn hjemme. De knytter rutine til sted, så det går fint. Anonymkode: bba47...611 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #44 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og igjen, her får du alt til å handle om deg og felles barn. Hvorfor i all verden må dere fikse barnevakt eller du reise ut, for at far og datter skal ha kvalitetstid? De to kan dra på kino, badeland eller gjøre noe annet. Du høres veldig motvillig ut, og overhode ikke interessert i at far og datter skal bruke tid sammen. Sabotasje, det er hva dette kalles. "Det er selvfølgelig helt grei" ? Altså, hva? Du har valgt en mann med et barn fra før, og da må du ta konsekvensen av det. Og det innebærer at far må vie oppmerksomhet og tid til sitt andre barn. Er det veldig vanskelig for deg? Virker veldig sånn. Kjenner jeg får en vondt smak i munnen, av lese alt du skriver. Syntes synd i datteren hans, og tenker barnemor eksplisitt prøver å få han til å se disse tingene, men som i alle like situasjoner så avfeier mannen problemet og samarbeidet går til helvete, Anonymkode: 551b2...954 Det er vel ikke det hun gjør? Hun reagerer på at mora til den eldste blander seg i ting hun ikke har noe med! Ja, alenetid er fint, men hvor mye alenetid har egentlig foreldre med ett og ett barn? Og blir ikke det på en måte å ta den eldste ut fra de andre søskenene og sørge for at hen blir ekskludert fra resten av familien. ja, det er hyggelig om de i blant finner på noe bare de to, og det kan gjøres på mange måter. Men det er da ikke mora som skal sitte og diktere hvordan dette skal fungere?? At de to eldste trives så godt sammen at de ØNSKER å dele rom er jo tegn på at stemor og far har gjort en ypperlig jobb i å sy sammen familien her. Anonymkode: f10b6...a3c 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #45 Skrevet 19. januar 2023 Altså... Det med alenetid er skikkelig viktig for ett barn. Det burde dere virkelig få til. Anonymkode: d4f5b...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #46 Skrevet 19. januar 2023 Det er skikkelig rart å velge den ene helgen alle søsknene er samlet til å jobbe. Høres ut som bevisst forsøk på ekskludering for meg og kanskje ett snev av sjalusi fra deg om at faren er like glad i denne jenta som sine andre barn. Anonymkode: d4f5b...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #47 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er skikkelig rart å velge den ene helgen alle søsknene er samlet til å jobbe. Høres ut som bevisst forsøk på ekskludering for meg og kanskje ett snev av sjalusi fra deg om at faren er like glad i denne jenta som sine andre barn. Anonymkode: d4f5b...9eb Du fikk med deg at far også jobber annenhver lørdag? Det hadde kanskje vært bedre om TS hadde fri og far jobbet samværslørdag mener du? Anonymkode: 87dcd...6fd 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #48 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Samboeren min har ei datter på snart åtte år fra et tidligere forhold, og sammen har vi også to barn på fire og snart to år. De er et herlig trekløver, og spesielt vår eldste gleder seg til hver gang storesøster kommer hjem. Hun er hos oss annenhver helg og ekstra i ferier. De to har et veldig godt og nært forhold. Hun er ei herlig jente, og jeg er veldig glad i henne. Allikevel kjenner jeg i blant på at det hadde vært deilig om min samboer ikke hadde hatt barn fra før, for i blant føler jeg det er mer jobb enn jeg synes det er verdt. Det er hovedsaklig pga eksen hans, og hennes nye samboer. De blander seg opp i omtrent alt vi foretar oss, valg vi tar og hvordan vi velger å gjøre ting hjemme hos oss. Eksen hans er misfornøyd med hvordan datteren bor når hun er hos, blant annet. Vi leier et lite hus, i et barnevennlig nabolag. De to eldste deler