Gå til innhold

Hva er der med deg som har hest på utegang i dette iskalde landet?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken veterinær har du snakket med? 

Anonymkode: e39fe...e4b

Jeg kan ikke navngi veterinæren her. Det føler jeg ikke blir riktig. Du kan jo selv ringe rundt og forhøre deg om dette med diverse veterinærer. 

Jeg skjønner etter å ha diskutert litt her og rubdt omkring at det er uenighet om dette i hesteniljøet.  Noen er enige med meg,  men andre tilhører gruppa hest ute hele året. Da særlig islandshester.  Virker som det er be fastlåste holdninger ute og går.  

Jeg har nå landet på at det er individuelle forskjeller på hester. Noen er kanskje raske og friske og trives med dette, mens andre eldre,  syke,  revmatiske og artrose hester burde kanskje fått slappet av i varmen. 

Vi kam diskutere her i det uendelige. Jeg er ingen vetrinær,  og har ingen dokumentasjon å komme med. Ei heller har den andre gruppa det. Jeg føler at her må man bruke sunn fornuft og se an hestens allmenn tilstand. Jeg ønsker meg en islandshest etterhvert, men min blir stående inne om nettene høst og vinter. Det føler jeg blir riktig for meg iallefall. 

Jeg har sluttet å oppsøke den hesteeiere også. Hat sagt mitt og nå blir det opp til henne Å vurdere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god utegang er like godt som en god stall😊 En varm stall er iallefall ikke bra. 

Når det er sakt, har jeg sett elendige forhold også, hester som står til knærne i gjørme, noe som knapt kan kalles leskur, og en sur rundball midt i gjørmehavet. Det er ikke bra. Om det var det TS så, så skjønner jeg godt at han reagerer. 

Anonymkode: 40868...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Jon Are said:

En liten oppdatering  i tråden. Jeg fikk skikkelig mye pepper for det her, og tenkte dermed å ringe en dyrelege å forhøre meg litt om hvordan hen stilte seg til utegangshold av hest .

Som de fleste her inne skriver, så bekreftet hen at det praktiseres utegang , og at mange hester trives med dette. Når det er sagt ,sa dyrelegen så  finne s det sindividuelle forskjeller. Hester som er syke , har smerter, er giktiske, artrose burde muligens ikke stått ute hele døgnet. Det er ganske mange av litt eldre hesgter som har det fulgte jeg opp, og dette bkreftet hen. Videre sa hen at det skulle være en bygning med mykt underlag (spon ) der hestene kunne gå inn . Og de skal kunen ligge mykt. Hen sa også at en måtte følge med hver enkelt hest. Det er ikke alle som trives på utegang bekreftet dyrelegen.

Der med gikk jeg tilbake til hesteeier. Jeg gikk og kikket på utegårdene. Søkkvåte, full av hestebæsj og ikke noe spon i det lille ikke isolerte skuret .

Ringte på til hesteeier og fortalte at det ønsket jeg aller snarest og at hun tok inn de eldste hestene og selvsagt de med artrose om natten iallefall når det regnet og blåste eller var iskaldt.  Helt i tråd med det dyrelegen hadde sagt. Nå venter jeg i spenning . Jeg forventer handling , ikek ord var det siste jeg sa. Jeg er så sinna at jeg koker over når jeg tenker på dette.

Du er jo splitter pine gal, TS. Eventuelt er du fryktelig tøff som tør å trolle under nick.

Anonymkode: 40af0...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jon Are said:

Jeg kan ikke navngi veterinæren her. Det føler jeg ikke blir riktig. Du kan jo selv ringe rundt og forhøre deg om dette med diverse veterinærer. 

Jeg skjønner etter å ha diskutert litt her og rubdt omkring at det er uenighet om dette i hesteniljøet.  Noen er enige med meg,  men andre tilhører gruppa hest ute hele året. Da særlig islandshester.  Virker som det er be fastlåste holdninger ute og går.  

Jeg har nå landet på at det er individuelle forskjeller på hester. Noen er kanskje raske og friske og trives med dette, mens andre eldre,  syke,  revmatiske og artrose hester burde kanskje fått slappet av i varmen. 

Vi kam diskutere her i det uendelige. Jeg er ingen vetrinær,  og har ingen dokumentasjon å komme med. Ei heller har den andre gruppa det. Jeg føler at her må man bruke sunn fornuft og se an hestens allmenn tilstand. Jeg ønsker meg en islandshest etterhvert, men min blir stående inne om nettene høst og vinter. Det føler jeg blir riktig for meg iallefall. 

