Gå til innhold

Samboers eks ødelegger

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i dette. Moren klager nok ikke over dette for moroskyld, og her blir barnet satt helt til side - med all sannsynlighet er det barnet som reagerer og syntes ting er vanskelig. Mor beskytter og prøver å få til en endring hos far, så ting kan bli enklere. 

Anonymkode: 551b2...954

Hvordan i alle dager klarte du å få det ut av hovedinnlegget? Her tror jeg du projiserer dine egne problemer over på andre.

Anonymkode: df550...cf4

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

……

Mor ringer far etter endt samvær, og informerer om hva datteren har sagt. Samboer orker ikke å krangle, så han tar telefonen når hun ringer, men legger ofte på igjen kjapt etter at han har fortalt henne at dette har hun ikke noe med. De har allerede vært på fvk, og de kom vel egentlig ikke frem til noen løsning der heller. 

Anonymkode: 55ea7...e5f

Men, hva er så slitsomt for deg med de telefonsamtalene da? Han kan bare la være å ta tlf, skrive til henne at han vil ha det skriftlig, eller ta den og krangle. Er det et problem for han, hvorfor skriver ikke han inn og ber om råd? Jeg ser ikke det slitsomme i dette for deg, selvom hun selvsagt sikkert er plagsom for ham. 
Du sier det nesten er mer jobb enn det er verd….? 
Be mannen din kutte ut de telefonsamtalene hvis det er best for ham.

Anonymkode: 2c623...518

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men, hva er så slitsomt for deg med de telefonsamtalene da? Han kan bare la være å ta tlf, skrive til henne at han vil ha det skriftlig, eller ta den og krangle. Er det et problem for han, hvorfor skriver ikke han inn og ber om råd? Jeg ser ikke det slitsomme i dette for deg, selvom hun selvsagt sikkert er plagsom for ham. 

Det er klart det er slitsomt å leve i en familie der samboer har konflikter med eksen, mor til hans barn.

Det er nok ikke bare å la være å ta telefonen heller, blir ikke akkurat noe bedre samarbeidsklima av det. TS har to barn med denne mannen og er dypt involvert i hans liv.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi datteren hans stadig vekk forteller meg at «mamma sier jeg må få eget rom», «mamma sier du ikke kan ta fra meg nettbrettet» osv. Fullt mulig det egentlig er lite å irritere seg over, men når det er gjengangeren hele helgen, blir det slitsomt. Dessuten så smitter det over på 4-åringen vår. Han tar ikke alltid telefonen heller, men da sender hun meldinger og forteller han hva hun mener og tenker når han henter eller leverer datteren sin. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi datteren er snart åtte år, og forteller moren sin om helga si :) 

Takk for alle svar. Samboer har flere ganger bedt mor passe sine egne saker, og bedt henne slutte å fortelle datteren sin hvordan hun mener ting bør være hjemme hos oss. Det har foreløpig ikke hatt noen effekt. 

Jeg kunne hatt en viss lav toleranse for en mor som kommer med synspunkter direkte til far. En mor som klager gjennom barnet sitt og plasserer et barn i kryssilden mellom to foreldre har jeg INGEN aksept for. 
Her må virkelig mannen din sette HELT klare grenser.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Hos dere gjelder deres regler, det må mor begripe. Selvfølgelig lettere for barnet at slikt håndteres likt i begge hjem, men sånn er det ikke alltid og jeg tror fint barn taklet ulikheter. 

Dere må imidlertid prioritere at barnet og faren har noe alenetid. Jeg husker selv hvor dritt jeg syntes det var at min stemor var rundt oss absolutt hele tiden da jeg var hos min far. Jeg likte henne godt, men ønsket alenetid med pappa, bl a for å snakke med han på tomannshånd, det var noe av det koseligste jeg visste med pappa. Det må da være mulig at deres felles barn drar til besteforeldrene sine, tanter, onkler eller familievenner en lørdag du jobber, slik at eldstejenta kan få tid med pappaen sin.

Alenetid med foreldrene er et must for alle barn, også helsøsken. 

Anonymkode: 42187...1ff

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Far bør be om møte med mor på Familievernkontoret og lufte problemene han opplever der.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos dere gjelder deres regler, det må mor begripe. Selvfølgelig lettere for barnet at slikt håndteres likt i begge hjem, men sånn er det ikke alltid og jeg tror fint barn taklet ulikheter. 

