AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Samboeren min har ei datter på snart åtte år fra et tidligere forhold, og sammen har vi også to barn på fire og snart to år. De er et herlig trekløver, og spesielt vår eldste gleder seg til hver gang storesøster kommer hjem. Hun er hos oss annenhver helg og ekstra i ferier. De to har et veldig godt og nært forhold. Hun er ei herlig jente, og jeg er veldig glad i henne. Allikevel kjenner jeg i blant på at det hadde vært deilig om min samboer ikke hadde hatt barn fra før, for i blant føler jeg det er mer jobb enn jeg synes det er verdt. Det er hovedsaklig pga eksen hans, og hennes nye samboer. De blander seg opp i omtrent alt vi foretar oss, valg vi tar og hvordan vi velger å gjøre ting hjemme hos oss. Eksen hans er misfornøyd med hvordan datteren bor når hun er hos, blant annet. Vi leier et lite hus, i et barnevennlig nabolag. De to eldste deler rom, og det er hun misfornøyd med. Hun mener datteren burde ha sitt eget rom, i stedet for å dele med lillesøsteren sin. At det var et ønske fra de to eldste om å dele rom, hører hun ikke på. Hun maser i tillegg stadig vekk på samboeren min om at datteren og han må ha mer alenetid sammen, kun de to, men hører ikke på han når han forteller at det er vanskelig fordi jeg jobber de lørdagene hun er hos oss, og det er ikke så lett å skaffe barnevakt til to små annenhver lørdag bare fordi han og eldste må ha alenetid sammen. En gang i blant har vi allikevel skaffet barnevakt, slik at de får litt tid sammen, men vi får det ikke til så ofte som eksen hans mener det bør være. I tillegg kritiserer hun oss stadig vekk over regler og konsekvenser vi kjører hjemme hos oss. Jeg får ikke lov å gi datteren hennes en konsekvens i det hele tatt, og jeg får omtrent ikke lov til å prate til datteren hennes hvis hun gjør noe galt. Det er kun far som får lov, og hun ønsker at hun og min samboer kjører de samme konsekvensene. Vi har allikevel valgt å skape egne regler og konsekvenser, fordi vi også har to felles barn. Jeg gir konsekvenser til bonus når det er nødvendig, fordi både jeg og min samboer har gjort det veldig klart overfor både henne og eksen hans at vi bestemmer like mye begge to. Det er så mye småting, og jeg synes det er synd at det skal være såpass mye småkrangling og diskusjoner mellom samboer og eksen hans. Det er noe omtrent hver eneste helg hun har vært hos oss, og jeg kjenner jeg er så lei. Noen tips og råd? Anonymkode: 55ea7...e5f 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 Hold ut… om noen år er hun større og mor kan si mindre… Dette går seg til, men det tar nok tiiid… Anonymkode: 5e087...1fc 8
Nymerïa Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 (endret) . Endret 18. januar 2023 av Nymerïa
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 Her må din samboer sette ned foten og si til eksen sin at han bestemmer hvordan det skal være hos dere og ikke moren hennes. Hadde moren til mine bonusbarn snakket sånn til faren, hadde han kuttet henne tvert og bedt henne holde kjeft øyeblikkelig. Ungene har det fint hos oss, det holder i massevis. Vi har ingen meldeplikt overfor mor. Takk og lov for at jeg har en mann som ikke lar seg styre av eksen sin. Anonymkode: 0eaa7...9ab 17 3 5
Snublefot62 Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 Biologisk mor mistet retten til å bestemme hvordan dere har det når datteren er hos faren når de skilte lag. Punktum. Få på samboeren din noen voksenbukser og be han sette grenser. 19 9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Hvorfor og hvordan har hun anledning til å blande seg så mye da? Ingen ting av det du nevner burde verken informeres, diskuteres eller krangles om. Anonymkode: 2c623...518 11
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Samboer må få seg en ryggrad. Anonymkode: 0ae2a...ac0 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor og hvordan har hun anledning til å blande seg så mye da? Ingen ting av det du nevner burde verken informeres, diskuteres eller krangles om. Anonymkode: 2c623...518 Fordi datteren er snart åtte år, og forteller moren sin om helga si Takk for alle svar. Samboer har flere ganger bedt mor passe sine egne saker, og bedt henne slutte å fortelle datteren sin hvordan hun mener ting bør være hjemme hos oss. Det har foreløpig ikke hatt noen effekt. Anonymkode: 55ea7...e5f 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Kan til en viss grad forstå det med å dele soverom i fremtiden, tror dere hun ønsker det når hun er tenåring? At du ikke skal kunne irettesette barnet er bare tull! Anonymkode: 8cd18...3e6 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 Din samboer bør begrense kontakt med eksen til et absolutt minimum. Hun er totalt urimelig og legger seg opp i ting som ikke raker henne. Han bør egentlig ta dette på familievernkontoret så hun begriper hvor grenseoverskridende hun er. Anonymkode: 0c442...85f 8