Jeg har sluttet å oppsøke den hesteeiere også. Hat sagt mitt og nå blir det opp til henne Å vurdere. 

 

Håper virkelig ikke du skaffer deg noe som helst dyr.

Anonymkode: 40af0...01b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 12.34):

Herlighet, det er lenge siden jeg har sett noen drite seg SÅ kraftig ut som TS 😂

Anonymkode: 40af0...01b

Dette burde gjentas og gjentas og smøres inn til TS. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (På 13.1.2023 den 9.38):

Til min forbauselse ser jeg hester stå ute hele døgnet.  De har et lite skur , og det er det..det er 20 minus enkelte dager , likevel står de ute natt og dag. Jeg syns ikke noe om det her , og kom i kranglete med den ene hestens eier. Hun mente hesten likte seg ute . Mens jeg svarte ,det kan da vel ikke du vite.  Hester skal stå inne på en varn stall fra kvelden av og natten svarte jeg. Hun ble rasende.  Jeg ble like sint. Bakken er frossen og hestene får aldri en boks å slappe av i. Dette var av typen islandshest, men likevel. Jeg syns så synd på.de dyrene. Jeg avsluttet med at jeg skulle anmelde henne for dyremishandling . Noe jeg tenker å gjøre. Hester skal ikke gå på utegang i Norge . De trenger å komme inn og hvile. Vil jeg komme noen vei med en slik anmeldelse?  Er dette vanlig praksis? Jeg ble så sint at jeg mistet nesten fatningen. Hva vet hun om hesten hadde foretrukket en varm stall om kvelden/ natten. Det var tydeligvis ikke prøvd. Og hva vet hun om hesten fryser og er mistilpass. Ja, Jeg vet enkelte hesteraser tåler mye kulde. Men tåle er ikke det samme som å trives. De ligger jo på den iskade bakken.  I minus 20 grader. Jeg får så vondt av de stakkars dyrene. 

Jeg får vondt av din uvitenhet, jeg. Her har du dritet deg loddrett ut.

Alt hesteeieren sier er riktig, alt du antar og føler er feil. 

Anonymkode: 718fc...8b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 10.10):

Til informasjon så er det ikke spesielt kaldt på Island. 

Anonymkode: 9f212...c65

Nåvel. Mildere enn navnet skulle tilsi kanskje, men det blåser konstant og finnes ikke vegetasjon som tar av for været, så jo - Island har definitivt er barskt klima. Forøvrig er det verre for dyr å stå ute i færre kuldegrader (=mer fuktighet) og vind, enn 25 blå og vindstille.

At klimaet på Island er kaldt ser man f.eks se på pelsen islandshestene setter om vinteren. Det er sinnsykt mye pels! …og grunnen til det er naturligvis at den trengs for at de skal kunne overleve i det strenge klimaet der oppe. De har ikke genetisk tilpasset seg meg enormt mye varm vinterpels for gøy.

Anonymkode: 718fc...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Jon Are said:

En liten oppdatering  i tråden. Jeg fikk skikkelig mye pepper for det her, og tenkte dermed å ringe en dyrelege å forhøre meg litt om hvordan hen stilte seg til utegangshold av hest .

Som de fleste her inne skriver, så bekreftet hen at det praktiseres utegang , og at mange hester trives med dette. Når det er sagt ,sa dyrelegen så  finne s det sindividuelle forskjeller. Hester som er syke , har smerter, er giktiske, artrose burde muligens ikke stått ute hele døgnet. Det er ganske mange av litt eldre hesgter som har det fulgte jeg opp, og dette bkreftet hen. Videre sa hen at det skulle være en bygning med mykt underlag (spon ) der hestene kunne gå inn . Og de skal kunen ligge mykt. Hen sa også at en måtte følge med hver enkelt hest. Det er ikke alle som trives på utegang bekreftet dyrelegen.

Der med gikk jeg tilbake til hesteeier. Jeg gikk og kikket på utegårdene. Søkkvåte, full av hestebæsj og ikke noe spon i det lille ikke isolerte skuret .

Ringte på til hesteeier og fortalte at det ønsket jeg aller snarest og at hun tok inn de eldste hestene og selvsagt de med artrose om natten iallefall når det regnet og blåste eller var iskaldt.  Helt i tråd med det dyrelegen hadde sagt. Nå venter jeg i spenning . Jeg forventer handling , ikek ord var det siste jeg sa. Jeg er så sinna at jeg koker over når jeg tenker på dette.

Dyrlegen har jo ikke sagt du har rett (for du sier jo ingen hester skal være på utegang), han har sagt at utegang er noe som fungerer for mange, men ikkje alle, hester. Nøyaktig det de fleste i denne tråden sier... I tillegg kommer det generell informasjon om helse til hesten, tilgang på ly etc. Altså helt generell informasjon som alle i denne tråden har kommet med.. 🙈 

Det er også veldig sjelden at folk har hester på utegang som ikke trives med det, men mye vanligere omvendt. Altså at hester som mistrives i stall likevel står på boks. 

Anonymkode: e4b0b...62d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Håper virkelig ikke du skaffer deg noe som helst dyr.

Anonymkode: 40af0...01b

Ro deg ned. Jeg har hatt dyr (hunder) i mange herrens år. Har hunder nå også, så jeg kan litt om dyr. 

Du burde gå i deg selv.  Etter samtale med dyrelege kom jeg fram til at utegang ikke passer for alle. Det har jeg skrevet også. Det finnes ikke noe galt i det.  Det er så vanskelig å diskutere med enkelte før de går til personangripelse , ikke på sak. Da kommer man ingen vei. 

Den dagen jeg får hest skla den stå ute om sommeren , ellers skal den stå inne om natten. Det . Jeg føler blir best for min hest. 

Jeg er en god dyreeier og kommer til å bli en ansvarlig hesteeier også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du er jo splitter pine gal, TS. Eventuelt er du fryktelig tøff som tør å trolle under nick.

Anonymkode: 40af0...01b

Jeg må le litt av folk som diskuterer slik som deg  .orker ikke svare deg engang. Diskuter skikkelig. Kom med begrunnelser for påstanden din, så skal jeg se om jeg gidder å svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jon Are said:

Ro deg ned. Jeg har hatt dyr (hunder) i mange herrens år. Har hunder nå også, så jeg kan litt om dyr. 

Du burde gå i deg selv.  Etter samtale med dyrelege kom jeg fram til at utegang ikke passer for alle. Det har jeg skrevet også. Det finnes ikke noe galt i det.  Det er så vanskelig å diskutere med enkelte før de går til personangripelse , ikke på sak. Da kommer man ingen vei. 

Den dagen jeg får hest skla den stå ute om sommeren , ellers skal den stå inne om natten. Det . Jeg føler blir best for min hest. 

Jeg er en god dyreeier og kommer til å bli en ansvarlig hesteeier også. 

Jeg kommer til å melde deg til mattilsynet. 

Anonymkode: 40af0...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jon Are said:

Jeg må le litt av folk som diskuterer slik som deg  .orker ikke svare deg engang. Diskuter skikkelig. Kom med begrunnelser for påstanden din, så skal jeg se om jeg gidder å svare deg.

Man kan faktisk ikke diskutere skikkelig med noen som ikke engang har 1% peiling på hva dem snakker om. 

Anonymkode: 40af0...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (2 timer siden):

Ro deg ned. Jeg har hatt dyr (hunder) i mange herrens år. Har hunder nå også, så jeg kan litt om dyr. 

Du burde gå i deg selv.  Etter samtale med dyrelege kom jeg fram til at utegang ikke passer for alle. Det har jeg skrevet også. Det finnes ikke noe galt i det.  Det er så vanskelig å diskutere med enkelte før de går til personangripelse , ikke på sak. Da kommer man ingen vei. 

Den dagen jeg får hest skla den stå ute om sommeren , ellers skal den stå inne om natten. Det . Jeg føler blir best for min hest. 

Jeg er en god dyreeier og kommer til å bli en ansvarlig hesteeier også. 

Hvis du skaffer deg islandshest, kan du jo fort ende opp med det motsatte. Sommereksem som gjør at den må stå inne på sommeren pga insekter, men som vil elske å stå ute resten av året. 

 

Som du sier, det er individuelt, så det er jo fryktelig teit å bestemme seg for det før man i det hele tatt har sett på hest... 

 

 

Anonymkode: ff75a...c36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du skaffer deg islandshest, kan du jo fort ende opp med det motsatte. Sommereksem som gjør at den må stå inne på sommeren pga insekter, men som vil elske å stå ute resten av året. 

 

Som du sier, det er individuelt, så det er jo fryktelig teit å bestemme seg for det før man i det hele tatt har sett på hest... 

 

 

Anonymkode: ff75a...c36

Skulle akkurat til å si dette 😅 Av den ene nordlandshesten og tre islandshestene jeg har ridd og hatt på fôr har alle som én slitt med kløe og eksem på sommeren. De ble kosebamser med masse fluffy pels som sprang sin vei når jeg skulle ha dem inn i stallen til kvelds 😂 Den ene hadde litt stive ledd faktisk, og ble verre på sommeren!! Sikkert gresset som gjorde det.

TS, du har gått til personangrep på hesteeier og andre som har hester på utegang. Hvordan vil du forsvare det? Du har til og med stått på trappa hennes og kjeftet på henne, uten en gang å prøve å finne ut om hestene hennes faktisk trives med eller tar skade av å stå ute. Du har ringt til dyrlege i forsøk på å styrke ditt eget argument, som ikke er mulig fordi dyrlegen aldri har sett og undersøkt hestene. Argumentet om at ingen hester trives ute døgnet rundt hele året har du derimot fått avkreftet. Det stemmer ikke. Da gjenstår det å faktisk finne ut om nabohestene har det bra i utegangen, og det kan du umulig konkludere med ut fra egen, kunnskapsløs synsing. 

Anonymkode: 2b243...980

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (2 timer siden):

Jeg må le litt av folk som diskuterer slik som deg  .orker ikke svare deg engang. Diskuter skikkelig. Kom med begrunnelser for påstanden din, så skal jeg se om jeg gidder å svare deg.

Vi hadde to hester, en welch og en fjording. De ville inn i låven om kvelden pga. insekter. Om vinteren ville de inn i selve stallen og knegget fornøyd. De var ute daglig. Det  ideele er jo at de kan velge selv, men det hadde vi ikke sjanse til. De var mest ute da. På vinteren, sommeren vanket de mye på tunet, det var rovdyr der. 

Anonymkode: e5b4d...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (På 13.1.2023 den 9.38):

Til min forbauselse ser jeg hester stå ute hele døgnet.  De har et lite skur , og det er det..det er 20 minus enkelte dager , likevel står de ute natt og dag. Jeg syns ikke noe om det her , og kom i kranglete med den ene hestens eier. Hun mente hesten likte seg ute . Mens jeg svarte ,det kan da vel ikke du vite.  Hester skal stå inne på en varn stall fra kvelden av og natten svarte jeg. Hun ble rasende.  Jeg ble like sint. Bakken er frossen og hestene får aldri en boks å slappe av i. Dette var av typen islandshest, men likevel. Jeg syns så synd på.de dyrene. Jeg avsluttet med at jeg skulle anmelde henne for dyremishandling . Noe jeg tenker å gjøre. Hester skal ikke gå på utegang i Norge . De trenger å komme inn og hvile. Vil jeg komme noen vei med en slik anmeldelse?  Er dette vanlig praksis? Jeg ble så sint at jeg mistet nesten fatningen. Hva vet hun om hesten hadde foretrukket en varm stall om kvelden/ natten. Det var tydeligvis ikke prøvd. Og hva vet hun om hesten fryser og er mistilpass. Ja, Jeg vet enkelte hesteraser tåler mye kulde. Men tåle er ikke det samme som å trives. De ligger jo på den iskade bakken.  I minus 20 grader. Jeg får så vondt av de stakkars dyrene. 

Enig med deg. Har hatt hest i mange år. Mine gikk ute hele dagen, i tillegg til turer, men du verden så ivrig etter å komme inn i stallen om kvelden. Saken er at det nok er billigere for folk å ha de ute. De tåler det, men de har det bedre inne ved minus 20 grader. Sommerhalvåret er en helt annen sak. 

Du kommer nok ingen vei med å melde dette, det nytter ikke.

Anonymkode: 1f88d...d5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jon Are
AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 17.49):

Skulle akkurat til å si dette 😅 Av den ene nordlandshesten og tre islandshestene jeg har ridd og hatt på fôr har alle som én slitt med kløe og eksem på sommeren. De ble kosebamser med masse fluffy pels som sprang sin vei når jeg skulle ha dem inn i stallen til kvelds 😂 Den ene hadde litt stive ledd faktisk, og ble verre på sommeren!! Sikkert gresset som gjorde det.