Dere må imidlertid prioritere at barnet og faren har noe alenetid. Jeg husker selv hvor dritt jeg syntes det var at min stemor var rundt oss absolutt hele tiden da jeg var hos min far. Jeg likte henne godt, men ønsket alenetid med pappa, bl a for å snakke med han på tomannshånd, det var noe av det koseligste jeg visste med pappa. Det må da være mulig at deres felles barn drar til besteforeldrene sine, tanter, onkler eller familievenner en lørdag du jobber, slik at eldstejenta kan få tid med pappaen sin.

Alenetid med foreldrene er et must for alle barn, også helsøsken. 

Jeg er ikke uenig at de bør få mer alenetid sammen, problemet er at det er vanskelig å få til. Tanter og onkler kan nesten aldri hjelpe oss med pass, fordi de enten jobber, er opptatt med egne ting eller med egne unger, min svigermor vil helst ikke bruke helgene sine på å passe barnebarn, da hun liker å finne på ting i helgene, min mor har vært den som passer oftest, men har i det siste slitt med helsa, så hun orker ikke å passe begge samtidig. 
Det har hendt seg at jeg reiser bort på kvelden til ei venninne, så har han og datteren hatt en filmkveld sammen. Da har de kost seg, og dette er noe hun gjerne vil gjøre mer av. Det er selvfølgelig helt greit, men jeg ønsker heller ikke å reise bort annenhver lørdag. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke uenig at de bør få mer alenetid sammen, problemet er at det er vanskelig å få til. Tanter og onkler kan nesten aldri hjelpe oss med pass, fordi de enten jobber, er opptatt med egne ting eller med egne unger, min svigermor vil helst ikke bruke helgene sine på å passe barnebarn, da hun liker å finne på ting i helgene, min mor har vært den som passer oftest, men har i det siste slitt med helsa, så hun orker ikke å passe begge samtidig. 
Det har hendt seg at jeg reiser bort på kvelden til ei venninne, så har han og datteren hatt en filmkveld sammen. Da har de kost seg, og dette er noe hun gjerne vil gjøre mer av. Det er selvfølgelig helt greit, men jeg ønsker heller ikke å reise bort annenhver lørdag. 

Forstår dette. Kan far reise til datteren og finne på noe med henne der en ettermiddag? F eks kino og mat.

• Liker 2
Skrevet

Vet du hva jeg synes er litt rart? At du gir så mye «konsekvenser» til en åtteåring som du kun ser noen få timer annenhver helg.

For du jobber ho hele lørdagen, og hun sitter i bilen med faren sin halve søndagen. Kan dere ikke ha det litt hyggelig de få timene da?

Anonymkode: 0e466...26a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du hva jeg synes er litt rart? At du gir så mye «konsekvenser» til en åtteåring som du kun ser noen få timer annenhver helg.

For du jobber ho hele lørdagen, og hun sitter i bilen med faren sin halve søndagen. Kan dere ikke ha det litt hyggelig de få timene da?

Enig 

Anonymkode: 3b54f...523

• Liker 1
Skrevet

Jeg er egentlig litt enig med mor her. 

Datteren ser far annenhver helg bare. Egentlig fint at de tilbringer så mye av søndagen i bil, bare de to. Kanskje de kan finne på litt ting på veien? 

Hvor lenge etter det ble slutt ble dere sammen? 

Min eks fikk samboer uken etter vi flyttet ut, inn kom ny dame og nye barn. En liten periode lå det an til at vårt barn måtte dele rom med ny stesøster, før noen av de egentlig hadde skjønt hva som skjedde. Jeg har jo ingen rett til å fortelle hva de skal gjøre i fars helger, men da ga jeg beskjed på vegne av barnet. 

Fordi det kom inn ny samboer og nye barn så tidlig, så har heller ikke blitt mye egentid mellom far og datter. Min datter tør ikke si noe, så jeg gir beskjed. Hun vil ikke lage styr, siden hun ser pappa så sjeldent. 

Anonymkode: 2fa70...197

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forstår dette. Kan far reise til datteren og finne på noe med henne der en ettermiddag? F eks kino og mat.