Snublefot62 Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi datteren er snart åtte år, og forteller moren sin om helga si Takk for alle svar. Samboer har flere ganger bedt mor passe sine egne saker, og bedt henne slutte å fortelle datteren sin hvordan hun mener ting bør være hjemme hos oss. Det har foreløpig ikke hatt noen effekt. Anonymkode: 55ea7...e5f Det er helt supert at hun forteller moren sin om helga si! Det er positivt at hun er trygg nok til å dele det som har skjedd hos den andre samværsforeldren. Men det betyr ikke at moren kan ha påvirkningskraft tilbake. Datteren er snart åtte år. Dersom påvirkningen til moren kommer via henne så er hun stor nok til å bli fortalt at det er ulikt i de to hjemmene hun bor i, og dersom mamma er uenig i noe hun forteller så må hun ta det med pappa og ikke henne. Går påvirkningskraften direkte på din samboer så må han sette grenser. Punktum. 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fordi datteren er snart åtte år, og forteller moren sin om helga si Takk for alle svar. Samboer har flere ganger bedt mor passe sine egne saker, og bedt henne slutte å fortelle datteren sin hvordan hun mener ting bør være hjemme hos oss. Det har foreløpig ikke hatt noen effekt. Anonymkode: 55ea7...e5f Ja, og så? Datter informerer, hvem diskuterer og krangler? Anonymkode: 2c623...518 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, og så? Datter informerer, hvem diskuterer og krangler? Anonymkode: 2c623...518 de eksen der krangler vel, når denne personen får høre barnet fortelle om ting? Anonymkode: 338ac...a87 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 Jeg er egentlig helt enig at far og datter burde ha mye mer alenetid, deres felles barn får ha pappaen for seg selv ganske mye, det får aldri datteren. Viktig at det blir tilrettelagt syntes jeg, hun er jo hos dere førstegangs fremst for å ha samvær med faren sin. Anonymkode: 551b2...954 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 hvorfor må du jobbe hver lørdag hun er hos dere? Anonymkode: 5a40b...d0a 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 Jeg syns nok at mor blander seg litt vel mye, men har dere tenkt på hvordan jenta opplever alt? Det er krevende å måtte forholde seg til ulike regler og konsekvenser i hjemmene. Kan dere ikke sette dere ned med moren og samboeren og bli enige om noen få felles kjøreregler som alle følger? Og sette av litt tid til bare åtteåringen og faren på kveldstid når hun er der? Anonymkode: 9d822...90c 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan til en viss grad forstå det med å dele soverom i fremtiden, tror dere hun ønsker det når hun er tenåring? At du ikke skal kunne irettesette barnet er bare tull! Anonymkode: 8cd18...3e6 Ja, men å lage bråk nå for evt noe som skjer om noen år, blir for dumt. Anonymkode: 0fc0e...db8 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg syns nok at mor blander seg litt vel mye, men har dere tenkt på hvordan jenta opplever alt? Det er krevende å måtte forholde seg til ulike regler og konsekvenser i hjemmene. Kan dere ikke sette dere ned med moren og samboeren og bli enige om noen få felles kjøreregler som alle følger? Og sette av litt tid til bare åtteåringen og faren på kveldstid når hun er der? Anonymkode: 9d822...90c Enig i dette. Moren klager nok ikke over dette for moroskyld, og her blir barnet satt helt til side - med all sannsynlighet er det barnet som reagerer og syntes ting er vanskelig. Mor beskytter og prøver å få til en endring hos far, så ting kan bli enklere. Anonymkode: 551b2...954 4
fru Alving Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig i dette. Moren klager nok ikke over dette for moroskyld, og her blir barnet satt helt til side - med all sannsynlighet er det barnet som reagerer og syntes ting er vanskelig. Mor beskytter og prøver å få til en endring hos far, så ting kan bli enklere. Anonymkode: 551b2...954 Hvordan vet du egentlig det. er det helt utenkelig at mor kan være urimelig og bryr seg med ting unødvendig. Kanskje datteren er fornøyd med både å dele rom og alt som er. Det blir jo litt vanskelig å få til alenetid når det er to mindre søsken i huset. 8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er egentlig helt enig at far og datter burde ha mye mer alenetid, deres felles barn får ha pappaen for seg selv ganske mye, det får aldri datteren. Viktig at det blir tilrettelagt syntes jeg, hun er jo hos dere førstegangs fremst for å ha samvær med faren sin. Anonymkode: 551b2...954 Men hvordan mener du vi skal få det til? Jeg jobber som nevnt de lørdagene hun er hos oss, og er ofte ikke hjemme før i 17/18-tiden på lørdager. Yngste pleier å legge seg i 1830-tiden, så da er det ikke bare å reise bort med de heller. Glemte å nevne det i HI, men søndager forsvinner oftest fordi mor og hennes nye samboer nekter å komme og hente henne, fordi de ikke ønsker å bruke opptil tre timer i bil. Mor har ikke førerkort, så hun er avhengig av samboeren sin for å hente datteren, og når han nekter å bruke av sin fritid (hans egne ord) på å kjøre, må samboeren min og datteren hans bruke store deler av søndagen i bil. Det er den eneste dagen i hans samværshelg som kunne blitt brukt til alenetid, men det utgår også da han må kjøre datteren hjem. Vi pleier å sørge for at hun får litt alenetid med pappaen sin når hun er her i forbindelse med ferier, men i helgene er det vanskelig å få til. AnonymBruker skrev (2 timer siden): hvorfor må du jobbe hver lørdag hun er hos dere? Anonymkode: 5a40b...d0a Fordi jeg i henhold til kontrakt jobber annenhver lørdag, og de lørdagene jeg har fri jobber samboeren min, slik at han kan ha fri når datteren hans er her. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, og så? Datter informerer, hvem diskuterer og krangler? Anonymkode: 2c623...518 Mor ringer far etter endt samvær, og informerer om hva datteren har sagt. Samboer orker ikke å krangle, så han tar telefonen når hun ringer, men legger ofte på igjen kjapt etter at han har fortalt henne at dette har hun ikke noe med. De har allerede vært på fvk, og de kom vel egentlig ikke frem til noen løsning der heller. Anonymkode: 55ea7...e5f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå