Gå til innhold

Hvis tenåringer fra 80-tallet og 90-tallet møtte dagens tenåringer, hvordan hadde det gått?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ungdom på 90 tallet. Jeg var sjenert og introvert, og hadde nok elsket å kunne være kun sosial på telefonen som man gjør mye av i dag. Men det spørs hvor bra det hadde vært for meg, jeg trengte å bli litt pushet. 

Samtidig så er den telefonen langt fra bare positiv. SoMe er mer negativt for ungdommen enn positivt. For oss var det mye mer synlig om en ble mobbet enn det er i dag hvor dette skjer på telefonen. 

Jeg tror nok at 90 talls ungdommen hadde synes det var rart med influenserne og de med et typisk influenser-utseende og den voldsomme spillingen på kropp og sex. Så hadde vi kanskje synes det var rart at fokuset på skole og karakterer er blitt så voldsomt. Flink-pike syndromet har jo vokst voldsomt for mange. 

Ungdom kommer i alle varianter. Fokuset er forskjellig som karakterer, helse, trening, utseende osv.  Ytterkantene av disse ble nok sett mer skjevt på før enn de gjør nå. Nå er alt greit og alle skal få være den de er.  

Anonymkode: 865ce...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90-tallsjentene hadde ledd seg ihjel av dagens øyenbryn 😂😂😂

Anonymkode: fbeae...cdd

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 13.25):

Jeg var ungdom på 90 tallet. Jeg var sjenert og introvert, og hadde nok elsket å kunne være kun sosial på telefonen som man gjør mye av i dag. Men det spørs hvor bra det hadde vært for meg, jeg trengte å bli litt pushet. 

Samtidig så er den telefonen langt fra bare positiv. SoMe er mer negativt for ungdommen enn positivt. For oss var det mye mer synlig om en ble mobbet enn det er i dag hvor dette skjer på telefonen. 

Jeg tror nok at 90 talls ungdommen hadde synes det var rart med influenserne og de med et typisk influenser-utseende og den voldsomme spillingen på kropp og sex. Så hadde vi kanskje synes det var rart at fokuset på skole og karakterer er blitt så voldsomt. Flink-pike syndromet har jo vokst voldsomt for mange. 

Ungdom kommer i alle varianter. Fokuset er forskjellig som karakterer, helse, trening, utseende osv.  Ytterkantene av disse ble nok sett mer skjevt på før enn de gjør nå. Nå er alt greit og alle skal få være den de er.  

Anonymkode: 865ce...8f3

Vil vel si det ble spilt på kropp og sex den gang også, men det var mer den sexy jenta «next door» med Britney Spears og Spice Girls. Vi var ganske fristilte på sex på min skole i alle fall, alle hjemmefester endte i at alle soverom og sofaer i huset var «opptatt». Men ingen dresset seg opp for en fest, man gikk i den samme Adidas genseren og treningsbuksa som på skolen, ingen sminket seg, i alle fall minimalt. Og null problem å hooke eller hva ungdommen kaller det. Det ble minimum klining på alle fester. Sex var veldig utbredt. Og man ble sett litt ned på om man ikke var litt villig til å prøve minst kyssing med samme kjønn. 

Anonymkode: 04e0e...45a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/19/2023 at 8:37 AM, AnonymBruker said:

Vi kan snakke om båndsalat

Snakker dere mye om båndsalat?

Anonymkode: 84315...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/19/2023 at 1:09 PM, Voksenmann said:

Nå velger forsvaret ut 10 prosent av den ungdommen de trenger. Før avtjente vel bortimot 90 prosent av unge menn verneplikten. 

Men det er jo fordi "verneplikten" har blitt forandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 12.30):

Og tenk foreldrene som ikke var eksisterende da jeg vokste opp på 80 tallet, mot nåtidens foreldre som kjører, henter, ringer, stiller opp her og der og passer på ungene sine hele tiden. Men på 80 tallet var det knapt noen som ble kjørt til skolen, vi ville helst ha usynlige foreldre. Nå er de overalt. 

Anonymkode: 6df5a...d00

Godt poeng, før i tiden (80-tallet) var nok ungdommene mer selvstendige og tok mer ansvar selv, foreldre nå har virkelig sydd puter under armene til dagens ungdom. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne vært gøy det. Jeg har ikke tenåring selv enda, men like rundt hjørnet. Ser vi levde forskjellig fra hvordan de.

Vi var hele tiden på farten, svært lite hjemme. Kunne alle bussrutene i hodet for ingen som kjørte oss noen steder, bodde i Stavanger og var mye både der og i Sandnes. 90-tallsungdom jeg. Ingen hadde mobil da. Ringte fra hustelefon og avtale, og alle holdt avtalene.

Ser nå at avtaler er meget løse og ingen sier i fra om de blir forhindret til å holde avtalene.

Anonymkode: 06f9f...913

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dagens ungdom fikk høre hvordan vi snakket om og til hverandre...gå og heng deg var en vanlig slengkommentar. Som ingen gjorde notis av selv om det var grovt språk. Og lignende. 

Anonymkode: 8267d...532

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelsen av 90 tallet var det ett miljø med alkohol og hasj som jeg var med i. Jeg røykte ikke hasj men 70% av gjengen gjorde det. I dag har vi ett miljø av unge som stikker hverandre med kniv, bruker slagvåpen osv (se eks saken fra Nodeland sist helg). Selv om miljøet var tøft i min tid var det aldri knivbruk eller slagvåpen. Hørte kun en gang at det hadde vert slåsskamp og da hadde en brukt karatekunnskaper. Rusmiljø blandt unge er blitt veldig mye verre. Vi 90 talls ville bare være i fred, 2020 talls vil ha bråk.

Anonymkode: 938fc...de7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk 80 og 90 talls ungdommen ville syntes nåtidens ungdom er noen skikkelige kjedelige folk! Hadde vi ikke fått mobil på 90-00 tallet så tror jeg nåtidens ungdommen ville vært mindre stresset, mer sosial og mentalt mye sterkere enn de faktisk er. Jeg syntes mye av ungdommen for over 20-40 år siden var sunnere enn dagens altså. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de hadde blitt overrasket over at de unge er blitt de voksne og de voksne er blitt de ansvarsløse som opponerer mot tenåringsidealer som å ta vare på miljøet, stå fram med legning og  forskjellige kjønn som de voksne gjør opprør mot. I tillegg gir de voksne oppgaver som å kjøre dem hit og dit pluss tilrettelegger for dem på alle mulige områder. Det er nok den største forskjellen.

Anonymkode: b67d1...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror de hadde blitt overrasket over at de unge er blitt de voksne og de voksne er blitt de ansvarsløse som opponerer mot tenåringsidealer som å ta vare på miljøet, stå fram med legning og  forskjellige kjønn som de voksne gjør opprør mot. I tillegg gir de voksne oppgaver som å kjøre dem hit og dit pluss tilrettelegger for dem på alle mulige områder. Det er nok den største forskjellen.

Sånn sett så var faktisk ungdommen før mye mer selvstendige og frie på mange måter ja👏💪

Husker jeg hata å få mobil av pappaen min når jeg var 15 år, jeg fikk liksom ikke være i fred noen steder liksom! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.50):

Snakker dere mye om båndsalat?

Hva er båndsalat?

Anonymkode: fd762...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Cobra Kai tar opp dette temaet på en ganske morsom måte.

Anonymkode: 98374...730

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi var frisinnede som få på 90-tallet, ingen som blunket et sekund over homofile eller bifile i mitt miljø. Men vi hadde ikke hørt om alle de andre filene som har kommet til siden, men tipper vi hadde vært like frisinnede til de også. 

Anonymkode: 04e0e...45a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De hadde sagt: "kutt ut den telefonen og bli med hjem for å høre på noen plater og spise en pizza".

Anonymkode: 721df...93a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens unge er fullstendig blottet for humor, og forstår hverken sarkasme, selvironi eller annen humor vi som var unge for 20–30 år siden brukte i vår dagligtale. Tror et møte mellom disse to svært så forskjellige generasjonene ville blitt en alvorlig kulturkrasj som antagelig ville gitt dagens unge varige mén (de får jo varige mén minst tre ganger i uken til vanlig, så det er ikke så mye som skal til). 

Anonymkode: df23f...9b8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper nåtidens ungdom hadde blitt trigget ut av galaksen ved å høre 90-tallets ungdom sitt mindre fintfølende språkbruk. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...