Det er en kjøretur på tre timer, tur og retur. Så når hun er ferdig på skolen, og han er ferdig på jobb, blir det fort veldig seint før han er hjemme igjen. Ikke den beste løsningen i hverdagen, men han kan selvfølgelig prøve å få det til på dager han har fri eller i forbindelse med ferier. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke et eneste sted har jeg skrevet at jeg gir ut mange konsekvenser. Jeg kan ta et eksempel. Hver sommer er hun hos oss i 3 uker, hver jul er hun hos oss i rundt ei uke, pluss halve påsken, ofte hele vinter- og høstferien. Halve sommerferien har vi ferie alle mann. Hun oppfører seg stort sett veldig fint, det gjør de alle tre. Men i blant er det jo ting, hun er nesten åtte med små søsken. De krangler i blant, og noen ganger er det hun som starter. Gir hun seg ikke etter x-antall beskjeder, f.eks, har en konsekvens hos oss vært at hun mister nettbrettet sitt en stund. Samme konsekvensen får 4-åringen vår hvis hun er den som ikke hører etter. Det er ikke konsekvenser i massevis, og det er ikke slik at hun reiser hjem etter hver helg med masse konsekvenser å fortelle moren sin om. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor har mor og far valgt å bosette seg så langt unna hverandre?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har mor og far valgt å bosette seg så langt unna hverandre?

Det får du spørre mor om. Hun som valgte å bosette seg i nye samboers hjemby. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan mener du vi skal få det til? Jeg jobber som nevnt de lørdagene hun er hos oss, og er ofte ikke hjemme før i 17/18-tiden på lørdager. Yngste pleier å legge seg i 1830-tiden, så da er det ikke bare å reise bort med de heller. 
Glemte å nevne det i HI, men søndager forsvinner oftest fordi mor og hennes nye samboer nekter å komme og hente henne, fordi de ikke ønsker å bruke opptil tre timer i bil. Mor har ikke førerkort, så hun er avhengig av samboeren sin for å hente datteren, og når han nekter å bruke av sin fritid (hans egne ord) på å kjøre, må samboeren min og datteren hans bruke store deler av søndagen i bil. Det er den eneste dagen i hans samværshelg som kunne blitt brukt til alenetid, men det utgår også da han må kjøre datteren hjem. 

Vi pleier å sørge for at hun får litt alenetid med pappaen sin når hun er her i forbindelse med ferier, men i helgene er det vanskelig å få til. 

Fordi jeg i henhold til kontrakt jobber annenhver lørdag, og de lørdagene jeg har fri jobber samboeren min, slik at han kan ha fri når datteren hans er her. 

Mor ringer far etter endt samvær, og informerer om hva datteren har sagt. Samboer orker ikke å krangle, så han tar telefonen når hun ringer, men legger ofte på igjen kjapt etter at han har fortalt henne at dette har hun ikke noe med. De har allerede vært på fvk, og de kom vel egentlig ikke frem til noen løsning der heller. 

Men i alle dager? Hvorfor er du så fiksert på lørdager? Far og datter kan være alene et par timer, hvilken som helst dag - trenger ikke være en lørdag.. Du høres ikke særlig villig eller løsningsorientert ut. Mener du at deres felles barn er viktigere, enn datteren som må flytte mellom to hjem? Skulle bare mangle at far brukte tid til datteren sin, uten de to andre som bor fast med han. Du høres veldig motvillig ut. 

Trodde først de hadde 50/50, men her sier du samværsHELG. Så det betyr at datteren får se faren sin veldig, veldig lite. Hvorfor har han ikke samvær med hun en ukedag også? 🤨. Når hun får bruke såpass lite tid med faren, så har jeg null forståelse for holdningen din her, og her hører vi bare en side av historien. Jeg tenker barnemor ringer med god grunn, og det er helt normalt at to foreldre snakker om samværet og barnet sitt, men at far har en så negativ innstilling og tolker alt som en kranglel - får gå på hans kappe. Jeg tenker mor bare vil det beste for datteren, og at datteren forteller om samværet - et trygg når hun prater- og forteller om følelsene. Alt i alt prøver mor, og få barnefar til å se at datter ikke har det like bra som du skildrer det, på samvær. Men dette ser dere bedre etterhvert, når hun eventuelt nekter å reise til far lengre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er en kjøretur på tre timer, tur og retur. Så når hun er ferdig på skolen, og han er ferdig på jobb, blir det fort veldig seint før han er hjemme igjen. Ikke den beste løsningen i hverdagen, men han kan selvfølgelig prøve å få det til på dager han har fri eller i forbindelse med ferier. 