rom, og det er hun misfornøyd med. Hun mener datteren burde ha sitt eget rom, i stedet for å dele med lillesøsteren sin. At det var et ønske fra de to eldste om å dele rom, hører hun ikke på. Hun maser i tillegg stadig vekk på samboeren min om at datteren og han må ha mer alenetid sammen, kun de to, men hører ikke på han når han forteller at det er vanskelig fordi jeg jobber de lørdagene hun er hos oss, og det er ikke så lett å skaffe barnevakt til to små annenhver lørdag bare fordi han og eldste må ha alenetid sammen. En gang i blant har vi allikevel skaffet barnevakt, slik at de får litt tid sammen, men vi får det ikke til så ofte som eksen hans mener det bør være. I tillegg kritiserer hun oss stadig vekk over regler og konsekvenser vi kjører hjemme hos oss. Jeg får ikke lov å gi datteren hennes en konsekvens i det hele tatt, og jeg får omtrent ikke lov til å prate til datteren hennes hvis hun gjør noe galt. Det er kun far som får lov, og hun ønsker at hun og min samboer kjører de samme konsekvensene. Vi har allikevel valgt å skape egne regler og konsekvenser, fordi vi også har to felles barn. Jeg gir konsekvenser til bonus når det er nødvendig, fordi både jeg og min samboer har gjort det veldig klart overfor både henne og eksen hans at vi bestemmer like mye begge to. Det er så mye småting, og jeg synes det er synd at det skal være såpass mye småkrangling og diskusjoner mellom samboer og eksen hans. Det er noe omtrent hver eneste helg hun har vært hos oss, og jeg kjenner jeg er så lei. Noen tips og råd? Anonymkode: 55ea7...e5f Hun er tydeligvis sykt sjalu på deg. Og ser nok mer på deres gode relasjon som et problem, enn at det er fantastisk for barnet. Hun lager tydeligvis et problem ut av et ikke problem. Oghun har virkelig ingen ting med hva og hvordan dere fordeler, deler rom, hvem som er i samme rom osv, når barnet er hos dere. Barnet har ikke godt av ar du ikke irettesettelse, da dy må. Så stolt av at du forsatt gjør det. Viktig for deres dynamikk. Mitt tips, la mor få vite minst mulig. Gi noen drypp, iht det hun vil vite , samme info hver helg. Utover det, si ingenting. Der du får vist deg som overhode i familien, så gjør det. Uansett om du er det eller ikke. Ex her skulle stadig låne penger , som aldri ble betalt tilbake. Så jeg sa fra til sambo , helt ok å stille opp med medisiner og bleier om det er så trangt. Men når hun dagen etterpå, sitter på cafeen der jeg jobber , og 4 ganger i uken , da er det jo ikke greit. Så det ble tydelig markert med at alle spm om lån av penger ble besvart med at, jeg er blakk av han, og jeg svarte at hun kunne låne av meg. Det ble så flaut, at det skjedde bare et par ganger. Anonymkode: cf9a4...1da 1
Gjest Margo Skrevet 19. januar 2023 #49 Skrevet 19. januar 2023 Jeg reagerer mest på at det er 3 timer mellom hennes to hjem. Det er her hovedproblemet ligger - som gjør samværet vanskelig. Har barnet mye familie og nettverk på bostedet hun deler med mor?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #50 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og igjen, her får du alt til å handle om deg og felles barn. Hvorfor i all verden må dere fikse barnevakt eller du reise ut, for at far og datter skal ha kvalitetstid? De to kan dra på kino, badeland eller gjøre noe annet. Du høres veldig motvillig ut, og overhode ikke interessert i at far og datter skal bruke tid sammen. Sabotasje, det er hva dette kalles. "Det er selvfølgelig helt grei" ? Altså, hva? Du har valgt en mann med et barn fra før, og da må du ta konsekvensen av det. Og det innebærer at far må vie oppmerksomhet og tid til sitt andre barn. Er det veldig vanskelig for deg? Virker veldig sånn. Kjenner jeg får en vondt smak i munnen, av lese alt du skriver. Syntes synd i datteren hans, og tenker barnemor eksplisitt prøver å få han til å se disse tingene, men som i alle like situasjoner så avfeier mannen problemet og samarbeidet går til helvete, Anonymkode: 551b2...954 Jeg spør om hvordan vi skal få det til? Badeland f.eks stenger 17/18 i helger, jeg er hjemme igjen mellom 17 og 18 et sted. Skal han ha kvalitetstid med datteren sin mellom 7/8-16/17-tiden på lørdager, må han få tak i noen som kan hjelpe han med de to yngste. Det er ikke alltid lett å få til det. Lørdagskvelden pleier hun jo ofte å bruke litt tid med faren sin, men ikke alene, da jeg også bor der. Så jeg har innimellom reist bort til ei venninne for kvelden, og da har de laget seg hjemmekino. Det synes hun er veldig koselig, så planen er å gjøre noe slikt oftere. Nei, han kan ikke bare reise bort etter jobb. Han jobber til rundt 16, og innen han rekker hjem til datteren sin er klokka såpass mye at hun straks begynner med legging. Men han synes det var en god løsning å gjøre slikt på fridager eller i forbindelse med ferier. Datteren hans bor 1,5-2 timer unna med bil, så det er faktisk ikke så lett å finne på noe med henne på en vanlig hverdag. Det er også årsaken til at hun er her annenhver helg. Hvordan skal hun ellers komme seg på skolen og han på jobb hver dag? Jeg jobber annenhver lørdag. Han jobber motsatte lørdager. Nei, jeg kan ikke la være å jobbe lørdager. Jeg har ikke bevisst valgt meg ut å jobbe de lørdagene hun er hos oss, men for å få kabalen til å gå opp også de helgene hun er hos mammaen sin, så må vi jobbe motsatt av hverandre. Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å bruke barnevakt annenhver lørdag, og ikke er det mulig heller. At de deler rom, er de to eldste sitt eget valg. De ville det selv. Hvis en av de, enten det er hun på snart åtte eller hun på fire, kommer om 4-5 år og sier de ikke ønsker å dele lenger - ja, da får vi finne en løsning på det. Planen er at vi forhåpentligvis har råd til å kjøpe oss noe eget innen den tid. Jeg takker for alle svar. Ser ut til at vi må utnytte de gangene hun er her ekstra i forbindelse med ferier og fridager fra skole/jobb litt ekstra når det kommer til egentid. Så får mors problemer med meg/oss være hennes problem. Anonymkode: 55ea7...e5f 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #51 Skrevet 19. januar 2023 Vera skrev (2 minutter siden): Jeg reagerer mest på at det er 3 timer mellom hennes to hjem. Det er her hovedproblemet ligger - som gjør samværet vanskelig. Har barnet mye familie og nettverk på bostedet hun deler med mor? Nei, mors familie bor rundt 20 minutters kjøring fra byen vi bor i. Fars familie (og min) bor i vår by og nærområdet rundt. Anonymkode: 55ea7...e5f
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #52 Skrevet 19. januar 2023 Kjenner situasjonen. Men jeg er heldig som har en klok stedatter (voksen nå) som i tidlig alder oppdaget at jo mindre hun snakket/sladret om hvordan ståa var hos sitt andre hjem, jo mindre konflikt ble det. Det eneste hun meddelte var at hun hadde det bra hos begge selv om noen regler og skikker var forskjellige. Barn skal ikke behøve å bli avhørt og presset til å snakke om den andre ex'en. Anonymkode: 1ff08...d4e 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #53 Skrevet 19. januar 2023 Hva med en tur på fvk? Anonymkode: 021cd...e34 1