TS, du har gått til personangrep på hesteeier og andre som har hester på utegang. Hvordan vil du forsvare det? Du har til og med stått på trappa hennes og kjeftet på henne, uten en gang å prøve å finne ut om hestene hennes faktisk trives med eller tar skade av å stå ute. Du har ringt til dyrlege i forsøk på å styrke ditt eget argument, som ikke er mulig fordi dyrlegen aldri har sett og undersøkt hestene. Argumentet om at ingen hester trives ute døgnet rundt hele året har du derimot fått avkreftet. Det stemmer ikke. Da gjenstår det å faktisk finne ut om nabohestene har det bra i utegangen, og det kan du umulig konkludere med ut fra egen, kunnskapsløs synsing. 

Anonymkode: 2b243...980

Jeg skrev jo at jeg gikk tilbake på at alle hester burde stå inne. 

Det jeg landet på var at det er individuelle forskjeller på hester. Eldre, giktiske og hester med artrose mener jeg burde stått inne.. dyrelegen nektet heller ikke på dette.

Så lå man se hva hesten faktisk foretrekker . 

Det mangw ikke skjønner et at det er forskjell på hester som har et stort område og kam bevege seg flere km. Dette er ikke tilfellet for de islandshestene jeg har sett. Det er det en våt og  jeg vil si ikke veldig stor paddock.  Fullt av hesteavføring . Man kan ikke fjerne dette om vinteren selvsagt da det er for kaldt.

Syns ikke noe om det,  og det står jeg inne for.

Var kanskje litt drøyt å oppsøke og kjefte på hesteeier. Jeg mistet besinnelsen 

Og til alle dere som sier jeg har null peiling. Selvfølgelig har jeg det. Sist jeg sjekket kunne jeg ikke snakke med hestene og spørre de rett ut.  Enkelte av dere kan visst det sert det ut til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (45 minutter siden):

Jeg skrev jo at jeg gikk tilbake på at alle hester burde stå inne. 

Det jeg landet på var at det er individuelle forskjeller på hester. Eldre, giktiske og hester med artrose mener jeg burde stått inne.. dyrelegen nektet heller ikke på dette.

Så lå man se hva hesten faktisk foretrekker . 

Det mangw ikke skjønner et at det er forskjell på hester som har et stort område og kam bevege seg flere km. Dette er ikke tilfellet for de islandshestene jeg har sett. Det er det en våt og  jeg vil si ikke veldig stor paddock.  Fullt av hesteavføring . Man kan ikke fjerne dette om vinteren selvsagt da det er for kaldt.

Syns ikke noe om det,  og det står jeg inne for.

Var kanskje litt drøyt å oppsøke og kjefte på hesteeier. Jeg mistet besinnelsen 

Og til alle dere som sier jeg har null peiling. Selvfølgelig har jeg det. Sist jeg sjekket kunne jeg ikke snakke med hestene og spørre de rett ut.  Enkelte av dere kan visst det sert det ut til. 

Da går det mer ut på utegangens tilstand som påvirker hesten. Ikke utegang generelt. I innlegget ditt har du dratt alle under en kam og fremstilt all utegang som dyremishandling - det er kunnskapsløst, og det er klart folk poengterer at du ikke har peiling. Du eier delvis dine feil ved å trekke tilbake utsagn, og det er fint.

Hvis du mener utegangen er for dårlig kan du melde fra til Mattilsynet. Løsningen da er at hesteeier må utbedre utegangen. Finner ikke Mattilsynet noen mangler viser det igjen til din uvitenhet, eller så overdriver du i innleggene dine for å unngå å «miste ansikt» (det gjør du ikke, ingen vet hvem du er så du har ingenting å tape ved å være ærlig og innse at du tar feil!). Hvis utegangen ikke holder mål er det bedre for den å komme inn i en ren stall, for som du sier skal hester på utegang kunne ha et større område å bevege seg på med tilgang til skjul med rent strø eller halm. Alt dette kan løse seg hvis du lar profesjonelle med peiling vurdere saken. Du kan synse hva du vil, men har hesten det bra har du ingenting du skulle ha sagt.

Anonymkode: 2b243...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...