Når alt kommer til stykket så er vel heller ikke dette en avgjørelse som du skal ta for han, dette er jo noe han bestemmer selv, Måten du formulerer deg på får det til å høres ut som, at dette er avgjørelser du skal ta, men det er feil. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er egentlig litt enig med mor her. 

Datteren ser far annenhver helg bare. Egentlig fint at de tilbringer så mye av søndagen i bil, bare de to. Kanskje de kan finne på litt ting på veien? 

Hvor lenge etter det ble slutt ble dere sammen? 

Min eks fikk samboer uken etter vi flyttet ut, inn kom ny dame og nye barn. En liten periode lå det an til at vårt barn måtte dele rom med ny stesøster, før noen av de egentlig hadde skjønt hva som skjedde. Jeg har jo ingen rett til å fortelle hva de skal gjøre i fars helger, men da ga jeg beskjed på vegne av barnet. 

Fordi det kom inn ny samboer og nye barn så tidlig, så har heller ikke blitt mye egentid mellom far og datter. Min datter tør ikke si noe, så jeg gir beskjed. Hun vil ikke lage styr, siden hun ser pappa så sjeldent. 

Anonymkode: 2fa70...197

Uff, stakkars jente 😔😔..

Altfor mange barn som kjenner på dette dessverre, og det gjelder oftest med fedrene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og igjen, her får du alt til å handle om deg og felles barn. 

Hvorfor i all verden må dere fikse barnevakt eller du reise ut, for at far og datter skal ha kvalitetstid? De to kan dra på kino, badeland eller gjøre noe annet. Du høres veldig motvillig ut, og overhode ikke interessert i at far og datter skal bruke tid sammen. Sabotasje, det er hva dette kalles. "Det er selvfølgelig helt grei" ? Altså, hva? Du har valgt en mann med et barn fra før, og da må du ta konsekvensen av det. Og det innebærer at far må vie oppmerksomhet og tid til sitt andre barn. Er det veldig vanskelig for deg? Virker veldig sånn. 

Kjenner jeg får en vondt smak i munnen, av lese alt du skriver. Syntes synd i datteren hans, og tenker barnemor eksplisitt prøver å få han til å se disse tingene, men som i alle like situasjoner så avfeier mannen problemet og samarbeidet går til helvete, 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men i alle dager? Hvorfor er du så fiksert på lørdager? Far og datter kan være alene et par timer, hvilken som helst dag - trenger ikke være en lørdag.. Du høres ikke særlig villig eller løsningsorientert ut. Mener du at deres felles barn er viktigere, enn datteren som må flytte mellom to hjem? Skulle bare mangle at far brukte tid til datteren sin, uten de to andre som bor fast med han. Du høres veldig motvillig ut. 

Trodde først de hadde 50/50, men her sier du samværsHELG. Så det betyr at datteren får se faren sin veldig, veldig lite. Hvorfor har han ikke samvær med hun en ukedag også? 🤨. Når hun får bruke såpass lite tid med faren, så har jeg null forståelse for holdningen din her, og her hører vi bare en side av historien. Jeg tenker barnemor ringer med god grunn, og det er helt normalt at to foreldre snakker om samværet og barnet sitt, men at far har en så negativ innstilling og tolker alt som en kranglel - får gå på hans kappe. Jeg tenker mor bare vil det beste for datteren, og at datteren forteller om samværet - et trygg når hun prater- og forteller om følelsene. Alt i alt prøver mor, og få barnefar til å se at datter ikke har det like bra som du skildrer det, på samvær. Men dette ser dere bedre etterhvert, når hun eventuelt nekter å reise til far lengre. 

Du fikk med deg at de bor tre timer unna hverandre? Da er det ikke mulig med 50/50, barnet kan ikke reise tre timer både før og etter skolen annenhver uke.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...