Gjest Margo Skrevet 19. januar 2023 #54 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, mors familie bor rundt 20 minutters kjøring fra byen vi bor i. Fars familie (og min) bor i vår by og nærområdet rundt. Anonymkode: 55ea7...e5f Hvor bodde de før bruddet?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #55 Skrevet 19. januar 2023 Bor mor 1-2 timer unna dere, eller 20min? Jeg skjønte ikke 😅 Anonymkode: 0141e...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #56 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bor mor 1-2 timer unna dere, eller 20min? Jeg skjønte ikke 😅 Anonymkode: 0141e...cbe Mors familie: 20 min unna Mor: 1-2 timer unna Anonymkode: ae80f...609 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #57 Skrevet 19. januar 2023 Vera skrev (2 minutter siden): Hvor bodde de før bruddet? I fars hjemby. De bodde i byen her begge to en stund etter bruddet, så fikk hun kjæreste og valgte å flytte til hans hjemby fordi han ikke ville flytte på seg. Anonymkode: 55ea7...e5f
Gjest Margo Skrevet 19. januar 2023 #58 Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I fars hjemby. De bodde i byen her begge to en stund etter bruddet, så fikk hun kjæreste og valgte å flytte til hans hjemby fordi han ikke ville flytte på seg. Anonymkode: 55ea7...e5f Hvor mye samvær hadde far før mor flyttet? Jeg forstår ikke helt hvorfor han har godtatt så lite samvær som han har nå? Det skal godkjennes av begge parter når den ene forelderen flytter så langt bort at normalt samvær blir vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #59 Skrevet 19. januar 2023 Vera skrev (Akkurat nå): Hvor mye samvær hadde far før mor flyttet? Jeg forstår ikke helt hvorfor han har godtatt så lite samvær som han har nå? Det skal godkjennes av begge parter når den ene forelderen flytter så langt bort at normalt samvær blir vanskelig. De hadde 50/50. Grunnen til at han godkjente helgesamvær, er rett og slett fordi datteren er veldig knyttet til mor, og den uka hun var hos far var det mye gråt og savn etter mor. Han ville være grei med mor da hun fant seg ny kjæreste og godkjente derfor flytting, det er mulig han egentlig var litt dumsnill, men han trodde, og det trodde vel kanskje mor også, at samarbeidet de i mellom ville forbli like godt som det var. Dessuten så hadde mor flyttet uansett, selv om det ville betydd helgesamvær for henne. Det er ikke mors feil ene og alene at det bare er helgesamvær, samboeren min har jo en del av skylda for det, men akkurat da avgjørelsen ble tatt, så han for seg at det var den beste løsningen, i og med at datteren er så knyttet til mor. Anonymkode: 55ea7...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #60 Skrevet 19. januar 2023 Jeg tror det kommer til å gå seg til etter hvert! Nå er jo de yngste veldig små, men om bare et par år er de store nok til at far kan ta med alle tre på feks kino eller badeland på lørdager. Jeg tenker at litt alenetid for far/datter innimellom, slik dere har gjort, er bra. Men det er også helt vanlig for barn å ikke ha så mye alenetid med foreldre når det er flere barn i familien. Hvem har egentlig tid og overskudd til det?🙈 Gjør det når sjansen byr seg, feks om noe skal handles i butikken, så kan eldste bli med far, og så kan hun få velge lørdagsgodt i samme slengen, feks? Trenger ikke være så stor aktivitet! Eller om kvelden når de yngste har lagt seg kan hun få sitte lengre oppe og se på film med de voksne. Dere gjør jo sikkert det allerede, høres ut som dere har det veldig fint. Jeg bor også med stebarn, og ser at det kan bli veldig mye «opplegg» hele tiden når de har fri. Begge foreldrene vil jo finne på noe med barna når de først er hos dem, men ser at barna nesten ikke får tid de kan disponere selv i helgene. Alltid skal far her finne på en aktivitet for å få mest mulig ut av tiden med dem… Tror barn trenger tid i helger og ferier til å kjede seg, klare å aktivisere seg selv, leke ute med venner osv! Nå rekker de ikke tenke selv hva de har lyst til. Og de blir vant til at det hele tiden skal skje ting som koster penger (kino, hoppeland, fornøyelsespark, osv.). De har det fint selv om vi voksne ikke organiserer hele tiden. Anonymkode: bba47...611 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå